Ett torsdagens Hufvudstadsblad ingick ett ledarstick av Johanna Westman med rubriken "Ogenomtänkt annektering". Texten handladr om Sibbometron. Jag citerar:
Konflikten inom Helsingfors stad i fråga om vilket metrobygge i regionen som bör prioriteras (Hbl 29.8) visar att annekteringen av sydvästra Sibbo är ett ogenomtänkt projekt.
Om den faktiskt genomförs måste östmetron onekligen prioriteras. Den nya tätorten bör genast från början betjänas av spårtrafik. Om den inte gör det blir invånarna beroende av gummihjul och bostadsproduktionen måste med nödvändighet rikta sig till högre socialgrupper.
Westman menar alltså att sydvästra Sibbo måste byggas för rika, ifall metron inte förverkligas inom en snar framtid, men detta är just vad Helsingfors vill. Helsingfors vill uttryckligen ha goda skattebetalare. Med en metro som enligt Helsingfors beräkningar kräver 40 000 invånare skulle man knappast locka speciellt goda skattebetalare till sydvästra Sibbo. Varför skulle man bygga tornhus vägg i vägg då, då de goda skattebetalarna vill bo i riktiga egnahemshus?
Även om inkorporeringen av sydvästra Sibbo inte förverkligas, torde det byggas en hel del egnahemshus i Helsingfors de närmaste åren. I dagens nummer av Helsingin Uutiset ingår en artikel med rubriken "Uusien pientalojen tontit minikokoa", där det berättas att "Itä-Helsinkiin on mahdollisuus saada järkevällä tonttipolitiikalla paljonkin uusia pientalotontteja." Och här syftar men på det nuvarande östra Helsingfors. I själva verket finns det redan från förut rikligt med egnahemshusbebyggelse i de östra delarna av Helsingfors. Tidigare byggdes småhusområdena här glest, men numera byggd det "panikartat" tätt. Helsingin Uutiset skriver att "Paniikki alkoi, kun muutama vuosi sitten herättiin siihen, että omakotitaloa etsivät perheet muuttavatkin naapurikuntiin." Speciellt mycket egnahemshus finns det i Mellungsby och Botby, vars egnahemsförening Vartio- ja Mellunkylän Omakotiyhdisty igår firade föreningens 60-årsjubileum. Av att det inte handlar om en helt obetydlig föreing framgår ur artikeln i Helsingin Uutiset, där det berättas att "Omakotiasumista linjaavan juhlapuheen pitäjäksi saatiin perin tunnettu omakotiasukas eli pääministeri Matti Vanhanen." Jag har kommit över festtalet, som även berör planerna för sydvästra Sibbo. Jag citerar ur talet:
Nyt käydäänkin keskusteluja siitä, miten pientaloasumista voitaisiin lisätä varsinkin täällä Helsingin itäsuunnalla. Liikenne- ja energiapoliittisesti se, että palvelut ja metroasema sijaitsevat kävely- tai pyörämatkan päässä, on merkittävä etuus.
Nämä Vartiokylän ja Mellunkylän alueet liitettiin aikoinaan vuonna 1947 Helsinkiin suuressa kuntaliitosoperaatiossa.
Länsi-Sipoossa Helsingin kaupungilla on mittavia maaomaisuuksia. Jos liitos toteutuu, on kaupungilla mahdollisuus pitää tonttien hinnat kurissa ja kaavoittaa korkealaatuista pientaloaluetta, sitä mitä kansalaiset toivovat. Lisäksi kaikki tämä on tehtävissä tukeutumalla metroliikenteeseen. Helsingillä on nyt mahdollisuus toteuttaa yhdyskuntapolitiikkaa, joka vastaa ihmisten asumistoiveita ja joka on ympäristöpolitiikan näkökulmasta kestävää. Alueen maasto on vihreää, kumpuilevaa ja alueella on vanhaa kulttuurimaisemaa. Lisäksi alue on lähellä merenrantaa. Tälle alueelle voitaisiin toteuttaa useita "puutarhakaupunkeja". On tärkeää, että myös suurkaupunkialueella ihmisillä on mahdollisuus asua välittömässä kontaktissa vihreään luontoon.
I sitt festtal talar Vanhanen alltså varmt för så väl ekologi som kulturlandskap, men så hadlar det ju även om ett festtal. Vanhanen ser många möjligheter för sydvästra Sibbo, men de olika möjligheterna är helt oförenliga. Bygger man egnahemshus, så lönar det sig aldrig att bygga metro, speciellt inte om man vill bygga trädgårdsstäder och bevara områdets grönhet. Bygger man norr om motorvägen, där den "kuperade terrängen" finns, så är det inte alls nära till havsstranden. Bygger man söder om motorvägen, blir det ingenting kvar av kulturlandskapet. Med undantag Husö och Korsnäs är stränderna dessutom otillgängliga; bygger man på Husö och i Korsnäs, så kan man inte stöda sig på metrotrafik. Helsingfors "betydande markegendom" är nästan uteslutande koncentrerad till två helt skilda områden: Husö by och Sibbo storskog. Det inte möjligt att dra en metrolinje så att båda områdena samtidigt skulle befinna sig på gång- eller cykelavstånd från metrostationerna. Ur miljösynpunkt är dessa områdens lämplighet för bebyggelse högst kontroveriell. Överhuvudtaget har Helsingfors "betydande markegendom" föga betydelse, ifall man vill stöda sig på metrotrafik. Marken som Helsingfors äger ligger invid den tänkta ändstationen för metron. Mellan den planerade änstationen och den nuvarande ändstationen i Mellungsbacka skulle det behövas ytterligare tre stationer med omgivande samhällen med 10 000 invånare var. Här äger Helsingfors inte marken och två av stationerna skulle dessutom ligga i Vanda. Ur en miljöpolitisk synvinkel är Vanhanens visioner av ett småhusområde i sydvästra Sibbo inte hållbara.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar