Det var först efter att det framgick att 
Heikki Harjula, som är direktör för juridiska ärenden på Finlands kommunförbund, deltagit i högsta förvaltningsdomstolens avgörande i fallet Sibbo som jag insåg kommunförbundets centrala roll i fallet Sibbo. Det första inlägget där jag lyfter fram 
kommunförbundet har rubriken 
"Kommunförbundets jurister. Den 4 februari 2008".
I många blogginlägg har jag redogjort för hur fallet Sibbo hänger samman
 med kommun- och servicestrukturreformen, även kallad PARAS och KSSR. I 
korthet går sambandet ut på att Helsingfors krävde att en lösning på 
"Sibbofrågan" tas med i reformen, men att dåvarande kommunministern 
lovade sköta Sibbofrågan som en skild fråga. Kommunministerns uttalade 
stöd för en inkorporering och partiledarnas överenskommelse om Sibbo var
 en förutsättning för att kommunministerns förslag för en ramlag skulle 
godkännas. (Se t.ex. 
"Rakel Hiltunen. Den 2 aprikl 2007".)
 Kopplingen har man inte kunnat medge, eftersom man valde att sköta 
Sibbofrågan som ett förvaltningsärende. Om man valt att gå via riksdagen
 för att stifta en speciallag för Sibbo, hade det inte på samma sätt 
funnits juridiska hinder för att medge en koppling.
I beredningen av ramlagen för KSSR hade Kommunförbundet en central roll.
 Kommunförbundet hade bl.a. hela fyra "ständiga experter" i kommun- och 
servicestrukturgruppen. Där till hade Kommunförbundet tre representanter
 i sekretariatet som biträdde strukturgruppen. En av dem var Kari 
Prättälä, som är direktör för juridiska ärenden på Kommunförbundet. 
Kommunavdelningen vid inrikesministeriet (numera vid finansministeriet) 
representerades i sekretariatet bl.a. av regeringsråd Arto Sulonen, som 
senare ansvarade för inrikesministeriets beredning av statsrådets 
Sibbobeslut. Prättälä var dessutom tillsammans med ledande jurist Heikki
 Harjula från Kommunförbundet medlem i lagarbetsgruppen för PARAS. Även 
här var också Sulonen medlem. Där till var Prättälä medlem i 
lagberedarnas kordineringsgrupp 
(kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvä lainvalmistelijoiden koordinaatioryhmä).
 Här var Sulonen ordförande. På bilden ovan, som är lånad från 
Kuntalehti 5/2007, är Prättälä i mitten och Sulonen bakom till vänster.
På webbplatsen 
promerit.net
 hittar man ett flertal inlägg där sättet att utse tillfälliga 
förvaltningsråd eller domare vid domstolarna kritiseras. Speciellt kan 
man här hitta ett inlägg där Jali Raita hävdar att Heikki Harjula, som 
deltog i avgörande av Sibboärendet inte tillsattes på ett lagenligt 
sätt. Raita hävdar även att Harjula var jävig. Jag citerar:
Varatuomari Heikki Juhani Harjulan virka määräaikaisena tuomarina alkoi 
1.10.2007 jatkuen vuoden 2007 loppuun. Virkasuhdetta on jatkettu 
30.4.2008 saakka. Hän on nyt virkavapaalla Kuntaliitosta.
Voidaan
 perustellusti väittää, että Harjula on ollut esteellinen johtuen 
vakinaisesta virastaan Suomen Kuntaliiton johtavana lakimiehenä. Päätös 
tulisi siis purkaa.
Visst är det i ögonfallande att en expert på kommunallagen tillsätts som
 tillfälligt förvaltningsråd fram till slutet av år 2007, då HFD hade 
lovat avgöra fallet Sibbo före årsskiftet och att hans uppdrag förlängs,
 då Sibbobelsutet inte hann bli färdigt före årsskiftet. Exakt på vilka 
grunder Raita finner Harjula i egenskap av ledande jurist på 
Kommunförbundet jävig att delta i Sibbobelsutet vet jag inte. Harjula 
kunde eventuellt betraktas som jävig i en konflikt mellan staten och en 
kommun, då ju hans arbetsgivare Kommunförbundets uppgift är att bevaka 
kommunernas intressen. Med beslutet i hand är det dock klart att staten 
inte blivit orättvist behandlad. Å andra sidan hör även Helsingfors till
 de kommuner och städer som Finlands Kommunförbund representerar. I 
praktiken var Helsingfors den ena parten i konflikten. Visst ser det här
 ut att finnas ett jävsproblem.
De juridiska motiveringarna för Myllyniemis förslag är huvudsakligen 
kopierade från Helsingfors förvaltningsdirektör Eila Ratasvuoris 
"Selvitys
 kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa 
Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken", men
 Myllyniemis rapport innehåller även mera allmänna juridiska argument 
som inte finns med i Ratasvuoris "utredning" och som uppenbart är 
skrivna av en annan hand. Under rubriken "Tack" skriver Myllyniemi att 
"Jag har också fått stöd från Finlands Kommunförbunds direktör för 
juridiska ärenden Kari Prättälä." Det är inte svårt att se vems 
juridiska bedömning som statsrådet och HFD i själva verket godkänt.
Kari Prättalä är t.f. förvaltningsråd Heikki Harjulas förman på Kommunförbundet.