Sök. Den 4 juni 2009

När jag flyttade denna blogg från Yahoo! 360 till Blogger/Blogspot minskade jag på antalet "etiketter" med vilka blogginläggen är taggade, klassificerade eller beskrivna. I efterhand är det lättare att veta vilka temata, faktorer och etiketter som är centrala. De flesta etiketter på denna blogg är personnamn. Bland namnen finns endast namn på skurkarna i fallet Sibbo, efternamn på personer som på ett eller annat sätt myglat eller korrumperat sig. Däremot finns här inte namn vare sig på hjältar eller personer vars roll varit neutral. Vill man ändå kolla upp vad jag skrivit om t.ex. Toivo Pihlajaniemi, Jaakko Jonkka eller Chritel Liljeström kan man använda sig av bloggens allmänna sökfunktion ("sök blogg"). I sökfältet kan man naturligtvis även skriva sakord, rubriker på artiklar eller hela fraser.
Jag har själv utnyttjat sökfunktionen för att kolla vad jag har noterat och tagit upp på denna blogg. Idag upptäckte jag t.ex. att jag inte omnämnt artikeln "Vanhanen: Kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien sitouduttava tonttitalkoisiin", som Helsinginsanomat publicerade den 14 juli 2006. Artikeln motsvarar till innehållet delvis artikeln "Vanhanen ei ottaisi saaristoa pois Sipoolta", som Helsingin Sanomat publicerade följande dag. Båda artiklarna bygger på statsminister Matti Vanhanens tal vid bostadsnässan i Esbo. Eftersom talet är betydelsefull på flera sätt återger jag här några rader ur den förstnämnda artikeln:

Vanhanen vetosi voimakkaasti Helsingin kaupunkiin, että Helsinki harkitsisi uudestaan Malmin kentän kohtaloa eli jättäisi kentän rakentamatta.

"Helsingin toivoisi keskittävän voimansa huomattavasti edullisempaa asuntokantaa tuottaviin Sipoon alueisiin", Vanhanen sanoi.



Fallet Sibbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar