Obalans. Den 12 december 2007



Yle har publicerat en notis med rubriken "Sibbo vill förbli lantlig idyll". I lokalnytt i Vega Östnyland ingår ett inslag om Folkkulturarkivets studium "Kommun i förändring", sär speciellt Sibbobornas reaktioner på annekteringsplanerna har studerats. I en notis med rubriken "Sibbo stoppar landskapsplanen" berättas vidare att Sibbo kommun ska besvära sig till miljöministeriet över landsskapsplanen för östra Nyland. Kommunstyrelsen i Sibbo anser att man borda ha väntat på Högsta förvaltningsdomstolens domslut, emedan planläggningen i de sydvästra delarna av kommunen är beroende av domslutet.


Kimmo Oksanen föreslår i sitt senaste blogginlägg angående reaktionerna på Lauri Tarastis rapport att "Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen, mieluiten vielä Sipoo ja Kirkkonummikin, olisi järkevintä niputtaa yhdeksi kaupungiksi." Vad området beträffar motsvarar detta Jussi-Pekka Alanens förslag från 2004, men Alanens förslag till administrativ enhet handlade inte om en baskommun.


Då Hannes Manninen beställde en utredning om det finns behov av att ändra kommunindelningen mellan Sibbo kommun, Vanda stad och Helsingfors stad, var hans utgångspunkt att det råder en obalans i regionen. Åtminstone sade Pekka Myllyniemi vid ett besök i Sibbo att detta var Manninens utgångspunkt. Det är uppenbart att Manninen inte ville motivera en ändring i kommunindelningen endast med Helsingfors påstådda behov, utan ville se "problemen med samhällsstrukturen i huvudstadsregionen" som hela regionens engelägenhet. Lika uppenbart är att ändringen i verkligheten endast var i Helsingfors intresse. Jag har i tidigare blogginlägg påpekat att Myllyniemi missförstått Helsingfors argumentering för en obalans i regionen. Således stämmer inte utredningsmannens påståenden om obaland. Detta är inte en obetydlig felaktighet, då just den påstådda snedvridningen i samhälsstruturen har varit ett centralt argument för en ändring i kommunindelningen.


Helsingfors har hävdat att utvecklingen av kollektivtrafiken har försvårats av att bebyggelsen i Helsingforsregionen brett ut sig i norr och väster. Därtill har Helsingfors hävdat att utbredningen av bebyggelsen i norr och väster är en följd av att huvudstadsregionen inte kunnat växa österut. Det senare är ett synnerligen tvivelaktigt påstående. Vad man i Helsingfors egentligen har bekymrat sig över är att kranskommunerna lockar till sig goda skattebetalare, medan Helsingfors måste ta ansvar för socialt boende. Helsingfors kunde visserligen göra förtjänst på att sälja tomtmark i sydvästra Sibbo, men vad man speciellt har varit ute efter i Östersundom är småhusbebyggelse innanför Helsingfors gränser. Detta har man även öppet medgett, fastän de officiella argumenten har handlat om balans och bostadspriser.
Det är ett faktum att det råder en viss obalans i samhällsstrukturen i huvudstadsregionen. Denna obalans är ett pronlem så länge huvudstadsregionen består av fyra städer som konkurrerar om goda skattebetalare. I konflikt med vad Myllyniemi hävdar i sin rapport har huvudstadsregionen främst vuxit i nordostlig riktning. Befolkningstätheten är betydligt högre i huvudstadsregionens östra halva än i Esbo. Den största skillnaden är emellertid att de förmånliga bostäderna är koncentrerade till den östra halvan, dvs Helsingfors och Vanda. Denna segregering är inte i sig ett problem, men det är ett problem för Helsingfors med tanke på skattebasen.


I söndagens nummer av Helsingin Sanomat ingick en artikel med rubriken "Missä avaintyöntekijöillä on varaa asua?". Ur artikeln framgår det att en representant för låginkomstagarna, närvårdarna endast har råd att bo i förorter. I samband med artikeln publicerade Helsingin Sanomat en karta som visar till vilka områden närvårdarna är koncentrerade. (Se ovan.) Av kartan framgår det att närvårdarna huvudsakligen bor i huvudstadsregionens östra halva, det vill säga i Helsingfors och Vanda. För Helsingfors (och Vanda) är detta inte ett socioekonomiskt problem i sig. Problemet är att Helsingfors (och Vanda) måste ta ansvar för att den lågavlönade arbetskraft, som även Esbo behöver.


