Från utkast till förslag. Den 13 maj 2012



Nylands förbund lägger i måndag offentligt fram förslaget till etapplandskapsplan. Redan förra veckan publicerade landskapsförbundet på sin webbplats ett dokument som man kalla "Ehdotuksen kalvopaketti lausunnonantajille", men som har titeln "Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaava Kaavaehdotus". I pdf-dokumentet, som ursprungligen är gjord som ett Powerpoint-dokument, hittar man en del som berör planerna för Östersundom. Bl.a. noteras det på en dia att östmetron i förslaget till etapplandskapsplan fortsätter ända till Söderkulla. I sig är det ingen nyhet att metrolinjen förlängts till Söderkulla, eftersom förslaget till landskapsplan de facto publicerades redan i mars. (Se "Behov av trafikförbindelse. Den 18 mars 2012".)




Östersundom har i det aktuella dokumentet även fått en helt egen dia. Här noteras det bl.a. att "Alueen yksityiskohtaisempi suunnittelu on samanaikaisesti käynnissä Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteisessä osayleiskaavaprosessissa." Inte heller detta är någon nyhet, men visst är det anmärkningsvärt att man lägger fram ett utkast till generalplan innan man lagt fram ett förslag till landskapsplan. Förhållandet mellan landskapsplanen har förblivit oklar. (Jämför "Förhållandet mellan landskapsplanen och generalplanen. Den 24 maj 2011".)

Lite komiskt är det att områdena kring de på utkastet till gemensam generalplan för Östersundom utritade metrostationerna på förlaget till landskapsplan har markerats som "taajamarakenteen tiivistämisalueet". Här finns överhuvudtaget ingen bebyggelse från förut med undantag av ett frontmannahus vid Östersundom metrostation.





Campingplats. Den 12 maj 2012


Gårdagens blogginlägg gav jag rubriken "Förseglad affär. Den 11 maj 2012". Rubriken var inspirerad av Yles nyhet "Östersundomaffären nu förseglad". Användningen av yttrycket förseglad i ett dylikt sammanhang är ovanligt, men i gårdagens nummer av Borgåbladet finns det faktiskt en kort notis med rubriken "Markaffär föreglas", som handlar just om Östersundomaffären.

Helsingin Uutiset publicerade igår kväll på webben en artikel med rubriken "Meri-Rastilassa pelätään: Kaupunki jyrää asukkaat". Artikeln är skriven med anledning av att Helsingfors stadsplaneringsnämnd på sitt möte tidigare i veckan godkände en delgeneralplan för Havs-Rastböle i Nordsjö. I artikeln kan man läsa följande:

– On aika hassua, että aivan metroaseman vieressä on alue, jossa on vuodessa vain 2–3 kuukautta varsinaista toimintaa. Se on tavallaan joutomaata. Minä en näe, mitä hyötyä leirintäalueesta olisi paikallisille asukkaille, kertoo ryhmän puhemies, arkkitehti Seppo Honkanen.

– Olemme ehdottaneet, että Östersundomista, joka on saatu Helsingille, löytyisi helposti uusi paikka leirintäalueelle, Honkanen jatkaa.

Planerna för Havsrastböle har motiverats med metrostationen i Rastböle, men i verkligheten finns det även andra motiv. Dels vill man bygga attraktiva havsnära bostäder för goda skattebetalare, dels vill man förbättra hela områdets rykte och image. Metrostationen i Rastböle, som gränsar till så väl en campingplats som det planerade området, är minsann inte den enda som inte utnyttjas maximalt året om. Det finns t.ex. flera metrostationer invid koloniträdgårdar. (Se "Motstridiga motiveringar. Den 5 augusti 2008".) Tyvärr kommer Seppo Honkanen med ett helt orealistiskt motförslag. Det finns inga förutsättningar för ett campingområde i Östersundom.




Den 24 april publicerade Seppo Honkanen som en kommentar på Osmo Soininvaaras blogg ett förord till en skuggplan, där man bl.a. kan läsa följande:


Korvaava tontti on löydettävissä esim. Östersundomin liitosalueelta jonne ollaan suunnittelemassa yleiskaavaa. Rannoilla on Natura-alueita mutta sinne on suunniteltu myös venesatamia, uimarantoja ja rantapuistoja, Talosaaressa sijaitsee ratsutila. Näiden yhteydessä on ihanteellinen paikka leirintäalueelle. Liityntäliikenne Itäkeskukseen on helppo järjestää. Sitä paitsi karavaanarit ja perheet liikkuvat yleensä – autolla!

 För en vecka sedan publicerade Helsingin Sanomat en insändarartikel med rubriken"Leirintäalueen siirto säästäisi rantametsän". I insändaren, som är undertecknad av Leena Ahola, kan man bl.a. läsa följande:

Korvaava tontti on löydettävissä Östersundomin liitosalueelta, jonne ollaan tekemässä yleiskaavaa. Rannoilla on Natura-alueita, mutta sinne on suunniteltu myös venesatamia ja uimarantoja, joiden yhteydessä olisi ihanteellinen paikka leirintäalueelle. Uuden leirintäalueen perustamiskustannukset voidaan kattaa nykyisen leirintäalueen maapohjan tuotolla. 

Helsingin Uutiset publicerade redan den 19 maj ifjol en artikel med rubriken "Meri-Rastilaan sovitetaan tornitaloja", där man kan läsa följande:

Asukkaiden mielestä leirintäalue sopisi hyvin Östersundomin rannoille suunniteltujen venesatamien, uimarantojen ja rantapuistojen yhteyteen. Leirintäalue voisi sijoittua uuden Salmenkallion metroaseman tuntumaan.


Förseglad affär. Den 11 maj 2012


Med anledning av Helsingfors stadsfullmäktiges beslut i onsdags publicerade Yle igår en nyhet med rubriken "Östersundomaffären nu förseglad". Kommundirektör Mikael Grannas länkade till artikeln på Twitter.



Liksom jag nämner i gårdagens blogginlägg "33 miljoonan edestä Sipoota. Den 10 maj 2012" diskuterade stadsfullmäktige affären, fastän det inte lades fram några motförslag. Däremot klubbades ärendet om Sandhamn av utan någon diskussion. Osmo Soininvaara var visserligen inte på plats, men motionen om Sandhamn hade undertecknats av 48 andra fullmäktigeledamöter. Månne de alla verkligen var nöjda med stadsstyrelsens förslag till svar?

33 miljoonan edestä Sipoota. Den 10 maj 2012

I gårdagens nummer av Uusimaa ingår en artikel med rubriken "Sipoon kustannukset ovat kasvanneet, verotulot eivät". Artikeln baserar sig delvis på kommundirektör Mikael Grannas blogginlägg "Sibbos ekonomi och framtidsutmaningar", som jag uppmärksammar i blogginlägget "Gräddskummarkommuner. Den 5 maj 2012". I artikeln noteras det att "Viime vuoden alijäämään vaikuttivat suurelta osalta Helsingille alhaiseen hintaa siirtyneiden kunnan Östersundomin rakennusten ja infrastruktuurin kertapoistot".


Uusimaa 9.5 2012
På samma uppslag i tidningen ingår en kortare text med rubriken "Sipoo saa 33 miljoonaa euroa Östersundomin alueista". I texten berättas det att Sibbo kommunfullmäktige på sitt möte i måndags beslöt att godkänna markaffären med Helsingfors på 33 miljoner euro. Stadsfullmäktige i Helsingfors behandlade visserligen affären först igår kväll, men stadsfullmäktige godkände affären enligt överenskommelse och förslag.


Helsingfors stadsfullmäktige godkände affären enhälligt, men mötet bjöd ändå på några intressanta anföranden om Östersundom. Biträdande stadsdirektör Penttilä inledde diskussionen med att notera att motsvarande beslut togs av kommunfullmäktige i Sibbo den 7 maj, varefter någon ropade "hurra". Fullmäktigeledamot Koskinen undrade hur mycket mark Helsingfors ännu skall köpa, hur mycket det kommer att kosta och när man kommer att börja bygga Östersundom. Penntilä undvek att besvara frågorna, men medgav till slut att hans uppskattning är att man börjar bygga efter år 2020.


