Sibbofiering. Den 5 december 2008


I dagens Borgåblad ingår en artikel med rubriken "Vattenförsörjningen inget för Helsingfors". Helsingfors vill att Sibbo tar ansvaret för vattenförsörjningen, vilket leder till problem. Även när det gäller infrastrukturen kommer Östersundom en tid framåt att vara integrerat med Sibbo. På insändarsidan i tidningen försvarar sig representanter för Vårt gemensamma Sibbo under eget namn och under koalitionspartiernas namn mot anklagelserna om att hämnas mot Sfp och motarbeta svenskan.

Beskyllningarna om en hämndaktion fortsätter dock. I dagens Hufvudstadsblad ingår en kolumn av Thomas Rosenberg under rubriken "Sibbofiering av Svenskfinland". Jag återger här början på kolumnen:

>>"Ich bin ein Berliner." Bevingade ord av John F. Kennedy, i Västberlin i juni 1963, i en gest av sympati för det delade Tyskland. En gest många européer turnerade fyra decennier senare, den 11 september 2001, då många, åtminstone för en stund, kände sig som New York-bor och amerikaner.
Det är många som de senaste åren varit Sibbobor, i sympati för den hårt trängda kommunen. Nu har bilden grumlats, i takt med att bitterheten över den förlorade kampen övergått i öppen konflikt om makten i den stympade kommunen. I en ren hämndaktion har den samlade oppositionen efter valet gjort gemensam sak och resolut satt sfp på pottan. Ja, inte riktigt hela oppositionen eftersom de gröna vägrat delta i vendettan, vilket länder dem till heder.<<

Rosenbergs kolumn handlar om egentligen inte om Sibbo, utan om Svenskfinland, men kolumnens avslutande rader och Rosenbergs bittra slutsats passar väl in på Sibbo efter förlusten av Östersundom:

>>Det regerande majoritetspartiet har alltid fel. Och mera så ju längre tid det suttit vid makten. Och mest så om makten talat svenska.<<

Rosenbergs kolumn torde i hög grad vara inspirerad av diskussionen i Slaget efter tolv i Radio Vega senaste tisdag. I diskussionen deltog representanter från fyra olika politiska grupper i Sibbo: Christel Liljeström (sfp), Clara Lindqvist (ysi), Henrik Möller (grön) och Linda Karhinen (saml). Den häftiga diskussionen handlade i första hand om fördelningen av förtroendeposter i Sibbo, men indirekt även om den aktuella inkorporeringen. Ur diskussionen framgick det att Vårt gemensamma Sibbos ordförande missfösrtått Sfp:s erbjudande till Vårt gemensamma Sibbo vid förhandlingarna om fördelningarna av förtroendemannaposterna. Lindqvist, som inte själv torde ha deltagit i förhandlingarna, trodde att hennes grupp valt det tekniska sammarbete som gav den bästa utdelningen för gruppen, medan gruppens förhandlare i själva verket valde utgående från målsättningen att minimera Sfp:s inflytande. Motiveringarna som i diskussionen i Slaget efter tolv gavs till en koalition mot Sfp var att Sibbo behöver en förändring och att väljarna röstat för en förändring. På frågan vad hon menar med förändring hänvisade Lindqvist till att det finns ett beslut av statsrådet enligt vilket Sibbo inte har en trovärdig politik.

Statsrådets beslut baserar sig dock på synnerligen tvivelaktiga grunder. Det borde vara uppenbart för alla Sibbopolitiker att motivet till beslutet inte är Sibbos politik, utan att den bristande trovärdigheten är ett svepskäl till att man gav efter för Helsingfors stads krav. Även om det funnits brister i planeringen, så som HFD påpekar i sitt beslut, motiveras statsrådets beslut inte med bristande trovärdighet i Sibbos traditionella politik, utan med bristande trovärdighet i Sibbos nya tillväxtpolitik och speciellt Harry Harkimo och Bo-Erik Ekström modell för en kraftig tillväxt. Lindqvist medger att hon själv ännu för fyra år sedan ansåg att kommunen borde utvecklas som en landsortskommun, men nu ändrat åsikt. Redan sommaren 2006 röstade Lindqvist emellertid tillsammans med samlingspartiet, mot Sfp-gruppen, för en modell enligt vilken Sibbo skulle planera för 40 000 invånare i Östersundom. Det är alltså Helsingfors krav som plötsligt fick henne att ändra inställning. Lindqvist torde alltså se en snabb tillväxt närmast som någonting nödvändigt ont. Övriga representanter för koalitionen har däremot länge sett en snabb tillväxt som önskvärd i sig, bl.a. för att den skulle stärka koalitionspartiernas och de finskspråkigas ställning i kommunen.

Lindqvist har helt rätt när hon i Slaget efter tolv lät förstå att Sibbo ligger för nära Helsingfors för att planeras som en landsbygdskommu. Sibbo måste ta i beaktande kommunen regionala betydelse. Kommunens regionala betydelse ligger inte minst i den gröna zon som även enligt landskapsplanen för Nylands förbund går genom Västersundom och Östersundom. (Se kartan ovan.) Så sent som i föredragslistan för Helsingfors stadsplaneringsnämnds möte i går heter det att "Sipoonkorpea suunnitellaan alueen keskeisenä Nuuksion kaltaisena seudullisena retkeilykohteena." (Planerna för sydvästra Sibbo bordlades för övrigt tills nästa vecka.) Problemet är att Sibbo storskog redan nu är betydligt mindre än friluftsområdet i Noux och absolut behöver ekologiska korridorer till Svartabacken och Östersundom fågelvatten.

Jag anser själv att Sibbo relativt snabbt borde växa med ett par tusen invånare för att uppnå ramlagens krav på 20 000 invånare och kompensera bortfallet av skattebetalare. Å andra sidan ser jag att det största hotet mot Sibbo ligger i en politik där Sibbo i likhet med Esbo, Kyrkslätt och Nurmijärvi blir en reell konkurrent till Helsingfors om goda skattebetalare. Sibbos egna planer på en massiv tillväxt i Östersundom gjorde det ännu svårare för Helsingfors att avstå från sitt krav på en ändring i kommunindelningen. Även inom naturvårdsorganisatinerna har man förhållit sig kritiskt till Liljeström och kommundirektör Markku Luoma, men främst på grund av att Sibbo under deras ledarskap planerat bebyggelse som hotat naturvärdena vid Östersundom fågelvatten och Sibbo storskog. Hade Sibbo år 2006 gjort gemensam sak med naturskyddsorganisationerna och påtalat Östersundoms olämplighet för massiv bebyggelse, hade man enligt min bedömning haft betydligt större förutsättningar att förhindra inkorporeringen. Lindqvists desperata försök att förhindra förlusten av sin hemby Östersundom är både gripande och tragisk. Tyvärr är hon inte den enda som låtit sig luras av Helsingfors och statsrådets motiveringar.


Fallet Sibbo

Huvudgata. Den 4 december 2008


I dagens Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Sipoo ei lähde mukaan liitosalueen yhteiseen suunnitteluun". Tidningen skriver att "Sipoo suhtautuu toistaiseksi nihkeästi Helsingin toiveeseen, että Helsinki, Vantaa ja Sipoo laatisivat Helsinkiin liitettävälle Lounais-Sipoon alueelle yhteisen yleiskaavan." Vidare skriver tidningen bl.a. följande:

>>Alueen hyvien joukkoliikenneyhteyksien rungoksi tulee joko pikaraitiotie tai itämetron jatke. Lisäksi Uudesta Porvoontiestä halutaan katu, joka jatkuu saumattomasti Itäväylänä Helsingin keskustaan.<<

Vad Helsingin Sanomat inte skriver är att Helsingfors ingalunda vill ha Sibbo med bara i planeringen av inkorporeringsområde. Helsingfors vill tillsammans med Vanda och Helsingfors göra en generalplan som omfattar delar av Vanda och Sibbo som även efter årsskiftet kommer att höra till Vanda respektive Sibbo. Jag citerar ur föredragningslistan för Helsingfors stadsplaneringsnämnds möte ikväll:

>>Molemmilla maakuntaliitoilla on ohjelmassa maakuntakaavojen uusiminen joko osittain tai kokonaan. Kuitenkin kaavaprosessin nopeuttamiseksi ja tarkoituksenmukaisen suunnittelukokonaisuuden muodostamiseksi on todettu kuntien yhteinen yleiskaava parhaaksi välineeksi. Se sisältäisi liitosalueen lisäksi osia Vantaasta. Helsingin kannalta olisi toivottavaa, että yleiskaavassa olisi mukana myös osia Sipoosta. Molemmin puolin rajaa on olemassa yhteisen suunnittelun tarvetta useassa kohdassa.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kunnat voivat antaa yhteisen yleiskaavan laatimisen ja hyväksymisen maakunnan liiton, tehtävään soveltuvan muun kuntayhtymän tai kuntien muun yhteisen toimielimen tehtäväksi. Yhteisen osayleiskaavatyön pikainen käynnistäminen edellyttää pian vuodenvaihteen jälkeen siihen osallistuvilta kunnilta valtuustotason päätöstä, jossa päätetään myös kyseinen toimielin. Poikkeuksena kuntien omista yleiskaavoista kuntien yhteisen yleiskaavan vahvistaa ympäristöministeriö.

Liitosalue on osa metropolialueeseen kuuluvaa Helsingin–Porvoon kehittämisvyöhykettä. Tämän takia kaupunkisuunnitteluvirasto on laatimassa ns. kehyssuunnitelmaa. Se laaditaan yhteistyössä Helsingin, Vantaan, Sipoon, Porvoon ja maakuntaliittojen kanssa. Kehyssuunnitelman suunnittelulinjauksia on tarkoitus tarkastella kaupunkisuunnittelulautakunnassa vuoden 2009 alkupuolella.<<

Den gemensamma generalplanen, som alltså skulle fastställas av miljöministeriet med Jan Vapaavuori som bostadsminister, skulle för Sibbos del innefatta åtminstone Granö by (se "Bro till Granö. Den 3 december 2008") och kanske södra Sibbo ända fram till Söderkulla. I föredragningslistan ingår följande korta stycke med rubrik:

>>Raideliikenteessä varaudutaan sen ulottamiseen Sipoon Söderkullaan.

Liitosalueella varataan tila metrolle tai pikaraitiotielle tai molemmille Sipoon länsirajalle asti.<<

Valet mellan metro och snabbspårväg är av avgörande betydelse för planeringen. Jag citerar vidare ur föredragningslistan:

>>Joukkoliikenteen perusratkaisuna on metro tai pikaraitiotie tai molemmat. Metrokaupunki poikkeaa jonkin verran pikaraitiotiehen perustuvasta kaupungista. Metrokaupunki tuottaa raskaammin rakennetut asemanseudut, pikaraitiotie taas jakaa rakentamista tasaisemmin.<<

Jag undrar om inte planerna för Österleden/ Nya Borgåvägen hänger samman med planerna på en snabbspårvägsförbindelse längs riksväg 170. (Se "Metrolinje längs väg 170. Den 13 september 2008".) I föredragningslistan kan man läsa följande:

>>Liitosalue liitetään muuhun Helsinkiin pääkadulla.

Luontevin ratkaisu on käyttää hyväksi Itäväylän jatketta ja siihen liittyvää Uutta Porvoontietä. Nämä tulee muuttaa valtion ylläpitämistä teistä kaduiksi ja suunnitella kaupungin kadun standardeilla. <<

Dess värre går den tänkta huvudgatan som skall förbinda inkorporeringsområdet med det övriga Helsingfors flera hundra meter genom Vanda vid avtaget till Ring III. (Se kartan ovan.) Skall Helsingfors sköta underhållet av en gata som ligger i Vand? Frågan torde vara lite känslig, eftersom gränsmissen längs Österleden avslöjar de fatala bristerna i utredningen och förslaget som stod till grund för statsrådets Sibbobeslut. Helt enkelt torde det inte bli att göra Nya Borgåvägen till en gata som fortsätter "utan sömmar" till Helsingfors centrum.

Bostadsminister Jan Vapaavuoris omnämnde i sitt tal "Metropolialueen merkitys maan menestykselle" vid Nylands landskapsparlament igår förslaget till en ändring i markanvändnings- och bygglagen, enligt vilken en gemensam generalplan skulle bli obligatorsik för huvudstadsregionen. Vapaavuori skriver att "Se on selkeä viesti hallitukselta seudullisen maankäyttöpolitiikan puolesta." Gemensamma generalplaner torde alltså vara på kommande.

Helsingfors har idag på de finska specialsidorna om inkorporeringen publicerat ny information under rubriken "Helsingin terveyskeskuksen palvelut liitosalueen asukkaille 1.1.2009 alkaen". De svenskspråkiga sidorna har inte uppdaterats på länge. Här gör man fortfarande reklam för överborgmästarens invånarafton den 4 november.


Fallet Sibbo

Bro till Granö. Den 3 december 2008

Christel Liljeström har idag publicerat ett blogginlägg där hon redogör för förhandlingarna mellan Helsingfors och Sibbo speciellt när det gäller vattenförsörjningen i sydvästra Sibbo. Helsingfors vill att Sibbo tar ansvaret för vattenförsörjningen.

I gårdagens inlägg "Förhandsmeddelande. Den 2 december 2008" berättade jag om Helsingfors planer för sydvsästra Sibbo enligt föredragningslistan för Helsingfors stadsplaneringsnämnds möte i morgon. I föredragslistan heter det enligt följande:

>>Liitosalueen luonnon kannalta merkittävät Sipoonkorpi ja rannikon Natura2000-alueet ovat oleellinen osa uutta kaupunginosaa. Merellistä luontoa edustaa myös Granö, joka on suunniteltava Helsingin ja Sipoon kesken yhteistyössä monipuolisten virkistysmahdollisuuksien turvaamiseksi.<<

Sibbo storskog och de skyddade fågelvattnen är alltså en väsentlig del av den nya stadsdelen. Det låter inte speciellt urbant. Ändå kan man längre fram i föredragningslistan läsa följande:

>>Julkisilta ulkotiloiltaan alueen tulee tuntua kaupungilta. Tämä on vaativa tavoite, koska useimmat suomalaiset tiivis-matala-alueet tuntuvat vain tiiviiltä omakotialueilta ilman kaupungin tunnelmaa. <<

Intresset för Granö är iögonstickande. Helsingfors äger visserligen nästan halva Granö, men ön, som även efter årsskiftet hör till Sibbo, ligger 700 meter från närmaste fastland. Jag citerar:

>>Granö suunnitellaan uudenaikaiseksi toiminnallisesti monipuoliseksi kansanpuistoksi.

Välittömästi liitosalueen ulkopuolella sijaitseva Granön saari on suurelta osin Helsingin omistuksessa. Granön merkitys koko liitosalueelle on sen tarjoamat suuret mahdollisuudet merelliseen virkistykseen. Saaren suuri koko tarjoaa tähän hyvät lähtökohdat. Ei ole poissuljettua suunnitella saarelle kohtuullisessa määrin myös asumista.

Seurasaari ja Mustikkamaa ovat perinteisiä kansanpuistoja. Nykyaikainen versio tästä käsitteestä voisi olla niitäkin monipuolisempi. Joka tapauksessa saarelle on oltava sujuva yhteys, mikä tarkoittaa fyysisen yhteysrakenteen lisäksi julkista liikennettä. Silta saareen on virkistysarvon sekä monipuolisten toimintojen kannalta paras ratkaisu. Sillan taloudellinen konkreettisuus paranisi, mikäli saarella olisi myös asumista.

Hyvä yhteistyö Sipoon kunnan kanssa on edellytys saaren täysimääräiseen hyödyntämiseen.<<

Helsingfors har i tidigare talat om Granös betydelse som rekreationsområde, men Helsingfors eller åtminstone Jan Vapaavuori har även talat om Tobbens möjligheter som rekreationsområde, trots att de verkliga planerna för ön har varit helt andra. (Se "Tabben och Tobben. Den 24 juni 2008".) I Helsingfors stadsstyrelses utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo, som inte inkluderar skärgården, liksom i stadsplaneringskontorets utlåtande från den 27 mars heter det att "Granön alue, joka nyt ei sisälly kunnan yleiskaavaluonnoksen aluerajaukseen olisi voitu merkitä taajamatoimintojen käyttöön." I fastighetskontorets utlåtande från den 22 mars heter det igen om Granö att "Saaren kehittämisessä on monia muitakin mahdollisuuksia kuin maakuntakaavassa määritelty pelkkä virkistyskäyttö." (Se "Kalima fortsätter hota. Den 10 juli 2007".)

Granö torde ha ingått i det område som Hannes Manninen hade lovat åt Helsingfors. På bilden ovan den karta som Huvudstadsbladet i misstag publicerade den 21 juni 2006. (Se "Alternativ på 8 procent. Den 15 september 2007".) Här är Granö en del av området som föreslås överföras till Helsingfors. Om det byggs en bro till Gramö, är det sannolikt att Helsingfors kommer att göra anspråk på att området, som skulle sakna fast förbindelse direkt till Sibbo, inkorporeras med Helsingfors.


Fallet Sibbo

Förhandsmeddelande. Den 2 december 2008


Kommunfullmäktige i Sibbo diskuterade igår ramarna för budgeten för år 2009. Där finanskrisen och lågkonjunkturen bekymrar i andra kommuner, är det tvångsinkorporeringen som föranleder bekymmer i Sibbo. Christel Liljeström har på sin webbplats refererat gårdagens diskussion. Jag återger här valda bitar:

Bengt Wiik: Sibbos positiva inkomstskatteutveckling kan brytas redan år 2010 och då vi dessutom har ersättningskonflikten med Helsingfors stad under behandling är det skäl att fastställa en försiktig och på kostnadseffektivitet baserad budget redan för år 2009.

Jouko Tikkanen: Talousarvio on vaarallinen paperi. Suorastaan pommi uudelle valtuustolle. Ei ole huomioitu juuri lainkaan rajamuutoksen vaikutuksia. Todellisuudessa merkitys verontulojen menetyksestä on valtava. Epäselvää on jos luvuissa on havaittu valtionosuusmenetykset. Selvin virhe silti 2010–2011; menetämme suuren osan tuloistamme. Alenema on vain v. 2010 0,5 milj vuodesta 09. Oikein olisi 7-9 miljoonan aukko vuonna 20010 ja vuonna 2011 on yli 2011. Halutaanko että uudet valtuutetut saavat harhakuvan? Rehellisyys välttämätön myös sen takia että hallinto-oikeudessa otetaan kantaa talouteemme. Mutta nyt se on esitetty olevan tasapainossa. Tappio tulee näkyä!
Sipoon pärjääminen tulojen lisäksi riippuu myös menoista. On ymmärrettävää että 10 % asukaspoisto ei poista 10 % menoista.

Christel Liljeström: Finlands statsminister talade i egenskap av partiordförande under helgen i Träskända om att införa ett tak för skatteprocenten i kommunerna. I detta scenario skulle kommunerna tvingas att sköta ekonomin enligt statens rekommendation. ... Jag undrar om statsministern vet följderna av hans prat? För det första skulle synsättet att kommunernas rättigheter får naggas i kanterna, trots att de är grundlagsstadgade, bli bekräftat. Min association går omedelbart till frågan om annekteringen i sydöstra Sibbo – inte fyllde det kommunindelningslagen men staten ansåg det vara berättigat.

Borgåbladet har på eftermiddagen publicerat en nyhetstext med rubriken "Lång budgetdebatt i Sibbo", som anknyter till de ovanciterade inläggen.

Yle Östnyland har på eftermiddagen publicerat en text med rubriken "Helsingfors planläggning påverkar Sibbo". Yle Mellannyland har publicerat texten under rubriken "Hfors vill dra metro till Söderkulla". Yle har även publicerat ett ljudklipp med en intervju med projektchef Mikko Visanti vid stadsplaneringskontoret i Helsingfors. Jag citerar ur texten:

>>Helsingfors planer för sydvästra Sibbo får också konsekvenser för Sibbo kommun. Helsingfors räknar bland annat med att metron kan dras ända till Söderkulla och staden vill därför ha en gemensam generalplan med Sibbo. <<

Helsingfors stad har idag publicerat ett meddelande med rubriken "Alustavat suunnitteluperiaatteet Sipoon ja Vantaan liitosalueille" på så väl stadens hemsida som på de finska specialsidorna om inkorporeringen. Texten har publicerats under rubriken "Ennakkotiedote: Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta to 4.12.2008" på stadsplaneringskontorets hemsida. Jag återger här meddelandet i sin helhet:

>>Sipoosta ja Vantaalta Helsinkiin vuoden 2009 alussa liitettävälle alueelle on laadittu alustavat suunnitteluperiaatteet.

Nykytilanteeseen nähden perustavanlaatuinen muutos on, että maaseudusta tehdään kaupunkia. Liitosalueen uuden väestön vähimmäismääränä pidetään alustavasti 30 000 asukasta. Pääajatuksena on luoda liitosalueesta monipuolinen joukkoliikenteeseen painottuva kaupunkimaisesta pientalorakentamisesta koostuva alue. Kadut korvaavat tiet.

Joukkoliikennepainotteisuuden lisäksi alue suunnitellaan kävely- ja polkupyöräily-ystävälliseksi. Alueelle suunnitellaan ainakin yksi arkkitehtuuriltaan ja kaupunkikuvaltaan edustava sekä kaupallisesti vetovoimainen keskusta, jonne sijoitetaan myös julkisia palveluja. Vuosaaren sataman ja Aviapoliksen kehityskäytävää hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. Myös kaupunkirakennustaiteellisia tekijöitä painotetaan. Kaupunkielämän laadun takaamiseksi rantaviivaa avataan nykyistä enemmän asukkaiden saavutettavaksi. Liitosalueen luonnon kannalta merkittävät Sipoonkorpi ja rannikon Natura 2000 -alueet ovat oleellinen osa uutta kaupunginosaa. Merellistä luontoa edustaa myös Granö, joka on suunniteltava Helsingin ja Sipoon kesken yhteistyössä monipuolisten virkistysmahdollisuuksien turvaamiseksi.

lisätiedot: projektipäällikkö Matti Visanti, p. 310 37291<<

Helsingfors har idag även publicerat stadsplaneringsnämndens föredragslista för den 4 december, där ärende nummer 7 har rubriken "Helsinkiin Sipoosta ja Vantaasta vuonna 2009 liitettävien alueiden suunnittelu ja alustavat suunnitteluperiaatteet". Det 9 sidor långa ärendet innehåller många intressanta detaljer, som det finns skäl att återkomma till. I detta inlägg vill jag inledelsevis påpeka att stadsplaneringsnämnden i föredragningsluitan refererar till kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemi. Jag citerar ur föredragningslistan:

>>Alue päätettiin liittää Helsinkiin selvitysmies Pekka Myllymäen selvityksen pohjalta. Selvitys sisälsi alueen suunnittelun tavoitteisiin ja suunnittelun lähtökohtiin liittyviä näkemyksiä. Ne on syytä päivittää.
Suunnitteluperiaatteet täsmentyvät ja niitä tarkistetaan myöhemmin mm. maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa osallisuus- ja vuorovaikutusmenettelyssä.

Alueliitosta perustellaan raportissa ennen muuta yhdyskuntarakenteen toimivuuden edistämisellä. Raportissa todetaan, että tarkastelun kohteena on koko pääkaupunkiseudun ja Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen toimivuus. Liitosalueen suunnitteluun liittyvät monet selvitysmiehen raportin näkemykset, joista poimintojaseuraavassa:<<

Efter den ovanciterade texten följer ett över en sida långt plock ur Myllyniemis rapport. Med undantag av de tre första satserna ingår plocket i sin helhet i Jussi Pajunens och Eila Ratasvuoris opublicerade utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken" från den 18 oktober 2006, som utredningsmannen plagierat. (Se bilden ovan.) Samma text ingår även i Helsingfors utlåtande till länsstyrelsen från den 29 oktober 2006. Det intressantaste inslaget i föredragningslistan gäller Granö, som inte ingår i området som skall anslutas till Helsingfors. Jag återkommer.


Fallet Sibbo

Gåva till inkorporeringsområdets invånare. Den 1 december 2008


I dagens Helsingin Sanomat ingår en notis med rubriken "HKL perustaa Sipoon liitosalueelle kaksi pienbussilinjaa". Nyheten är i sig ingen nyhet, fastän Helsingfors stad just idag publicerat ett meddelande med informationen på så väl stadens hemsida som på de finska specialsidorna om inkorporeringen. De nya linjerna trafikeras med minibussar och transporterar eventuella pasagerare till Nya Borgåvägen, där resan kan fortsättas med Borgå Trafiks bussar, som vid årskiftet får status som U-linje. Några nya bussturer från Östersundom till nuvarande Helsingfors är det alltså egentligen inte fråga om. Priset (med HST:s resekort) på en resa från Östersundom till Helsingfors (Helsingfors centrum) kommer att vara mycket förmånligt jämfört med avsevärt kortare resor t.ex. från Otnäs till Helsingfors eller med motsvarande bussresa utan resekort. Priserna torde dock radikalt stiga senast år 2014, då SAD (YTV) går in för ett nytt system för priser och biljetter.

Informationen om de nya busslinjerna finns även i tidningen Helsinki-info 6/2008, som publicerats idag. Informationen hittas i en artikel med rubriken "Liitosalueen asukkaille lahjaksi matkakortit". Helsingfors donerar alltså resekort värda 9 euro åt Helsingfors blivade invånare, ifall någon missat denna nyhet. I tidningen ingår ett par sidor "Liitosalue-info" samt en halv sida med information "Till dig som snart blir helsingforsare".

Resekorten som inkorporeringsområdets invånare får i gåva av Helsingfors stad tas snart ur bruk och torde bytas ut från och med nästa sommar. Helsingfors gåva till de nya invånarna är alltså bäst före 2009. Förnyelsen av resekorten är en del av den reform av prissättning och biljetter som skall vara klar före 2014. Därefter kommer invånarna i Östersundom att betala betydligt mera för en resa in till Helsingfors centrum än övriga helsingforsare.

Otto Lehtipuu blir ny stadsfullmäktigeordförande i Helsingfors. Jag har skrivit om hans roll i fallet Sibbo bl.a. i blogginläggen "Soininvaaras arvtagare. Den 2 mars 2007" och "Lehtipuu. Den 23 mars 2007".


Fallet Sibbo

Helsingin henki. Den 30 november 2008


I dagens Helsingin Sanomat ingår en notis med rubriken "Helsinki ostaa Sipoolta terveyspalveluja liitosalueen asukkaille". Enligt notisen köper Helsingfors hälsovårdstjänster av Sibbo för 200 000 €, vilket räcker till för att betjäna upp till 800 invånare.

Sipoon Sanomat har enligt vad jag upplevt en Sfp-kritisk linje, inte minst då det gäller den aktuella inkorporeringen. I det senaste numret tar man dock Sfp i Sibbo i fösvar med anledning av fördelningarna av förtroendemannaposter, som trängde ut partiet. Jag citerar valda bitar ur cheredaktör Riitta Ketolas kolumn "Yhteiseksi hyväksi vai omaksi parhaaksi?":

>>Ruotsalaisen kansanpuolueen edustajat saivat hiekkaa silmille, kun viikonlopun aikana selvisi, etta heidän selkänsä takana oli pelattu aikamoista peliä. Sen lopputuloksenasuurinpuolue Rkp sysättiin osittain sivuraiteelle, kunin- useimmatnvähemmistöön jääneistä puolueista löysivät yhteisen sävelen.

Rkp:lle ei olla antamassa muuta kuin valtuuston puheenjohtajuus, joka toki on tärkeä pesti. Kuitenkin, jos olisi noudatettu pelkästään matemaattista laskentaa, puolueelle olisi tullut tarjolle muutakin. Nyt heille on tarjottu "almuna" yhden lautakunnan puheenjohtajuutta, mutta sillä edellytyksellä, että puolue luopuu yhdestä paikasta kaavoitusjaostossa. Pirullinen tarjous, sillä kaavoitus on yksi tärkeimmistä asioista tulevalla valtuustokaudella. Siksi yaihtokauppa tuskin kiinnostaa. ...

Yhteimn Sipoomme oli vaalien jälkeen kysytty puoiue. ... Monia kiinnostaa a myös nähdä syntyykö Ysin sisälla kinaa vai pysyvätkö lelut riitelemättä ojennuksessä. Kokoomus taitaa nyt myhäilla tyytyväisimpänä, koska sai tässä leikissä haalittua eniten leluja itselleen.<<

I samma tidning ingår en insändarartikel av Rauno Haapaniemi, som är styrelsemedlem och fullmäktigeledamot för De gröna i Sibbo. Haapaniemi beskriver det ovannämnda fula spelet under den träffande rubriken "Helsingin henki asettui Sipooseenkin". Jag återger här en del av artikeln:

>>Viime simnuntain neuvottelussa kaikki ryhmät (paitsi Vihrreät) asettuivat RKP:tä vastaan tai, kuten Helsingin Sanomissa I ilmaistiin, "löysivät yhteistyön sävelen". Runollisesti sanottu raadollisesta ja epädemokraattisesta toiminnasta.

Ryhmittymällä on hallussaan 24 valtuuston 43:sta paikasta, siis niukka enemmistö. Tällä enemmistöllä ryhmittymä on ilmoittanut ottavansa kuudesta tärkeimmästä puheenjohtajuudesta viisi! Ja tarpeen tullen sen viimeisenkin!

Ylivoimaisesti suurin puoiue saisi vain valtuuston puheenjohtajan paikan, jolla on enemmän arvovaltaa kuin valtaa.

Tällaisen toiminnan käyttövoimana näen moraalittoman ahneuden ja lapsellisen kostonhalun. Tarkoitus on nöyryyttää RKP:tä ja syyttää puoluetta kaikesta pahasta. Kummallista on myös se, etta vaalien suurvoittajat ysi ja perussuomalaiset ovat toimillaan lisäämässä muiden eli vaalien häviäjien valtaa.

Erittäin surkeaa on nähdä tämäntyyppistä tahtotilaa juuri nyt, kun kuntaamme tulee yhdessa kehittää. Kehittämisen tulee perustual aajaan yhteistyöhön ja oman paikallisen kulttuurimme arvostamiseen.

Tällaisessa vainossa voin nähdä vanhojen sipoolaisten aliarviointia ja kieliriidan aineksiakin.<<

Sippon Sanomats nyhetsartikel om det ovanbeskrivna spelet har rubriken "Yhtenäinen koalitio sysäsi Rkp:n vallankahvasta". Ur artikeln framgår de formella skälen till en koalition, var syfte är att minimera Sfp:s och De grönas inflytande i Sibbo. Jag citerar:

>>Demarit ovat Ahon mukaan sitä mieltä, etta tämä on nimenomaan muutoksen paikka ja sitä haluttiin ajaa.

- Kaikilla on samanlainen näkemys koalitiossa. Rkp haluaa hitaamman kasvun politiikkaa, mutta emme halua sitä enää. Sipoolaiset ovat halunneet tätä ja tulevat saamaan muutoksen.<<

På Sipoon Sanomats webbplats finns en förkortad version av artikeln. Artikeln har även föranlett diskussionsinlägg eller kommentarer, av vilka jag här återger ett par:

Menikö itsenäisyys lopullisesti?
Tämä konspiraatio tarkoittanee että Sipoota hallitsee nyt Vapaavuori, Hiltunen ja Kiviniemi, puoluetovereidensa kautta ja YSI:n avustuksella!
28/11/2008 10:12 am, Vieras

On se ihme kuinka Vihreät itkevät koalition syntyä. Eihän Sipoossa ole ollut "oikeata" vihreätä puoluetta enään vuosiin, vaan he ovat olleet osa koalitiota: RKP. Ikävä kyllä Vihreiden tehtävänä on ollut toimia JEES-miehinä. Väitteen voi tarkistaa lukemalla Sipoon kunnan sivuilta valtuutettujen äänestyskäyttäytymisestä.
Toivottavasti uusi koalitio saa hommat toimimaan. RKP:n ja Vihreiden johtama hallitus luovutti ison siivun Etelä-Sipoota Helsingille. Todennäköisesti seuraavat neljä vuotta eivät mene ainakaan huonommin.
28/11/2008 3:18 pm, Vieras

Man kan fråga sig om det inte snarare är Sfp som följt De grönas linje än tvärtom när det gäller frågan som var formellt avgörande för beslutet om en inkorporering, utvecklingen av Östersundom. Här backades De gröna i Sibbo upp av naturskyddsorganisationerna och det egna moderpartiet. Hanne Ahos motivering till en koalition vars syfte är att tränga ut Sfp är även intressant med tanke på att politiken i Sibbo ändrades radikalt redan under år 2006 med Christel Liljeström (Sfp) kvar på styrelseordförandeposten. Det tycks dock vara en populär föreställning att det är Sfp tillsammans med De gröna som bär skulden till förlusten av Östesundom. Fastän den nya politiken, som går ut på en kraftig tillväxt, inte föhindrade en ändring i komunindelningen, används behovet av en ny politik som en motivering till att tränga ut Sfp.

Det tragiska är att man i Sibbo tycks tro på Helsingfors (och Pekka Myllyniemis) officiella motiveringar till inkorporeringen, kanske för att man inte förstått de bakomliggande orsakerna. Om det inte hade varit för förhandlingarna kring KSSR så hade Hannes Manninen och Matti Vanhanen aldrig gett sitt avgörande stöd för en inkorporering. Helsingfors huvudsakliga motiv handlar igen om konkurrens om skattebetalare. Sibbos egna sena planer på en kraftig utveckling av Östersundom skulle ur denna synvinkel inte ha varit en lösning på de strukturella problemen i huvudstadsregionen, utan tvärtom förvärrat situationen ur Helsingfors synvinkel. Enligt min bedömning är just det så kallade Sibbo-syndromet, eller en tillväxt med inriktning på goda skattebetalare, det största hotet mot Sibbo kommuns fortsatta existens. (Se "Sibbo-syndromet. Den 19 oktober 2008".)

På tal om "Helsingin henki" som kommit till Sibbo, så välkomnas "Sibboborna" i senaste nummer av Helsingfors personaltidning Helsingin Henki.

Christel Liljeström har på kvällen i ett blogginlägg kommenterat min blogg.


Fallet Sibbo

Juridisk bedömning. Den 29 november 2008

Tarja Cronberg har meddelat att hon inte fortsätter som ordförande för De gröna efter partikongressen i maj. Samtidigt torde hon lämna regeringen. Cronberg, som inte invaldes i riksdagen, är en av de minisreae som röstade för en inkorporering av sydvsätra Sibbo. Samlingspartiet i Helsingfors må ha en stark position inom Samlingspartiet, men det är ingenting jämfört med den roll som de gröna i Helisngfors har inom De gröna. Cronberg var mera eller mindre tvungen att rösta för en inkorporering av sydvästra Sibbo. Enligt vad jag hört hade partiet på förhand tagit ställning i frågan. Enligt Cronberg var det däremot justitiekanslern som beslöt att beslutet var lagligt! (Se "Fegt av Cronberg. Den 14 juli 2007".) Även de samlingspartistiska ministrarna röstade enligt partiets beslut. Detta finner jag högst anmärkningsvärt med tanke på att statminister Matti Vanhanen ännu vid presskonferensen efter beslutet framhöll att "pääpaino oli oikeudellisella arvioinnilla" och påpekade att justitiekanslern inte tagit ställning till huruvida förslaget till ändring i kommunindelningen har juridiska förutsättningar. Vanhanen förklarade Centerns splittring i frågan med att varje minister skilt för sig först i samband med statsrådets sammankomst tog ställning, fastän han för sin del hävdade att regeringens juridiska bedömning baserade sig på tjänstemannaberedningen, som regeringen brukar förlita sig på. (Se "Osakliga grunder. Den 3 november 2007".) Vad statsministern inte noterade var att regeringen gjorde en juridisk bedömning i konflikt med den föredragande ministern. Det är synnerligen ovanligt.


Enligt min bedömning hade Vanhanen rätt och Cronberg fel. Det är märkligt att två ministrar kan ha så olika uppfattning om sin roll då statsrådet tar ett beslut. Men man kan spekulera om hur det hade gått om justitiekanslern klart hade gått in för en tolkning som hade gett grönt ljus för bindande partibeslut. Då borde väl även Centern ha tagit ett partibeslut. Enligt partisekreteraren Jarmo Korhonen röstade Vanhanen "enligt ministeransvarighetslagen och sitt samvete", fastän beslutet i sig stred mot partiets linje. (Se "Statsministerns samvete. Den 18 augusti 2007".) Ett partibeslut från Centerns sida kunde ha ändrat utgången i fallet Sibbo. För Vanhanens del skulle ett partibeslut mot en tvångsinkorporering ha varit synnerligen problematiskt med tanke på att han i juni 2006 (felaktigt) hävdade att Centern stöder en inkorporering.

Till skillnad från Cronberg meddelade Vanhanen härom dagen att han vill fortsätta som partiordförande och statsminister en period till. Frågan är om han fått fortsätta som statsminister om han inte stött ändringen i kommunindelningen mellan Helsingfors och Sibbo. Att beslutsfattare fattar beslut som gynnar deras politiska karriär hör till demokratins väsen. Däremot är det synnerligen problematiskt då den egna politiska nyttan - eller partiets Helsingforskrets - kräver att en minister gör en bestämd juridisk bedömning.



Fallet Sibbo