Bro till Granö. Den 3 december 2008

Christel Liljeström har idag publicerat ett blogginlägg där hon redogör för förhandlingarna mellan Helsingfors och Sibbo speciellt när det gäller vattenförsörjningen i sydvästra Sibbo. Helsingfors vill att Sibbo tar ansvaret för vattenförsörjningen.

I gårdagens inlägg "Förhandsmeddelande. Den 2 december 2008" berättade jag om Helsingfors planer för sydvsästra Sibbo enligt föredragningslistan för Helsingfors stadsplaneringsnämnds möte i morgon. I föredragslistan heter det enligt följande:

>>Liitosalueen luonnon kannalta merkittävät Sipoonkorpi ja rannikon Natura2000-alueet ovat oleellinen osa uutta kaupunginosaa. Merellistä luontoa edustaa myös Granö, joka on suunniteltava Helsingin ja Sipoon kesken yhteistyössä monipuolisten virkistysmahdollisuuksien turvaamiseksi.<<

Sibbo storskog och de skyddade fågelvattnen är alltså en väsentlig del av den nya stadsdelen. Det låter inte speciellt urbant. Ändå kan man längre fram i föredragningslistan läsa följande:

>>Julkisilta ulkotiloiltaan alueen tulee tuntua kaupungilta. Tämä on vaativa tavoite, koska useimmat suomalaiset tiivis-matala-alueet tuntuvat vain tiiviiltä omakotialueilta ilman kaupungin tunnelmaa. <<

Intresset för Granö är iögonstickande. Helsingfors äger visserligen nästan halva Granö, men ön, som även efter årsskiftet hör till Sibbo, ligger 700 meter från närmaste fastland. Jag citerar:

>>Granö suunnitellaan uudenaikaiseksi toiminnallisesti monipuoliseksi kansanpuistoksi.

Välittömästi liitosalueen ulkopuolella sijaitseva Granön saari on suurelta osin Helsingin omistuksessa. Granön merkitys koko liitosalueelle on sen tarjoamat suuret mahdollisuudet merelliseen virkistykseen. Saaren suuri koko tarjoaa tähän hyvät lähtökohdat. Ei ole poissuljettua suunnitella saarelle kohtuullisessa määrin myös asumista.

Seurasaari ja Mustikkamaa ovat perinteisiä kansanpuistoja. Nykyaikainen versio tästä käsitteestä voisi olla niitäkin monipuolisempi. Joka tapauksessa saarelle on oltava sujuva yhteys, mikä tarkoittaa fyysisen yhteysrakenteen lisäksi julkista liikennettä. Silta saareen on virkistysarvon sekä monipuolisten toimintojen kannalta paras ratkaisu. Sillan taloudellinen konkreettisuus paranisi, mikäli saarella olisi myös asumista.

Hyvä yhteistyö Sipoon kunnan kanssa on edellytys saaren täysimääräiseen hyödyntämiseen.<<

Helsingfors har i tidigare talat om Granös betydelse som rekreationsområde, men Helsingfors eller åtminstone Jan Vapaavuori har även talat om Tobbens möjligheter som rekreationsområde, trots att de verkliga planerna för ön har varit helt andra. (Se "Tabben och Tobben. Den 24 juni 2008".) I Helsingfors stadsstyrelses utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo, som inte inkluderar skärgården, liksom i stadsplaneringskontorets utlåtande från den 27 mars heter det att "Granön alue, joka nyt ei sisälly kunnan yleiskaavaluonnoksen aluerajaukseen olisi voitu merkitä taajamatoimintojen käyttöön." I fastighetskontorets utlåtande från den 22 mars heter det igen om Granö att "Saaren kehittämisessä on monia muitakin mahdollisuuksia kuin maakuntakaavassa määritelty pelkkä virkistyskäyttö." (Se "Kalima fortsätter hota. Den 10 juli 2007".)

Granö torde ha ingått i det område som Hannes Manninen hade lovat åt Helsingfors. På bilden ovan den karta som Huvudstadsbladet i misstag publicerade den 21 juni 2006. (Se "Alternativ på 8 procent. Den 15 september 2007".) Här är Granö en del av området som föreslås överföras till Helsingfors. Om det byggs en bro till Gramö, är det sannolikt att Helsingfors kommer att göra anspråk på att området, som skulle sakna fast förbindelse direkt till Sibbo, inkorporeras med Helsingfors.


Fallet Sibbo

Google+ Followers