Bör Sfp-ministrarna jäva sig? Den 5 maj 2007


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en text med rubriken "Sipoo valmis keskustelemaan lentokentän paikasta". I Borgåbladet ingår under rubriken "Sibbo smular sönder Helsingfors kommentarer" en intervju med Sibbo kommundirektör Markku Luoma. Den inledande satsen lyder "Visst kan vi diskutera en placering av Malms flygfält i Sibbo". I samma tidning ingår en insändare med rubriken "Sibbo ska inte ha ett flygfält". Insändaren är undertecknad av Sfp:s fullmäktigegrupp i Sibbo genom ordförande Bengt Wik och viceordförande Kaj Lindqvist. Pressmeddelandet "Sibbo redo att även diskutera flygfältsfrågan" är undertecknat av kommundirektör Markku Luoma och planeringsdirektör Pekka Normo.

Det torde vara lättare för tjänstemän än för lokalpolitiker i Sibbo att säka sig vara villig att diskutera placeringen av ett flygfält i Sibbo. Luoma vill i intervjun för sin del avdramatisera Helsingfors utlåtande om utkastet till generalplan för Sibbo och säger att "Det är ju mestadels gammal skåpmat som Helsingfors kommer med."

I "dagens fråga" i torsdagens nummer av gratistidningen Uutislehti 100 svarade 22 ja på frågan "Pitäisikö Malmin lentoliikenne sirtää Sipooseen". I resultatet i gårdagens tidning citerades en kommentar på eller ett villkor för ett jakande svar: "Jos Helsinki vastalahjaksi luopuu Sipoo-kaappauksestaan." (Se bilden ovan.)

I dagens Hbl ingår en artikel med rubriken "Sibbo redo diskutera flygfält". Jag citerar de inledande raderna:

Sibbo kan vara ett alternativ då Malms flygfält i Helsingfors måste flyttas. Kommunen är beredd att diskutera att flygfältet placeras i Sibbo.

- Vi vill poängtera att vi inte förhåller oss negativt till det här, vilket man låtit förstå i offentligheten, säger kommundirektör Markku Luoma.
Helsingfors stadsstyrelse kräver i ett utlåtande till utkastet till generalplan för Sibbo år 2025 att Sibbo reserverar plats för ett flygfält som kan ersätta Malm.
Luoma påpekar att varken Helsingfors eller Sibbo avgör den här frågan. Den utreds av Luftfartsstyrelsen och väntas bli klar så småningom. På frågan var i Sibbo ett flygfält kunde placeras svarar Luoma:
- Det kan vi inte säga, men vi vet inte heller vad Helsingfors är ute efter.

På samma sida i tidningen har Hufvudstadsbladet publicerat en notid med rubriken "Sfp-ministrar utreder jäv". Jag citerar ur notisen:

Stefan Wallin och Astrid Thors kan ännu inte säga om de är jäviga då rege­ringen avgör Sibbofrågan. De båda sfp-ministrarna har för avsikt att tala med biträdande justitiekanslern Jaakko Jonkka för att höra hans bedömning.
De fyra ministrar som varit med om Helsingfors stads beslut att föreslå en gränsjustering mot Sibbo anser sig vara jäviga. And­ra ministrar som framfört sin åsikt väldigt starkt uppmanas överväga sin medverkan.

Astrid Thors har tydligast uttryckt sina åsikter i frågan på sin blogg medan hon ännu inte var minister. Det är någonting helt annat än att så som statsminister Matti Vanhanen i intervjuer säga sig ha uppmuntrat Helsingfors att föreslå en gränsjustering. Wallin har varit mycket försiktig att uttala sig i Sibbofrågan, men han lånade sitt ansikte till valreklam där Sfp sades vara 100 % av samma åsikt som de 89 % som i folkomröstningen i Sibbo röstade mot Myllyniemis förslag. Frågan är vilka följderna skulle vara om Sfp-ministrarna ine jävade sig.

I notisen som jag ovan citerar ur berättas för övrigt att enligt Wallin gränstvistfrågan inte väntas komma upp i statsrådet på ett tag. Jag får väl fortsätta min bevakning av fallet Sibbo, fastän jag egentligen inte skulle ha tid till det.

Torsdagens utgåva av Sipoon Sanomat innehåller som vanligt flera artiklar som är relaterade till den aktuella gränstvisten. Av speciellt nyhetsvärde är en artikel med rubriken "Heli-radan tarve ja linjaus tutkitaan vielä kerran". Sipoon Sanomat har talat med överdirektör Harri Cavén vid kommunikationsministeriet. Eligt Cavén torde utredningen om HELI-banan bli klar i början av år 2008. I princip har utredningen relevans för beslutet i Sibbofrågan, eftersom Helsingfors har baserat sin argumentering för en annektering på att Sibbo inte har råd att bekosta en förlängning av metron till Sibbo. Carvén bedömer att det inte är realistiskt att dra så väl en järnväg som en metrolinje österut. Helsingfors har däremot hävdat att det finns rum för så väl HELI-banan som Sibbometron. Månne inte ändå gränstvisten kommer upp i statsrådet före det, om det alls behandlas.