En annektering av sydvästra Sibbo kunde i någon mån lindra det aktuella problemet med obalans i huvudstadsregionen. Denna obalans utgör emellertid ingen ifficiell motivering till en ändring i kommunindelningen. Det är dessutom oskäligt att Sibbo skulle offras för att Esbo inte bygger tillräckligt med förmånliga hyresbostäder. Västmetron och de av Jan Vapaavuori förespråkade kriterierna för statligt stöd till bostradsproduktionen torde där till bättre kunna lindra problemet. Däremot är det ingen lösning på det strukturella problemet i huvudstadsregionen att Sibbo själv förverkligar Helsingfors planer på småhusbebyggelse i Östersundom. Sibbos egna planer skulle bara förvärra problemet. I diskussioner om Sibbofrågan har man ofta jämfört Sibbo med Esbo. Det sista som man önskar i Helsingfors är dock att Sibbo blir ett nytt Esbo, såvida Sibbo inte blir en del av Helsingfors.

Gemensam generalplan. Den 11 december 2007


I lokalnytt i Radio Vega Östnyland ingick på morgonen ett inslag om HFD:s beslut om Sibboannekteringen. Samtidigt har Yle publicerat en notis med rubriken "Sibbofrågan i HFD först nästa år". Jag citerar ur notisen:
Högsta förvaltningsdomstolen fattar sitt beslut om sydvästra Sibbos framtid först i början av nästa år. Beslutet dröjer, eftersom det ännu finns många saker som bör utredas innan ett beslut kan fattas.
I Sibbo fortsätter kampen för den egna kommunen. Kommunstyrelseordförande Christel Liljeström vågar fortfarande tro på en seger i marktvisten.
Sibbo anser att det är frågan om ett prejudikat.
Varför skulle man i Sibbo inte tro på en seger i marktvisten? Fallet Sibbo har bjudit på en rad skandaler, men den största sensationen vore nog om Högsta förvaltningsdomstolen godkände statsrådets gränsbeslut. Liljeström har visserligen rätt då hon i inslaget säger att det inte är lätt att gå mot statsrådet, men sällan har det i ett fall funnits så många materiella och formella fel att besvära sig över som då det gäller statsrådets Sibbobeslut. Dessutom var Sibbobeslutet inte ett uttryck för ministrarnas maktfullkomlighet, utan snarare en symptom på svaga partiledare, som inte vågar gå emot lokalpolitiker från staden Helsingfors. Speciellt från Sfp:s sida skulle jag förvänta mig en större segervisshet. Nu utnyttjar den tidigare "oppositionen" i Sibbo annekteringshotet för att befästa Sibbos nya koncensuspolitik, som går ut på en kraftig tillväxt till priset av demokratisk insyn.

Taloussanomat har publicerat en artikel med rubriken "Rakennusliikkeet moittivat kaavoittajia". Jag citerar ur artikeln:
Kohtuuhintaisten asuntojen puute johtuu kaupunkien tonttipolitiikasta ja virkamiesten vitkastelusta.
Rakentajien mielestä tilanne on pahin Helsingissä. Kaupunki pyytää tonteista kiskurihintoja ja kuhnii kaavoituksessa.
Suomen suurimman rakennusliikkeen YIT Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Jalasjoki sanoo, että rakennusliike joutuu Helsingissä elämään kädestä suuhun tilanteessa.
– Meillä olisi maa-alueita ja tonttivarauksia vaikka kuinka paljon. Suurin osa olisi tarkoitettu asutukseen. Kaavoitus kestää kuitenkin entistä pidempään. Tilanteessa on jotain outoa.
Det ovanciterade uttalandet föranleddes av Lauri Tarastis rapport, som officiellt överlämnades igår. Tarasti föreslår en gemensam generalplan för huvudstadsregionen. Vad som menas med en "gemensam generalplan" torde vara att generalplanen för huvudstadsregionens fyra städer skulle göras upp gemensamt, vilket skulle ge Helsingfors störra makt över planeringen i hela regionen. En förenad generalplan hittar man redan på hemsidan för Greater Helsinki Vision 2050. (Se bilden ovan.) Problemet är här ur Helsingfors synvinkel inte minst Västerkulla och Västersundom, som består av naturskyddsområden och rekreationsmark. En möjlig förlängning av metrolinjen har endast markerats med en pil, medan Heli-banan ritats ut, liksomflera andra planerade järnvägs- och metrolinjer.

Alanen är tillbaka. Den 10 december 2007


Inatt läste jag färdigt Jouko Tikkanens bok Sipoon ryöstö. Boken handlar inte bara om fallet Sibbo, utan även om rättsstaten. Eller egentligen är det kansken just rättsstaten som fallet Sibbo framför allt handlar om. Frågan är om politiska beslut i Finland behöver följa lagen och om Högsta förvaltningsdomstolen är tillräckligt oberoende för att upphäva alla lagstridiga gränsbeslut. Att inte förvaltningsomstolarna och inte Högsta förvaltningsdomstolen är oberoende av den politiska makten visar det att Lauri Tarasti kunde utnämnas till utredningsman vid miljöministeriet medan han ännu var domave vid HFD. När bostadsminister Jan Vapaavuori i september utnämnde Tarasti till utredningsman hade Tarasti redan pensionerats från HFD, men jag finner det inte heller oproblematiskt att Tarasti denna gång som pensionerad domare fortsätter sin karriär som utredningsman.

Tarastis utredning överlämnades officiellt idag, men jag har inte i rapporten funnit några detaljer som skulle vara speciellt relevanta angående fallet Sibbo. Medierna har dock tolkat resultaten från Tarastis utredning så att bristen på tomter och bostäder till överkomligt pris inte beror på att det inte finns oanvänd mark, utan på att planläggningen upplevs som långsam. Tarastis förslag är relativt försiktiga, fastän han föreslår en gemensam generalplan för huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo Vanda, och Grankulla). Bostadsministern sade i samband med överlämnandet av rapporten att han hade hoppats att "kunta – valtio –suhteen uudelleenarvioinnissa pääkaupunkiseudulla olisi voitu edetä pidemmällekin". Nu när Vapaavuori själv är minister tycks han välkomna det av honom tidigare så starkt kritiserade förslaget på ökad statlig inblandning i huvudstadsregionen. Plötsligt ser det ut som om man skulle ta Alanens förslag från 2004 till heders. I FNB:s notis "Tarastin ehdotus kelpaa kaupunginjohtajille" heter det att "Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen pitää ideaa pääsääntöisesti hyvänä, mutta pohtii, että mukaan olisi hyvä saada myös Kirkkonummi ja Sipoo, jotka ovat hänen mukaansa laajentuvalle pääkaupunkiseudulle tärkeitä rakennuskohteita".

Där Tarastis rapport kanske inte är så relevant för fallet Sibbo är Alanens rapport Rajat kuntoon, veturi vauhtiin från den 17 september och tillägget "Kuntajakolain vaikutukset Järvenpään, Keravan ja Tuusulan osaliitokseen" från den 26 oktober desto intressantare. Alanens rapport är speciellt intressant emedan Alanen, liksom jag noterade i gårdagens blogginlägg, i sin utredning gjort en fatal juridisk felbedömning. I rapporten från september säger Alanen följande:

Osaliitoshanke ei ylitä kuntajakolain 5 §:n maapinta-alaa koskevaa kymmenen prosentin rajaa eikä asukasmäärälle asetettua viiden prosentin rajaa. Osaliitoksen toteuttamiseen ei siis tarvita erityisiä edellytyksiä.

I tillägget från oktober rättar han sig:

Liitettäväksi esitettyjen alueiden asukkaiden kokonaismäärä on vajaat kaksi prosenttia Tuusulan asukasluvusta ja prosentin molemmin puolin Järvenpäässä ja Keravalla. Asukasmäärän osalta siis jäädään selvästi viiden prosentin raja-arvon alle. Järvenpään ja Keravan maapinta-alojen pienuudesta sen sijaan aiheutuu se, että kummassakin kaupungissa ylittyy kuntajakolain 5 §:n mukainen pinta-alaa koskeva kymmenen prosentin raja-arvo.

Osaliitokset voidaan siis tehdä vain erityisen painavilla 3 §:n kuntajaon muuttamisen yleisillä edellytyksillä. Selvitysraportissa ei Järvenpään ja Keravan pinta-aloja otettu huomioon, jolloin 5 §:n soveltamisessa oli päädytty virheelliseen tulokseen.

I rapporten från september hävdar Alanen bl.a. att "Pääkaupunkiseutu on tehostamassa omaa toimintaansa, johon liittyvät eri tavoin myös Sipoo ja Kirkkonummi." Påståendet är i sig intressant och man kan fråga sig varför man vill associera just Sibbo och Kyrskslätt med huvudstadsregionen, men i övrigt har Alanen här inte så mycket att säga angående Sibbo. Tillägget från oktober innehåller destu mera av relevans för Sibbo, eftersom Alanen nu måste argumentera för att det finns särskilt vägande skäl för sitt förslag av ändring av kommunindelning mellan Tusby, Kervo och Träskända. Några gränsjusteringar som kräver särskilt vägande i 3 § i kommunindelningslagen definierade skäl har inte under rådande lag gjorts förut. Jag citerar ur Alanens tillägg:

Ennen kannanottoa kuntajakolain 3 §:n yleisten edellytysten eri kohtiin on syytä täsmentää pykälän tulkinnan laajuutta. Ongelmana tältä osin on, ettei käytettävissä ole ennakkotapauksia erityisen painavien edellytysten soveltamisesta osaliitokseen, jossa väestöä tai pinta-alaa koskevat kuntajakolain 5 §:n mukaiset raja-arvot ylittyvät. Sipoota koskeva osaliitos on ainoa, josta on olemassa valtioneuvoston päätös. Se on edelleen KHO:n käsiteltävänä.

Järvenpään, Keravan ja Tuusulan osaliitosratkaisut ovat Sipoon kanssa oikeudellisen tulkinnan osalta samansuuntaisia, mutta sisällöllisesti erilaisia. Sipoota koskevilla ratkaisuilla voi olla ainakin välillisesti merkitystä myös Tuusulan osaliitoksiin. Viime kädessä ratkaisut jäävät valtioneuvoston suhteellisen laajan harkintavallan piiriin.

I tillägget hänvisas även till inrikesministeriets utlåtande angående besvären gällande statsrådets Sibbobeslut:

Sisäasiainministeriö onkin Sipoota koskevissa kannanotoissaan päätynyt tulkintaan, että "voimassa olevassa kuntajakolaissa ei ole tarkoitus sivuuttaa 'tärkeän yleisen edun' kriteeriä arvioitaessa 5 §:n 2 momentissa tarkoitettujen erityisen painavien edellytysten täyttymystä, vaan tärkeä yleisen edun arviointi haluttiin sitoa 3 §:ssä säädettyihin kuntajaon muuttamisen yleisiin edellytyksiin."

Alanen stöder indirekt även statsrådets Sibbobeslut i följande påstående, som baserar sig på den "allmänna nyttan", som alltså i sig inte är ett giltigt villkor enligt rådande kommunindelningslag:

Ellei tähän hankkeeseen voida soveltaa erityisen painavia edellytyksiä - tärkeää yleistä etua, esimerkkiä on muualta vaikea löytää, Sipoota ehkä lukuun ottamatta.

Att Alanen stöder en annektering av sydvästra Sibbo är inte överaskande, då hela Kervos och Träskändas initiativ bygger på (det eventuella) prejudikatet Sibbo. Däremot borde Alanen medge att hans utreding, trots den juridiska felbedömningen, är av en helt annan klass än Pekka Myllyniemis skandalösa lotsasutredning.

Regeln 10/5. Den 9 december 2007


Författaren till boken Sipoon ryöstö Jouko Tikkanen är huvudredaktör för tidningen Tukkutori. På tidningens webbplats finns en sida där man kan beställa boken. Här finns även textprov ur boken.

En liten detalj i kommunindelningslagen har gått mig förbi. I Sipoon ryöstö låter Tikkanen [Tuomas] Autere påpeka att kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag (VE 2) inte uppfyller 10 %-villkoret. Enligt moment 2 i 5 § i kommunindelningslagen får en ändring i kommunindelningen inte inverka "på arealen i någon kommun med mer än tio procent, räknat enligt landarealen". Enligt inrikesministeriets prememoria för statsrådets gränsbeslut är arealen för "VE 2" 26,557 km2 och landarealen för området "V", som enligt Myllyniemis förslag skulle överföras från Vanda till Helsingfors 2,181 km2. Eftersom Sibbos landareal enligt Myllyniemis rapport är 364,1 km2 utgör landarealen för "VE 2" endast 7,3 % av Sibbos totala landareal. Tillsammans är det område som enligt Myllyniemis förslag skulle inkorporeras med Helsingfors 28,738 km2 medan Helsingfors landareal enligt Myllyniemis rapport är 184,5 km2. Detta innebär att den föreslagna ändringen i kommunindelningen för Helsingfors del skulle betyda en inverkan på landarealen med 15, 6 %, vilket klart är över gränsen på 10 %.

I sin helhet lyder villkoret som definieras i moment 2 i 5 § i kommunindelningslagen att en ändring i kommunidelningen kan förverkligas om "ändringen inte inverkar på invånarantalet i någon kommun med mer än fem procent eller på arealen i någon kommun med mer än tio procent, räknat enligt landarealen". Eftersom antalet invånare på området VE 2 utgör 10,50 % av Sibbos totala befolkning och där med klart över gränsen på 5 % uppfylls i inga händelser villkoren som definieras av moment 2, vilket betyder att ändringen kan förverkligas "endast under särskilt vägande i 3 § nämnda förutsättningar". Det sistnämnda har även Myllyniemi noterat. Det intressanta är att Myllyniemi i sin rapport om sitt förslag VE 2 skriver att i "alternativ 2 stannar landarealen ... under 10 % (ca 30 km2 )".

