Rättskipning. Den 28 augusti 2009

I över tre år har jag avreagerat mig genom att skriva blogg om fallet Sibbo. Jag är fortfarande upprörd, men inte över exakt samma saker som då jag inledde mitt bloggande. Först var jag upprörd över Helsingfors otroligt fräcka förslag, men förslaget vidsade sig senare vara en bluff. Idag är jag mera upprörd över att man bluffade än över förslaget i sig. Jag är upprörd över helsingforspolitikernas agerande och över att regeringen inte stoppat översitteriet Jag är även upprörd över att politiker i Sibbo utnyttjat lögner och förtal för egna politiska syften. Fult och falskt spel hör dock till politiken. I grunden är det väl inte så stor skillnad mellan politiken i dagens Helsingfors och politiken i Florens under Machiavellis tid. Politiker förväntas syssla med maktpolitik, medan rättsskipningen är en uppgift för domare.

I själva verket är jag alldeles speciellt upprörd över hur högsta förvaltningsdomstolen behandlade fallet Sibbo. Inte för att jag tidigare haft några illusioner om en politiskt oberoende (högsta) förvaltningsdomstol. Formellt har medborgare dock rätt att överklaga statsrådets beslut. Detta är även ett krav från europeiskt håll. När Helsingfors förvaltningsdomstol inte gav enskilda Sibbobor rätt att besvära sig över Helsingfors stads initiativ hävdades det att medborgarnas rättskydd är tryggat emedan det går att besvära sig över statsrådets beslut till HFD. I verkligheten behandlade HFD dock inte de besvär som enskilda medborgare gjorde mot statsrådets beslut i Sibbofrågan. Domtolen lyfte bara fram de svagaste argumeneten i några enstaka besvär. De som besvärade sig blev bedragna och borde åtminstone få rättskostnaderna ersatta.


Folkpark. Den 27 augusti 2009

Helsingfors stadsplaceringskontor har den 4 augusti uppdaterat sidan om projektområdet Östersundom. Under rubriken "Alustavat suunnitteluperiaatteet" noteras bl.a. att "Granö suunnitellaan uudenaikaiseksi toiminnallisesti monipuoliseksi kansanpuistoksi." Det låter ju intressant, men Granö hör faktiskt fortfarande till Sibbo.


Kommendören och Sandhamn. Den 26 augusti 2009


Sandhamn firar man denna vecka militärförläggningen 200 års jubileum. Det är ingen hemlighet att ledningen för Helsingfors stad länge har försökt bli av med försvarsmakten för att kunna ta i bruk Sandhamn som ett nytt bostadsområde. För den skull köpte Helsingfors stad mark i Sibbo, med förhoppningar om att med staten kunna byta marken mot Sandhamn. För fyra år sedan var staten beredd att frigöra Sandhamn för civilt bruk, men då stack en viss kommendör vid namnet Risto Rautava upp huvudet och föreslog att stadens mark i sydvästra Sibbo i stället för Sandhamn skulle tas i bruk som nytt bostadsområde. Kommendör Risto Rautava fick flankstöd av överlöjtnant (sedan 2008 kapten) Jan Vapaavuori.


Personligen har jag ingenting emot i sig att Sandhamn bevaras i militärt bruk. Den nuvarande miljön är historiskt och ekologiskt värdefull. Men sättet på vilket en klick samlingspartistiska lokalpolitiker i Helsingfors försvarade Sandhamns ställning i försvarsmaktens bruk kan inte accepteras. Denna bakgrund till att Sibbo lyftes fram i samband med kommunreformen skulle förtjäna uppmärksamhet. Inte minst idag då kommendör Risto Rautava väljs till ny stadsstyrelseordförande i Helsingfors.


När Rautava väljs till ordförande för stadsstyrelsen lämnar han medlemskapet och ordförandeskapet i stadsplaneringsnämnden. Ny ordförande i stadsplaceringsnämnden blir bostadsminister Jan Vapaavuoris specialmedarbetare Tatu Rauhamäki.


Naturligt utvidgningsområde. Den 25 augusti 2009


Helsingfors fastighetsnämnd hade på föredragningslistan för sitt möte den 18 augusti ett utlåtande över utkastet till landskapsöversikt för Nylands förbund. Deadline för utlåtande var den 19 augusti, men ändå bordlades ärendet. Förslaget till utlåtande innehåller några intressanta rader:


Uudenmaan mielekkään ja tasapainoisen kehittämisen kannalta visioon olisi syytä sisällyttää tavoite yhdistää Uudenmaan- ja Itä-Uudenmaan maakuntaliitot.

Yhdyskuntarakenteen strategisten valintojen selittelytekstin osalta on esitetty nykyisen yhdyskuntarakenteen tiivistämistä ja pidättäytymistä uusien alueiden rakentamisesta. Tältä osin on syytä korostaa, että Helsingin Östersundomin - Vantaan Länsimäen rakentamista ei tule pitää uuden alueen avaamisena vaan Vuosaaren-Mellunkylän alueiden luontaisina laajentumisalueina.


Borde alltså landskapsöversikten enligt fastighetsförbundet inkludera en vision om en sammanslagning av landskapsförbunden...? Kanske ännu märkligare är förslaget att betona att Östersundom inte är ett nytt område. Naturligtvis är Östersundom, med undantag av planläggningsområdet Landbo-Björnsö, ett nytt bostadsområde. Östersundom hänger inte samman med bostadsområden i övriga Helsingfors. I landskapsplanen för Nylands förbund gränsar Nordsjö och Mellungsby i öster till ett grönområde. Här av kunde man ur utkastet till landskapsöversikt dra slutsatsen att Östersundom inte bör planeras som ett nytt område för bostadsbebyggelse. Men se, Östersundom utgör en del av helheten Östersundom-Västerkulla, som i sin tur gränsar till Mellungsby. Därmed blir även Östersundom en del av ett "naturligt utvidgningsområde för områdena Nordsjö-Mellungsbacka". Vilken sofistikerad argumentation!


Helsingfors stadsstyrelse behandlade på sitt möte den 17 augusti ett förslag av köp av ett par fastigheter i Korsnäs vid den nya Sibbogränsen. I motiveringarna till köpet heter det bl.a. enligt följande:


Kiinteistöt muodostavat noin 2,4 hehtaarinkokoisen yhtenäisen kokonaisuuden Östersundomin kehittämisen kannalta tärkeällä Korsnäsin ranta-vyöhykkeellä, jossa Helsingin kaupungin maanomistus toistaiseksi on vähäistä. Kiinteistöt sijaitsevat kuitenkin Helsingin kaupungin omistaman laajan yhtenäisen alueen läheisyydessä, sen eteläpuolella.


Se här en utvidgning av bostadsområdena i Mellungsby-Nordsjö!


Pensionsålder. Den 24 augusti 2009

I aftonskolan den 10 juni 2009 fastställde regeringen att pensionsåldern för brandmän inte sänks. En sänkning av pensionsåldern för brandmän skulle ha orsakat tryck på att sänka pensionsåldern även för andra yrkesgrupper som tidigare omfattats av den yrkesbaserade pensionsåldern. Detta enligt ett pressmeddelande, som statsrådets kansli publicerade den 17 juli. Istället för att sänka pensionsåldern skall man nu låta göra en utredning om alternativa karriärmöjligheter för brandmän.


Lämplig pensionsålder är olika för olika yrken, men lämplig ålder att pensionera sig varierar även från person till person. I Finland är det inte helt ovanligt att pensionärer anlitas som utredningsmän. Många torde lika väl ha lyft på ögonbrynet då den då 71 år gamla Pekka Myllyniemi utnämnes till kommunindelningsutredare i fallet Sibbo. Personligen fann jag dock inte ålder vara ett hinder; det fanns minsann andra större hinder i Myllyniemis fall. Myllyniemis Sibboutredning visade sig emellertid vara en total katastrof. Många torde ha tänkt tanken som få sade högt, att utredningsmannen inte längre var vid sina sinnens fulla bruk. Så mycket respekt har även jag för den åldrande människan att jag inte på min blogg hittills en enda gång antytt det jag trodde, att utredningsmannen led av demens. Det var dock inte utredningsmannen själv som var att klandra för att han tog emot uppdraget, utan de som utnyttjade en senil persons brist på självomdöme. Det förefaller dock som om jag tagit miste och feltolkat Myllyniemis konstiga uppträdande och de fatala bristerna i Sibboutredningen. Ett drygt år efter att Sibborapporten överlämnades till inrikesmisteriet, dagen efter att HFD offentliggjorde sitt avgörande i fallet Sibbo, utnämnde kommunminister Mari Kiviniemi Myllyniemi för ett nytt uppdrag som kommunindelningsutredare.


Nu har det snart gått tre år sedan Myllyniemi gjorde sin Sibboutredning, men Myllyniemi är fortfarande en högst aktiv pensionär - och inte bara pensionär. Den 17 juli utnämnde förvaltnings- och kommunminister Mari Kiviniemi ingen mindre än Pekka Myllyniemi till utredningsman med uppgift att utreda alternativa karriärmöjligheter för brandmän.


Inte färdigt arkiverat: HFD och frågan om ersättning. Den 23 augusti 2009


Jag börjar vara klar med arkiveringen enligt nyckelord eller etiketter på denna blogg. Det är tur, för under detta läsår undervisar jag flera kurser än någonsin förut. Det blir inte mycket tid över för bloggskrivande. Ett av syftena med att presentera ett nyckelord i gången är att hjälpa sökmaskinerna att hitta inlägg på min blogg. Länkarna till etiketterna (t.ex. http://wadenstrom.blogspot.com/search/label/Sulonen) är spärrade för Googles robotar, men mina inlägg med nyckelord är tillgängliga. Dessutom hittar man nu även lättare inlägg i olika kategorier via bildsök.


Endast två kategorier av inlägg eller nyckelord återstår att presenteras på denna blogg: ersättning och HFD. Frågan om hur stor ersättning Helsingfors stad skall betala Sibbo kommun är ännu oavgjord. Frågan avgörs i första hand av Helsingfors förvaltningsdomstol, men det är troligt att någondera parterna överklagar beslutet och för frågan vidare till högsta förvaltningsdomstolen. När HFD avgjorde fallet Sibbo till statsmaktens och Helsingfors fördel lämnade man frågan om ersättning öppen. HFD ansåg att den ekonomiska skadan av ändringen i kommunindelningen inte är oskäligt stor för Sibbo kommun. Nu återstår det att se om HFD ser till att så faktiskt inte är fallet. Om frågan om ersättning inte avgörs på ett sett som tillfredsställer Sibbo, kan HFD förvänta sig att HFD:s agerande i fallet Sibbo på nytt lyfts fram för kritisk granskning.

Nio miljoner. Den 22 augusti 2009

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Kehyskuntien talous kiristyy". Som en följd av recensionen har alla "kranskommuner" svårt med ekonomin. För Sibbos del är recesionn dock bara en bidragande orsak till de ekonomiska bekymren. Sibbos skatteintäkter kommer nästa år att drastiskt minska speciellt på grund av inkorporeringen av Östersundom. Hur ekonomi på kort sikt påverkas av inkorporeringen är ännu öppet, vilket även noteras ovannämnda artikel. Jag citerar:


Sipoon kunnanjohtajan Markku Luoman mukaan talousarvio on pitänyt melko hyvin. "Kunnan tilan tekee kriittiseksi yhdeksän miljoonan euron tulojen menetys Helsingille alueliitoksessa."

Tilanne voi muuttua, jos kunta saa edes osan Helsingiltä vaatimastaan korvauksesta Lounais-Sipoosta. Helsingin hallinto-oikeus päättää syksyn aikana, onko Sipoon vaatima sata miljoonaa euroa vai Helsingin tarjoama 4,5 miljoonaa euroa lähempänä oikeudenmukaista kipurahaa aluemenetyksestä.