Opartisk domare? Den 13 maj 2007


Dagens tidningar har inte uppmärksammat nyheten om att Astrid Thors (sfp) är aktuell som föredragare i Sibbofrågan ifall Mauri Pekkarinen inte ställer upp. Inte ens Kimmo Oksanen har på sin blogg noterat nyheten. I ansluning till sitt blogginlägg från idag "Suorat haukut Vantaan kaupunginjohtajalle" återger Oksanen istället ett brev av Tapani Mäkinen, där Mäkinen beskyller Pekkarinen för "pekkarointia" angående Ringbanan i Vanda. Mäkinen har orsak att reagera, eftersom han lurat Vandapolitikerna att satsa på "metropolen" och sålt Vandas havsstrand mot Helsingfors stöd för Ringbanan. (Se Pekkarinen gillar inte regeringens linje. Den 11 maj 2007.)

Själv noterade jag att Pekkarinen var eller hade varit aktuell som Mari Kiviniemis ersättare först då Pekkarinen i torsdags via svenska Yle meddelade att han överväger att jäva sig i Sibbofrågan. Sipoon Sanomat, som talat med Arto Sulonen vid irikesministeriet, skrev dock redan i ledaren i torsdagens tidning att "Mauri Pekkarinen (kesk) on jäävin kuntaministeri ensimmäinen varanimi, mutta Pekkarisenkaan sopivuus ei kuulema ole vielä varmaa."

Mäkinens starka reaktion på Pekkarens uttalande om en eventuell fördröjning av statens finansiering av Ringbanan är ett av många tecken på att det finns en överenskommelse om att Helsingfors skall få inkorporera sydvästra Sibbo. Att Pekkarinen i något sammanhang antytt att han inte stöder en annektering ger inte i sig anledning att ifrågasätta hans opartiskhet. Däremot kan misstankarna om att Centern eller Centerns partiordföranden kommit överens om en annektering äventyra Pekkarinens opartiskhet. Om Pekkarinen efter uttalad åsikt trots allt förordade en annekttering, skulle det finnas starka misstankar om partiskhet. En domare bör ju döma med förbundna ögon och inte se till vad några partiledare eller pressade f.d. ministerkolleger har lovat.

Får Thors föredra Sibbofrågan? Den 12 maj 2007

Gårdagens nyhet om att Pekkarinen överväger jävfrågan pånytt har inte fått någon publicitet i dagens tidningar. I dagens Hbl ingår en liten notis med rubriken "Tarasti skeptisk till Pekkarinens Sibbo-jäv". I notisen citeras Lauri Tarasti, som menar att handels- och industriminister Mauri Pekkarinens motiveringar till jäv inte håller. Pekkarinens egen förklaring till att han inte vill bereda Sibbo-frågan omnämns dock inte.

Igår sade Tarasti, som är före detta medlem i HDF, till svenska Yle att det att en politiker har sagt sina åsikter inte gör honom jävig" och att Högsta förvaltningsdomstolen har konstaterat detta flera gånger tidigare. Nu vet jag inte i hurdana frågor HFD konstaterat att ett politiskt uttalande inte gör någon jävig. Naturligtvis är det så i de flesta fall. I regel är det så som Tarasti säger att politiker måste få säga sina åsikter. Även då det gäller kommunindelningslagen måste politiker i allmänna ordalag få säga sin åsikt om lagen utan att göra sig jäviga att tolka rådande kommunindelningslag. Då regeringen utövar sin verkställande makt måste den alltid följa lagsen, men vanligtvis finns det ett stort rörelserum för politiska beslut. I fråga om förslag till ändring i kommunindelning är statrådets uppgift dock att ta ställning till om framförda förslag till ändring uppfyller de kriterier som lagen definierar. Just i denna typ av fråga fungerar ministarna som domare och därmed är kravet på opartiskhet här mycket större än då det gäller rena politiska beslut. Principen om ministrarnas domarroll tycks vara svår att förstå även för politiker. Jag tycker att Tarasti genom sitt uttalande till Yle sprider dimridåer. Därmed inte sagt att Pekkarinen nödvändigtvis skulle vara jävig att bereda eller föredra Sibbofrågan.

I sig är det bra att frågan om ministrarnas jäv diskuteras. Tarasti själv är en pensionerad domare, som inte behöver bekymra sig över om han skapar jävighetsproblem genom sina uttalanden. Hans trovärdighet i den aktuella frågan påverkas lika väl av att han tidigare tagit ställning för avskaffande av juridiska hinder för planläggning och fungerat som utredningsman i bl.a. bostadsfrågor.

Skälet för en minister att jäva sig är framför allt att inte riskera att beslutet inte ogiltigförklaras på grund av hans eller hennes jäv. Kravet på att en minister i egenskap av domare skall vara opartisk handlar naturligtvis om medborgarnas rättssäkerhet, men även om regeringens anseende och medborgarnas förtroende för statsmakten. Hannes Manninen och Matti Vanhanen har redan genom sina ställningstaganden skadat statsrådet trovärdighet. Det föreligger starka misstankar om att dessa centerministrar varit pressade att lova stöda en annektering. Däremot har Pekkarinens åsikt i Sibbofrågan fram till igår varit okänd åtminstone för mig.

Det är väl inte omöjligt att Pekkarin inte bara "ogillar" de framförda förslagen, utan även har insett att förslagen saknar lagliga förutsättningar. Enligt vad jag förstår kan den beredande ministern förkasta ett förslag till ändring av kommunindelning, så att ärendet inte alls förts till statsrådet för behandling. Åtminstone står det på Inrikesministeriets hemsidor under rubriken "Statsrådets och inrikesministeriets befogenheter" att "ministeriet kan också förkasta en framställning om ändring ifall fullmäktige i någon av de berörda kommunerna motsatt sig den." Tanken är åtminstone lockande, speciellt om det blir Astrid Thors (sfp) som får bereda Sibbofrågan. Alternativet skulle väl vara irikesminister Anne Holmlund (saml), ifall Pekkarinen håller fast vid sitt jäv eller sin ovilja.

Yle Internytt har 14:35 publicerat en notis med rubriken "Thors får föredra Sibbofrågan?". Yle skriver att "enligt vad TV-nytt erfar blir det migrations- och Europaminister Astrid Thors (sfp) som föredrar Sibbofrågan för regeringen om handels- och industriminister Mauri Pekkarinen (c) håller fast vid sitt jäv."

17:10
TV-nytt har förmedlat den ovannämnda nyheten även i TV.

Kimmo Oksanen har på kvällen på Helsingin Sanomats webbplats publicerat ett blogginlägg med rubriken "Pekkarisen ei syytä jäävätä itseään". Igen refererar Oksanen till Hufvudstadsbladet, fastän det är svenska Yle som släppt nyheterna kring Pekkarinens eventuella jäv.

Pekkarinen gillar inte regeringens linje. Den 11 maj 2007

Gårdagens nyhet att även Pekkarinen jävar sig har inte fått någon större uppmärksamhet i dagens tidningar. I Hufvudstadsbladet ingår FNB:s korta notis "Pekkarinen anmäler jäv i Sibbofrågan". Helsingin Sanomat har uppmärksammat nyheten endast i Kimmo Oksanens blogginlägg "Helsinki ja Espoo heti Vantaan tueksi!". Jag citerar ur Oksanens blogg:

Päivän Hufvudstadsbladet kertoi Pekkarisen jääväävän itsensä Sipoon rajansiirtohankkeen hallituskäsittelystä. Hänen piti olla itsensä jo aiemmin jäävänneen saman puolueen hallinto- ja kuntaministerin Mari Kiviniemen varamies. Lässähtääkö lounais-Sipoon liitoskin kepun velttoiluun asiassa? Pääministeri Matti Vanhasenkin (kesk) lausunnot asiassa ovat viime aikoina olleet saamattomissa. Näinkö ne poppanat kääntyvät?

Oksanen tar omvägen via Hbl och FNB, fastän det var Yle som släppte nyheten igår. Blogginlägget handlar i övrigt om Pekkarens uttalande enligt vilket statens finansiering av Ringbanan i Vandas kan dröja. Helsingfors stadsfullmäktigeordförande Rakel Hilunen har reagerat kraftigt på Pekkarinens uttalande. Det var konsekvent, eftersom Vanda lovat avstå från Westerkullakilen och stöda en annektering av sydvästra Sibbo mot att Helsingfors stöder Ringbanan. Jag citerar ur Jag citerar ur protokollet från Vanda stadsstyrelses möte i Köpenhamn den 20 - 21 juni:

Saadun informaation perusteella Vantaan kaupunginhallitus suhtautuu myönteisesti Helsingin kaupungin esitykseen, joka mahdollistaa seudullisesti ja myös valtakunnallisesti merkittävän asuntorakentamisen lisäämisen Sipoon suunnalla. Esitys parantaa myös Vantaan kaakkoisosien kehittämismahdollisuuksia.

Vantaan kaupunginhallitus edellyttää, että samassa yhteydessä on ratkaistava myös valtakunnallisesti merkittävät liikennehankkeet: Kehäradan rakentaminen ja Kehä III:n parantaminen. Seudun asuntopolitiikan ratkaisujen kannalta Kehäradan rakentaminen tulee saada liikkeelle pikaisesti. Kehä III:n pikaparannustoimenpiteet tulee sisällyttää valtion syksyn lisätalousarvioon.

Yle Internytt har vid tretiden publicerat en nyhet med rubriken "Pekkarinens jäv ifrågasätts". Yle berättar att förvaltningsrådet Lauri Tarasti anser att handels- och industriminister Mauri Pekkarinens förklaring om jäv i Sibbofrågan inte håller. Lyssna till audioklippet "Förvaltningsrådet Lauri Tarasti säger att argumentet inte håller".

17:00
I Radio Vegas nyhetssändning avslöjar Mauri Pekkarinen det egentliga motivet till att jäva sig i Sibbofrågan: Han ogillar förslaget på en annektering! Yle Internytt har publicerat en uppdaterad artikel med rubriken "Pekkarinen överväger jäv på nytt". Jag citerar de inledande och avslutande raderna:

Handels- och industriminister Mauri Pekkarinen (c) överväger att dra tillbaka sitt beslut om jäv i Sibbofrågan. Samtidigt framkommer det varför han inte ville bereda ärendet – statsministern var av annan åsikt.
...
- Jag tycker inte att regeringens linje i den här frågan är bra. Jag har alltid varit emot sådana åtgärder där regeringen fattar beslut utan att lyssna på vad kommunen i fråga vill.
- Det är orsaken till varför jag inte ville bereda den här saken, uppger Pekkarinen till svenska YLE.

Att Pekkarinen backar hänger samman med att Lauri Tarasti, som är tidigare medlem av Högsta förvaltningsdomstolen, säger till att Pekkarinens förklaringarna till sitt jäv är ohållbara. Tarasti säger till svenska Yle att justitiekanslern eller biträdande justitiekanslern varit för försiktig i frågan om jäv. Man kan fråga sig hur opartisk Tarasti själv är eller åtminstone ifrågasätta hans motiv att uttala sig. Tarastis åsikt i själva Sibbofrågan torde vara klar. Redan i föredragningslistan för Helsingfors stadsstyrelses extraordinära möte morgonen den 21 juni refereras till utredningsman Lauri Tatasti. I Helsingfors stadsstyrelses förklaring till förvaltningsdomstolen från den 19 september citeras Tavasti eller tomtutbudsarbetsgruppens betänkande. Jag citerar vidare den svenska översättningen från protokollet från styrelsemötet den 18 september:

I syfte att bostadsbyggandet bättre än nu skulle motsvara efterfrågan av bostäder i framtiden och möjliggöra boende till överkomligt pris i den växande stadsregionen är det skäl att försöka avlägsna alla begränsningar för bostadsbyggande. Tomtutbudet är ett av de troliga begränsningarna och ansvaret för att påverka utbudet ligger tydligt hos den offentliga makten. Utbudet av tomtmark är inte enbart förbundet med priset på boende utan inverkar centralt också på enhetligheten i stadsregionernas samhällsstruktur och på hur stort det område är där invånarna har sin arbetsplats. Om bostäder inte finns på områden där hushållen i första hand önskar bo, skaffar invånarna bostäder längre bort från det bästa alternativet. Det leder till att regionens struktur blir utspridd och hushållens vardag försvåras när resorna till arbetet och andra resor blir längre.

Artikeln på finska Yle gar rubriken "Pekkarinen pyörtämässä jääviyttään Sipoo-kiistassa". Se videoklippet "Pekkarinen på kollisionskurs med Vanhanen" med inslaget i TV-nytt. Om Sibbofrågan tas till behandling i statsrådet, så kan man hoppas att det är Pekkarinen som bereder ärendet.

Kommunstyrelseordföranden Christel Liljeström har kommenterat dagens nyhet i ett blogginlägg med rubriken "Inkompetens i Sibbo frågan". Märkligt nog jämför hon Sibbofrågan med Natofrågan, fastän ett förvaltningsbeslut i Sibbofrågan vore av ett helt annat slag än ett beslut i Natofrågan. Inte heller förhåller jag mig okritiskt till Liljeströms förslag till lösning i Sibbofrågan då hon föreslår att att "bostadsminister Vapaavuori och kommun- och förvaltningsminister Kiviniemi följer upp ärendet så att de krav som ställs på Helsingforsregionen gällande boende, trafik och markanvändning konkretiseras."

Även Pekkarinen jävar sig. Den 10 maj 2007

Yle Internett har fyratiden publicerat en notis med rubriken "Pekkarinen jävig i Sibbofrågan". Motsvarande notis på finska "Pekkarinenkin jääväsi itsensä Sipoo-kiistassa" publicerades en timme senare. Enligt Yle menar handels- och industriminister Mauri Pekkarinen (c) att han under riksdagsvalet uttryckt tydliga åsikter om tvisten mellan Helsingfors och Sibbo och att han därför inte kan bereda frågan inför statsrådet. Se ett videoklippet "Det var meningen att Pekkarinen skulle bereda ärendet" med TV-nytts inslag. Lyssna även på audioklippet "Statsministern får avgöra vilken minister som ska bereda ärendet", där förutom Pekkarinen även Mari Kiviniemi och Matti Vanhanen uttalar sig. Kiviniemi säger här att hon inte känner till någon tidtabell. Vanhanen säger för sin del att han inte tar ställning till sin eventuella jävighet förrän dokumenten finns på bordet. Jag undrar om dokumenten överhuvudtaget kommer att läggas på bordet.

FNB/Hbl har publicerat en notis med rubriken "Pekkarinen anmäler jäv i Sibbofrågan".

Genom att jäva sig medger Pekkarinen indirekt att Hannes Manninen (c) hade varit jävig att bereda Sibbofrågan inför statsrådet. Samtidigt medger han att centerministrarna hade en helt felaktig syn på regeringens roll i det aktuella ärendet då de i juni i fjol lovade stöda en annektering av sydvästra Sibbo. Man kan för övrigt fråga sig varför Pekkarinen under riksdagsvalet uttryckte åsikter i frågan, trots att han var minister och vid det laget bör ha insett sin domarroll. Själv har jag helt missat Pekkarinens ställningstaganden. Jag har endast noterat att Pekkarinen i egenskap av handels- och industriminister har haft skäl att verka för småhubebyggelse i trä. (Se "Småhusområde invid metron. Den 11 februari 2007".)

Helsingin Sanomat har på tidningens webbplats publicerat en notis med rubriken "Sipoon Rkp ei hyväksy lentokenttää". Kimmo Oksanen har i ett blogginlägg med rubriken "Sipoo ja Espoo eivät halua tutkia" kommenterat "nyheten". I notisen berättas att Bengt Wiik och Kaj Lindqvist i dagens Sipoonsanomat meddelar fullmäktigegruppens åsikt om förslaget till ett flygfält i Sibbo. I en insändare noterar de att stadsstyrelsen i Helsingfors i ett utlåtande uppmanat Sibbo att reservera plats för ett flygfält, t.ex. i Savijärvi och säger att Svenska folkpartiet inte kommer att godkänna några "dylika" förslaf. Samma insändare ingick i lördagens Borgåblad, dagen efter att Sibbo kommun genom kommundirektör Markku Luoma i ett pressmeddelande (pdf) hade meddelat att Sibbo är redo att diskutera flygfältsfrågan.

Det ser ut som om kommunikationen i Sibbo inte fungerat. Fullmäktigegruppens ställningstagande verkar inte taktiskt rationell. Min gissning är att insändarna har sändts till så väl Sipoon Sanomat som Borgåbladet innan pressmeddelandet publicerades. Målgrupperna är helt olika. Pressmeddelandet riktar sig till regeringen, medan insändaren riktar sig till Sibbobor. Man kunde tänka sig att Sfp:s fullmäktigegrupp har kommunalvalet i tankarna, men snarare handlar ställningstagandet i insändaren om att övertyga Sibboborna om fördelen med att kommunen hör till Nylands förbund. Själv ser jag det som viktigare att medlemskapet i Östra Nylands förbund skyddar Sibbo mot metron än mot flygfält eller förvaringsplatser för överskottsjord.

Ja och nej till fusioner. Den 9 maj 2007

Esbos utlåtande om sammanförande av lanskapen Nyland och Östra Nyland, som är identiskt med Vandas motsvarande utlåtande (se Helsingforshatt. Den 8 maj 2007) har inte fått någon större medieuppmärksamhet. I Hufvudstadsbladet ingår en liten notis med rubriken "Esbo vill ha ett landskap i Nyland". I notisen berättas att Carl Haglund (sfp) motsatte sig fussionsförslaget. I en notis med rubriken "Esbo negativ till fusioner" noterar Yle Mellannyland att att stadsstyrelsen i Esbo anser att "Nylands och Östra nylands förbund gott kunde sammanslås". Rubriken för notisen bygger på ett pressmeddelande med rubriken "Espoon kaupunginhallitus kannattaa vapaaehtoista yhteistyötä pääkaupunkiseudulla", som stadsstyrelsen i Esbo publicerade igår kväll.

I pressmeddelandet heter det inledelsevis att "Pääkaupunkiseudun kilpailukykyä ja asukkaiden palveluja parannetaan parhaiten syventämällä vapaaehtoista verkostomaista yhteistyötä Pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan ja kaupunkien valtuustojen hyväksymien sopimusten ja periaatteiden mukaisesti, todetaan Espoon kaupunginhallituksen 8.5.2007 yksimielisesti hyväksymässä kannanotossa." Något dylikt ställningstagande har jag inte hittat i protokollet från gårdagens stadsstyrelsemöte, men i utlåtandet om utlåtande om sammanförande av lanskapen Nyland och Östra Nyland heter det, liksom i Vandas motsvarande utlåtande, att "Helsingin seudulla kuntien keskinäinen yhteistyö on edennyt sopimuspohjaisesti."

Pressmeddelandet synliggör motiven bakom Esbos (och Vandas) utlåtanden om ett föreslaget sammanförande av de nyländska landskapsförbunden. Liknande motiv torde förklara varför Esbs godkännande ställningstagandet för en anslutning av sydvästra Sibbo till huvudstadsregionen, som samarbetsmötet för huvudstadsregionen gjorde ifjol. Esbo måste bevisa sin samarbetsvilja för att trygga sin ställning som en självständig stad. Allmänt gäller att det i Helsingforsregionens samarbetsorgan inte ha annan åsikt än Helsingfors, men speciellt Esbo är för tillfället piskat att bevisa sin vilja till "frivilligt samarbete".

Liksom Pekka Myllyniemis "utredning" och de förespråkande utlåtandena som gjorts om förslagen till en annektering av sydvästra Sibbo representerar utlåtandena om förslaget till en sammanslagning av landskapsförbunden ett otroligt hyckleri. Eftesom man torde ha insett att en annektering av sydvästra Sibbo inte är möjlig, torde bl.a. Mari Kiviniemi (c) nu köra hårt för en sammanslagning av landskapsförbunden. Yle Internytt har på förmiddagen publicerat en notis med rubriken "Landskapssammanslagningar oundvikliga". Det är kanslichefen vid inrikesministeriet Ritva Viljanen som står för åsikten om de "oundvikliga" sammanslagningarna. Enligt Yles notis står en sammanslagning av Östra Nylands och Nylands landskap först på agendan.

Helsingfors (och utredningsman Pekka Myllyniemis) motiveringar till varför en sammanslagning av de nyländska landskapsförbunden är nödvändig har jag redogjort många gånger tidigare på denna blogg. Det huvudsakliga "problemet" är att Sibbo hör till ett annat förbund än huvudstadsregionen. Helsingfors vill ha större kontroll över planläggningen i sydvästra Sibbo. I övrigt torde huvudstadsregionens städer inte bry sig om till vilket förbund Östnyland hör. Med landskapsstyrelseordförande Tapani Mäkinens eget uttryck har Nylands förbund blivit ett "metropolförbund". Därför vore det vettigt att "Helsingfors metropolområde" (SAD-kommunerna) bildade ett eget landskapsförbund, vilket jag även föreslog i blogginlägget "Besvär till Högsta förvaltningsdomstolen. Den 15 januari 2007". Nu är representanterna för övriga kommuner tvungna att så som Pekka Myllyniemi agera springpojke för Helsingfors för att få sin egen kommuns intressen uppmärksammade.

Intressant nog föreslog Jan Vapaavuori (Helsingfors) tillsammans med Tapani Mäkinen (Vanda) och Hanna-Leena Hemming (Esbo) den 13 december 2003 i ett ställningstagande att huvudstadsregionen skulle bilda ett eget landskapsförbund. I ställningstagandet, som har rubriken "Pääkaupunkiseudusta oma maakuntaliitto, johon YTV yhdistetää", säges det bl.a. följande:

Päätavoitteena tulee olla pääkaupunkiseudun neljän ydinkunnan (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) yhteistyön tiivistäminen. Tämän tueksi tarvitaan myös uusia pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien välistä kanssakäymistä edistäviä järjestelyjä.

Nykyisen Uudenmaan liiton ja Itä-Uudenmaan muodostama alue tulisi jakaa pääkaupunkiseudun kunnista muodostettavaan Suur-Helsingin liittoon ja muun Uudenmaan käsittävään (uuteen) Uudenmaan liittoon. Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV tulisi tämän jälkeen yhdistää Suur-Helsingin liittoon. Lopputuloksena olisi riittävän vahva ja laaja-alainen maakuntaliitto, jonka puitteissa voitaisiin mielekkäällä tavalla toteuttaa kaikki mm. Alasen selvitystyön yhdyskuntarakentamista, kaavoitusta, asumista, liikennettä ja alueen markkinointia koskevat ehdotukset.

Yle Uudenmaan uutiset har publicerat en notis med rubriken "Maakuntien yhdistämiset käynnistyvät todennäköisesti Uudeltamaalta".

21:00
Helsingin Sanomat har publicerat en artikel med rubriken "Espoon johto: Puheet kaupunkien yhdistämisestä vastoin sopimuksia".

Helsingforshatt. Den 8 maj 2007

Ledaren i dagens utgåva av Borgåblader har rubriken "Kan Vapaavuori ta av sig Helsingforshatten" och handlar bl.a. om bostadspriser och jäv i anslutning till Sibbofrågan. Jag citerar ur ledaren:

Kungstanken bakom Helsingfors anspråk på delar av Sibbo är att ett större tomtutbud är ägnar att sänka tompriserna och därmed byggnadskostnaderna. Också statsminster Matti Vanhanen har uttryckt sådana tankegångar. Men problemet är inte så enkelt.

I tidningen ingår utöver ledaren FNB:s intervju med bostadsministern. I intervjun, som har getts rubriken "Bostadsproblemen reflekteras i konkurrenskraften", säger Jan Vapaavuori bl.a. att nya bostadsområden bör planeras nära stadskärnorna och i anslutning till goda kollektivtrafikförbindelser och att Sibbo i det här avseendet är helt överlägset i huvudstadsregionen. Vapaavuori säger vidare att Sibbofrågan "tas upp till behandling i regeringen inom en snar framtid". FNB:s intrvju ingår även i dagens nummer av Uutislehti 100, men raderna där Sibbo omnämns finns inte med här.

Paradoxalt kan Vapaavuori nu även som minister komma med ställningstaganden som anknyter till Sibbofrågan just för att hans jäv redan har fastslagits. Visserligen säger Vapaavuori i intervjun inte vem som skall bygga i Sibbo, men hans åsikt är minsann känd från förut. Vapaavuoris påstående om Sibbos överlägsenhet som bostadsområde visar att Vapaavuori åtminstone inte ännu tagit av sig "Helsingforshatten". Kravet på opartiskhet bör gälla alla ministrar, även de som jävar sig då Sibbofrågan eventuellt behandlas i statsrådet. Ur hela huvudstadsregionens och Helsingforsregionens synvinkel skulle det finnas lämpligare orter att bygga på än i sydvästra Sibbo, men dess värre talar hela regionen med Helsingfors röst. Detta torde även gälla ställningstagandena för en sammanslagning av Nylands och Östra Nylands landskapsförbund. Huvudstadsregionens städer är tvingade till "frivilligt" samarbete och då är utlåtanden enligt Helsingfors önskemål en liten eftergift jämfört med t.ex. västmetron eller Westerkullakilen.

Esbo stadsstyrelse har idag enligt FNB:s notis, som på Helsingin Sanomats webbplats publicerats under rubriken "Espoo kannattaa maakuntien yhdistämistä", tagit ställning för en sammanslagning av de nyländska landskapsförbunden. Vanda statsstyrelse gjorde ett liknande beslut igår. (Se FNB:s notis "Vantaan kaupunginhallitus yhdistäisi maakunnat" på Kuntalehtis webbplats.) Intressant är att förslagen till utlåtanden är så gott som identiska. Jag frågar mig vem som dikterat utlåtandet. Jag citerar först förslaget till Vandas utlåtande, som ingår i föredragningslistan (MS Word) för gårdagens stadsstyrelsemöte:

Maankäytön, asuntotuotannon ja liikenteen seudullinen kehittäminen edellyttää Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliittojen yhdistämistä, jota valta-osa seudun kunnista ovat esittäneet Helsingin seudun kehittämishankkeen ja kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä. Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta on todennut 14.2.2006 kaupunkien yhteisessä vastauksessa sisäasianministeriölle kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeeseen, että Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliitot tulee yhdistää. Vain tällä tavoin toimien maan ainoa metropolialueen hallittu laajeneminen myös itäsuuntaan mahdollistuu. Helsingin seudun yhteistyökokouksen 13 kaupunkia ja kuntaa (Sipoon kunnan antaessa oman kannanoton osana Itä-Uudenmaan liiton kannanmuodostusta) hyväksyi 7.2.2006 kannanoton, jossa myös todetaan liitto-jen yhdistämisen tarve.

Helsingin seudulla kuntien keskinäinen yhteistyö on edennyt sopimuspohjaisesti. Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelutyötä (MAL) tehdään sekä pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan että Helsingin seudun 14 kunnan yhteistyönä. Maakuntaliiton alueiden käytön ja kehittämisen suunnittelutyön tulee tukea myös näitä prosesseja seudun kilpailukyvyn edistämiseksi.

Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liitot tulee yhdistää erityisesti maakuntakaavoituksen järkiperäistämiseksi. Helsingin seudun yhdyskuntarakenteen johdonmukainen kehittäminen on maakuntakaavoituksen perustehtävä. Siihen kuuluu asutuksen, työpaikkojen, liikenteen, virkistyksen kuin myös ympäristönsuojelun tarpeiden yhteensovittaminen. Erillään toimivilla liitoilla ei ole yhteisiä lähtökohtia eikä strategisia tavoitteita.

Maakuntaohjelman ja toteuttamissuunnitelman vahvistunut rooli alueellisten voimavarojen ohjaajana, aluekehittämisrahojen täysimääräinen hyväksikäyttö ja yhteensopivuus valtionhallinnon aluejakoihin (TE-keskus, ympäristökeskus, tiepiiri) puoltavat myös maakuntaliittojen yhdistämistä.

Vantaan kaupunki on esittänyt Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliittojen yhdistämistä jo useissa aiemmissa lausunnoissaan, mm. lausunnoissaan sisäasiainministeriölle Helsingin seudun yhteistyön kehittämishankkeesta (2003), Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2030 -luonnoksesta (2005), Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2035-luonnoksesta (2005) ja Uudenmaan maakuntaohjelma -luonnoksesta (2006).

Förslaget till Esbos utlåtande lyder enligt föredragningslistan för dagens stadsstyrelsemöte enligt följande:

Maankäytön, asuntotuotannon ja liikenteen seudullinen kehittäminen edellyttää Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliittojen yhdistämistä, jota valtaosa seudun kunnista ovat esittäneet Helsingin seudun kehittämishankkeen ja kunta- ja palvelurakenneuudistuksen yhteydessä. Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta on todennut 14.2.2006 kaupunkien yhteisessä vastauksessa sisäasianministeriölle kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeeseen, että Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliitot tulee yhdistää. Vain tällä tavoin toimien maan ainoa metropolialueen hallittu laajeneminen myös itäsuuntaan mahdollistuu. Helsingin seudun yhteistyökokouksen 13 kaupunkia ja kuntaa (Sipoon kunnan antaessa oman kannanoton osana Itä-Uudenmaan liiton kannanmuodostusta) hyväksyi 7.2.2006 kannanoton, jossa myös todetaan liittojen yhdistämisen tarve.

Helsingin seudulla kuntien keskinäinen yhteistyö on edennyt sopimuspohjaisesti. Maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelutyötä (MAL) tehdään sekä pääkaupunkiseudun neuvottelukunnan että Helsingin seudun 14 kunnan yhteistyönä. Maakuntaliiton alueiden käytön ja kehittämisen suunnittelutyön tulee tukea myös näitä prosesseja seudun kilpailukyvyn edistämiseksi.

Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liitot tulee yhdistää erityisesti maakuntakaavoituksen järkiperäistämiseksi. Maakuntaohjelman ja toteuttamissuunnitelman vahvistunut rooli alueellisten voimavarojen ohjaajana, aluekehittämisrahojen täysimääräinen hyväksikäyttö ja yhteensopivuus valtionhallinnon aluejakoihin (TE-keskus, ympäristökeskus, tiepiiri) puoltavat myös maakuntaliittojen yhdistämistä.

Espoon kaupunki on jo aiemmin eri yhteyksissä esittänyt Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliittojen yhdistämistä.

De två utlåtandena skiljer sig från varandra, frånsett det sista stycket där Vanda är mera detaljerad om sina egna tidigare ställningstaganden, endast så tillvida att tre satser i det tredje stycket i Vandas utlåtande saknas i Esbos utlåtande. Just det tredje stycket citeras i FNB:s notis, som publicerats på Kuntalehtis webbplats.

Även kommunstyrelsen i Sibbo har idag på sitt möte gett ett utlåtande om sammanförande av lanskapen Nyland och Östra Nyland. I förslaget till utlåtande betonas bl.a. att "en eventuell sammanslagning av landskapen bör grundas på opartiska utredningar" och att "en sammanslagning bör genomföras endast på basis av frivilliga avtal". Christel Liljeström har kommenterat styrelsens behandling av ärendet på sin blogg i ett inlägg med rubriken "Principer och politik".

Ärlig och uprichtig Domare? Den 7 maj 2007

Pressmeddelandet "Sibbo är redo att även diskutera flygfältsfrågan" (Sipoo valmis keskustelemaan lentokentästäkin) från den 4 maj finns nu även på Sibbos webbplats. Betecknande är att pressmeddelandet publicerats under kategorin "Helsingfors-Sibbo-frågan".

Kimmo Oksanen har på eftermiddagen på sin blogg "Suurkaupungin hai" på Helsingin Sanomats bloggplats publicerat ett blogginlägg med rubriken "Sipoo rakennettava tavallisille veronmaksajille". Oksanen är okritiskt positivt inställd till en annektering av sydvästra Sibbo, men han lyfter i sitt blogginlägg fram en motstridighet i argumenten för en inkorporering. Två centrala motiv för en inkorporering är att få billigare bostäder och att ge Helsingfors goda skattebetalare. Dessa två målsättningar torde vara oförenliga.

Astrid Thors redogjorde igår på sin blogg varför hon inte svor "ministereden" när hon blev minister. Svaret är att hon redan svurit domareden. På Statsrådets webbplats står det att "Ministrarna skall innan de tar emot sina uppgifter avlägga tjänste- och domared eller avge motsvarande försäkran om de inte tidigare gjort det." Försäkran är ett sekulärt alternativ till eden. Jag citerar domareden nedan:

Jag Matti Taneli Vanhanen lofvar och svär, vid Gud och hans heliga Evangelium, at jag vil och skal, efter mitt bästa förstånd och samvete, i alla domar rätt giöra, ej mindre then fattiga, än then rika, och döma efter Guds och Finlands Lag, och laga stadgar: aldrig lag vränga, eller orätt främja, för skyldskap, svågerskap, vänskap, afvund och illvilja, eller räddhoga: ej eller för mutor och gåfvor, eller annan orsak, under hvad sken thet vara må, och ej then saker giöra, som saklös är, eller then saklös, som saker är. Jag skal ock hvarken förr, än domen afsäges, eller sedan, uppenbara them, som til Rätta gå, eller androm, the rådslag, som Rätten inom lyckta dörrar håller. Thetta alt vil och skal jag, som en ärlig och uprichtig Domare, troliga hålla, utan arga list och påfund, så sant mig Gud hielpe til lif och siäl.

Detta som en påminnelse till statsministern och andra ministrar som redan för fyra år sedan, vid Gud och hans heliga Evangelium, lofvade och svor domareden. Kravet på ministrarnas opartiskhet då statsrådet fungerar som domstol borde inte ha kommit som någon överraskning för Vanhanen och Manninen då de i juni - för vänskap och skyldskap - uttalade sitt stöd för Helsingfors förslag till ny kommunindelning.