Myllyniemi hävdar även gällande alternativet "VE 4b", som klart överstiger 10 % av Helsingfors areal, att "regeln 10/5 följs". Det är dock knappast Myllyniemi själv som här har gjort en felberäkning. I rapporten berättar Myllyniemi att det i området för alternativ 4b bor 855 personer, men den beräkningen har han åtminstone inte gjort själv. Som ett argument mot alternativet 4b nämner Myllyniemi att det skulle uppstå "en oändamålsenlig avsnörning (där det t.o.m. ingår mark som ägs av Helsingfors)". Även här avslöjar Myllyniemi att Helsingfors markägendom varit ett centralt kritierium i valet av förslag, men dess värre ingår det i "avsnörningen" inte alls mark som ägs av Helsingfors.

Helsingin Sanomat har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Järvenpää ja Kerava eivät tingi liitosvaatimuksesta". Jag citerar ur artikeln:

Kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk) ei ole pitänyt Keravan ja Järvenpään alueliitosvaatimuksia perusteltuina. Ministeriö teettänee joka tapauksessa lääninhallituksella kenttäkierroksen Järvenpään ja Keravan valtioneuvostolle jättämästä esityksestä.

Asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok) pitää tärkeänä, että radan varren rakentamattomat asuinalueet otetaan käyttöön. Vapaavuori tähdentää, että Ristikydön kehittämien asuntotuotantoon on tärkeämpää kuin se, minkä kunnan alueella se on. "Kuntien on pystyttävä seudulliseen yhteistyöhän", Vapaavuori sanoo.

"Ristikydön ja Purolan alueen kehittäminen on Länsi-Sipoon, Länsimetron ja Kehäradan mittainen hanke. Järvenpää ja Kerava ovat sitoutuneet tähän kehittämiseen päinvastoin kuin Tuusula", perustelee liitosvaatimuksia Järvenpään kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen.

Man kan fråga sig varför det inte får finnas obebygda områden vid stambanan, då det finns råd med golfbanor vid kustbanan både i Tali och Alberga. Lika väl bör det vara mycket lättare att finna juridiska grunder för en annektering av Ristikytö än för en annektering av sydvästra Sibbo. Däremot torde det vara svårare att motivera anslutningen av området Purola till Träskända, men det bryr man sig knappast om i Kervo. Fastän Kervo och Träskända på ett farsartat sätt själva utnämnde Jussi-Pekka Alanen till uträdningsman är trovärdigheten i Alanens rapport av helt annan klass än trovärdigheten hos Myllyniemis rapport. Mari Kiviniemi kommer inte att ha det lätt att förklara sin inkonsekvens.

Det kan för övrigt noteras att arealen av områdena som Alanen föreslår att skall anslutas till Kervo och Träskända överstiger 10 % av respektive stads areal. Inverkan skulle enligt mina beräkningar för Kervos del vara 16,9 % och för Träskändas del hela 25,9 %. Lika väl skriver Alanen i rapporten Rajat kuntoon, veturi vauhtiin att "Osaliitosten alueet eivät yhdessäkään ylitä kuntajakolain 5 §:n 10 %:n rajaa (osuus on 6,6%)." Alanen har emellertid den 26 oktober gjort ett tilläg till rapporten med titeln "Kuntajakolain vaikutukset järvenpään, keravan ja tuusulan osaliitokseen". Behovet av ett förtydligande framgår ur följande citat ur tillägget:

Ristikydön/Ristinummen/Tuomalan ja Purolan/Vanhakylän alueiden (jatkossa käytetään lähinnä alueen asemien nimeä Ristikytö ja Purola) yhteinen kartalta ilmenevä pinta-ala on noin 14,9 km² (8,6+6,3 km²). Tuusulan kunnan maapinta-ala taas on noin 225 km². Osaliitokset ovat yhdessä noin 6,6 % Tuusulan maapinta-alasta eivätkä näin ylitä kymmenen prosentin rajaa.

Raja ei kuitenkaan saa ylittyä minkään kunnan osalta eli tarkastelu on ulotettava myös Järvenpäähän ja Keravaan. Järvenpäälle osaliitosselvityksessä esitettyjen Purolan ja Ristikydön alueiden yhteispinta-ala on 9,7 km². Kun sitä verrataan Järvenpään
maapinta-alaan, joka on 37,6 km², osuudeksi tulee 25,7 %. Vastaavasti Keravan 5,2 km²:n osaliitos on 17 % kaupungin 30,6 km²:n maapinta-alasta. Molemmat ylittävät selvästi 10 %:n raja-arvon.

Skolan. Den 8 december 2007


Redan i inrikesministeriets pressmeddelande från den 30 november heter det om utredningsmannens förslag (alternativ 2) att "delens östra gräns går mellan Bäckängsvägen och Immersbyvägen efter fastighetsgränserna". I sin rapport skriver kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemi att "Vaihtoehdossa 2 raja kulkisi kiinteistörajoja mukaillen pohjoisempaa Degermossan ja Ängskullan pohjoispuolelta ja kääntyisi Byträskin eteläpuolelta etelään kulkien Immersbyntien ja Puronniityntien välistä, ohittaen Immerbackan länsipuolelta." Vidare skriver Myllyniemi följande

Vaihtoehtoja luotaessa on pyritty hyödyntämään luonnollisia rajoja ja kiinteistörajoja. Paikallisteitä on käytetty rajana sillä tavalla, että tien molemmat puolet säilyisivät samalla kunnalla. Näin olemassa oleva maankäyttötapa säilyy yhtenäisenä. Sipoon rakentamia palveluita, esim. koulurakennuksia on pyritty säilyttämään Sipoon puolella.

Det är anmärkningsvärt att gränslinjen på kartan med Myllyniemis förslag endast ungefärligen följer fastighetsgränserna. Ännu mera anmärkningsvärt är det att havgränsen i Myllyniemis förslag inte följer fastighetsgränsen. Redan av detta är det lätt att dra slutsatsen att Myllyniemi inte själv har ritat (land)gränserna. Jag har tidigare noterat att det endast är i två av Myllynienis fem alternativ som gränserna ungefärligen följer fastighetsgränserna. Jag frågar mig vem "man" är som som har försökt följa fastighetsgränserna och bevara skolbyggnader på Sibbos sida av gränsen. Myllyniemi har åtminstone inte lyckats med det i sitt officiella förslag, alternativ 2.

Att det i Myllyniemis rapport med "service som Sibbo byggt ut, t.ex. skolbyggnader" uttryckligen syftas på Zachrisbacken framgår av att det på kartan med Myllyniemis altermnativ VE 1 och VE 2 finns en ruta där det notaras att i alternativet VE 1 "skolan" förblir i Sibbo. (Se bilden ovan.) I verkligheten hade det inte ens varit möjligt att i ett alternativ som motsvarar alternativ 1 inkludera Zachrisbacken. Myllyniemi torde ha leverarats argumenten för alternativen VE 1, VE 2 och VE 3 tillsammans med kartor med dessa förslag, men eftersom Myllyniemi valda alternativ VE 2 är argumenten för VE 1 i själva verket argument mot utredningsmannens förslag VE 2. Myllyniemis har även här oerhört klumpigt använt sig av argument som han levererats.

Pääkaupunki. Den 7 december 2007

Jouka Tikkanen har i sin bok Sipoon ryöstö återgett "Sari Kivinens" (Mari Kiviniemi) pressmeddelande från den 1 december 2006. Pressmeddelandet fick när det publicerades stor uppmärksamhet i svenskspråkiga medier, men tydligen har även Tikkanen noterat att pressmeddelandet är unikt i all sin enfaldighet, emedan han offrat en hel sida i boken just på detta pressmeddelande. Tyvärr har Tikkanen tydligen kopierat meddelandet från den Kiviniemis hemsida. Jag har tidigare i blogginlägget "Minister med lantiskomplex. Den 18 april 2007" noterat att Kiviniemi på sin hemsida modifierat pressmeddelandet, så att de värsta tokigheterna lämnats bort. I originalversion lyder början av meddelandet enligt följande:

Keskustan varapuheenjohtajan, Helsingin kaupunginvaltuutettu Mari Kiviniemen mukaan Keskusta tukee voimakkaasti Helsingin pyrkimyksiä käyttää Sipoossa sijaitsevia alueita asuntorakentamiseeen. Maailmassa tuskin on toista metropolia, joka on tähän saakka voinut kasvaa vain kahteen ilmansuuntaan. Etelässä meri ja idässä poliittinen ja kielimuuri ovat olleet normaalin kasvun esteenä.

- Tarvittiin keskustalainen alue- ja kuntaministeri, jotta tässä ikuisuuskysymyksessä päästiin eteenpäin. Keskustan tavoitteena on, että nykyinen hallitus päättää asiasta, kun selvitysmiehen esitys on nyt valmistunut. Parasta olisi, että liitos tapahtuisi Helsingin esittämässä alkuperäisessä laajuudessa.

Motsvarande stycken lyder i den modifierade formen, som återges i Tikkanens bok enligt följande:

Keskustan varapuheenjohtajan ja Helsingin kaupunginvaltuutetun Mari Kiviniemen mukaan Keskusta tukee kaupungin pyrkimyksiä käyttää Sipoossa sijaitsevia alueita asuntorakentamiseen.

Tähän saakka Helsingin metropolialue on voinut kasvaa vain kahteen ilmansuuntaan. Etelässä meri ja idässä poliittinen ja kielimuuri ovat olleet normaalikasvun esteenä.

Tarvittiin keskustalainen alue- ja kuntaministeri ennen kuin kysymyksessä päästiin eteenpäin. Kiviniemen mukaan Keskustan tavoitteena on, että nykyhallitus päättää asiasta, kun selvitysmiehen esitys on nyt valmistunut. Parasta olisi, että liitos tapahtuisi Helsingin esittämässä alkuperäisessä laajuudessa.

Ännu för ett år sedan sade Kiviniemi alltså att Centern stöder utredningsmannens förslag, fastän annekteringen endast torde ha understötts av Centern i Helsingfors och ministrarna Vanhanen och Manninen, som hade förbunduit sig att stöda en ändring i kommunindelningen. Den extremt haltande jämförelsen mellan havet och "muren" i öster har jag kommenterat i flera tidigare inlägg. Speciellt intressant finner jag att Kiviniemi i sitt modifierade meddelande talar om Helsingfors "metropolområde". "Metropolområdet" kan betyda olika saker, vilket gör det svårt att argumentera mot påståendet. Jag gissar dock att Kiviniemi syftar på SAD-området eller Huvudstadsregionen, som till engelska översätts till Helsinki Metropolitan Area. I sin rapport kommer kommunindelningsutredaren Pekka Myllyniemi med liknande obestämda påstående, som är svåra att motsäga, därför att de inte säger någonting bestämt. På en central plats i rapporten skriver Myllyniemi följande:

Miksi Helsinki tarvitsee lisämaata? Kyse ei ensisijaisesti ole Helsingin lisämaan tarpeesta vaan välttämättömyydestä pääkaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen itään suuntautuvasta eheyttämisestä. Sen toteuttamiseksi tarvitaan kunnan osaliitosta, jonka laajuus on edellä perusteltu.
Edellisestä aluelaajennuksesta, idän suunnalla, on 40 vuotta. Tämän ajanjakson aikana pääkaupunki on voinut kasvaa vain kahteen suuntaan, minkä johdosta yhdyskuntarakenne on hajautunut työmatkaliikenne ruuhkautunut ja asumiskustannukset ovat hallitsemattomasti kasvaneet.

Det är svårt att säga vad Myllyniemi syftar på med "pääkaupunki". Ordagrant säger Myllyniemi att huvudstaden endast har kunnat växa åt två håll de senaste 40 åren. Ur sammanhanget framgår det att han anser att "huvudstaden" endast har kunnat växa norrut och österut, men i verkligheten har tillväxen koncentrerats till östra Helsingfors, så att stadsbebyggelsen nu längs Österleden börjar närma sig gränsen mellan Helsingfors och Vanda. Det är även möjligt att Myllyniemi med "pääkaupunki" syftar på SAD-området och att han i SAD:s grundande 1970 ser någon form av utvidgning, som huvudsakligen skedde i nordlig och västlig riktning. Då Nordsjö hade anslutits till Helsingfors redan 1966, så blev det inte så mycket kvar för en utvidgningen österut den gången.

Liksom jag i flera blogginlägg noterat påstår Myllyniemi i sin rapport att "Kasvupaine on levittänyt rakentamista pääkaupunkiseudulla keskustasta pohjoiseen ja länteen." Om man som brukligt är med pääkaupunkiseutu syftar på SAD-området, så stämmer Myllyniemis påstående inte alls, vilket framgår ur kartan ovan. (Kartan ingår i Hannu Penttiläs presentation från Nylands förbunds "landskaparlament" för ett par veckor sedan.) Däremot stämmer det att tätortsbebyggelsen västerut längs Västerleden sträcker sig ett par kilometer längre västerut än längs Österleden österut, men längs Österleden är bebyggelsen mera "sammanhållande" och tätare än längs Västerleden. För att förbättra förutsättningarna för kollektivtrafiken borde tillväxten koncentreras till västerleden och existerande stationsområden. Detta torde även vara Penttiläs budskap.

Ett centralt element i Tikkanens bok är finansieringen av riksdagsvalet 2007. Yle har idag publicerat notiser med rubriken "Europarådet prickar valfinansieringen" och "Puoluerahoituksen valvonnalle moitteita".

Trovärdig vittnesbörd. Den 6 december 2007


Den kanske viktigaste insikt som Jouko Tikkanens "triller" Sipoon ryöstö hittills har gett mig är att politikerna i Sibbo sommaren 2006 var oerhört splittrade - trots det gemensamma yttre hotet. Just denna splittring torde ha möjligjort att Helsingfors och dåvarande kommunministern kunde föra vidare ett synnerligen tvivelaktigt projekt, som byggde på mygel, lögner och förtal. Splittringen i Sibbo gällde inte bara synen på hur kommunstyrelseordföranden och kommundirektören hade skött situationen, utan även uppfattningen om vad som låg bakom Helsingfors områdeskrav. Kanske var det så att "oppositionen" i Sibbo ville tro att det var den tidigare moderata tillväxten och Sibbos medlemskap i Östra Nylands förbund som föranledde Helsingfors krav, för att man skulle kunna skylla krisen på Sfp och de gröna. Åtminstone såg Samlingspartiet, SDP och Centern sin chans att ändra på kommunens linje. Efters att Sibbo radiakalt ändrat linje och statsrådet lika väl tog beslutet om en ändring i kommunindelningen, borde det stå klart att motiveringarna till en annektering endast varit svepskäl. Lika väl förefaller man i Sibbo med konsulthjälp befästa revolutionen. På kommunens hemsidor i nya färger heter det att både personalen och beslutsfattarna förbundit sig till tillväxt. Och inte nog med det. De skall även betrakta den kraftiga tillväxten och utvecklingsskedet som "positivt". Hela kommunens identitet byggs upp kring slogan "en plats för tillväxt". Jag skulle kalla det hjärntvätt.

Hannes Manninen ville öka produktionen av småhus i Helsingforsregionen. Den nya bostadsministern vill minska andelen egnahemshus. Speciellt viktigt är det att notera att ministrar från Helsingfors inte vill att huvudstaden förlorar goda skattebetalare till Sibbo på samma sätt som staden har förlorat skattebetalare till kommunerna i norr och väst. Nu finns det en risk för att Sibbo kommun frivilligt planerar enligt den förra bostadsministerns krav, vilket skulle få oönskade följder för Helsingfors. Då räcker det inte med att Helsingfors annekterar en mindre del av kommunen. Då måste Helsingfors inkorporera hela Sibbo för att förhindra att Sibbo skummar av grädden från huvudstaden. Utvecklings- och näringsenheten i Sibbo motiverar kommunens nya tillväxtlinje med trycket från Helsingfors, men om Sibbo vill bevara sin självständighet borde man ta det sakta i backarna. Åtminstone borde man stanna upp och tänka sig för innan man beger sig på en kamikaze-flygning. Det är ingen hemlighet att inflytelserika Helsingforspolitiker faktiskt förespråkat en inkorporering av hela Sibbo.

Den politiska splittringen i Sibbo gjorde det svårt för kommunen att avvärja Helsingfors anspråk. Däremot ger splittringen även trovärdighet åt avslöjningarna av Helsingforsledningens agerande. Att två oberoende källor ger samma bild av ett händelseförlopp anses så väl inom historievetenskap som juridik bekräfta vittnesmålens trovärdighet. Det faktum att Jouko Tikkanen hörde till "oppositionen" i Sibbo våren 2006 gör att hans skildring av Helsingforsledningens utpressningsförsök är högst trovärdig, trots att ramarna är en fiktion. Tikkanen eller åtminstone "Jukka Takkunen" hörde till de politiker som aktivast krävde kommunstyrelseordförandens avgång, men ur Sibbos interna utredning framgår det att det var Jan Vapaavuori som pressade Sibboledningen att hålla tyst.

Vid presskonferensen efter statsrådets gränsbeslut fick statsminister Matti Vanhanen frågan om inte plagiatet i kommuindelningsutredare Pekka Myllyniemis rapport undergräver trovärdigheten i motiveringarna för en ändring av kommunindelningen. Statsministern svarade undvikande att det bör noteras att Myllyniemis förslag klart skiljer sig från Helsingfors ursprungliga initiativ. Emellertid motsvarar Myllyniemis förslag det krav som Helsingfors ledning ställde våren 2006. Den karta som Hufvudstadsbladet i misstag publicerade den 21 juni 2006 skildrar inte bara ett område som i praktiken sammanfaller med Myllyniemis förslag. Området som skildras på kartan är även så gott som identiskt med området som Jussi Pajunen och Jan Vapaavuori enligt Helsingin Sanomat under hot krävde av Sibbo. Se bilden ovan.

Helsingin Sanomat har en kvart i fem publicerat en artikel med rubriken "Kansainvälinen kilpa toi paljon ideoita Helsingin seudun tulevaisuudesta". I artikeln berättas det att 90 grupper har lämnat in bidrag till tävlingen Ggreater Helsinki Vision. Det torde finnas skäl att återkomma.