Kungörelse. Den 19 december 2008


Helsingfors stadsplaneringskontor har igår uppdaterat sina sidor om "Sipoon ja Vantaan liitosalueet". På sidan "Kaupunginosat ja kadunnimet" berättas nu om stadsstyrelsens beslut från den 8 december. Kartorna som man hänvisar till är dock inte de samma som i föredragningslistan. På kartorna på stadsplaneringskontorets webbsida hör Kärr ännu till Sundberg (Salmenkallio) och gränsen vid Österleden går i enlighet med statsrådets beslut. (Jämför "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Det är kanske på sin plats att notera att statsstyrelsens beslut om indelning i stadsdelar inte är definitivt. På mötet bden 8 december beslöt man att ta det slutgiltliga beslutet efter den 1 januari 2009.

Helsingfors stad har idag publicerat en kungörelse om ändringar i namnen på gatuadresser och stadsdelar och ändringar i distriktsindelningen. Staden har nu även publicerat kartor (Nya stadsdelar och Ändringar i distriktsindelningen) över stadsdelarna som motsvarar stadsstyrelsens beslut. Samtidigt har man publicerat ett pdf-dokument under rubriken "Gatu- och vägnamnen". På första sidan av dokumentet, som är skapat i går och uppdaterat idag, finns en karta med "ändrade väg- och gatunamn i Helsingfors och i inkorporeringsområdena i västra Sibbo". På kartan kan man läsa att det är stadsmätningsavdelningen som har upphovsrätten till kartan, vilket är markerat "© 1.1.2009 Kaupunkimittausosasto". Kartan är dock redan föråldrad. Här följer så väl gränsen för kartbottnet som den ovanpå dragna kommungränsen statsrådets beslut och inte Lantmäteriverkets justering av beslutet. (Se ovan.) Nedan till vänster detalj ur kartan över stadsdelar. Nedan till höger motsvarande område på kartbottnet till kartan i pdf-dokumentet med gatu- och vägnamn.



Mauri Asmundela från Nylands lantmäteribyrå gav på hösten (troligtvis i oktober) enheten statistik och forskning vid Vanda stad informationen att "Vesterkullan kiilan alueen karttarajausta on tarkennettu." Asmundela gav i ett e-postmeddelande även förklaringen att "Kun alueliitoksen lopullinen karttarajaus tehtiin, katsottiin, että alkuperäisen tarkoituksen mukainen ja teknisestikin tarkoituksenmukaisin rajaus syntyy siten, uusi kunnanraja muodostetaan hieman siirtyneen Itäväylän tiealueen pohjoisrajaan." Asmudsela deltog emellertid själv i Lantmäteriverkets tolkning av så väl Helsingfors ursprungliga förslag som kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag, som stod till grund för statsrådets beslut. (Se "Hur ritades gränsen ut? Den 26 februari 2008".) Asmundela måste därför hela tiden ha känt till att Österleden flyttats, fastän Lantmäteriverket inte påpekade att vägen flyttats i sina utlåtanden.
Att gränslinjen följer statsrådets beslut ännu på mycket färska kartor är anmärkningsvärt med tanke på att beslutet att ändra på gränsdragningen på kartan ("karttarajaus"), egentligen torde ha tagits den 12 juli i år då fastigheten Westerkulla (410-18-0) styckades och Labbacka (410-18-3) registerades. (Se "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Eftersom Västerkulla gård och "Västerkullakilen" inte är ett planområde är det lantmäteriverket som här är fastighetsregisterförare. Då fastigheten styckades så att en del eller ett skifte av Labbacka ligger norr om registerenheten 92-895-2-8, längs vilken den nya gränsen skall gå enligt statsrådets beslut, fanns det inga möjligheter att följa statsrådets beslut, så vida inte fastigheten Labbacka styckats på nytt. Antingen måste hela Labbacka anslutas till Helsingfors eller så måste fastigheten i sin helhet förbli en del av Vanda. Med sina areal på 123 hektar utgör fastigheten Labbacka långt över hälften av den ca 200 ha stora Västerkullakilen. Utan Labbacka skulle inkorporeringsområdet inte heller ha landförbindelse med det övriga Helsingfors.

Frågan är om den aktuella styckningen av fastigheten Westerkulla gjordes avsiktligt för att möjliggöra en ändring av statsrådets beslut eller om den i misstag gjordes i strid mod statsrådets beslut. Om den felaktiga styckningen gjordes avsiktligt, kan man fråga enligt vems direktiv den gjordes. Varför valde man inte istället en lagenlig kompleterande ändring i kommunindelningen. Den 25 juni beslöt finansministeriet att överföra ytterligare den 0,0293 hektar stora fastigheten Bygdebo II (410-6-54) från Vanda till Helsingfors. (Se "293 kvadratmeter. Den 11 juli 2008".) Lantmäteribyråns justering gäller ett ca 10 hektar stort område, det vill säga ett område som är över 300 gånger större än Bygdebo II. Asmundelas motiveringar till justeringen är inte övertygande. I e-postmeddelandet till Vanda stad verkar han förringa justeringen. Han säger visserligen att justeringen medför en ändring på ca 10 ha, men säger att Österleden flyttat några tiotal meter norrut på ett 250 meter långt avsnitt. I verkligheten är Lantmäteriverkets nya gränslinje 1,5 km lång. Asmundela antyder även att vägen flyttats efter att statsrådet tog sitt beslut, fastän det nya vägavsnittet var i användning redan i början av år 2006.


Fallet Sibbo

Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Staten måste med i metrofinansiering", där Maija Anttilas syn på behovet av ökad statlig finansiering av metron något förtydligas. (Se "Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008".) I artikeln noteras det att staten bidrar med 30 % i kollektrafikbyggande som går över kommungränser. Anttila vill öka den andelen. Att dra Sibbometron genom nuvarande Vanda kunde vara ett sätt att få statlig finansiering, men risken är stor att Vanda och Helsingfors sammanslås till en kommun innan en metrolinje skulle vara aktuell. Anttila talar även om metro till Söderkulla, men det alternativet ströks ur generalplanen för Sibbo 2025, där det bara talas om kollektivtrafikförbindelse längs riksväg 170.
I dagens Bbl ingår även ett helt uppslag med artiklar om Sibbo storskog. Rubrikerna är "'Storskogen för liten för att bli en nationalpark'", "Nationalpark eller bostäder?", "Välkommet initiativ" och "Ministeriet funderar ännu".

I mitt inlägg blogginlägg "Politiserat rättsväsende. Den 16 december 2008" skrev jag om att stadsstyrelsen i Helsingfors på sitt möte den 8 december tagit ett beslut om en ändring av indelningen i stadsdelar gällande inkorporeringsområdet. Jag hade då endast tillgång till Helsingfors stadsplaneringskontors kartor över förslaget till indelning från den 30 november. Nu har jag kommit över kartbilagorna till föredragningslistan för stadsstyrelsens möte den 8 december. Kartan ovan visar en detalj ur en av kartbilagorna. På kartan syns att en del av nuvarande Vanda har anslutits till Nordsjö, liksom på kartorna från november. Det finns emellertid skillnader mellan kartorna från stadsstyrelsens föredragningslista och stadsplaneringskontorets kartor. På de nya kartorna har Kärr norr om Borgåvägen enligt invånarnas anmärkningar och önskemål anslutits till stadsdelen Östersundom istället för till Sundberg. Den intressanta skillnaden är emellertid att gränsen för stadsdelen Sundberg nu går norr om Österledens nuvarande sträckning vid avtaget till Ring III.
Gränsen på den nya kartan är inte ett misstag. Istället baserar sig den nya gränsen på två styckningar av registerenheter. Den enormt stora fastigheten Westerkulla (410-18-0) har av latmäteriverket den 12 juli i år styckats i Westerkulla (410-18-0) och Labbacka (410-18-3). Dessutom har en ny registerenhet för allmän väg (895-2-43) registrerats den 23 september. Styckningarna har gjorts med tanke på beslutet om ändringen kommunindelningen, emedan enligt lagen en fastighet inte kan höra till två olika kommuner. Den nya indelningen i registerenheter följer emellertid inte statsrådets beslut till gränsdragning, utan istället den nya sträckningen av Österleden. (Se "Total förvirring. Den 15 december 2008".)

Statsrådets beslut är visserligen något oklart, då en felaktig karta bifogades till inrikesministeriets promemoria. Enligt HFD:s beslut stämmer emellertid beslutet eller uppräkningen över fastigheter i beslutet överens med lantmäteriverkets karta, som varit framlagd i beredningsskedet. Enligt lantmäteriverkets karta följer gränsen emellertid Österledens gamla sträckning eller registerenheten 92-895-2-8. I inrikesministeriets utlåtande till HFD säges det att någon karta inte ingår i beslutet och att statsrådets beslut inte avviker till någon del från Nylands lantmäteribyrås tolkning av kommunindelningsutredarens karta. Till sitt utlåtande till HFD bifogade inrikesministeriet även en detaljerad karta, enligt vilken gränsen följer Österledens gamla sträckning. Längs den gamla vägen går gränsen även i Helsingfors stads kartor frånsett de kator som publicerats de allra senaste veckorna. Se t.e.x stadsplaneringskontorets karta "Liitosalueen rajat" från augusti.


Jag har idag på eftermiddagen fått det bekräftat att "man", enligt Nylands lantmäteribyrå, beslutit att korrigera gränsdragningen, så att inkorporeringsområdets areal avviker med ca 10 hektar från statsrådets beslut! Jag frågar med vilken rätt "man" (formellt lantmäteriverket) kan göra ett dylikt beslut. Angående beslutet har inte anvisats möjligheter att söka ändring eller ens erbjudits möjligheter att göra anmärkningar. Allmänheten har inte ens informerats om beslutet. Motiveringen till lantmäteribyråns korrigering av gränsdragningen är inte att statsrådets beslut kan tolkas i enlighet med korrigeringen. Tvärtom säger Nylands lantmäteribyrå i ett brev till Vanda stad uttryckligen att man i beredningen och beslutet om en ändring i kommunindelningen inte tagit i beaktande att landsväg 170 flyttat och att korrigeringen avviker från statsrådets beslut. Lantmäteribyrån motiverar istället korrigeringen med funktionalitet. Samtidigt medger man indirekt att utredningsmannens förslag och statsrådets beslut inte uppfyller lagens krav på att en kommun skall bestå av en funktionell helhet. Korrigeringen kunde ha gjorts i normal laglig ordning, men även här har man valt att göra ett undantag, kanske för att försöka dölja brister i beredningen av statsrådets beslut.

Fastigheten Labbacka registrerades av lantmäteriverket redan den 12 juli. Ifall korrigeringen av kommungränsen var planerad, bör beslutet om ett avvikande från statsrådets beslut ha tagits före juli. Alternativet är att lantmäteriverket beslutit om en avvikande gränsdragning för att dölja en fatal miss i styckningen av fastigheten Westerkulla, som kanske kunde förklaras av otydligheten i statsrådets beslut. Om beslutet tagits före juli, borde lantmäteriverket rimligen ha informerat Helsingfors stad före hösten. Ändå ritade Helsingfors stadplaneringskontor ännu i slutet av november gränsen enligt statsrådets beslut längs den gamla vägsträckningen. Vanda stad lär ha informerats om lantmäteriverkets beslut i oktober.

Lantmäteriverket kunde tidigare, i så väl utlåtandet över Helsingfors ursprungliga förslag som i utlåtandet över Pekka Myllyniemis förslag, ha föreslagit eller tolkat förslaget så att gränsen tagit hänsyn till flyttningen av Österleden. Lantmäteriverket gjorde ju stora ändringar i Myllyniemis förslag, så att kommungränsen skulle motsvara fastighetsgränserna. Några andra funktionella faktorer torde lantmäteriverket inte heller ha mandat att ta i beaktande. Att lantmäteriverket nu efter statsrådets beslut på eget initiativ avsiktligt skulle ändra gränsdragningen är inte trovärdigt.


Fallet Sibbo

Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008



Yle Mellannyland har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Hfors kräver pengar för kollektivtrafik". Enligt notisen kräver Maija Anttila (sdp), som är ordförande för stadsplaneringsnämnden i Helsingfors, att staten ökar sin andel av finansieringen av kollektivtrafiken i metropolområdet. Jag citerar:

>>Anttila nämner spårförbindelse från Mellungsbacka österut till Söderkulla i Sibbo som ett exempel. Enligt henne går de inte att genomföra om staten inte följer sitt metropolprogram och ger mera pengar.
Helsingfors har i rådande ekonomiska omständingheter inga möjligheter att satsa mera pengar på en utbyggnad av kollektivtrafiken än nu.<<

Bilden ovan är en detalj ur en karta i dokumentet "Joukkoliikenteen suunnitteluohje 2010–2014 – tarkistettu luonnos 19.9.08", som gjorts av YTV Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta.

I dagens nummer av gratistidningen Kaupunkilehti Vartti ingår en artikel med rubriken "Helsinki jo hälytysvalmiudessa". Här berättas det att Helsingfors börjar byta ut gatuskyltar redan melan jul och nyår.

Borgåbladet har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Markägare vill bevara storskogen på annat sätt".


Fallet Sibbo

Politiserat rättsväsende. Den 16 december 2008



I dagens Hbl ingår en insänadare av Bo Melander. Jag återger här delar av insändaren, som har rubriken "Politiserat rättsväsende":

>>Rättsväsendets tolkningar i Finland av fall där politikerna varit inblandade har fått starka drag av det i Sovjet och Nazityskland utövade politiskt inriktade rättsförfarande.
Högsta förvaltningsdomstolens beslut gällande Helsingfors krav på att få annektera delar av Sibbo, och det godtyckliga sätt saken avgjordes på, vittnar helt tydligt om politikernas makt över det politiskt obundna rättsväsendet.
... Likaså väcker ministerns godkännande av HFD:s på politik och ingalunda juridik baserade beslut i Sibbo-affären förundran, men om man som Tuija Brax är engagerad i Helsingfors-politiken ser man tydligen inte allt.
Om rättsväsendet springer politikernas och Helsingfors ärenden, och glömmer sin roll som politiskt obunden instans bör en oavhängig myndighet utreda på vilka grunder Sibbo dömdes att avstå områden åt Helsingfors.<<

I slutet av oktober publicerade stadsplaneringsverket kartror med förlag till ny indelning av Helsingfors. (Se "Muutoksia Helsingin kaupunginosajakoon".) Enligt förslaget skall delområdet Svarta backen utvidgas så att området även innefattar den del av skogen och berget Svarta backen som nu hör till Vanda. Se kartan ovan. På kartan har gränsen för det nya delområdet och stadsdelen Sunberg ritats ut något slarvigt så att den nya kommungränsen (den streckade linjen) vid Österleden syns. Här går gränsen ännu längs Österledens gamla sträckning. Kartorna med gränslinjen norr om Österleden är av något nyare datum. Stadsstyrelsen i Helsingfors tog ställning till förslaget till indelning på mötet den 8 december. Enligt beslutsmeddelandet antogs förslaget "Ehdotuksen mukaan", medan det i sammandraget (pikayhteenveto) heter att förslaget antogs "Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan".

Borgåbladet har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Sibbo godkände ramavtal". I artikeln noteras det att vattenförsörjningen inte togs med i ramavtalet. Borgåbladet skriver att "Helsingfors är inte intresserad av att ta över vattenledningarna på det annekterade området, man anser att det är Sibbos sak att sköta den saken."


Fallet Sibbo

Total förvirring. Den 15 december 2008


Kommunfullmäktige i Sibbo sammankommer idag för att ta ställning till generalplanen 2025. Förslaget til generalplan präglas starkt av Helsingfors initiativ till en ändring i kommunindelningen. I senaste nummer av Sipoon Sanomat kritiserar Catharina Westermark (grön) i en insändare med rubriken "Söderkullan ja Nikkilän virkistysalueet uhattuina!" generalplanen för att den hotar friluftsområden i Nickby och Söderkulla. Liksom i sin insäbartikel i lördagens nummer av Borgåbladet (se "Unikt fall. Den 13 december 2008") förklarar Westermark brådskan med generalplanen med att generalplanen måste godkännas, så att Sibbo kan ansluta sig till Nylands förbund. Även beslutet att gå med i Nylands förbund hänger samman med annekteringstvisten. Jag citerar ur insändaren:

>>Sipoon yleiskaava 2025 on tehty ns. strategisena pikakaavana vastauksena Helsingin hyökkäykseen. Siinä esitetään räjähdysmäistä kasvua, joka on sitä luokkaa, että ei Helsingin, vaan sipoolaisten on syytä pelätä. Kaava on laadittu pienessä piirissä normaalista kaavaprosessista poiketen.

Uusi Yleiskaava 2025 jyrää alleen kaikki Sipoon aikaisemmat yleiskaavat. Siinä lentää taivaan tuuliin suurella vaivalla tehty Söderkullan osayleiskaava ja Nikkilän osayleiskaavahanke. Konsultit ovat tehneet kilokaupalla raportteja, mutta viheralueohjelmaa ei ole, eikä ole mietitty miten tarvittavat virkistysalueet hankitaan. ...

Uusi yleiskaava 2025 on raakile niin, että huomioidaan sekä uusien että nykyisten asukiakaiden viihtyvyys. Tuhoamalla pala hienointa Nikkilää, tuhotaan asukkaiden usko myös päättäjiin. Ei kiire Uudenmaan liittoon voi olla tärkeämpää kuin kaikkien sipoolaisten arkea koskettava yleiskaava 2025.<<

Vanda stad har en utmärkt karttjänst med vilken man bl.a. kan kontrollera information om fastigheter. Själv är jag närmast intresserad av fastigheter och registerenheter invid Österleden i nuvarande Vanda. En fastighet kan inte tillhöra två olika kommuner, varför man torde ha varit tvungen att registrera om vissa enheter i Västerkula och Västersundom. Ett par nya enheter har faktiskt registrerats under det senaste halvåret. Efter att nya enhet har registrerats stämmer registernumren inte längre överens med förteckningen över enheter som skall överföras till Helsingfors i statsrådets beslut. Detta är väl i sig inget större problem, då de gamla uppgifterna naturligtvis finns bevarade. Det förefaller emellertid som om nya enheter skulle ha registrerats med tanke på att den nya gränsen mellan Helsingfors och Vanda skall gå helt och hållet norr om Österleden!

Enligt Vanda stads karta hör åkertegen mellan Österledens gamla och nya sträckning det 123 hektar stora fastigheten Labbacka (410-18-3), som i övrigt ligger söder om registerenheten 92-895-2-8, där landsvägen tidigare gick och där gränsen skall gå bl.a. enligt den karta som inrikesministeriet bifogade till sitt utlåtande till HFD. (Se "Ingen landförbindelse. Den 16 oktober 2007".) Enheten har registrerats den 12 juli 2008. Även registerenheten för landsväg 895-2-43, som registrerats den 23 september, ligger på var dera sidan om registerenheten 92-895-2-8, dvs den gamla sträckningen för Österleden

I statsrådet beslut heter det att en del av lägenheten Westerkulla 18:0 skall överföras til Helsingfors. Vilken del det är fråga om säges inte, utan borde ha markerats på bifogad karta. I flera besvär över statsrådets Sibbobeslut påstås det att statsrådets beslut är oklart, emedan en felaktig karta bifogats till promemorian. HFD:s säger emellrtid följande i sitt beslut:

>>I statsrådets beslut uppräknas de fastigheter, registerenheter och delar av sådana vilka överförs till Helsingfors stad. Förteckningen motsvarar den preciserade karta som Nylands lantmäteribyrå har gjort utgående från kommunindelningsutredarens förslag och som har varit framlagd i beredningsskedet. Statsrådets beslut anger tillräckligt exakt det områd som anslutningen gäller. För de fastigheter eller andra registerenheter av vilka endast en del överförs till Helsingfors stad verkställs fastighetsförrättning enligt 43 § 2 mom. i kommunindelningslagen.

För lagligheten av statsrådets beslut saknar det betydelse att den karta som har varit en bilaga i motiveringspromemorian till statsrådets beslut en aning har avvikit från förteckningen över områden i statsrådets beslut samt från den ovan nämnda karta som Nylands lantmäteribyrå har preciserat med kommunindelningsutredarens framställning som utgångspunkt.<<

Fastighetregisterföraren har i enlighet med 43 § 2 mom. i kommunindelningslagen styckat fastigheten Westerkulla, men problemet är att det varit oklart hur Westerkulla skall delas, eftersom statsrådets beslut är oklart utan bifogad karta. (Se "HFD sopar misstag under mattan. Den 7 februari 2008".) Nu ser det ut som om fastighetsregisterföraren skulle ha gjort en tolkning av statsrådets beslut som avviker från inrikesministeriets tolkning och lantmäteribyråns karta. Jag vet inte var gränsen kommer att gå den 1 januari. Månne någon vet?

Helsingfors stad har idag publicerat en serviceguide för invånarna i de inkorporerade områdena.


Fallet Sibbo

Fastighetskontorets kartor. Den 14 december 2008

Helsingfors fastighetsnämnd skal på sitt möte nästa tisdag ta ställning till ett erbjudande att köpa ett 6,57 hektar stort område i Gumböle by innanför inkorporeringsområdet. Erbjudandet är i sig intressant, men jag är som vanligt mera intresserad av kartbilagorna. Till föredragningslistan har bifogats två kartor över inkorporeringsområdet. Syftet med den ena kartan är att visa det aktuella områdets lokalisering. (En del av kartan syns nedan till vänster.) Den andra kartans syfte är visa Helsingfors markegendomar innanför inkorporeringsområdet och det aktuella områdets placering i förhållande till dessa markområden. (En del av kartan syns nedan till höger.) Medan kommungränsen på den förstnämnda kartan följer av statsrådets beslut, har gränsen på den andra kartan ritats så att gränsen hela vägen går norr om Österleden, liksom Helsingfors stads servicekarta (se "Ny ändring i kommunindelningen? Den 9 december 2008") och HST:s linjekarta (se "Ny gräns. Den 8 december 2008"). Däremot verkar man inte på någondera kartan ha noterat den andra ändringen i kommunindelningen som träder i kraft vid årskiftet, nämligen överföringen av Bygdebo II (92-410-6-54) i Kärr från Vanda stad till Helsingfors stad (nuvarande Sibbo). (Se "Nytt förslag till ändring i kommunindelningen. Den 15 maj 2008" och "293 kvadratmeter. Den 11 juli 2008".) Här handlar det dock om endast knappt 3 ar eller 293 kvadratmeter. På kartan över Helsingfors stads markegendom innanför inkorpioreringsområdet har man skilt ritat ut den del av den nuvarande gränsen mellan Sibbo och Vanda som helt försvinner vid årsskiftet. Denna gränslinje är dock senare tillsatt tillsammans med markeringen av Helsingfors markinnehav.



I slutet av veckan har SAD:s (YTV) Resplan och Linjesök tagit i bruk en ny karta med bl.a. nya kommun- och landskapsgränser. (Se kartan uppe och nedan.) Kartan är inte identisk med HST:s linjekarta för inkorporeringsområdet. Där kommungränsen går längs vägar har den nya kommungränsen inte ritats ut. Däremot har gränsen ritat ut norr om Österleden vid avtaget till Ring III på det ställe där Vägverkets registerenhet är bredare än själva vägen. Att det inte bara handlar om någon tariff- eller zongräns framgår tydligt ur kartan. (Se nedan.) Gränsen vid Österleden är inte lika exakt utritad här som på HST:s linjekarta för inkorporeringsområdet, men det är uppenbart att gränserna har kopierats från en gemensam källa. Min gissning är att det handlar om en gudiekarta som framställts av geotekniska avdelningen vid fastighetskontoret och som publicerats den 21 oktober. Jag har dock inte haft tillgång till denna karta.

Det är sannolikt att Helsingfors stad eller någon annan instans kommer att göra en framställning till ändring i kommunindelningen, så att gränsen mellan Helsingfors och Vanda anpassas till Österledens nya sträckning. Frågan är dock varför man redan nu skulle rita ut en gräns som tidigast om ett drygt år kan bli verklighet. Det förefaller som om någon skulle ha ritat ut gränsen i misstag, men det handlar inte om direkt slarv då den felaktiga gränsen delvis exakt följer gränserna för fastigheter och registerenheter. I inlägget "Från landsbygd till stad. Den 12 december 2008" föreslog jag att Myllyniemi direkt kopierat gränsen från Helsingfors ursprungliga förslag vad gränsen längs Österleden bekräftar. Det finns dock en annan möjlighet. Myllyniemi har inte självständigt gjort sitt förslag till ändring i kommunindelningen, utan han måste ha fått en karta med färdigt utritade gränser, som han sedan kopierade så gott han kunde. På kartan på vilken Myllyniemi ritade ut sitt förslag saknades fastighetsgränser och Österleden gick enligt den gamla sträckningen. Gränsen längs Österleden har Myllyniemi ritat ut vårdlöst till största delen söder om Österledens gamla sträckning, men på inrikesministeriet gjorde man en ny inofficiell, förbättrad karta, som bl.a. bifogades till inrikesministeriets prememoria till statsrådets beslut. (Se "Registerenheten 92-895-2-8. Den 28 juli 2008".) Med tanke på hur vårdlöst Myllyniemi ritat ut gränserna kunde han väl ha kopierat gränsen längs Österleden från en karta där gränsen går norr om vägens nuvarande sträckning. På Helsingfors fastighetskontor hade man kanske redan innan Myllyniemi kom med sitt förslag ritat ut de nya gränserna. Varför skulle man inte använda den egna (digitala) kartan med de färdigt utritade gränserna? Kanske har man på fastighetskontoret bara glömt att korrigera gränsen där den avviker från Myllyniemis förslag och statsrådets beslut?


Fallet Sibbo

Unikt fall. Den 13 december 2008


I dagens Borgåblad ingår en insändare med rubriken "Generalplanen 2025 och Nickby". Jag citerar ur insändaren, som är skriven av Catharina Westermark (grön):

>>Generalplanen 2025 skulle vara ett svar på hotet från Helsingfors och visa att Sibbo minsann kan växa mer och snabbare än någon annan - och det var det bråttom. Det fanns inte tid att fråga kommuninvånarna om deras åsikt. Det fanns inte tid att bereda planen på normal väg. Helsinfors tog delar Sibbo i alla fall.

Trots att det inte längre finns orsak att ha så bråttom. har den strategiska planen beretts vidare. På måndag kommer den upp i fullmäktige. Många vill godkänna den, inte för att den är bra, utan för att nuvarande fullmäktige lovat att Sibbo överger Östra Nylands förbund och anhåller om medlemskap i Nylands förbund så fort planen är klar. <<

Jag vet inte om förklaringen till varför man har så bråttom att godkänna generalplanen stämmer. Däremot ser jag det hur som helst som oförnuftigt av Sibbo att byta landskapsförbund, då löftet att byta förbund inte hindrade inkorporeringen. Går Sibbo med i Nylands förbund, så kan skräckvisionerna från tävlingen Greater Helsinki Vision i värsta fall ritas ut i landskapsplanen. Enligt det vinnande bidraget, som myglats ihop av WSP (se "Helsingfors besvärar sig över landskapsplan. Den 16 december 2007"), skall tillväxten i Helsingforsregionen koncentreras till södra Sibbo och sydvästra Borgå. I Helsingfors har man knappast tänkt sig att det är Sibbo kommun som skall sköta planeringen av södra Sibbo, ifall visionerna förverkligas.

Fallet Sibbo var en unik händelse som hänger samman med att Hannes Manninen och Matti Vanhanen var hårt pressade i KSSR-förhandlingarna våren 2006. Några nya ändringar i kommunindelningen kommer knappast att göras enligt samma modell. Därmed är det inte sagt att Sibbo kommer att kunna bestå som en självständig kommun. Sibbo-syndromet, det att kranskommuner åker snålskjuts och lockar till sig goda skattebetalare, upplevs som ett allvarligt problem på nationell nivå. Och i Helsingfors vill lokalpolitiker och tjänstemän utvidga sitt inflytande. Inte ens ett tiofaldigande av invånarantalet räcker nödvändigtvis till för att förhindra en sammanslagning med Helsingfors, ifall Helsingfors lyckas behålla sitt strupgrepp om centrala ministrar och partiordföranden. Så sent som i torsdagens tidning skrev Hufvudstadsbladet i artikeln "Helsingfors lämnar Nordea" följande angående Helsingfors stadsfullmäktigemöte i onsdags:

>>På onsdagen godkändes också samgångsplanerna för regionens vattenverk. Politikerna godkände också planerna för den ny samkommun som ska sköta planeringen och upphandlingen av regionens kollektivtrafik.

Med vissa förbehåll och en rad kritiska debattinlägg godkändes också avtalet om det fortsatta metropolsamarbetet. Politiker ur samlingspartiet och socialdemorkaterna var missnöjda. De vill helst slå ihop Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kyrkslätt och Sibbo till en storstad.<<

Medan stadsplaneringsnämndens avgående ordförande Maija Anttila ville sammanslå Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kyrkslätt och Sibbo, ställde sig hennes partikamrat Jouko Malinen bakom det samlingspartistiska förslaget att slå ihop Esbo, Grankulla och Kyrkslätt till en stad och Helsingfors, Vanda och Sibbo till en annan. (Se videon på Helsingforskanalen.) Enligt vad Malinen skriver på sin "nätdagbok" (han har en skild blogg) har Malinen föreslagit sin modell för kommunministern. Jag citerar ur inlägget "Vihreä jalanjälki ja vaalihässäkkää" från den 21 oktober:

>>Eilen kävin kuuntelemassa poliittisen historian klubilla, mitä kuntaministeri Kiviniemellä (kesk) oli kerrottavaan hallituksen metropolipolitiikasta. Hän esitteli omaa seutuvaltuustomalliaan. Itse totesin, että pääkaupunkiseudun vapaaehtoinen yhteistyö ei tule johtamaan kovin pitkälle Espoon asenteen takia. Ehdotinkin ministerille, että tuleva malli voisi olla Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhdistäminen yhdeksi kaupungiksi. Toinen kaupunki saataisiin Espoon, Kauniaisen ja Kirkkonummen yhdistämisestä. Samalla pitäisi myös muodostaa näistä kahdesta isosta kaupungista oma vaalipiirinsä eduskuntavaaleja ajatellen. Ministeri ei lämmennyt yhdistämisajatuksiin, mutta myönsi, että vaalipiirijakoa saattaisi olla tarve muuttaa.<<

På bilden ovan en detalj ur en karta i dokumentet "Liitosalueen pienkalustolinjojen suunnitelma" från den 18 november. Några busslinjer 99 AV eller 99 AK planeras inte, men däremot skall Busslinjerna 93 A, 93 AK och 93 AV göra några turer per dag från Östersundom till Östra centrum. På kartan går linjerna utanför Helsingfors nya gränser.


Fallet Sibbo