Oberoende. Den 1 maj 2009



Välkommen till en förnyad blogg. Rent tekniskt har jag öppnat en ny blogg på adressen http://wadenstrom.blogspot.com. Jag har dock behållit titeln "Politiskt inkorrekt" och beskrivningen "om fallet Sibbo". Dessutom har jag kopierat tusen blogginlägg från den gamla bloggen på adressen http://360.yahoo.com/wadenstrom. Detta inlägg kan även läsas på den gamla adressen, liksom på adressen http://www.geocities.com/wadenstrom. Sidan "Fallet Sibbo" på adressen http://www.wadenstrom.net/sibbo finns kvar, men är uppdaterad och förbättrad.

Orsaken till att jag byter blogg är främst teknisk. Yahoo! 360 förblev på betastadiet. Yahoo! slutade stöda tjänsten redan för ett par år sedan, vilket har medfört stora tekniska problem. Risken är även stor att hela tjänsten läggs ner eller att min blogg en vacker dag bara försvinner. För att försnabba nedladdningen har jag använt mig av Yahoos tjänst Geocities. Yahoo! meddelade nyligen att denna tjänst läggs ner vid årsskiftet

När jag började skriva blogg år 2005 valde jag Yahoo! för att jag redan använde mig av Yahoos tjänster, som skulle gå att integrera med bloggen. Yahoo var även ett av de stora etablerade bolagen, vars framtid verkade säkrad. Ett alternativ som jag redan 2005 övervägde var Googles bloggtjänst Bloggspot/Blogger. Fyra år senare är det klart att jag valde fel. Att byta till en tjänst som gratis erbjuds av Google är principiellt sett inte helt oproblematiskt. Min bedömning är dock att Blogger är ett tryggt val då målsättningen är att mina avslöjanden angående fallet Sibbo skall finnas tillgängliga i framtiden. De tekniska förtjänsterna är även väsentliga.

Någon risk för att innehållet på denna blogg skall styras av bolaget Google finns åtminstone inte för närvarande. Skulle jag skriva i Turkiet eller Kina vore situationen kanske en annan. Oberoende är kanske den viktigaste kvaliteten hos min blogg, liksom hos bloggsvären och "den femte statsmakten" i allmänhet. Strängt taget finns det inga oberoende medier. Även min blogg är beroende av mina personliga intressen, sympatier och antipatier. Jag har även ett viss beroende av andra medier för information och publicitet Speciellt viktigt har Svenska Yle varit för min blogg. Jag har även valt att publicera Yles nyhetsrubriker på min blogg. Det viktiga är dock att det finns medier som är beroende och oberoende på olika sätt. Detta är en förutsättning för pluralism och mångfald.

Personligen gillar jag förslaget till medieavgift. Sanomakoncernens kritik av modellen handlar huvudsakligen om rena ekonomiska intressen. Rundradion eller Yle är inte ett helt oberoende mediebolag, men det är viktigt att det inte är ekonomiskt beroende på samma sätt som kommersiella mediebolag. Det är även av principiell betydelse att Yles verksamhet inte heller finansieras direkt med budgetmedel. Även om bolaget i sista hand kontrolleras av riksdagen, är det viktigt att Yle inte är beroende av dagspolitiken, tillfälliga politiska överenskommelser eller påtryckningar från utländsk makt.

Jag har behållit titeln "Politiskt inkorrekt", fastän jag inte gillar rubriken speciellt mycket. Dels finns det i Sverige en del öppet rasistiska bloggar med titeln "politiskt inkorrekt", dels är politisk inkorrekthet ingenting att eftersträva i sig. I politiska sammanhang är det tvärtom ofta eftersträvansvärt att varken provocera eller såra med ett taktlöst språkbruk. Jag vill dock med titeln "Politiskt inkorrekt" fortsättningsvis markera ett oberoende och en integritet. Jag anpassar mig inte efter behov att vara salongsfäig och jag ger inte upp mina åsikter på grund av politiska eller sociala påtryckningar.

I fallet Sibbo har de traditionella medierna långt misslyckasts att göra hädelseförloppet begripligt. I ett pluralistiskt land borde de olika politiska partierna övervaka varandra och leverera kritik till medeirna, men i fallet Sibbo kom ordförandena för de tre stora partierna tillsammans med andra centrala maktutövare överens om att offra Sibbo på ett sätt som inte tål insyn. I själva verket är det speciellt denna överenskommelse som de traditionella medierna missat. Det är min förhoppning att statsvetare och historiker i framtiden skall ha användning av min blogg de de utforskar händelseförloppet.


Fallet Sibbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar