Färdig metrostadsdel. Den 4 mars 2012

Stadsfullmäktige i Vanda skall på sitt möte på måndag behandla ett ärende med rubriken "Svar på ledamoten Kimmo Kiljunens och flera andra ledamöters (14) motion om att bygga ut östmetron till Håkansböle" ("Vastaus valtuutettu Kimmo Kiljusen ja useiden muiden (14) valtuutettujen aloitteeseen 'Itämetro Hakunilaan'"). I föredragningslistan kan man ur motionen läsa bl.a. följande:

I förutredningen om östmetron har tre olika linjedragningsalternativ kartlagts. Metron kan fortsätta från någondera av den nuvarande metrons förgreningar eller mellan dessa. Om metron dras vidare till Östersundom från förgreningen i Nordsjö skulle detta samtidigt främja verksamhetsområdesbyggande inom hamnzonen och möjliggöra att banan fortsätter från Mellungsbacka till Håkansböle i Vandaområdet. I Vanda generalplan finns en reservering för detta.

Håkansböle är ett tätt bebyggt område och en färdig metrostadsdel med 25 000 invånare. Området kunde vara den sista av Vandas stora förorter som omfattas av spårtrafiken.

Priset för ett banavsnitt på ca fem kilometer från Mellungsbacka till Håkansböle uppgår till ca 200 miljoner euro och till 50 miljoner euro per station. Statens andel skulle här utgöra en tredjedel dvs.lika mycket som för metrobyggandet i övrigt. Förhandlingar måste föras om Helsingfors och Vandas andelar, men för avsnittet Gårdsbacka–Mellungsbacka betalade Vanda 20 % av kommunernas andel.

Helsingfors, Vanda och Sibbo utarbetar som bäst en gemensam delgeneralplan för
Östersundomområdet. I detta sammanhang behandlas också linjedragningsalternativen för utbyggandet av östmetron.

Det är nu rätt tillfälle att kartlägga möjligheten att bygga ut östmetron till Håkansböle. Vilka åtgärder kommer stadsstyrelsen att vidta i detta fall?"

I föredragningslistan kan man även läsa svaret som getts av "Verksamhetsområdet för markanvändning och miljö". Jag citerar ur svaret:

En förgrening av metrobanan från Mellungsbacka både till Östersundom och Håkansböle skulle innebära att metrons kapacitet inte längre räcker till för det planerade markanvändningsbehovet i Östersundom, speciellt om metron i ett senare skede dras vidare längre in i Sibbo (Sibbesborg).




I praktiken är en förgrening av metrolinjen från Melungsbacka inte möjlig, men metron till Östersundom kunde dras från Nordsjö, varvid metrolinjenfrån Melungsbacka kunde fortsätta til Håkansböle. Ett problem är att Helsingfors nödvändigtvis vill rita ut en metrostation i Västersundom, där staten äger mark. I samband med utredningen för metroförbindelsen till Östersundom föreslogs dock att en metrolinje från Mellungsbacka kunde fortsätta mot Håkansböle via Västersundom. (Se "HSprojekti. Den 27 mars 2011".) Om idén att dra en metroförbindelse till Håkansböle har jag även skrivit om i inläggen  "Metro till Håkansböle. Den 26 september 2007", "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011" och "Aina Hakunilaan. Den 11 februari 2011".


Lisää Sipoota. Den 3 mars 2012


Igår publicerade Sibbo kommun på kommunens webbplats en nyhet med rubriken "Helsingfors och Sibbo håller på att överenskomma om stora markaffärer" ("Helsinki ja Sipoo sopimassa isoista maakaupoista"). Helsingfors stad publicerade exakt samma nyhet på sin webbplats. I texten kan man bl.a. läsa att "I Östersundom centrum planeras ett affärscentrum samt våningshus och småhus på vardera sidan av metrostationen." Tillsammans med nyheten eller pressmeddelandet publicerades en karta, där de aktuella områdena markerats. Kartan, som även visar Helsingfors stads nuvarande markegendom innanför inkorporeringsområdet, är identisk med den karta som alltid bifogas till föredragningslistan då Helsingfors fastighetsnämnd skall behandla markaffärer i Östersundom. Någon föredragningslista där kartan ingår har dock inte ännu publicerats.

Den aktuella nyheten spreds igår via många digitala medier. Bl.a. publicerade Yle nyheter med rubrikerna "Stor markaffär mellan Helsingfors och Sibbo", "Helsingfors får mera mark i Östersundom och Björnsö" och "Helsinki ostaa Sipoolta miljoonilla maata". Borgåbladet publicerade en nyhet med rubriken "Helsingfors vill köpa mark för 33 miljoner", Hbl publicerade en nyhet med rubriken "Helsingfors köper mark av Sibbo", Helsingin Uutiset publicerade en nyhet med rubriken "Helsinki haluaa lisää Sipoota 33 miljoonalla", medan Helsingin Sanomat publicerade nyheter med rubrikerna "Helsinki ja Sipoo sopimassa suurista maakaupoista" och "Helsinki hieroo maakauppoja Östersundomin alueelta".




I mitt inlägg "zzz 000. Den 25 maj 2011" har jag noterat att det i utkastet till etapplandskapsplan för Nyland finns en "stor detaljhandelsenhet av regional betydelse" just där Sibbo för några år sedan planerade ett köpcentrum, men fick tummen ned av HFD. Frågan är i vilken mån Helsingfors i samband med förhandlingarna om köpet av de aktuella markområdena har utövat påtryckningar på Sibbo angående arbetet med etapplandskapsplanen och den gemensamma generalplanen. Åtminstone har Sibbo kommun haft ett ekonomiskt intresse i att Östersundom planeras på ett sätt som maximerar värdet av det aktuella området. Angående tidigare planer på ett köpcentrum, se även "Fallet Östersundom köpcentrum. Den 11 maj 2008" och "Östersundom city. Den 29 maj 2011".

HS 3.2 2012 s A 16


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Helsinki hamuaa lisää maata Östersundomista". I artikeln kam man läsa att Helsingfors fastighetsnämnd behandlar affären nästa torsdag och Stadsfullmäkige möjligen i april.




I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Markbyte ger Sibbo större rörelsefrihet". Tillsammans med artikeln har tidningen publicerat en svensk version av den aktuella kartan.


Den västra porten. Den 2 mars 2012

HS 2.3 2012 s A 14


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Helsinki havittelee Vantaan maita Östersundomissa". I artikeln kan man läsa att Helsingfors stad önskar byta åt sig mark i det område av stordistriktet Östersundom som tidigare hörde till Vanda. Vid Borgarstrandsvikens strand, "Porvarinranta" (se "Porvari. Den 25 fabruari 2012") har man tänkt bygga ett par massiva kvarter på ett område som tillsvidare ägs av Vanda stad. Å andra sidan säger Vanda stadsplaneringsdirektör Jukka Kullberg i artikeln att "Helsinkiä on kiinnostanut itämetron ensimmäisen aseman ympäristö". Närmast invid den tänkta metrostationen i Västersundom äger så väl Helsingfors stad som Vanda stad mark. I artikeln torde man i första hand syfta på ett området vid Österleden. De gulfärgade områdena på kartan nedan ägs av Vanda, medan Helsingfors äger områdena färgade i blått.


Östersundomin yhteinen yleiskaava: Osallistumis- ja arviointisuunnitelma s 9



Plan B är ingen plan B. Den 1 mars 2012


Yle har idag publicerat en nyhet med rubriken "Plan B bör gälla i Östersundom". Rubriken antyder att planläggningssektionen i Sibbo anser att en "plan B" bör följas i Östersundom. Med plan B syftas dock på alternativet B av fem utkast till planläggning för Östersundomområdet. Att planläggningssektionen ställer sig bakom alternativ B är en ren formalitet, som krävs för att den gemensamma generalplanen skall kunna fortskrida. Planläggningssektionen i Sibbo kan här inte avvika från stadsplaneringsnämnderna i Helsingfors och Vanda. Det är Östersundomkommittén som föreslagit att planläggningssektionen på sitt möte igår föreslår att kommunstyrelsen i Sibbo förordar Östersundomkommittén att godkänna generalplaneutkastet enligt alternativ B ...

Yle har idag även pubklicerat en nyhetstext med rubriken "'Inlösningar inte uteslutna'". Här kan man läsa att Helsingfors stad redan har köpt 50 tomter i Östersundom. Till storleken är markköpen dock obetydliga. Helsingfors stad äger enligt Yle fortfarande endast 36 % av marken i inkorporeringsområdet.


HS 1.3 2012 s A 14


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Sipoo etsii ruokaa yli rajojen". Tillsammans med artikeln har tidningen publicera en bakgrundstext med rubriken "Keittiöasia etenee ojasta allikkoon".



Himmelidemokratia. Den 29 februari 2012

HS 28.2 2012 s A 13

I gårdagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en "nyhetsanalys" med rubriken "Östersundomin muurahaispesä nielee miljoonia". I artikeln kan man avslutningsvis om "favoriten" eller alternativ B till planläggning av Östersundom läsa följande:

Suosikkiin on tosin piirretty pikaraitiotietkin. Samalla esimerkiksi kaavatalousanalyysi varoittaa, että sekä metron että pikaratikan rakentaminen söisi kummankin liikennevaihtoehdon kannattavuutta.

Analyysissä on ehdotus, että metroa tulisi ensin vain kaksi asemaa Salmenkallioon asti.

Kaavoittajille väläytetään, että metron rahoituksessa on viivästymisriski.

Asukkaiden kannalta olisi pommi, jos metro viivästyisi.

Se tarkoittaisi, että Östersundomin perukoilta liikuttaisiin ehkä vuosia joko omin autoin tai Itäkeskukseen köröttelevillä bussilinjoilla. 


Liksom Osmo Soininvaara förutsäger i sitt blogginlägg "Yhteistyötä, jossa demokratia väistyy. Den 28 februari 2012" bordlade Helsingfors stadsplaneringsnämnd på sitt möte den igår ärendet om utkastet till gemensam generalplan för Östersundom. (Se "Yhteistyötä, jossa demokratia väistyy. Den 28 februari 2012".) Om beslutet att bordlägga ärendet berättar Soininvaara i ett nytt inlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.2.2012". I inlägget skriver Soininvaara bl.a. följande:

Asia pantiin pöydälle. Vihreillä on muutosesityksiä, mutta muutoskitka voi olla iso, koska Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta on tämän jo hyväksynyt tällaisena. Jos me teemme pienenkin muutoksen, heidän pitää käsitellä uudestaan ja varmaankin pelkästä kostosta tekevä t pienen muutoksen ja…Tätä tämä himmelidemokratia on.

Det kan noteras att Soininvaara själv förespråkat en gemensam generalplan, för att man trodde att den kunde avvika från landskapsplanen så att Helsingfors skulle kunna planera Östersundom utan att behöva förhandla med Esbo. (Se "Förhållandet mellan landskapsplanen och generalplanen. Den 24 maj 2011".)

Ärendet som gäller byggande av hus av modellen Townhouse, som jag skrivit om i mitt inlägg "Lägesfaktorer. Den 20 februari 2012", bordlades på mötet igår för andra gången. Soininvaara kommer i sitt inlägg lika väl med den kritiska synpunkten att "Emme voi tehdä kokonaista kaupunginosaa, joka on suljettu vammaisilta".

Angående det aktuella mötet igår har Helsingin sanomat / Vartti på webbplatsen Omakaupunki publicerat en notis med rubriken "Lippu-uudistus kelpaa Helsingille". Här kan man bl.a. läsa följande:

HSL:n esityksessä Helsinki sijoittuu liki kokonaisuudessaan A- ja B-vyöhykkeille Östersundomia lukuunottamatta. B-vyöhykkeen leventämistä Östersundomiin esitti Vasemmistoliiton edustaja, mutta muut eivät sitä lautakunnassa kannattaneet.

Idag skall, enligt föredragningslistan, planläggningssektionen i Sibbo behandla utkastet för gemensam generalplan för Östersundom. Frågan är om ärendet bordläggs för att vänta in eventuella ändringar i utlåtandet från Helsingfors stadsplaneringsnämnd.

Yhteistyötä, jossa demokratia väistyy. Den 28 februari 2012

I beslutsmeddelandet från Vanda stadsplaneringsnämnds möte igår kan man läsa att "Lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se puoltaisi Östersundomin yhteisen yleiskaavan luonnoksen B-vaihtoehdon hyväksymistä yleiskaavaehdotuksen laatimisen pohjaksi."

Helsingfors Stadsplaneringskontor publicerade igår inför stadsplaneringsnämndens möte idag en nyhet med rubriken "Östersundomin kaavaluonnos käsittelyyn Helsingissä".

Osmo Soininvaara publicerade igår ett blogginlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.2.2012". I inlägget länkar Soininvaara till Mikko Säreläs blogginlägg "Östersundom", som jag skrivit om i mitt inlägg "Porvari. Den 25 fabruari 2012". Soininvaara inleder sitt inlägg med att om generalplanen för Östersundom notera att "Tämä on tätä kuntien välistä yhteistyötä, jossa demokratia väistyy." Om metron skriver Soininvaara bl.a. att "Jos Helsinki ja Vantaa olisivat samaa kuntaa, pikaratikka saattaisi voittaa, koska Helsingillä ei olisi samanlaista tarvetta suosia liikennettä metroradan varteen keskustaan ja Kalasatamaan." Soininvaara kommer även med det anmärkningsvärda påståendet "Rakentamatta jättäminen on sinänsä varteenotettava vaihtoehto, sillä oikeastaan mitään ei pitäisi vähän aikaan rakentaa kehä I:n ulkopuolelle." Angående det aktuella ärendet avslutar Soininvaara med följande förutspående:

Kuullaan esittely ja pohditaan lisää. Menee pöydälle.

För egen del förutspår jag att de grönas representant kommer att föreslå att ärendet bordläggs.

Yle Östnyland har på morgonen publicerat en nyhet med rubriken "Fem metrostationer till Östersundom?"


Saknar namn. Den 27 februari 2012


I veckoslutets nummer av Vantaan Sanomat ingår en notis med rubriken "Östersundom käsittelyyn maanantaina". Jag har behandlat det aktuella ärendet på Vanda stadsplaneringsnämnds föredragningslista i mitt inlägg "Från Helsingfors perspektiv. Den 22 februari 2012".




I dagens nummer av Hufvudstadsbladet ingår en artikel med rubriken  "Metron skapar ångest bland politiker" ("Metrobeslut ger politiker ångest"). Rubriken på första sidan lyder "Metrobeslut oroar Helsingforspolitiker". Det är dock inte i första hand förlängningen av östmetron som oroar, utan det är automatiseringen som skapar problem. Tillsammans med den ovannämnda artikeln har Hbl publicerat en karta över befintlig och planerad metro. Med finns även stationen "saknar ännu namn" i Västerkulla, vars benämning myntades av Helsingin Sanomat innan metroutredningen officiellt hade publicerats. (Se "Föråldrade utredningar publiceras. Den 29 augusti 2010" och "Ei vielä nimeä. Den 16 oktober 2010".) Hbl har uppdaterat sin grafik genom att byta ut benämningen "saknar ännu namn" mot "Stationen saknar namn ännu namn" (sic). Det "utvecklade" planutkastet alternativ B, som stadsplaneringsnämnden i Vanda idag skall besluta att föreslå för stadsstyrelsen att förordar Östersundomkommittén att godkänna, skiljer sig från det tidigare utkastet alternativ A främst just genom att den aktuella metrostationen i Vanda har lämnats bort.