Tulee nähtäväksi. Den 28 mars 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en notis med rubriken "Östersundomin yleiskaavaluonnos tulee nähtäväksi". Tidningen noterar att "Helsingin kaupunginhallitus käsittelee maanantaina Östersundom-toimikunnalle annettavaa oikeutta asettaa yleiskaavaluonnos nähtäväksi." Att ärendet tas till behandling betyder dock inte nödvändigtvis att det nu aktuella utkastet till gemensam generalplan läggs fram till påseende. Senaste vecka bordlades ärendet och utkastet stötte på motstånd redan i stadsplaneringsnämnden. Speciellt bör det noteras att stadsplaneringsnämnden i Vanda ännu inte ens har behandlat ärendet. I själva verket är det mycket anmärkningsvärt om stadsstyrelsen idag tar ett beslut enligt föredragandes förslag. Godkänns förslaget, så torde det förklaras med att man vill ha stadsstyrelsens godkännande för utkastet, fastän utkastet kan förkastas av beslutsfattarna i Vanda.


Helsingfors stadsplaneringskontor ville efter stadssplaneringsnämndens möte ge en bild av att nämnden godkände själva utkastet. Senare ändrades texten på kontorets webbplats, så att nyheten motsvarar det verkliga beslutet.


HSprojekti. Den 27 mars 2011

Rubriken på huvudnyheten på första sidan lyder "SFP:arna vill inte reagera med Centern". Dårraden lyder "Kandidaterna har gjort helomvändning på fyra år." Som förklaring till helomvändningen nämns framför allt Karlebyfrågan, men inte Sibbofrågan. Stefan Wallin påpekar att inte bara Centern, utan "alla tre stora stod bakom Sibboannekteringen". Jag vill påpeka att Centerns eller vissa centerministrars roll här ändå var central och att Sibbofrågan markerar slutet på det långa samarbete mellan Centern och Sfp.



I "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja", som Helsingfors stadsplaneringskontor för en månad sedan publicerade tillsammans med en lång rad rapporter och utredningar, hittar man många intressanta kartor, ritningar och skisser. De äldsta kartorna med utkast till metrolinje och markanvändning är från år 2007. Kartan ovan är daterad 21.5 2007/ 23.8 2007, vilket är intressant med tanke på att statsrådets Sibbobeslut, som överklagades, togs först i juni 2007. En intressant detalj är att man redan här i planeringen har tagit med Västersundom (eller "Västerkulla") i Vanda, där Helsingfors stad äger mark. Fanns det redan i detta skede en överenskommelse om gemensam planering av området? Även broförbindelsen till Granö finns utritad på kartan.




En annan karta från 2007 är kartan ovan. Även här inkluderas Västersundom i planeringen. Metrolinjen från Mellungsbacka går vidare till Västersundom i Vanda, men svänger sedan norrut mot Hålansböle. Istället är det metrolinjen till Nordsjö som här förlängts till Östersundom. Placeringarna av metrostationerna motsvarar de nu aktuella, med undantag av att den sista stationen placerats på Helsingfors sida om Sibbogränsen. Kartan ovan presenterades av Tuomas Rajajärvi vid överborgmästarens invånarkväll i Östersundom den 4 november 2011. (Se "Ett steg i ett större projekt. Den 5 november 2008" och "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011".) Kartans datering är dock den 21.11.2007.



De två ovannämnda kartorna har rubricerats "HSprojekti". Månne HS står för Helsinki-Sipoo? På kartor från 2008 och 2009 har HSprojekti bytts ut mot Sipoo-projekti/ Sibboprojektet. På kartorna från 2007 går för övrigt gränsen mellan Helsingfors och Vanda längs Österledens gamla sträckning. Man kunde inte veta att lantmäteriverket ett år senare skulle tolka statsrådets beslut annorlunda än Arto Sulonen och inrikesministeriet, som beredde beslutet.


Varför så bråttom? Den 26 mars 2011


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "'Varför har Helsingfors så bråttom med Östersundomplan'" och en annan med med rubriken "Intresset att sälja mark i Östersundom varierar". Den förstnämnda artikeln handlar i första hand om skuggplanen för Östersundom. (Se "Varjokaava. Den 19 februari 2011".) Jag har tidigare kritiserat skuggplaneringen för att man utgår från det av Helsingfors stadsplaneringskontor valda metroalternativet, men Sini-Pilvi Saarnio från Sibbo Naturskyddare säger att man har ändrat på metrodragningen och placeringen av metrostationer samt diskuterat alternativ till metron. Kimmo Jääskeläinen från Vanda miljöförening förundrar sig speciellt över att Helsingfors har så bråttom med generalplanen och konstaterar att det hela bara kommer att leda till en mängd besvär. Kanske handlar det om att man vill kunna visa resultat från "metropolpolitiken" inför valet och regeringsförhandlingarna?



Den andra texten handlar om Helsingfors stads markuppköp i Östersundom. Borgåbladet noterar att Helsingfors inte har lyckats köpa upp tomtmark på det sätt som man hoppats, men påpekar att även Helsingfors stads intresse för affärer varierar.

Öppet gräl. Den 25 mars 2011


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Oenighet om metropolpolitiken". Artikeln handlar om den oenighet som Helsingin Sanomat skrivit om i artikeln "Helsinki ja 13 kuntaa ovat ilmiriidassa hallitusohjelmatavoitteista" i gårdagens tidning. (Se "Tretton mot en. Den 24 mars 2011".) Borgåbladet noterar, liksom Helsingin Sanomat, att Helsingfors kräver att man utnämner en kommunindelningsutredare, medan övriga kommuner i Helsingforsregionen motsätter sig Helsingfors krav.


Helsingforspolitikernas förhoppning torde vara att finansministeriet utser en kommunindelningsutredare som föreslår en sammanslagning och en folkomröstning. Om majoriteten i en folkomröstning i de berörda kommunerna röstar för en sammanslagning, kan en sammanslagning ske fastän kommunfullmäktige i en eller flera av de berörda kommunerna är mot sammanslagningen. En sammanslagning av kommuner i huvudstadsregionen är åtminstone i princip möjlig utan att riksdagen involveras. Månne inte Mari Kiviniemi räknar med att Samlingspartiet i Helsingfors stöder henne som statsminister, ifall hon lovar ordna en utredningsman.




På föredragningslistan för Helsingfors stadsstyrelses möte nästa måndag finns igen utkastet till generalplan för Östersundom. Det är intressant att ärenden redan nu tas från bordet, då stadsplaneringsnämnden i Vanda behandlar motsvarande ärende tidigast den 4 april.

Tretton mot en. Den 24 mars 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Helsinki ja 13 kuntaa ovat ilmiriidassa hallitusohjelmatavoitteista" och nedryckaren eller underrubriken "Helsinki vaatii edelleen pääkaupunkiseudun yhdistämistä." Yle publicerade igår en nyhet enligt vilken en mycket liten andel av riksdagskandidaterna i Nylands valkrets stöder tvångssammanslagningar. Man kan fråga sig vad det är för idé för beslutsfattarna i Helsingfors att ställa kav som inte förefaller kunna vinna den nya riksdagens stöd.




När det gällde Sibbofrågan var likaledes en överväldigande majoritet av riksdagsledamöterna och -kandidaterna emot en tvångsinkorporering. Lika väl lyckades Helsingforspolitikerna driva igenom en inkorporering av sydvästra Sibbo genom att idka påtryckningar mot Jyrki Katainen och centrala centerministrar. För Katainen är det nu mycket svårare att stöda tvångssammanslagningar, eftersom han denna gång är uppställd i Nylands valkrets.



Däremot kan man fortsätta att pressa Mari Kiviniemi och Centern, som aldrig kan gå med på att tvångssammanslagningar av hela kommuner blir allmänt möjliga. För beslutsfattarna i Helsingfors skulle det i princip räcka med tvångssammanslagningar i Helsingforsregionen, men genom att kräva tvångssammanslagningar i allmänhet kan man försöka tvinga Centern att stöda nya undantag för "Finlands enda metropol". Så fungerade det i fallet Sibbo och den märkliga alliansen mellan Helsingforspolitiker och centrala Centerpolitiker är den maktkonstellation som den nuvarande regeringsgrunden bygger på. Därför är det inte så konstigt att Kiviniemis statssekreterare Mika Rossi i ett blogginlägg förra veckan som ett förslag til en lösning på bostadsbristen i huvudstadsregionen säger att "Mielestäni pääkaupunkiseudun vapaaehtoinen kuntaliitos olisi hyvä alku." Liksom Kiviniemi stöder Rossi en sammanslagning av städerna i huvudstadsregionen, samtidigt som han i princip motsätter sig tvångssammanslagningar.





I mitt inlägg "Friluftsområde. Den 22 mars 2011" noterade jag att det dykt upp numrerade pinnar invid skidspåret i Husö. Under dagens skidtur fick pinnarna sin förklaring. Man borrar i marken för att undersöka grunden. Frågan är vad man behöver informationen till.


Hästar. Den 23 mars 2011


I gårdagens blogginlägg skrev jag om Husö friluftsområde, som stadsplaneringskontoret i Helsingfors vill omvandla till bostadsområde. Frågan är om inte planerna för Granö i Sibbo hänger samman med att man vill kunna anvisa ett ersättande friluftsområde. Dess värre är planerna på en bro från Husö (eller Ribbingö) till Granö inte realistiska. Speciellt torde Granö inte lämpa för häststall. Tillsammans med den stora mängden utredningar och rapporter publicerade Helsingfors stadsplaneringskontor för en månad sedan en utredning över hästarnas framtid i Östersundom, "Hevostilaselvitys. Hevosten tulevaisuus Östersundomissa". I utredningen kan man bl.a. läsa följande:

Hevosreiteille paras paikka kaupunkirakenteessa on taajamien reuna-alueet sekä haja-asutusalueet, issä liikenne on vähäistä. Vaellusreitit ja seudulliset reitit tulisi mieluiten integroida eudullisten ja valtakunnallisten viheraluejärjestelmien ja ekologisten verkostojen sisään.



För tillfället lämpar sig Husö, där Husön Ratsastuskeskus finns, perfekt för häststall, men häststallet passar dåligt samman med stadsplaneringskontorets planer för Husö.


Friluftsområde. Den 22 mars 2011


Från Svarta backen i Nordsjö till Husö finns ett populärt skidspår som idrottsverket i Helsingfors sköter mycket väl.




Själv har jag skidat längs spåret senast idag. (Se Sports Tracker.)




Spåret slutar vid Husö gård, men ett mindre spår fortsätter genom en skogsdunge förbi häststallen och vidare längs Torpvikens strand. Vid detta spår fanns i februari ett häfte, i vilket skidåkare bads skriva sitt namn, ifall de önskade att det aktuella spåret spåret förbättras. Även jag skrev mitt namn i häftet, medveten om att idrottsverket knappast kommer att bygga någon ny friluftsväg för skidåkare på Husö. Helsingfors stad har helt andra planer för Husö, som än så länge förvaltas av idrottsverket.




Senaste vecka hade det vid skidspåret till Husö gård dykt upp numrerade pinnar i snön. (Se nedan.)




Det torde vara stadsplaneringskontoret och inte idrottsverket som här varit framme. Helsingfors stadsplaneringskontor har haft bråttom att planera Husö. Husö ligger långt på sidan om all samhällsbyggnad, men Helsingfors vill omvandla friluftsområdet till ett bostadsområde för goda skattebetalare. Att bebygga Husö strider mot alla giltiga principer, men planerna för Husö kan komma att godkännas som en del av en gemensam generalplan. Någon metrolinje till Östersundom kommer knappast någonsin att byggas, men planerna på en metrolinje med matartrafik från Husö kan göra det lättare för miljöministeriet att godkänna Helsingfors planer på att exploatera Husö för bostadsbebyggelse.