http://www.helsinkikanava.fi/fi/kaupunginvaltuusto/kaupunginvaltuuston-kokous-9-9-5.2012


Viceordförande Bryggare höll ett anförande där han angående planeringen av Östersundom talade om "Sipoon kaavoitus" och var bekymrad över risken att byggnadsrätten i Östersundom reduceras. Fullmäktigeledamot Vuorinen noterade att fast Helsingfors inte fick Guggenheim, så fick man "33 miljoonan edestä Sipoota". Ledamot Hakanen ansåg att Helsingfors redan tidigare borde ha använda sig av rätten att inlösa mark i Östersundom.


http://www.helsinkikanava.fi/fi/kaupunginvaltuusto/kaupunginvaltuuston-kokous-9-9-5.2012


Östersundomplanen. Den 9 maj 2012


I gårdagens blogginlägg "Hyvä me. Den 8 maj 2012" noterar jag att det på webbplatsen Yhteinen Östersundom i måndags publicerades ett meddelande med rubriken "Östersundom-toimikunta kokoontui – Sipoon, Vantaan ja Helsingin ohjeet huomioidaan jatkosuunnittelussa". Igår publicerade Yle en nyhet med rubriken "Östersundomplanen klar". I nyhetstexten kan man läsa att "Fortsatt planering ska beakta Natura 2000-området och se till att de bestående naturvärdena bibehålls." Om påståendet stämmer, är Östersundomplanen allt annat än klar. Det aktuella alternativet B publicerades å andra sidan redan superonsdagen den 8 februari. Om Östersundomplanen är klar, så har den varit det redan länge. Planen är dock nu "klar" så till vida att Östersundomkommittén på mötet i måndags officiellt godkände "generalplaneutkastet enligt alternativ B, daterat den 9 februari 2012, som utgångspunkt för generalplaneförslaget för Östersundom" samt godkände "bemötandet enligt växelverkansrapporten till dem som har framfört en åsikt eller sitt ställningstagande". Officiellt är utkastet daterat den 9 februari, fastän det alltså publicerades redan den 8 februari. Utkastet på bilden ovan visar för övrigt inte det reviderade utkastet, "alternativ B", utan en äldre version, "alternativ A", som publicerades för över ett år sedan.


http://www.hel2.fi/ksv/ostersundom/ostk_2_2012_esityslista.pdf


Vartti publicerade igår på Helsingin Sanomats webbplats Oma kaupunki en nyhet med rubriken "Östersundom-toimikunta päätti edetä luontoa kunnioittaen". Rubriken är provocerande i all sin förljugenhet. I nyhetstexten kan man bl.a. läsa att "Sipoonkorvessa merenrantaan johtaa ... vaihtoehto A:ta leveämpi ekokäytävä, johon sisältyy pellon lisäksi myös riittävästi metsäisiä alueita." Den ovannämnda ekologiska korridoren hör emellertid inte till inkorporeringsområdet, utan till "Majvik" och förenar således inte alls Sibbo storskog med Natura 2000-området i Östersundom. I nyhetstexten kan man även läsa att "Toimikunta päätti muun muassa myös, että suunnittelussa tulee ottaa huomioon Sipoon kunnanhallituksen, Vantaan kaupunginhallituksen ja Helsingin kaupunginhallituksen antamat jatkosuunnitteluohjeet." Dess värre är åtminstone Vandas och Helsingfors stadsstyrelsers direktiv i praktiken betydelselösa. Det samma gäller inte direktivet som godkändes av Helsingfors stadsplaneringsnämn (se "Husö och Sundberg. Den 21 mars 2012"), men det direktivet negligerades av Östersundomkommittén, eftersom det förkastades av stadsstyrelsen. (Se "Stadsplaneringsnämndens krav lämnades bort. Den 11 april 2012".)


Hyvä me. Den 8 maj 2012


Stadsfullmäktige i Sibbo beslöt enligt överenskommelse på sittmöte igår att sälja fastigheter i Östersundom till Helsingfors för 33 miljoner euro. Ärendet diskuterades överhuvudtaget inte, men Hanne Aho (sdp) höll ett kort anförande, där hon dels tackade tjänstemännen för framgångsrika förhandlingar, dels påpekade att pengarna inte skulle finnas om planläggningen av det aktuella området inte hade gjorts. "Hyvä me", sade Aho om sig själv och alla de fullmäktigeledamöter som var med och tog beslutet om detaljplanen.


http://www.mirule.org/video/564

Det är troligt att Sibbo inte fått de nu aktuella 25 miljonerna för området invid avtaget till motorvägen, ifall man sålt marken som råmark utan färdig byggnadsrätt. Och andra sidan bestäms markens värde i första hand av hur området betecknas på generalplanen och landskapsplanen. Gillar man konspirationsteorier, så kan man även spekulera om huruvida en del politiker och tjänstemän i Sibbo drev på detaljplaneringen av området med tanke på en framtida ändring i kommunindelningen.

Stadsfullmäktige i Helsingfors behandlar ärendet på onsdag.

I gårdagens blogginlägg "Kunta toivoo metroa. Den 7 maj 2012" berättar jag att utvecklingsdirekrtören i Sibbo Mikko Aho sökt tjänsten som stadsplanedirektör. Om Mikko Aho fått tjänsten, skulle Sibbos representant i Östersundomkommittén antagligen ha blivit ny representant för Vanda i Östersundomkommittén. Åtminstone är den nuvarande stadsplanedirektören Jukka Kullberg en av de tre medlemmarna i kommittén. Stadsstyrelsen i Vanda valde dock Tarj Laine som ny stadsplanedirektör. Det kan nämnas att även Helsingfors representant i Östersundomkommittén torde bytas ut. Även tjänsten som direktören för Helsingfors stadsplaneringskontor är nämligen lediganslagen.

På webbplatsen Yhteinen Östersundom publicerades igår ett meddelande med rubriken "Östersundom-toimikunta kokoontui – Sipoon, Vantaan ja Helsingin ohjeet huomioidaan jatkosuunnittelussa". Det finns skäl att återkomma.

Kunta toivoo metroa. Den 7 maj 2012

HS 7.5 2012 s A 11
I dagens nummer av Helsingin sanomat ingår en artikel med rubriken "Tykkien tilalle nousee koteja". Östersundom nämns inte alls i artikeln, men på en bild kan man läsa följande:

Östersundom:
Helsinki tekee kaupunkimaista pientaloaluetta, joka leviää Vantaalle jaSipooseen. Meren ja naapureiden saatamalla pääkaupungilla on täällä eniten pelivaraa rakentaa.

På bilden finns en annan textruta, där man kan läsa följande:

Sipoon suurhankkeessa Söderkullan seutu muuttuu jopa 70 000 ihmisen merenrantakaupungiksi. Kunta toivoo tänne metroa, jolloin paikka olisi koko pääkaupunkiseudun itäinen pää.

I artikeln kan man även läsa följande:

Sipoo panostaa Söderkullan seutuun. Kehitysjohtaja Mikko Aho täsmentää, ettei tavoitteena ole vain haalia perheitä Helsingistä."Pitää olla monenlaista, rikasta ja köyhää, leveää ja kapeaa. Muuten ei synny elävää kaupunkia."

I samband med artikeln har man publicerat en kortare text med rubriken "Ristikydön solmu on yhä avaamatta". Texten handlar om området som Kervo och Träskenda ville inkorporera samntidigt som Helsingfors inkorporerade sydvästra Sibbo. (Se t.ex. "Fallet Tusby. Den 1 oktober 2007" och "En mera omfattande lösning. Den 19 juni 2009".) I texten kan man läsa följande:

Kaupungit esittivät vuonna 2007, että alue jaettaisiin niiden kesken. Tuusula ei luovu alueesta, ja korkein hallinto-oikeus torppasi esityksen.



HS 7.5 2012 s A 11

På samma uppslag i tidningen finns en text med rubriken "Sipoon Mikko Aho on vahvoilla Vantaan kaupunkipomoksi". Angående den aktuella nyheten bör det noteras att utvecklingsdirekrtör Mikko Aho är Sibbos representant i Östersundomkommittén. Jag har skrivit om Ahos roll i mitt inlägg "Skeppare. Den 18 februari 2012".