Inkorporeringen av sydvästra Sibbo och kommunreformerna. Den 2 juni 2013

När jag år 2006 började skriva blogg om fallet Sibbo hette bloggen Politisk inkorrekt. När jag i maj 2009 flyttade bloggen till Blogger/Blogspot lade jag till beskrivningen "om fallet Sibbo", som visuellt fungerade som rubrik. En månad senare bytte jag ut den tekniska rubriken "Politiskt inkorrekt" mot "Ralf Wadenströms blogg". I juli ifjol ändrade jag den tekniska rubriken till "Fallet Sibbo". Samtidigt började jag publicera blogginlägg om fallet Sibbo endast på söndagar och satsade mera på en Facebook-sida med samma namn. Rubriken "Fallet Sibbo" skrevs nu i en större fontstorlek än beskrivningen, som ändrades till "Ralf Wadenströms blogg om fallet Sibbo". Jag öppnade även en ny blogg med namnet Wadenström, som inte handlar om fallet Sibbo. I övrigt gav beskrivningen inte mycket information.

Jag har nu ändrat beskrivningen på bloggen till "En blogg om inkorporeringen av sydvästra Sibbo och kommunreformarna". Med den nya beskrivningen vill jag lyfta fram sambandet mellan inkorporeringen och kommunreformen KSSR (Paras). Samtidigt berättar beskrivningen att bloggen "Falet Sibbo" även handlar om den nya kommunreformen. Hur det går med Sibbos självständighet och huruvida Helsingfors får det återstående av sydvästra eller södra Sibbo beror i högs grad på hur det går med den nya kommunreformen.

Det är inte bara jag som på denna blogg och Facebooksidan med namnet Fallet Sibbo bevakat kommunreformen i sin helhet. Även föreningen För Sibbo har utvidgat sitt verksamhets genom medborgarinitiativet och rörelsen mot tvångssammanslagningar. Fokuseringen är lika mycket på att motarbeta kommunreformen på ett nationellt plan som på att driva frågor som specifikt berör Sibbo.

För tillfället ser kommunreformen inklusive sohä-reformen att bli ett fiasko för regeringen och speciellt för statsministerpartiet Samlingspartiet, som drivit reformen eller reformerna. Nästa väcka kan det se ännu sämre ut för kommunreformen då grundlagsutskottet kommer med sitt utlåtande om reformen. Men även om regeringen kör på grund med reformerna är faran inte över för Sibbos del. Ett skadeskjutet djur är farligt och oberäkneligt. Inkorporeringen av Östersundom är i själva verket ett resultat av att Centern och kommunminister Hannes Manninen senaste gång misslyckades med sin kommunreform.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar