Nya råpunkter. Den 23 december 2008


För ett par veckor sedan besöte jag inrikesministeriet, som arkiverar kommunavdelningens dokument från tiden då kommunavdelningen och kommunministern hörde till inrikesministeriet. Jag begärde bl.a. att få Helsingfors förvaltningscentrals utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken" med bilagor och samtliga övriga kartor som Helsingfors stad sänt inrikesministeriet i samband med Sibbofrågan. Några kartor finns inte arkiverade, men det bevisar inte att Helsingfors inte skulle ha sänt inrikesministeriet kartor med "Myllyniemis förslag". Man har nämligen inte heller arkiverat förvaltningscentralens utrening, som är daterad den 18 oktober 2006. Det var ju intressant att utredningen, som kommunindelningsutredaren plagierade, har försvunnit. På inrikesministeriet framhöll man dock att huvudansvaret för arkivering av dokument ligger hos avsändaren. Att personalen vid inrikesministeriet verkligen lätade efter dokumenten som jag begärde visar det faktum att de hittade en framställning till ändring i kommunindelningen mellan Sibbo, Helsingfors och vanda från den 19 oktober 2006. Det är Martti Hildén som har föreslagit att Västersundom och Nordsjö ansluts till Sibbo. Ärendet har avgjorts den 30 augusti 2007. Enligt beslutet föranleder framställningen inga åtgärder, så huvudstaden lär få behålla sin hamn och jag förbli invånare i Helsingfors.

Jag har idag även besökt Nylands lantmäteribyrå. Besöket där gav mig inte mycket större utdelning än besöket på inrikesministeriet, fastän jag kom hem med ett par kartutskrifter. Någon som kunde svara på frågan var gränsen mellan Helsingfors och Vanda exakt skall gå efter en dryg vecka fanns inte. Man hade visserligen en karta över inkorporeringsområdet, som jag fick en kopia av. (Se kartan ovan.) Kartbottnet visar här fastighetsgränserna den 17 januari 2008. Enligt kartan går kommungränsen längs Österledens gamla sträckning, dvs registerenheten 92-895-2-8. Den aktuella gegisterenheten för allmän väg hade emellertid på lantnmäteriverkets digitala karta redan en ny nummer: 91-895-2-8. Nummer 91 står här för Helsingfors, där nummer 92 står för vanda. Även registerenheten för allmän väg 2:43 och fastigheten Labbacka och hade fått nya numror: 91-895-2-45 respektive 91-417-18-3. Nummer 417 står fortfarande för Västersundom by, fastän området i lantmäteriverkets register är överfört till Helsingfors. Lantnmäteriverket har alltså förhandsregistrerat områden eller skiften norr om Österledens gamla sträckning till Helsingfors i konflikt med statsrådets beslut.

På Lantmäteriverkets digitala kartor uppdateras fastighetsgränser i realtid. På de digitala kartor som jag såg idag på lantmäteribyrån saknas emellertid så väl Hamnvägen till Norsdjö hamn som Österledens nya sträckning, fastän den nya sträckningen har varit i bruk i tre år. Jag frågar mig om man trots allt på lantmäteribyrån kunnat missa att Österleden flyttats. De nya inlösningsenhetena för allmän väg synns dock mycket tydligt på de digitala kartorna. Dessutom har man på lantmäteribyrån ritat ut gränsen även på uppdaterade kartbotten, så man borde inte ha kunnat missa att vägen flyttat.

Gränsen på kartan ovan är entydig. Gränsen följer den norra gränsen för registerenheten 91-895-2-8. För att dra gränsen längs österledens gamla sträckning har det inte behöfts några mätningar. Däremot har man på lantmäteribyerån varit tvungen att göra mätningar och grunda nya råpunkter för att dra fastighetsgränserna längs österlädens nya sträckning. För att spjälka fastigheten Westerkulla har man även spjälkt ett skifte som korsats av den nya vägsträckningen. (Se "Labbacka. Den 20 december 2008".) För att spjälka Westerkulla och det aktuella skiftet har man grundat råpunkterna 2042 och 2044, som synns på kartan nedan. Fastighetsgränser som förutsatt råpunkterna finns ännu inte på kartan ovan. Samma råpunkter har sedan använts när registerenheterna för allmän väg 92-895-2-43 och 92-895-2-43 registrerats den 19 september respektive den 23 september. De nya råpunkterna visar att det inte kan vara i missatg som en del av Westerkulla gårds marker registrerats på fel sida om kommungränsen.



Fallet Sibbo

Två skilda gränser? Den 22 december 2008



Chefen för geografisk information vid Nylands lantmäteribyrå, som ansvarar för den aktuella spjälkningen av fastigheten Westerkulla, är på semester. Någon annan som vet någonting om varför lantmäteribyrån beslutit att avvika från statsrådets gränsbeslut verkar det inte finnas. Ett telefonsamtal till lantmäteribyrån fördjupade dock mina insikter i problematiken, samtidigt som situationen verkar ännu mera oklar. Något definitivt svar på frågan var gränsen mellan Helsingfors och Vanda skall gå nästa år fick jag inte. Den kamerala indelningen torde i princip kunna avvika från den administrativa kommunindelningen, som bestäms av ministeriets eller statsrådets beslut. Vi har här två parallella system, som vanligtvis sammanfaller. I princip kan den kamerala indelningen i efterskott anpassas till en ändring i kommunindelningen, fastän fastighetsregisterföraren i enlighet med kommunindelningslagen vanligtvis, vid behov genom styckningar av fastigheter, på förhand anpassar fastighetsgränserna till den nya kommungränsen.

I det aktuella fallet har fastigheten Westerkulla (och registerenheten 2:8 för allmän väg) spjälkats för att den kamerala indelningen, det vill säga överföringen av fastigheter från Vanda till Helsingfors, skall kunna förverkligas i enlighet med beslutet om en ändring i kommunindelningen. Styckningen bygger dock på att gränsen skall gå norr om Österledens nya streckning, vilket strider mot statsrådets beslut. Om fastigheten Labbacka och registerenheten för allmän väg 2:43 vid årsskiftet kameralt överförs från Vanda till Helsingfors får vi eventuellt en situation där den kamerala indelningen avviker från den administrativa kommunindelningen. Då säger § 43, mom. 1 i kommunindelningslagen följande:

Har kommunindelningen och den kamerala indelningen kommit att avvika från varandra till följd av en fastighetsförrättning eller annars av något annat skäl än det som nämns i 45 §, skall fastighetsregisterföraren bestämma om ändring i den kamerala indelningen i överensstämmelse med kommunindelningen eller, om detta inte skall anses ändamålsenligt, hos ministeriet göra en framställning om ändring i kommunindelningen.

Det ser ut som om Lantmäteriverket avsiktligt skulle ha gjort styckningarna så att den kamerala indelningen skulle komma att avvika från kommunindelningen. I princip kunde lantmäteribyrån stycka de berörda fastigheterna på nytt och överföra en del av fastigheten Labbacka tillbaka till fastigheten Westerkulla, men det sannolika är att man finner det ändamålsenligt att hos finansministeriet göra en framställning om ändring i kommunindelningen, så att kommungränsen skulle gå norr om Österledens nya sträckning. Den egentliga kommungränsen längs Österledens gamla sträckning har inte nödvändigtvis någon större praktisk betydelse, då det 10 hektar stora området mellan de två gränserna inte har några invånare. Frågan var kommungränsen går efter årskiftet är kanske inte entydig. Eventuellt hör åkertegen på bilden ovan efter årsskiftet till både Helsingfors och Vanda. Normalt syftar man med kommungränsen dock på den administrativa kommungränsen. Efter samtalet till lantmäteribyrån kände jag mig även lite osäker på var den administrativa kommungränsen skall gå.

Gränsjusteringen till ära arrangeras "Rajarock" i ungdomsgården Östis i Östersundom på nyårsaftonen 15-18:30. Rock bussar till Rårock-tillställningen går både från Nickby och Mellungsbacka. Slogan för rockkonserten är "Sipoon liitosalue ja Helsinki yhdistyvät - raja auki rytynällä!"




Fallet Sibbo

Lantmäteriverket begår fel. Den 21 december 2008



Den 24 juli 2006 undertecknade chefen för geografisk information vid Nylands lantmäteribyrå Mauri Asmundela ett utlåtande över Helsingfors stads framställning till ändring i kommunindelningen mellan Helsingfors, Sibbo och Vanda. I utlåtandet säger lantmäteribyrån i taktfulla eller diplomatiska ordalag att det inte gått att tolka Helsingfors förslag på ett funktionellt sätt. Helsingfors har dragit gränsen rakt igenom ett stort antal fastigheter och till och med genom gårdsplaner och byggnader. Ett förverkligande av förslaget skulle bli svårt och dyrt med tanke på alla mätningar och spjälkningar av fastigheter som det skulle kräva. Angående området "V", som föreslogs överföras från Vanda till Helsingfors säger lantmäteribyrån följande:


Vantaasta Helsinkiin liitettäväksi ehdotettujen alueiden osalta rajaus on yksiselitteinen; vajauksen on katsottu noudattavan vanhoja kunnanrajoja sekä maantien nro 170 (Itäväylä) likimääräistä keskilinjaa. Alue on osoitettu yleissilmäyskartalla (liite 1, mittakaava 1:20 000) ja se sisältää liitteellä 2 luetellut 36 kpl kiinteistöjä tai muita rekisteriyksikköjä. Näistä 5 kpl on osia kiinteistöstä tai muusta rekisteriyksiköstä.
Vantaan alueiden osalta maanmittaustoimisto ehdottaa, että ehdotettu uusi raja vedettäisiin maantien nro 170 pohjoispuolelle siten, että kunnanraja noudattaisi tiealueen rekisteriyksikön 92-895-2-8 pohjoisrajaa. Näin alueliitosten toteutuessa maantie olisi koko ajan Helsingin kaupungin alueella aina uudelle Sipoon kunnanrajalle saakka eikä tiealueen rekisteriyksikköä tarvitsisi tälläkään kohdalla jakaa kahdeksi erilliseksi rekisteriyksiköksi. Maanmittaustoimiston ehdotusta ei ole huomioitu tämän lausunnon liiteaineistoissa.


Enligt lantmäteribyråns utlåtande hade Helsingfors alltså dragit gränslinjen längs (gamla) Österledens mittlinje. Vid Svarta Backen går gränsen dock något söder (eller öster) om landsvägen, vilket framgår ur den detaljerade karta som lantmäteribyrån bifogade till sitt utlåtande i en skild försändelse. (Se kartan uppe till vänster.) Lantmäteribyrån föreslår visserligen att gränsen skulle dras så att landsväg 170 (Österleden/ Nya Borgåvägen) i sin helhet skulle höra till Helsingfors fram till Sibbo å, men förslaget har inte tagits i beaktande i lantmäteriverkets karta. Ur den detalierade kartan framgår även tydligt att landsväg 170 flyttats norrut, vilket lantmäteribyrån inte har kunnat missa. Med tanke på Lantmäteriverkets verksamhetsområde är det väsentliga dock inte att landsvägen i sin helhet tillhör Helsingfors, utan att den aktuella registerenheten 92-895-2-8 för allmänn väg inte behöver spjälkas på ett oändamålsenligt sätt.

I ett e-postmeddelande till enheten statistik och forskning vid Vanda stad gav Asmundela för ett par månader sedan en motivering till att "man" beslutit att avvika från statsrådets beslut om var den nya gränsen skall gå.

Vantaasta Helsinkiin siirrettävän ns. Vesterkullan kiilan alueen karttarajausta on tarkennettu. Alkuperäisessä valtioneuvoston päätöksessä sekä päätöksen valmisteluaineistossa rajaus ja pinta-alatiedot perustuivat siihen, että Vantaan ja Helsingin välinen uusi kunnanraja muodostuu valtatien 170 (=Itäväylä) pohjoisreunaan niin että Itäväylän tiealue jää kaikilta osin Helsingin puolelle aina Sipoon kunnan (uudelle) rajalle asti. ...

Kun alueliitoksen lopullinen karttarajaus tehtiin, katsottiin, että alkuperäisen tarkoituksen mukainen ja teknisestikin tarkoituksenmukaisin rajaus syntyy siten, uusi kunnanraja muodostetaan hieman siirtyneen Itäväylän tiealueen pohjoisrajaan.

Asmundela har helt rätt i att det är ändamålsenligt att flytta gränsen norr om Österledens nuvarande sträckning, men är det lagligt? Hur kan man hävda att statrådests beslut grundade sig på att Österledens vägområde i sin helhet skulle bli på Helsingfors sida om gränsen. I sitt utlåtande från den 12 december 2006 över kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag säger Lantmäteriverket och Asmundela följande:

Syftet med karttolkningarna var att undvika en oändamålsenlig och uppenbart onödig uppdelning av fastighetsregisterenheter på två kommuner. När kommungränsen har ändrats leder delningar av registerenheter till kamerala styckningar, som orsakar kostnader för staten. Utan en klar grund är det alltså av många orsaker skäl att undvika dessa delningar.

Detta utlåtande av Nylands lantmäteribyrå samt bifogade mera detaljerade kartor och förteckningar över registerenheter baserar sig alltså på den tolkning av gränsdragningen som har gjorts på lantmäteribyrån. Med anledning av de utförda karttolkningarna har lantmäteribyrån inte utifrån registerföringen eller lantmäteribyråns verksamhetsområde i övrigt några anmärkningar eller kommentarer till det aktuella förslaget.

Ur den detaljerade kartan, som i en skild försändelse bifogades till lantmäteribyråns utlåtande över Myllyniemis förslag, framgår det tydligt att Österleden har flyttats. Asmundela har själv ansvarat för tolkningen av gränsdragningen även här, så han kan omöjligen ha missat att Österleden flyttats. Gränsen har dock tolkats så att gränsen går norr om registerenheten 2:8 för allmän väg, som är området för Österledens gamla sträckning. Vad som i övrigt är funktionellt hör inte till lantmäteribyråns verksamhetsområde. Man kan ändå fråga sig om inte lantmäteribyrån gjorde fel så man drog gränsen norr om Österledens gamla sträckning. I Myllyniemis förslag går gränsen nämligen huvudsakligen söder om den gamla sträckningen för Österleden. (Se kartan ovan till höger.) Lantmäteriverket har kanske inte gjot sin tolkning utgående från Myllyniemis ursprungliga förslag, utan från inrikesministeriets korrigerade version av Myllyniemis förslag. Här går gränsen ungefär längs mittlinjen av Österledens gamla sträckning. (Se "Registerenheten 92-895-2-8. Den 28 juli 2008".) I sin utredning nämner Myllyniemi överhuvudtaget inte Österleden. Inte heller nämns Österleden i inrikesministeriets motiveringar (promemoria) till statsrådets beslut.


Lantmäteriverket torde redan för någon vecka sedan ha förhandsregistrerat fastigheten Labbacka (med nytt registernummer) och nuvarande registerenheten för allmän väg 2:43 som en del av Helsingfors. Som en följd av lantmäteribyråns styckningar och registreringar ligger emellertid delar av dessa registerenheter utanför det område som enligt statsrådets beslut skall överföras från Vanda till Helsingfors. Frågan är om någon på lantmäteribyrån redan har begått ett tjänstefel eller om tjänstefelet begås först då registreringen och ändringen i kommunindelningen förverkligas den 1 januari 2009.


Fallet Sibbo

Labbacka. Den 20 december 2008


I statsrådets beslut om ändring av kommunindelningen mellan Sibbo kommun, Vanda stad och Helsingfors stad, som utfärdades den 28 juni 2007, kan man läsa fäljande:

>>Från Vanda stad överförs till Helsingfors stad följande fastigheter och delar av fastigheter samt övriga registerenheter och delar av registerenheter som antecknats i fastighetsregistret:

1) Från Västersundom by i sin helhet lägenheterna ... samt en del av lägenheterna Harpas 6:71, Nikus 13:47 och Westerkulla 18:0.

2) Från lokaliseringsområdet 895 för landsvägar i sin helhet inlösningsenheten 2:8 samt av inlösningsenheten 2:3 den del som gränsar till de fastigheter som skall överföras till Helsingfors stad.<<

Inlösningsenheten 2:3 har upphävts. Istället registrerades den 23 september enheten 2:43, som delas av enheten 2:8, längs vilken den nya gränsen skall gå enligt statsrådets beslut. Fastigheten Westerkulla 18:0 hade, enligt mina uppgifter, en areal på ca 3 kvadratkilometer eller 300 hektar då statsrådet tog sitt beslut. Det var alltså inte en obetydlig fråga till vilka delar fastigheten, som bestod av ett tiotal skiften, skulle anslutas till Helsingfors. Det är uppenbart att texten i statsrådets beslut inte i sig är nog för att definiera den nya gränsen. Enligt HFD:s avgörande motsvarar statsrådets beslut Lantmäteriverkets karta, som inrikesministeriet bifogade till sin förklaring eller sitt utlåtande till HFD.

Kommunindelningslagen (§ 43) ger följande direktiv till fastighetsregisterföraren:

>>Om en del av en fastighet med anledning av ett beslut som avses i 42 § eller i 1 mom. skall överföras kameralt från en kommun till en annan, skall den genom styckning eller, ifall det är fråga om en tomt eller ett allmänt område, genom tomtmätning eller mätning av allmänt område ombildas till en självständig fastighet. Skall en del av någon annan registerenhet av ovan nämnda skäl överföras kameralt från en kommun till en annan, ombildas den till en ny registerenhet i enlighet med vad som bestäms genom förordning.<<

Om det inte är ändamålsenligt att stycka en fastighet, säger samma lagparagraf följande:

>>Har kommunindelningen och den kamerala indelningen kommit att avvika från varandra till följd av en fastighetsförrättning eller annars av något annat skäl än det som nämns i 45 §, skall fastighetsregisterföraren bestämma om ändring i den kamerala indelningen i överensstämmelse med kommunindelningen eller, om detta inte skall anses ändamålsenligt, hos ministeriet göra en framställning om ändring i kommunindelningen.<<

Någon framställning om ändring i kommunindelningen har fastighetsregisterföraren, som i det aktuella fallet är Nylands lantmäteribyrå, inte gjort. Med anledning av beslutet om en ändring i kommunindelningen styckades fastigheten Westerkulla senaste sommar. Den den 12 juli registrerades fastigheten Labbacka (18:3). Enligt mina uppgifter delades även ett skifte som, trots att det korsas av österleden, inte delades av någon registerenhet. Ett smalt område mellan vägarna (det rödskuggade området på bilden ovan) förblev en del av fastigheten Westerkulla, medan det rödskuggade området på bilden nedan blev en del av fastigheten Labbacka. Arealen av skiftet på bilden nedan är 2,63 ha, medan den återstående delen av fastigheten, som i sin helhet ligger söder om Österleden, består av två skift med arealerna 7,59 ha respektive 120,40 ha.


När gränserna för fastigheten Labbacka slogs fast, bestämdes samtidigt i praktiken den nya gränsen mellan Helsingfors och Vanda. Det finns emellertid inget beslut enligt vilket det rödskuggade skiftet på bilden ovan skall överföras från Vanda till Helsingfors. Enligt min bedömning bryter Lantmäteriverket mot lagen, om fastigheten Labbacka registreras i Helsingfors. Om fastigheten Labbacka inte överförs till Helsingfors, bildas å andra sidan flera enklaver, så vida ändringen i kommunindelningen i övrigt förverkligas.



Fallet Sibbo

Kungörelse. Den 19 december 2008


Helsingfors stadsplaneringskontor har igår uppdaterat sina sidor om "Sipoon ja Vantaan liitosalueet". På sidan "Kaupunginosat ja kadunnimet" berättas nu om stadsstyrelsens beslut från den 8 december. Kartorna som man hänvisar till är dock inte de samma som i föredragningslistan. På kartorna på stadsplaneringskontorets webbsida hör Kärr ännu till Sundberg (Salmenkallio) och gränsen vid Österleden går i enlighet med statsrådets beslut. (Jämför "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Det är kanske på sin plats att notera att statsstyrelsens beslut om indelning i stadsdelar inte är definitivt. På mötet bden 8 december beslöt man att ta det slutgiltliga beslutet efter den 1 januari 2009.

Helsingfors stad har idag publicerat en kungörelse om ändringar i namnen på gatuadresser och stadsdelar och ändringar i distriktsindelningen. Staden har nu även publicerat kartor (Nya stadsdelar och Ändringar i distriktsindelningen) över stadsdelarna som motsvarar stadsstyrelsens beslut. Samtidigt har man publicerat ett pdf-dokument under rubriken "Gatu- och vägnamnen". På första sidan av dokumentet, som är skapat i går och uppdaterat idag, finns en karta med "ändrade väg- och gatunamn i Helsingfors och i inkorporeringsområdena i västra Sibbo". På kartan kan man läsa att det är stadsmätningsavdelningen som har upphovsrätten till kartan, vilket är markerat "© 1.1.2009 Kaupunkimittausosasto". Kartan är dock redan föråldrad. Här följer så väl gränsen för kartbottnet som den ovanpå dragna kommungränsen statsrådets beslut och inte Lantmäteriverkets justering av beslutet. (Se ovan.) Nedan till vänster detalj ur kartan över stadsdelar. Nedan till höger motsvarande område på kartbottnet till kartan i pdf-dokumentet med gatu- och vägnamn.



Mauri Asmundela från Nylands lantmäteribyrå gav på hösten (troligtvis i oktober) enheten statistik och forskning vid Vanda stad informationen att "Vesterkullan kiilan alueen karttarajausta on tarkennettu." Asmundela gav i ett e-postmeddelande även förklaringen att "Kun alueliitoksen lopullinen karttarajaus tehtiin, katsottiin, että alkuperäisen tarkoituksen mukainen ja teknisestikin tarkoituksenmukaisin rajaus syntyy siten, uusi kunnanraja muodostetaan hieman siirtyneen Itäväylän tiealueen pohjoisrajaan." Asmudsela deltog emellertid själv i Lantmäteriverkets tolkning av så väl Helsingfors ursprungliga förslag som kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag, som stod till grund för statsrådets beslut. (Se "Hur ritades gränsen ut? Den 26 februari 2008".) Asmundela måste därför hela tiden ha känt till att Österleden flyttats, fastän Lantmäteriverket inte påpekade att vägen flyttats i sina utlåtanden.
Att gränslinjen följer statsrådets beslut ännu på mycket färska kartor är anmärkningsvärt med tanke på att beslutet att ändra på gränsdragningen på kartan ("karttarajaus"), egentligen torde ha tagits den 12 juli i år då fastigheten Westerkulla (410-18-0) styckades och Labbacka (410-18-3) registerades. (Se "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Eftersom Västerkulla gård och "Västerkullakilen" inte är ett planområde är det lantmäteriverket som här är fastighetsregisterförare. Då fastigheten styckades så att en del eller ett skifte av Labbacka ligger norr om registerenheten 92-895-2-8, längs vilken den nya gränsen skall gå enligt statsrådets beslut, fanns det inga möjligheter att följa statsrådets beslut, så vida inte fastigheten Labbacka styckats på nytt. Antingen måste hela Labbacka anslutas till Helsingfors eller så måste fastigheten i sin helhet förbli en del av Vanda. Med sina areal på 123 hektar utgör fastigheten Labbacka långt över hälften av den ca 200 ha stora Västerkullakilen. Utan Labbacka skulle inkorporeringsområdet inte heller ha landförbindelse med det övriga Helsingfors.

Frågan är om den aktuella styckningen av fastigheten Westerkulla gjordes avsiktligt för att möjliggöra en ändring av statsrådets beslut eller om den i misstag gjordes i strid mod statsrådets beslut. Om den felaktiga styckningen gjordes avsiktligt, kan man fråga enligt vems direktiv den gjordes. Varför valde man inte istället en lagenlig kompleterande ändring i kommunindelningen. Den 25 juni beslöt finansministeriet att överföra ytterligare den 0,0293 hektar stora fastigheten Bygdebo II (410-6-54) från Vanda till Helsingfors. (Se "293 kvadratmeter. Den 11 juli 2008".) Lantmäteribyråns justering gäller ett ca 10 hektar stort område, det vill säga ett område som är över 300 gånger större än Bygdebo II. Asmundelas motiveringar till justeringen är inte övertygande. I e-postmeddelandet till Vanda stad verkar han förringa justeringen. Han säger visserligen att justeringen medför en ändring på ca 10 ha, men säger att Österleden flyttat några tiotal meter norrut på ett 250 meter långt avsnitt. I verkligheten är Lantmäteriverkets nya gränslinje 1,5 km lång. Asmundela antyder även att vägen flyttats efter att statsrådet tog sitt beslut, fastän det nya vägavsnittet var i användning redan i början av år 2006.


Fallet Sibbo

Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Staten måste med i metrofinansiering", där Maija Anttilas syn på behovet av ökad statlig finansiering av metron något förtydligas. (Se "Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008".) I artikeln noteras det att staten bidrar med 30 % i kollektrafikbyggande som går över kommungränser. Anttila vill öka den andelen. Att dra Sibbometron genom nuvarande Vanda kunde vara ett sätt att få statlig finansiering, men risken är stor att Vanda och Helsingfors sammanslås till en kommun innan en metrolinje skulle vara aktuell. Anttila talar även om metro till Söderkulla, men det alternativet ströks ur generalplanen för Sibbo 2025, där det bara talas om kollektivtrafikförbindelse längs riksväg 170.
I dagens Bbl ingår även ett helt uppslag med artiklar om Sibbo storskog. Rubrikerna är "'Storskogen för liten för att bli en nationalpark'", "Nationalpark eller bostäder?", "Välkommet initiativ" och "Ministeriet funderar ännu".

I mitt inlägg blogginlägg "Politiserat rättsväsende. Den 16 december 2008" skrev jag om att stadsstyrelsen i Helsingfors på sitt möte den 8 december tagit ett beslut om en ändring av indelningen i stadsdelar gällande inkorporeringsområdet. Jag hade då endast tillgång till Helsingfors stadsplaneringskontors kartor över förslaget till indelning från den 30 november. Nu har jag kommit över kartbilagorna till föredragningslistan för stadsstyrelsens möte den 8 december. Kartan ovan visar en detalj ur en av kartbilagorna. På kartan syns att en del av nuvarande Vanda har anslutits till Nordsjö, liksom på kartorna från november. Det finns emellertid skillnader mellan kartorna från stadsstyrelsens föredragningslista och stadsplaneringskontorets kartor. På de nya kartorna har Kärr norr om Borgåvägen enligt invånarnas anmärkningar och önskemål anslutits till stadsdelen Östersundom istället för till Sundberg. Den intressanta skillnaden är emellertid att gränsen för stadsdelen Sundberg nu går norr om Österledens nuvarande sträckning vid avtaget till Ring III.
Gränsen på den nya kartan är inte ett misstag. Istället baserar sig den nya gränsen på två styckningar av registerenheter. Den enormt stora fastigheten Westerkulla (410-18-0) har av latmäteriverket den 12 juli i år styckats i Westerkulla (410-18-0) och Labbacka (410-18-3). Dessutom har en ny registerenhet för allmän väg (895-2-43) registrerats den 23 september. Styckningarna har gjorts med tanke på beslutet om ändringen kommunindelningen, emedan enligt lagen en fastighet inte kan höra till två olika kommuner. Den nya indelningen i registerenheter följer emellertid inte statsrådets beslut till gränsdragning, utan istället den nya sträckningen av Österleden. (Se "Total förvirring. Den 15 december 2008".)

Statsrådets beslut är visserligen något oklart, då en felaktig karta bifogades till inrikesministeriets promemoria. Enligt HFD:s beslut stämmer emellertid beslutet eller uppräkningen över fastigheter i beslutet överens med lantmäteriverkets karta, som varit framlagd i beredningsskedet. Enligt lantmäteriverkets karta följer gränsen emellertid Österledens gamla sträckning eller registerenheten 92-895-2-8. I inrikesministeriets utlåtande till HFD säges det att någon karta inte ingår i beslutet och att statsrådets beslut inte avviker till någon del från Nylands lantmäteribyrås tolkning av kommunindelningsutredarens karta. Till sitt utlåtande till HFD bifogade inrikesministeriet även en detaljerad karta, enligt vilken gränsen följer Österledens gamla sträckning. Längs den gamla vägen går gränsen även i Helsingfors stads kartor frånsett de kator som publicerats de allra senaste veckorna. Se t.e.x stadsplaneringskontorets karta "Liitosalueen rajat" från augusti.


Jag har idag på eftermiddagen fått det bekräftat att "man", enligt Nylands lantmäteribyrå, beslutit att korrigera gränsdragningen, så att inkorporeringsområdets areal avviker med ca 10 hektar från statsrådets beslut! Jag frågar med vilken rätt "man" (formellt lantmäteriverket) kan göra ett dylikt beslut. Angående beslutet har inte anvisats möjligheter att söka ändring eller ens erbjudits möjligheter att göra anmärkningar. Allmänheten har inte ens informerats om beslutet. Motiveringen till lantmäteribyråns korrigering av gränsdragningen är inte att statsrådets beslut kan tolkas i enlighet med korrigeringen. Tvärtom säger Nylands lantmäteribyrå i ett brev till Vanda stad uttryckligen att man i beredningen och beslutet om en ändring i kommunindelningen inte tagit i beaktande att landsväg 170 flyttat och att korrigeringen avviker från statsrådets beslut. Lantmäteribyrån motiverar istället korrigeringen med funktionalitet. Samtidigt medger man indirekt att utredningsmannens förslag och statsrådets beslut inte uppfyller lagens krav på att en kommun skall bestå av en funktionell helhet. Korrigeringen kunde ha gjorts i normal laglig ordning, men även här har man valt att göra ett undantag, kanske för att försöka dölja brister i beredningen av statsrådets beslut.

Fastigheten Labbacka registrerades av lantmäteriverket redan den 12 juli. Ifall korrigeringen av kommungränsen var planerad, bör beslutet om ett avvikande från statsrådets beslut ha tagits före juli. Alternativet är att lantmäteriverket beslutit om en avvikande gränsdragning för att dölja en fatal miss i styckningen av fastigheten Westerkulla, som kanske kunde förklaras av otydligheten i statsrådets beslut. Om beslutet tagits före juli, borde lantmäteriverket rimligen ha informerat Helsingfors stad före hösten. Ändå ritade Helsingfors stadplaneringskontor ännu i slutet av november gränsen enligt statsrådets beslut längs den gamla vägsträckningen. Vanda stad lär ha informerats om lantmäteriverkets beslut i oktober.

Lantmäteriverket kunde tidigare, i så väl utlåtandet över Helsingfors ursprungliga förslag som i utlåtandet över Pekka Myllyniemis förslag, ha föreslagit eller tolkat förslaget så att gränsen tagit hänsyn till flyttningen av Österleden. Lantmäteriverket gjorde ju stora ändringar i Myllyniemis förslag, så att kommungränsen skulle motsvara fastighetsgränserna. Några andra funktionella faktorer torde lantmäteriverket inte heller ha mandat att ta i beaktande. Att lantmäteriverket nu efter statsrådets beslut på eget initiativ avsiktligt skulle ändra gränsdragningen är inte trovärdigt.


Fallet Sibbo

Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008



Yle Mellannyland har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Hfors kräver pengar för kollektivtrafik". Enligt notisen kräver Maija Anttila (sdp), som är ordförande för stadsplaneringsnämnden i Helsingfors, att staten ökar sin andel av finansieringen av kollektivtrafiken i metropolområdet. Jag citerar:

>>Anttila nämner spårförbindelse från Mellungsbacka österut till Söderkulla i Sibbo som ett exempel. Enligt henne går de inte att genomföra om staten inte följer sitt metropolprogram och ger mera pengar.
Helsingfors har i rådande ekonomiska omständingheter inga möjligheter att satsa mera pengar på en utbyggnad av kollektivtrafiken än nu.<<

Bilden ovan är en detalj ur en karta i dokumentet "Joukkoliikenteen suunnitteluohje 2010–2014 – tarkistettu luonnos 19.9.08", som gjorts av YTV Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta.

I dagens nummer av gratistidningen Kaupunkilehti Vartti ingår en artikel med rubriken "Helsinki jo hälytysvalmiudessa". Här berättas det att Helsingfors börjar byta ut gatuskyltar redan melan jul och nyår.

Borgåbladet har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Markägare vill bevara storskogen på annat sätt".


Fallet Sibbo