Helsingfors räknar med Heli-banan. Den 27 november 2007

Utlåtandet till kommunikationsministeriet, som Helsingfors stadsstyrelse antog i går, är på många sätt upplysande. Utlåtandet baserar sig på fastighetsnämndens utlåtande från den 18 september och speciellt på stadsplaneringsnämndens utlåtande från den 18 oktober. I FNB:s notis "Helsinki tahtoo lentokentän Porvooseen" heter det att "Helsingin mukaan lentokentän rakentaminen Porvoon Backasiin on hyvä ratkaisu, sillä se piristäisi Itä-Uudenmaan elinkeinoelämää." I stadsstyrelsens utlåtande heter det dock att "Backaksen kentän rakentaminen antaisi uutta elinvoimaa itäisen Uudenmaan elinkeinoelämään." Formuleringen, som härstammar ur stadsplaneringsnämndens utlåtande, avslöjar väl Helsingfors omsorg om Östnyland. Då konkurrenten Esbo inte vill gå samman med Helsingfors orienterar sig huvudstaden österut där det, så som Jussi Pajunen nyligen konstaterade, finns "en oerhörd utvecklingspotential".

I stadsstyrelsens utlåtande omnämns även överenskommelsen mellan Helsingfors och staten om att Malms flygfält skulle göras tillgängligt för bostadsbebyggelse:

Malmin lentokenttä on jo pitkään katsottu toiminnaksi, jonka siirtäminen muualla olisi perusteltua. Kuntien ja valtion välisissä neuvotteluissa jo lupailtiin, että Malmin kenttäalue vapautuisi asuntorakentamiseen vuonna 2006. Kaupunki käynnisti alueen suunnittelun luottaen tähän lupaukseen. Malmin kentän alueelle suunniteltiin pääosin tiivistä ja ma-talaa pientaloasumista, josta seudulla on suuri puute. Valtioneuvosto teki 11.5.2000 periaatepäätöksen valtion, pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien välillä neuvotellun yhteistoiminta-asiakirjan hyväksymisestä. Asiakirja sisälsi paljon toimenpide-ehdotuksia seudun asuntotilanteen parantamiseksi ja siihen liittyvän yhdyskuntarakenteen, maankäytön ja liikennejärjestelmien kehittämiseksi. Eräs asiakirjan kohta käsitteli Malmin lentokenttää. Valtioneuvosto esitti, että valtio on valmis luopumaan Malmin lentokenttäalueesta 1.1.2006 lukien. Edellytyksenä oli mm., että Helsingin kaupunki kaavoittaa vapautuvat alueet pääosin asuntokäyttöön.

Sopimuksesta johtuen kaupunkisuunnitteluvirasto käynnisti alueen suunnittelun. Suunnittelun tavoitteeksi asetettiin pientaloista koostuvan kaupunginosan rakentaminen, koska seudulla ja erityisesti Helsingissä on sellaisesta ollut erityinen puute ja myös valtioneuvosto on hallitusohjelmassa painottanut tiiviin ja matalan pientalorakentamisen tärkeyttä.

I fastighetsnämndens utlåtande beskrivs förhandlingarna mellan staden lite kortare:

Malmin lentokenttä on jo pitkään katsottu toiminnaksi, jonka siirtäminen muualla olisi perusteltua. Kuntien ja valtion välisissä neuvotteluissa jo lupailtiin, että Malmin kenttäalue vapautuisi asuntorakentamiseen vuonna 2006. Kaupunki käynnisti alueen suunnittelun luottaen tähän lupaukseen. Malmin kentän alueelle suunniteltiin pääosin tiivistä ja matalaa pientaloasumista, josta seudulla on suuri puute.

Jag har bl.a. i blogginläggen "Vanhanens ställningstaganden för Malm. Den 31 januari 2007" och "Statsministerns relationer till Helsingfors. Den 2 februari 2007" redogjort för hur Matti Vanhanen saboterat Helsingfors planer för Malm, samtidigt som han krävt mera småhusbebyggelse i Helsingforsregionen. I blogginlägget "Centern i Helsingfors. Den 17 februari 2007" har jag redogjort för hur Vanhanen och Centern har förespråkat en annektering av sydvästra Sibbo som ett alternativ till ett småhusområde i Malm. Det kan även nämnas att Centerns representant i stadsplaneringsnämnden Laura Kolbe lämnade in avvikande åsikt till stadsplaneringsnämndens utlåtande och att Centerns representant i stadsstyrelsen Terhi Peltokorpi röstade emot förslaget till utlåtande till kommunikationsministeriet.

I gårdagens blogginlägg noterade jag att Heli-banan omnämns i stadsstyrelsens utlåtande. Texten om Heli-banan härstammar huvudsakligen från stadsplaneringsnämdens utlåtande, där följande textavsnitt ingår:

Selvityksessä on päädytty siihen, että valtion intressien kannalta paras uuden kentän sijaintipaikka on Porvoon Backaksessa. Myös Helsinki on tulevina vuosina kehittämässä voimakkaasti kaupungin itäistä suuntaa, koska valtioneuvoston päätöksen mukaisesti Östersundom ympäristöineen liitetään Helsinkiin vuoden 2009 alussa. Päätöksestä on valitettu, mutta se ei vaikuta kehittämistarpeeseen.

Joukkoliikenteen järjestelyt tulevat olemaan olennainen osa suunnitelmaa. Metroa jatkettaneen Mellunkylästä itään. Ratahallintokeskus on omalta osaltaan selvittämässä mm. Heli-rataan liittyviä kysymyksiä. On ilmeistä, että raideliikenneyhteydet Backaksen suuntaan tulevat paranemaan.
...

Uusi tukikohta Sipoon Skarpmossenilla on kaupungin kannalta sinänsä hyvä vaihtoehto, koska idän suunnan joukkoliikenteen parantuessa myös yhteydet Skarpmosseniin paranevat.

Det är väl uppenbart att en förlängning av Mellungsbackametron med fem kilometer österut inte på ett relevant sätt skulle förbättra spårvägsförbindelserna till Backas i Borgå. Endast en Heli-bana med utrymme för regionaltågtrafik skulle förbättra förbindelserna till så väl Skarpmossen som Backas. En dylik järnväg skulle göra Sibbometron överflödig. Det verkar som om man i Helsingfors redan är viss om att Heli-banan förverkligas. Även i fastighetsnämndens utlåtande talas det om Heli-banan:

Uuden Malmia paljon monipuolisemman lentokentän sijoittamisella Porvooseen olisi varmasti merkitystä Porvoon seudun elinkeinoelämän kehittymisessä. Jos Heli-ratakin saataisiin rakennettua uuden kentän kautta itään, tulisi Itä-Uudellemaalle merkittävä kasvusysäys.

Helsingfors förefaller räkna med Heli-banan, men det kan man inte säga öppet innan HFD har gett sitt domslut över statsrådets Sibbobeslut. Motiveringarna för en ändring av kommunindelningen baserar sig på metron, men Heli-banan skulle göra metron och hela annekteringen överflödig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar