Det var först efter att det framgick att
Heikki Harjula, som är direktör för juridiska ärenden på Finlands kommunförbund, deltagit i högsta förvaltningsdomstolens avgörande i fallet Sibbo som jag insåg kommunförbundets centrala roll i fallet Sibbo. Det första inlägget där jag lyfter fram
kommunförbundet har rubriken
"Kommunförbundets jurister. Den 4 februari 2008".
I många blogginlägg har jag redogjort för hur fallet Sibbo hänger samman
med kommun- och servicestrukturreformen, även kallad PARAS och KSSR. I
korthet går sambandet ut på att Helsingfors krävde att en lösning på
"Sibbofrågan" tas med i reformen, men att dåvarande kommunministern
lovade sköta Sibbofrågan som en skild fråga. Kommunministerns uttalade
stöd för en inkorporering och partiledarnas överenskommelse om Sibbo var
en förutsättning för att kommunministerns förslag för en ramlag skulle
godkännas. (Se t.ex.
"Rakel Hiltunen. Den 2 aprikl 2007".)
Kopplingen har man inte kunnat medge, eftersom man valde att sköta
Sibbofrågan som ett förvaltningsärende. Om man valt att gå via riksdagen
för att stifta en speciallag för Sibbo, hade det inte på samma sätt
funnits juridiska hinder för att medge en koppling.
I beredningen av ramlagen för KSSR hade Kommunförbundet en central roll.
Kommunförbundet hade bl.a. hela fyra "ständiga experter" i kommun- och
servicestrukturgruppen. Där till hade Kommunförbundet tre representanter
i sekretariatet som biträdde strukturgruppen. En av dem var Kari
Prättälä, som är direktör för juridiska ärenden på Kommunförbundet.
Kommunavdelningen vid inrikesministeriet (numera vid finansministeriet)
representerades i sekretariatet bl.a. av regeringsråd Arto Sulonen, som
senare ansvarade för inrikesministeriets beredning av statsrådets
Sibbobeslut. Prättälä var dessutom tillsammans med ledande jurist Heikki
Harjula från Kommunförbundet medlem i lagarbetsgruppen för PARAS. Även
här var också Sulonen medlem. Där till var Prättälä medlem i
lagberedarnas kordineringsgrupp
(kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyvä lainvalmistelijoiden koordinaatioryhmä).
Här var Sulonen ordförande. På bilden ovan, som är lånad från
Kuntalehti 5/2007, är Prättälä i mitten och Sulonen bakom till vänster.
På webbplatsen
promerit.net
hittar man ett flertal inlägg där sättet att utse tillfälliga
förvaltningsråd eller domare vid domstolarna kritiseras. Speciellt kan
man här hitta ett inlägg där Jali Raita hävdar att Heikki Harjula, som
deltog i avgörande av Sibboärendet inte tillsattes på ett lagenligt
sätt. Raita hävdar även att Harjula var jävig. Jag citerar:
Varatuomari Heikki Juhani Harjulan virka määräaikaisena tuomarina alkoi
1.10.2007 jatkuen vuoden 2007 loppuun. Virkasuhdetta on jatkettu
30.4.2008 saakka. Hän on nyt virkavapaalla Kuntaliitosta.
Voidaan
perustellusti väittää, että Harjula on ollut esteellinen johtuen
vakinaisesta virastaan Suomen Kuntaliiton johtavana lakimiehenä. Päätös
tulisi siis purkaa.
Visst är det i ögonfallande att en expert på kommunallagen tillsätts som
tillfälligt förvaltningsråd fram till slutet av år 2007, då HFD hade
lovat avgöra fallet Sibbo före årsskiftet och att hans uppdrag förlängs,
då Sibbobelsutet inte hann bli färdigt före årsskiftet. Exakt på vilka
grunder Raita finner Harjula i egenskap av ledande jurist på
Kommunförbundet jävig att delta i Sibbobelsutet vet jag inte. Harjula
kunde eventuellt betraktas som jävig i en konflikt mellan staten och en
kommun, då ju hans arbetsgivare Kommunförbundets uppgift är att bevaka
kommunernas intressen. Med beslutet i hand är det dock klart att staten
inte blivit orättvist behandlad. Å andra sidan hör även Helsingfors till
de kommuner och städer som Finlands Kommunförbund representerar. I
praktiken var Helsingfors den ena parten i konflikten. Visst ser det här
ut att finnas ett jävsproblem.
De juridiska motiveringarna för Myllyniemis förslag är huvudsakligen
kopierade från Helsingfors förvaltningsdirektör Eila Ratasvuoris
"Selvitys
kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa
Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken", men
Myllyniemis rapport innehåller även mera allmänna juridiska argument
som inte finns med i Ratasvuoris "utredning" och som uppenbart är
skrivna av en annan hand. Under rubriken "Tack" skriver Myllyniemi att
"Jag har också fått stöd från Finlands Kommunförbunds direktör för
juridiska ärenden Kari Prättälä." Det är inte svårt att se vems
juridiska bedömning som statsrådet och HFD i själva verket godkänt.
Kari Prättalä är t.f. förvaltningsråd Heikki Harjulas förman på Kommunförbundet.