Hufvudstadsbladet har idag publicerat en insändarartikel av Gustav Tallqvist från Gumbostrand. Budskapet i artikeln, som har rubriken "Hur bevara självständigheten?" och överrubriken "Sibbo", skulle jag sammanfatta till Vandas sak är Sibbos. Jag citerar ur Tallqvists insändare:
>>Vad hotar Sibbos självständighet? Naturligtvis samma faktorer som ledde till erövringen av Östersundom, det vill säga huvudstadsregionens egna problem, bostadspolitiken, kollektivtrafiken, den övergripande planeringen, vatten och avlopp, sophanteringen, specialsjukvården. ...
Därför pågår en giganternas brottning, kommunsammanslagning eller fortsatt samarbete? Redan frågan om en utredning av problemet har satt passionerna i svallning. Vandas socialdemokrater har föreslagit förvaltning i två steg för regionens alla 14 kommuner, den så kallade Stockholms-modellen. ...
Frågan är om inte Stockholmsmodellen skulle vara det säkraste sättet att trygga åtminstone de angelägnaste bitarna av Sibbos självständighet? En sak är säker: Så länge huvudstadsregionens stora problem inte är lösta vilar Sibbos självständighet på osäker grund. Plats för stödande initiativ från Sibbos sida för Vanda?<<
Tallqvist föreslår alltså en tvåstegsförvaltning. Det samma gör Johanna Westman i ledaren i dagens Hbl, som har rubriken "Förhastat grunda nytt Helsinge". Bilden ovan hör ihop med ledarartikeln.
Dess värre kan man inte förvänta sig att en utredning som görs på initiativ av Helsingfors stadsdirektör skulle förorda en tvåstegsmodell. Medan en kommunsammanslagning skulle öka överborgmästarens makt, skulle en mellanstegsförvaltning minska hans inflytande. Samlingspartiet tar avstånd från tvåstegsmodellen och överborgmästaren själv hade den dåliga smaken att rent av i sitt senaste nyårstal, som direktsändes i TV, indirekt förespråka sammanslagningar och direkt ta avstånd från en tvåstegsmodell. Angående samgångsutredningen ifrågasätter Westman i sin ledare att det på mindre än ett halvår på ett trovärdigt sätt går att kartlägga följderna av den tänkta fusionen. Men vem har sagt att en utredning behöver vara trovärdig?
Hufvudstadsbladet och Helsingin Sanomat har idag i publicerat FNB:s notis med rubriken "Kiviniemi gillar inte tvångssammanslagningar" respektive "Kiviniemi: Kriisikuntia ei pidä pakottaa yhteen ". Jag citerar:
>>Arbetsgruppen som berett en reform av lagen om kommunindelning föreslår tvångssammanslagning av kommuner som har stora ekonomiska problem.
Kiviniemi tycker inte att det är motiverat att möjliggöra tvångssammanslagningar på grund av "några problemkommuner".<<
Här är det inte Helsingforspolitikern, utan centerpolitikern som tar ställning mot tvångssammanslagningar. Enligt min uppfattning offrade Centern Sibbo för att driva igenom en kommunreform utan tvångssammanslagningar. Ordförande för den ovannämnda arbetsgruppen är regeringsrådet Arto Sulonen. I mitt blogginlägg "Skelett i garderoben. Den 31 juli 2008" skrev jag följande:
>>Eftersom Sulonen är en nyckelperson i kopplingen mellan Sibbofrågan och Paras-reformen utgör Sulonens orförandeskap i ovannämnda arbetsgruppen en garanti för att tvångssammanslagningar även i framtiden kommer att vara sällsynta. Sviker Sulonen överenskommelserna, kan man alltid påminna honom om hans skelett i garderoben. Sulonen borde sitta på åklagarbänken för tjänstefel i fallet Sibbo, men för oss som ogillar tvångssammanslagningar är det bra att ha Sulonen i arbetsgruppen för beredningen av en revidering av kommunindelningslagen.<<
Nu tar arbetsgruppen lika väl ställning för tvångssammanslagningar i enskilda fall. Kanske har inte Sulonen fått sin röst hörd? I finansministeriets pressmeddelande från den 27 februari hette det om arbetsgruppens uppdrag att "Avsikten är att det fortfarande ska vara uteslutet att möjliggöra sammanslagningar av hela kommuner mot kommunernas vilja." Till saken hör att en annan medlem i arbetsgruppen, Kari Prättälä från Kommunförbundet, i boken Kuntalaki angående förutsättningarna för ändringar i kommunindelningen mot enskilda kommuners vilja framåller att (redan nu) "Muutoksen edellyttämän lakiesityksen valmistelu on valtioneivoston poliittisen harkinnan varassa." (Se "Inte bara kommununallagen. Den 31 januari 2009".)
I den något längre finska versionen av FNB:s notis kan man även läsa följande:
>>Työryhmä ehdottaa myös, että alueliitoksiin liittyviä omaisuusriitoja puitaisiin jatkossa välimiesmenettelyllä. Näin vältettäisiin pitkät oikeusprosessit.
Käräjätie uhkaa Helsingin ja Sipoon alueliitosta koskevassa korvauskiistassa, kun Helsinki ilmoitti äskettäin vievänsä kiistan hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Lainvoimaisen ratkaisun saaminen saattaa viedä jopa vuosia.<<
Fallet Sibbo