Plats för metrostation. Den 12 januari 2009


Yle Mellannyland har på förmiddagen publicerat en notis med rubriken "Förändringarna små i Västerkulla-kilen". Notisen börjar med konstaterandet "Vanda gör inga stora pengar på den så kallade Västerkulla-kilen." I notisen konstateras det även att " Meningsskiljaktigheter om hur Sibbo ska ersättas avgörs i förvaltningsdomstolen." Officiellt gör Vanda ekonomiskt ingen god affär, eftersom man inte får någon ersättning för egendom i "Västerkulla-kilen". Räknar man med statens finansiering av Marja-banan, som den förre finansministern fixade för att få Vanda att frivilligt gå med på en inkorporering, så gjorde Vanda kanske trots allt stora pengar på Västerkulla-kilen.

Inkorporeringen intar direkt och indirekt ett stort utrymme i senaste nummer av Sipoon Sanomat. Ledaren har rubriken "Porvoolaiset, jättäkää tekin jo Sipoo rauhaan". En kortare artikel har rubriken "Rajakyltti sai kyytiä". "Rockin rytinällä rajat auki Östersundomisaa" är rubriken på en längre artikel", som förutom om nyårsaftonens "Rajarock" handlar om ungdomsverksamhet i "Östersundom" eller "ensitsen Lounais-Sipoon" alue. Sipoon Sanomats chefredaktör Riitta Ketola har tagit in det nya året i Östersundom i ett hem, där hon bl.a. träffat Leena Liipola och Jyri Mikkola. Resultatet är tre artiklar med rubrikerna "'Tuonne tulee sitten metroasema'", "'Sekavin ja ristinriitaisin tuntein siirryn helsinkiläiseksi'" och "Jyri Mikkola taistelee luontoarvojen puolesta". Jag citerar ur den sistnämnda artikeln:

>>Jyri Mikkola ihmettelee sitä, että Helsingissä on lyöty lukkoon se, että entiselle Lounais-Sipoon alueelle tulee 30 000 ihmistä, vaikka Helsingille onkin selvinnyt vasta jälkeenpäin, että käytettävissä ei ole koko se alue, jonka se alun perin kuvitteli pystyvänsä rakentamaan.
- On myös puhuttu pientalojen rakentamisesta. Niitä ei kuitenkaan mahdu tuon kokoista määrää alueelle ja silloin myös tulee kyseenalaiseksi miten metro kannattaa tuoda alueelle.<<

Påståendet "Tuonne tulee sitten metroasema" skall tolkas ironiskt. Platser för en metrostation i Östersundom har pekats ut i årtionden. Metrolinjen har varit ett centralt argument för Helsingfors östexpansion. Nu när inkorpoeringen är förverkligad behövs inte längre någon metro till Östersundom. Fast, till Söderkulla kan det förståss behövas metro ...

Någon metrolinje till Östersundom synns inte på kartan ovan, som är från presentationen "Helsingfors huvudstadsregionensklimastrategi 2030" från den 24 april 2008. Dian nedan är från samma presentation. Av dian framgår det att befolkningsunderlaget är "helt otillräckligt" för Brändå metrostation och även för metrostationerna i Östra centrun, rastböle och Kvarnbäcken. I Esbo är det endast stationen i Ahlberga som har en "tillräcklig förbrukarbas av kollektivtrafik".



Fallet Sibbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar