Pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin. Den 31 mars2011


Osmo Soininvaara publicerade på tisdagen ett blogginlägg med rubriken "HSL:n hallitus 29.3.2011". I inlägget behandlar han bl.a. tariffsystemet som bygger på zoner. (Se "Snabbspårväg i Esbo. Den 30 mars 2011".) Jag citerar:

Kaaret perustuvat periaatteessa etäisyyteen Helsingistä. Päätöstä kuitenkin vesitettiin sallimalla järjen käyttö rajoja vedettäessä. Iso kysymys on Östersundom, joka on merkitty C-vyöhykkeeseen. Sieltä siis matka keskustaan olisi kalliimpi kuin muualta Helsingistä. Helsinki olisi ainoa kunta, jossa olisi kolme vyöhykettä, vaikka pinta-alaltaan Helsinki ei ole mitenkään iso muihin verrattuna.

Problemet är att Helsingfors har vuxit oproportionerligt mycket i nordvästlig riktning och att Östersundom geografiskt inte hänger samman med det övriga Helsingfors, fast det kan Soininvaara naturligtvis inte medge. I sitt blogginlägg redogör Soininvaara även för hur Helsingforsregionens trafik rangordnat vägprojekten i Helsingforsregionen enligt hur skyndsamma de är. Utvidgningen av metron österut och västerut kommer först på tolfte plats. Frågan är om inte östmetron hamnat som jumbo, ifall den inte kopplats samman med västmetron. Kanske är det just därför som man kopplat ihop de två metroprojekten.



I ett tidigare blogginlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunta 31.3.2011" har Soininvaara redogjort för föredragslistan för stadsplaneringsnämndens möte idag. På föredragningslistan finns ett ärende med rubriken "Lausunto toivomusponnesta, joka koskee pikaraitiotievaihtoehdon selittämistä osana Östersundomin poikittaisliikenteen raideratkaisua". Soininvaara redogör inte alls för själva klämmen, utan refererar kort endast föredragandes förslag till utlåtande.




I föredragningslistan presenteras klämmen, som antogs av Soininvaaras partikamrat Tuomas Rantanen, enligt följande:

Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistämisen käsittelyn yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi äänin 45-2 Tuomas Rantasen toivomusponnen:

”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myös mahdollisen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.”

I sig är det väl närmast en självklarhet att snabbspårvägsalternativet utreds så som Rantanen föreslår. I den gjorda utredningen om en snabbspårväg till Östersundom är utgångspunkten att snabbspårvägen är ett alternativ till en metrolinje och att snabbspårvagnsvägen till Östersundom integreras med jokerlinjen (Spårjokern) från Östra centrum. I föredragningslistan låtsas man dock att Rantanens kläm inte alls handlar om snabbspårvägen som ett alternativ till metron. Efter kraven på att även spårvägsalternativet utreds i samband med planeringen har stadsplaneringskontoret försökt tolka snabbspårvägslinjen som ett komplement till metron. Så gör man även i föredargningslistan för stadsplaneringsnämndens möte. I förslaget till utlåtande säges det direkt att kollektivtrafiklösningen för Östersundom är en metrolinje från Mellungsbacka, men att metrolinjen inte utesluter att Jokerlinjen 3 ("Jokeri 3 -tason seudullinen pikaraitiolinja") längs Ring III i framtiden dras till området. Spårjokern från Östra cetrum via Vik till Esbo nämns inte alls i förslaget till utlåtande. Förklaringen torde vara att en snabbspårvanslinje som integreras med denna Jokerlinje skulle göra metrolinjen till Östersundom överflödig.

Kravet på en utredning av snabbspårvägsalternativet anses enligt bl.a. föredragningslistorna för Helsingfors stadsstyrelses möte i måndags och Sibbo kommunstyrelses möte i tisdags (se nedan) ha tagits i beaktande då man gjort en skild utredning, "Östersundomin raidevaihtoehtojen vertailu". Här handlar det uttryckligen om snabbspårvägen som ett alternativ till metron.







Vad Rantanen syftade på med sin kläm framgår även ur diskussionsprotokollet från stadsfullmäktigemötet den 6 oktober. Jag citerar ur Rantanens anförande:

Minulla on ponsiesitys, joka ei nyt ehkä pohjaudu ihan tuohon alustukseeni, mutta sanonpa erikseen, kun oukkoliikenne on tässä kovin tärkeä seikka ja me tiedämme, että meillä on vireillä metro Pasilasta Viikkiin tai joku muu raideliikenneratkaisu, niin jos tämä etenee siihen suuntaan, että valittu joukkoliikenneratkaisu olisi pikaraitiotie… Minä en ole itse edes varma, kumpi on parempi, metro vai pikaraitiotie, mutta jätetään se tässä auki, me saamme siitä lisäselvityksiä näin. Mutta jos se päätyisi pikaraitiotiehen, niin minua huolestuttaa se, että sitä linkkiä pikaraitiotiestä tähän Pasilan ja Viikin väliseen metroon ei ehkä oteta riittävän aikaisin huomioon. Niin silloin olen muotoillut tällaisen ponnen, joka kuuluu näin:

Valtuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myö mahdollinen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.

I dagens nummer av Borgåbladet ungår en intervju med Annika Ingves, som representerar Sfp i Sibbo. I intervjun, som har rubriken "Dags att tänka på Helheten i Sibbo" drar Ingves slutsatser på basen av fallet Sibbo. Tydligen har Ingves inte insett de unika bakgrundsfaktorerna i fallet.


Snabbspårväg i Esbo. Den 30 mars 2011



HRT (Helsingforsregionens trafik) publicerade igår rapporten "HLJ 2011 -suunnitelman loppuraportti". I rapporten kan man naturligtvis bl.a. läsa om planerna på metro från Mellungsbacka till Majvik. Här kan man även bekanta sig med visionerna av ett snabbspårväg för Helsingfors, Vanda och Esbo. Visonerna stämmer väl överens med slutsatersna i rapporten "Seudullinen ratikkalinjasto Östersundomiin – metron hinnalla". (Se "Toma metrovagnar. Den 16 mars 2011" och "Metron hinnalla. Den 19 mars 2011".) Av någon anledning var det endast Esbo som igår presenterade sina visoner för snabbspårvägsförbindelser. Yle publicerade igår en artikel med rubriken "Espooseen havitellaan pikaraitiotietä". Motsvarande artiklera ingår i dagens nummer av Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet. Bilden ovan är ur Hbl.



Igår presenterades även det nya tariffsystemet som bygger på zoner. (Jag har tidigare skrivit om zongränser i inläggen "Zongränser. Den 1 december 2007", "Zoner oberoende av kommungränserna. Den 2 december 2007" och "Bergtäkt. Den 25 januari 2011".) Idén är att varje kommun skall indelas i högst två zoner, så att alla som åker med "månadsbiljett" inom samma stad betalar samma pris. Ett problem är dock Östersundom, som inte passar in i systemet. I FNB:s notis kan man äsa att "Jatkosuunnittelun varaan jää vielä se, mihin vyöhykkeeseen itäisimpään Helsinkiin liitetty Östersundomin alue sijoitetaan, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi." Det är väl bäst att vänta med att slå fast att Östersundom skall höra till en annan zon än det övriga Helsingfors.




Det är nu klart att stadsplaneringsnämnden i Vanda skall ta ärendet om utkastet till generalplan för Östersundom till behandling vid mötet den 4 april. Förslaget är det samma som i föredragningslistan för föregående möte.


11 - 4. Den 29 mars 2011

Helsingfors stadsstyrelse beslöt på sitt möte igår att godkänna förslaget att lägga fram utkastet till generalplan till påseende, trots att ärendet ännu inte har behandlats av stadsplaneringsnämnden i Vanda. Vid senaste möte bordlades ärende på begäran av Ville Ylikahri (grön). Vid gårdagens stadsstyrelsemöte kom Ylikahri med ett motförslag, som i beslutsmeddelandet återges enligt följande:

1) pohjoisen omakotialueita pienennetään olennaisesti tai ne poistetaan tässä vaiheessa kokonaan

2) ekokäytävää Mustavuoresta Sipoonkorpeen levennetään

3) Natura-alueista, joista on jätetty suojavyöhyke pois, tehdään Natura-arviointi ennen rakentamispäätöstä.

Ylikahris förslag röstades dock ned med rösterna 11 mot 4. Förslaget är identiskt med det motförslag som Osmo Soininvaara lade fram vid stadsplaneringsnämndens möte den 3 mars.


Idag skall Sibbo kommunstyrelse behandla motsvarande ärende. Enligt föredragandes förslag godkänner kommunstyrelsen planläggningssektionens förslag, som är att utkastet till gemensam generalplan för Östersundomområdet läggs fram till påseende.

Tulee nähtäväksi. Den 28 mars 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en notis med rubriken "Östersundomin yleiskaavaluonnos tulee nähtäväksi". Tidningen noterar att "Helsingin kaupunginhallitus käsittelee maanantaina Östersundom-toimikunnalle annettavaa oikeutta asettaa yleiskaavaluonnos nähtäväksi." Att ärendet tas till behandling betyder dock inte nödvändigtvis att det nu aktuella utkastet till gemensam generalplan läggs fram till påseende. Senaste vecka bordlades ärendet och utkastet stötte på motstånd redan i stadsplaneringsnämnden. Speciellt bör det noteras att stadsplaneringsnämnden i Vanda ännu inte ens har behandlat ärendet. I själva verket är det mycket anmärkningsvärt om stadsstyrelsen idag tar ett beslut enligt föredragandes förslag. Godkänns förslaget, så torde det förklaras med att man vill ha stadsstyrelsens godkännande för utkastet, fastän utkastet kan förkastas av beslutsfattarna i Vanda.


Helsingfors stadsplaneringskontor ville efter stadssplaneringsnämndens möte ge en bild av att nämnden godkände själva utkastet. Senare ändrades texten på kontorets webbplats, så att nyheten motsvarar det verkliga beslutet.


HSprojekti. Den 27 mars 2011

Rubriken på huvudnyheten på första sidan lyder "SFP:arna vill inte reagera med Centern". Dårraden lyder "Kandidaterna har gjort helomvändning på fyra år." Som förklaring till helomvändningen nämns framför allt Karlebyfrågan, men inte Sibbofrågan. Stefan Wallin påpekar att inte bara Centern, utan "alla tre stora stod bakom Sibboannekteringen". Jag vill påpeka att Centerns eller vissa centerministrars roll här ändå var central och att Sibbofrågan markerar slutet på det långa samarbete mellan Centern och Sfp.



I "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja", som Helsingfors stadsplaneringskontor för en månad sedan publicerade tillsammans med en lång rad rapporter och utredningar, hittar man många intressanta kartor, ritningar och skisser. De äldsta kartorna med utkast till metrolinje och markanvändning är från år 2007. Kartan ovan är daterad 21.5 2007/ 23.8 2007, vilket är intressant med tanke på att statsrådets Sibbobeslut, som överklagades, togs först i juni 2007. En intressant detalj är att man redan här i planeringen har tagit med Västersundom (eller "Västerkulla") i Vanda, där Helsingfors stad äger mark. Fanns det redan i detta skede en överenskommelse om gemensam planering av området? Även broförbindelsen till Granö finns utritad på kartan.




En annan karta från 2007 är kartan ovan. Även här inkluderas Västersundom i planeringen. Metrolinjen från Mellungsbacka går vidare till Västersundom i Vanda, men svänger sedan norrut mot Hålansböle. Istället är det metrolinjen till Nordsjö som här förlängts till Östersundom. Placeringarna av metrostationerna motsvarar de nu aktuella, med undantag av att den sista stationen placerats på Helsingfors sida om Sibbogränsen. Kartan ovan presenterades av Tuomas Rajajärvi vid överborgmästarens invånarkväll i Östersundom den 4 november 2011. (Se "Ett steg i ett större projekt. Den 5 november 2008" och "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011".) Kartans datering är dock den 21.11.2007.



De två ovannämnda kartorna har rubricerats "HSprojekti". Månne HS står för Helsinki-Sipoo? På kartor från 2008 och 2009 har HSprojekti bytts ut mot Sipoo-projekti/ Sibboprojektet. På kartorna från 2007 går för övrigt gränsen mellan Helsingfors och Vanda längs Österledens gamla sträckning. Man kunde inte veta att lantmäteriverket ett år senare skulle tolka statsrådets beslut annorlunda än Arto Sulonen och inrikesministeriet, som beredde beslutet.


Varför så bråttom? Den 26 mars 2011


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "'Varför har Helsingfors så bråttom med Östersundomplan'" och en annan med med rubriken "Intresset att sälja mark i Östersundom varierar". Den förstnämnda artikeln handlar i första hand om skuggplanen för Östersundom. (Se "Varjokaava. Den 19 februari 2011".) Jag har tidigare kritiserat skuggplaneringen för att man utgår från det av Helsingfors stadsplaneringskontor valda metroalternativet, men Sini-Pilvi Saarnio från Sibbo Naturskyddare säger att man har ändrat på metrodragningen och placeringen av metrostationer samt diskuterat alternativ till metron. Kimmo Jääskeläinen från Vanda miljöförening förundrar sig speciellt över att Helsingfors har så bråttom med generalplanen och konstaterar att det hela bara kommer att leda till en mängd besvär. Kanske handlar det om att man vill kunna visa resultat från "metropolpolitiken" inför valet och regeringsförhandlingarna?



Den andra texten handlar om Helsingfors stads markuppköp i Östersundom. Borgåbladet noterar att Helsingfors inte har lyckats köpa upp tomtmark på det sätt som man hoppats, men påpekar att även Helsingfors stads intresse för affärer varierar.

Öppet gräl. Den 25 mars 2011


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Oenighet om metropolpolitiken". Artikeln handlar om den oenighet som Helsingin Sanomat skrivit om i artikeln "Helsinki ja 13 kuntaa ovat ilmiriidassa hallitusohjelmatavoitteista" i gårdagens tidning. (Se "Tretton mot en. Den 24 mars 2011".) Borgåbladet noterar, liksom Helsingin Sanomat, att Helsingfors kräver att man utnämner en kommunindelningsutredare, medan övriga kommuner i Helsingforsregionen motsätter sig Helsingfors krav.


Helsingforspolitikernas förhoppning torde vara att finansministeriet utser en kommunindelningsutredare som föreslår en sammanslagning och en folkomröstning. Om majoriteten i en folkomröstning i de berörda kommunerna röstar för en sammanslagning, kan en sammanslagning ske fastän kommunfullmäktige i en eller flera av de berörda kommunerna är mot sammanslagningen. En sammanslagning av kommuner i huvudstadsregionen är åtminstone i princip möjlig utan att riksdagen involveras. Månne inte Mari Kiviniemi räknar med att Samlingspartiet i Helsingfors stöder henne som statsminister, ifall hon lovar ordna en utredningsman.




På föredragningslistan för Helsingfors stadsstyrelses möte nästa måndag finns igen utkastet till generalplan för Östersundom. Det är intressant att ärenden redan nu tas från bordet, då stadsplaneringsnämnden i Vanda behandlar motsvarande ärende tidigast den 4 april.