Tjänst och erättare. Den 3 december 2010


I föredragningslistan för helsingfors stadsstyrelses nästa möte ingår två ärenden som berör Östersundomprojketet. För det första föreslås Matti Visantis anställning som projektchef för Östersundomprojektet omändras till tjänst:


Kaupunginhallitus päättänee muuttaa Östersundom-projektin projektipäällikön toimen (vakanssi 513901) viraksi Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön yhteistoimintasopimuksen allekirjoituspäivämäärästä lukien.

Jag ingen aning om när "yhteistoimintasopimuksen allekirjoituspäivämäärä" är.

För det andra föreslås Visanti i egenskap av föredragande i Östersundom-kommittén få en ersättare: Olavi Olavi Veltheim. Dessutom föreslås Tuomas Rajajärvi bli generalplanechef Markku Lahtis personliga ersättare. Samtliga namn är kända på denna blogg från förut. Rajajärvi var med redan då det begav sig år 2006. Rajajärvi tog åt sig den tvivelaktiga äran att ha ritat ut de fatala gränserna i Helsingfors förslag till ändring i kommunindelningen. Citatet ovan är ur artikeln "Tuomas Rajajärvi - Mies, joka kaavoittaa tarinoita" i Rakennuslehti i april 2000.


Suunniteltu jatke. Den 2 december 2010

Igår utgavs HST:s och Länsimetro Oy:s gemensamma tidning Metro uudistuu. Tidningen ingår som bilaga till gratistidningen Helsingin uutiset/ Länsiväylä/ Vantaan sanomat. Bilagan handlar i första hand om Västmetron och förnyelsen av metron, men här förutspås även att metron på 2020-talet går till "Sibbo". Jag citerar ur artikeln "Kauemmas länteen ja itään":


Mikäli nykysuunnitelmat muuttuvat radoiksi ja tunneleiksi, länsimetro jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen ja idässä rata vie Mellunmäestä Östersundomiin ja mahdollisesti jopa edelleen Sipoon rajan yli Majvikiin. Vantaakin saa aseman tai kaksi, sillä Sipoon suuntaan menevä metro pysähtyy ainakin Länsisalmessa Kehä III:n ja Itäväylän risteyksessä. ...


”Toivon mukaan sekä Kivenlahden että Östersundomin jatketta päästään rakentamaan tällä vuosikymmenellä”, [Ville] Lehmuskoski sanoo. Hänellä on vankat perustelut, miksi metroa kannattaa jatkaa. ”Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on selkeää, kun sen selkärankana on raskas raideliikenne. Metroliikenne on luotettavaa ja nopeaa ja metro myös kuljettaa matkustajat huomattavasti pienemmin kustannuksin kuin bussit ja raitiovaunut.”





I bilagan finns även kartor med existerande metrolinjen samt "planerad förlängning" (Suunniteltu jatke). Alternativet mutkametro precenteras plötsligt som en planerad metrolinje med reserveringar för stationer och allt. Hittills har linjen endast publicerad som ett resultat av en utredning, som gjorts av Sito Oy. Den aktuella utredningen, som sent omsider publicerades på internet, har formellt inte ens presenterats för några förtroendemannaorgan. Även metrostationerna Majvik och Kartano finns med. Kartano är alltså namnet på metrostationen "ei vielä nimeä" alias Västerkulla. Det är intressant att Helsingfors stad efter allt hemlighetsmakeri nu plötsligt offentligt informerar nya invånare i Östersundom att deras hus ligger på en planerad metrolinje eller i en reservering för metrostation.






I dagens nummer av tidningen Vantaan Lauri, som utges av Vantaan seurakunnat, ingåår en ledarartikel med rubrijen "Sipoonkorpi laajana, kiitos".


Metro till Majvik eller Söderkulla. Den 1 december 2010


Fram till den 30 september kunde man på Helsingfors stadsplaneringskontors webbplats läsa att utyredningen "Majvikin metron esiselvitys" skulle vara färdig i november. Vis av uppståndelsen kring den föregående metroutredningen tog man bort texten "valmis marraskuussa 2010". (Se "Planeringsprinciper för Majvik och Granö. Den 9 oktober 2010".) Helsingfors stadsplaneringskontor torde inte önska publicera utredningen, men om den är färdig bör den vara offentlig.

Utredningen om en metrolinje till Majvik torde vara färdig, men utredningen presenteras - åtminstone inte officiellt - för Helsingfors stadsplaneringsnämnd vid nämndens nästa möte i morgon. Däremot skall nämnden ta ställning till ett förslag till utlåtande över utkastet till Helsingforsregionens trafiksystemplan (HLJ 2011). I förslaget heter det bl.a. enligt följande:


Seudun yhdyskuntarakenteen tasapainoinen kehitys ja sen runkona olevaan raideliikenteeseen tehtyjen investointien täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää metron jatkamista itään Östersundomin alueelle heti Matinkylään ulottuvan länsimetron valmistumisen jälkeen. Tämä luo edellytykset tavoitellun seudullisen kehityksen saavuttamiseksi ja rakentamisen käynnistämiselle tavoitteiden mukaisesti Östersundomin alueella. Itämetron rakentaminen Mellunmäestä Östersundomiin tulisi alkaa vuonna 2016. Tämä edellyttää toteutussuunnittelun määrärahojen varaamista ja suunnittelun aloittamista jo hyvissä ajoin sitä ennen.

Stadsplaneringsnämnden i Esbo godkände för sin del den 25 november ett utlåtande där det heter att "Metron laajentaminen itään Majvikiin saakka ei ole vielä ensimmäisen kauden asia, koska alueen suunnittelu on vielä hyvin keskeneräistä."


Osmo Soininvaara kommenterar förslaget till Helsingfors stadsplaneringsnämnds utlåtande i sitt senaste blogginlägg i följande ordalag:

Metron jatkamista itään puolletaan heti, kun se on saatu vedetyksi Matinkylään. Nyt on päästy siihen, että Helsinki jarruttaa länsimetroa ja Espoo kiirehtii.

I dokumnetet "Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma: Liikennejärjestelmäluonnos 18.10.2010" kan man om östmetron läsa följande:


Metro Mellunmäki-Majvik on noin 10 kilometrin pituinen osin maanalainen metroradan jatke, jolle tulee 5-6 uutta asemaa. Asemista 1-2 sijoittuisi Vantaan alueelle, kolme Helsinkiin ja yksi Sipooseen. Metroa on kaavailtu jatkettavaksi myöhemmin Majvikistä Söderkullaan. Hanke on osa uuden asuin- ja työpaikka-alueen rakentamista Helsingin Östersundomin, Vantaan Länsisalmen ja Sipoon Majvikin alueille. Alueelle ollaan laatimassa kuntien yhteistä yleiskaavaa, jonka mitoitukseksi on kaavailtu 50 000-80 000 asukasta ja 10 000-15 000 työpaikkaa. Hanke liittyy laajemmin Helsinki– Porvoo -vyöhykkeen maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittämiseen. Siihen sisältyy myös liityntäyhteyksien ja -pysäköinnin kehittämistä. Metrohankkeen alustava kustannusarvio on 700 milj. euroa. Hankkeesta on laadittu esiselvitys v. 2010.


Kartan ovan med metrolinje ända till Söderkulla ingår även i det ovannämnda dokumentet.

Huvudstadens huvud. Den 30 november 2010


I dagens nummer av Hufvudstadsbladet ingår en artikel med rubriken "Helsingfors blir barnrikt igen" ("Barnfamiljer stannar i stan"). Hbl skriver att "Barnfamiljernas flyttningsrörelse till Nurmijärvi och andra grannstäder har minskat till en tredjedel av vad det var för några år sedan." En av motiveringarna till inkorporeringen var att Helsingfors måste utvidgas österut för att förhindra utflyttningen norrut och västerut. Det är naturligtvis ändå inte inkorporeringen som fått tränden att vända.


Helsingfors hade i själva verket redan före inkorporeringen av Östersundom administrativt vuxit främst österut. Efter den senaste inkorporeringen ser stadens område märkligt ut med östersundom som en svans långt från stadens centrum och nordost om stadens östra. Hbl har emellertid på en bild som publicerats med den ovannämnda artikeln svängt på det hela. Stordistriktet Östersundom utgör här huvudstadens huvud, medan staden vänder baken mot Esbo. Här har vi kanske inkorporeringens viktigaste betydelse. I Helsingfors vill man styra utvecklingen österut, eller åtminstone ge ett sken av att vända blicken österut, för att pressa Esbo till samarbete eller rentav en sammangång med huvudstaden.

Harkitsematon kirjaus. Den 29 november 2010


Finlands naturskyddsförbund hör till de organisationer som av miljöministeriet fick en begäran om utlåtande om regeringens proposition om en nationalpark i Sibbo storskog. Nylands naturskyddsdistrikt gav för Naturskyddsförbundets del ett utlåtande den 15 novenber. Utlåtande "Lausunto hallituksen esityksestä laiksi Sipoonkorven kansallispuistosta" kan även läsas på webben. Jag återger här ett par stycken ur åtlåtandet:


Välittömästi tulee aloittaa neuvottelut Helsingin ja Vantaan kanssa kansallispuiston laajentamisesta vapaaehtoisin kaupoin, maanvaihdoin tai luonnonsuojelulain 24 §:n mukaisin menettelyin Metsähallituksen selvityksessä esitetyn laajimman vaihtoehdon (VE3) pohjalta täydennettynä Helsingin kaupungin Hältingträskin, Talosaaren ja Kasabergetin alueilla. Puistoon on syytä liittää myös muut valtiolle suojelualueiksi Sipoonkorven ja Mustavuori-Östersundomin alueelta tulevaisuudessa hankittavat alueet. Lopputuloksena tulisi olla virkistyskäytön ja luontoarvojen säilymisen kannalta riittävän laaja kansallispuisto. Se yhdistäisi rannikon lintuvedet sisämaan erämaisiin metsiin ja soihin tavalla, mikä ei toteudu missään nykyisessä kansallispuistossamme. Silloin myös Östersundomin alueelle ehdotetut osa-alueet tuottaisivat huomattavaa lisäarvoa Sipoonkorven metsäiselle mannerosalle.

Pidämme harkitsemattomana kirjausta, joka mahdollistaa sen, että kansallispuiston lopullisen laajuuden ja rajauksen määrittely jätettäisiin Uudenmaan maakuntakaavan tai Helsingin yleiskaavan varaan.



Från havskusten till den bergiga skogsterrängen. Den 28 november 2010


I mitt inlägg "Utlåtanden över proposition. Den 13 november 2010" undrade jag om kommunstyrelsen i Sibbo hade andra möjligheter än att godkänna tf. ekonomi- och förvaltningsdirektörens förslag till kommunens utlåtande över regeringens proposition om en nationalpark i Sibbo storskog, då styrelsen skulle ta ställning till förslaget en dag efter att remisstiden gått ut. Ur protokollet framgår dock att Sini-Pilvi Saarnio (grön) lade fram ett motförslag, som i protokollet publicerats som bilaga under rubriken "Sini-Pilvi Saarnion lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Sipoonkorven kansallispuiston perustamiseksi".



Enligt Saarnios förslag skulle kommunen tydligare förespråka ett skogsområde från inland till hav (mantereelta merelle). Sarnios förslag röstades dock mer med rösterna fem mot tre. Kanske hade förslaget kunnat gå i genom, om man i förslaget inte samtidigt talade för en mera sammanhängande nationalpark, vilket inte gillas av alla skogsägare och jägare i Sibbo. Kommunstyrelsen antog alltså det ursprungliga förslaget ("Sipoon kunnan lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Sipoonkorven kansallispuiston perustamiseksi"), men dateringen är uppdaterad till den 17 november.





Sipoon Sanomat publicerade igår på tidningens webbplats en artikel med rubriken "Sipoonkorven kansallispuistoa saatellaan laajentumistoiveilla".

Borgåbladet publicerade på fredag förmiddag FNB:s notis "Storskogsplan går nu till riksdagen". Samma notis har på finska publicerats av Metsälehti under rubriken "Sipoonkorven kansallispuistohanke etenee eduskuntaan". I notisen noteras det bl.a. att "
I Forststyrelsens förslag sträckte sig nationalparken från havskusten till den bergiga skogsterrängen i Sibbo storskog" och att "Regeringens förslag är snävare än det som Forststyrelsen tidigare föreslagit."

Usel affär. Den 27 november 2010



Helsingfors fastighetsnämnd skall på sitt möte nästa vecka igen behandla ett par markaffärer i Östersundom. Denna gång handlar det om bebyggda fastigheter på endast o,4 ha och 0,9 ha. De nuvarande ägarna till fastigheterna föreslås behålla rätten att disponera fastigheterna fram till år 2016 respektive 2015. Värdet på marken beräknas till ungefär hälften av priset. Ifall Helsingfors planerar att de nuvarande byggnaderna skall få ge vika för ny bebyggelse stiger markpriset till över 100 € per kvadratmeter! Som motivering anges som vanligt att Helsingfors i övriga delar av staden äger 2/3 av marken men i Östersundom endast 1/3. Jämförelsen haltar dess värre. Den mark som staden äger innanför de gamla gränserna utgörs huvudsaken av vägar, parker och grönområden, medan staden sålt ut planerad mark till grynders, som sålt vidare marken till fastighets- eller bostadsaktiebolag. De 990 hektar som Helsingfors äger i Östersundom lämpar sig fortfarande huvudsakligen som grönområden. För att det skall finnas någon mark att sälja åt grynders borde staden köpa upp nästan hela Östersundom. Då priset på lämplig byggnadsmark stiger till 100 € per kvadratmeter är inkorporeringen en usel affär för Helsingfors.