Jan Vapaavuori har igår publicerat sitt första blogginlägg sedan riksdagsvalet. Vapaavuori kommenterar här intervjuerna som han gav för Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet. Sibbo omnämns inte direkt i blogginlägget. Vapaavuori noterar i alla fall att samarbetet i huvudstadsregionen bedöms år 2008, varefter man besluter om en utredning av en eventuell kommunsammanslagning. Även denna eventuella utredning hade det funnit skäl att vänta på innan Sibbofrågan avgörs. En sammanslagning av städerna i huvudstadsregionen skulle göra en annektering av sydvästra Sibbo omotiverad även ur Helsingfors synvinkel.

Minst fyra ministrar jävar sig. Den 4 maj 2007

I dagens utgåva av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Uusi asuntoministeri liittäisi yhteen Helsingin, Espoon ja Vantaan". Jag citerar de sista raderna ur artikeln:

Vapaavuori vaivaantuu, kun häneltä kysyy selvitysmies Pekka Myllyniemen rajansiirtoesityksestä Sipoon ja Helsingin välillä.

"Olen uudessa asemassa ja siinä jäävi osallistumaan päätöksentekoon. Sinänsä on selvää, että kantani asiaan ei ole muuttunut. Joka tapauksessa olisi toivottavaa, että päätös rajansiirrosta tehtäisiin mahdollisimman pian."

I dagens Helsinginsanomat ingår dessutom en artikel med rubriken "Takametsän Iso Paha Susi", där Jan Vapaavuori får spela rollen av Stora Stygga Vargen.

Yle har i natt publicerat en notis med rubriken "HS: Asuntoministeri yhdistäisi pääkaupunkiseudun". I notisen noteras refereras även till Hufvudstadsbladet. Jag citerar:

Hufvudstadsbladet puolestaan kertoo, että helsinkiläisministerit Mari Kiviniemi (kesk.), Sari Sarkomaa (kok.), Tuija Brax (vihr.) ja Jan Vapaavuori ovat jäävänneet itsensä Sipoota koskevissa kysymyksissä. Helsinki havittelee itselleen maa-aluetta Lounais-Sipoosta, ja Jan Vapaavuori oli viime kesänä yksi hankkeen alullepanijoista. Hän oli tuolloin Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Den ovannämnda nyheten ingick även i morgonens TV-nyheter. Rubriken på Yle Internytt lyder "Vapaavuori vill ena huvudstadsregionen". Yle Mellannyland har dessutom publicerat en notis med rubriken "Ministrar jävar sig i Sibbotvisten" och Yle Östnyland en notis med rubriken "Fyra ministrar jävar sig i Sibbofrågan".

I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Jäv i Sibbofrågan stökar till regeringsbeslut". Bbl har talat med referendarierådet Jorma Snellman. I artikeln berättas att "En av dem som jävanalysen kommer att gälla är statsminister Matti Vanhanen (c) som uttalat väldigt klara åsikter i Sibbofrågan." Vidare berättas det att "justitiekanslerämbetet har tre besvär i ärendet att utreda".

Helsinggin Sanomat har på förmiddagen publicerat en text med rubriken "Sipoo valmis keskustelemaan lentokentästä". Yle har publicerat notiser med rubrikerna "Sibbo kan tänka sig flygfältsdiskussion", "Sibbo intresserad av flygplats" och "Sipoo sittenkin valmis keskustelemaan lentokentän siirrosta". Notiserna bygger på Sibbo kommuns pressmeddelande "Sibbo kommun: Sibbo redo att även diskutera flygfältsfrågan" (Sipoon kunta: Sipoo valmis keskustelemaan lentokentästäkin). Jag citerar ur pressmeddelandet:

Under de senaste dagarna har en detalj i utlåtandet, dvs. den som gäller en flygfältsreservering, dykt upp i offentligheten. Helsingfors stadsstyrelse kräver att ”placeringsalternativ, t.ex. i Savijärvi, som helt eller delvis ersätter Malms flygfält bör föreslås i planen.” Sibbo
kommun är redo att diskutera en placering av flygfältet på kommunens område, men påminner samtidigt om att saken inte kan avgöras varken av Sibbo eller Helsingfors eller av båda tillsammans.

Kimmo Oksanen har på eftermiddagen på sin blogg Suurkaupungin hai på Helsingin Sanomats bloggplats publicerat ett blogginlägg med rubriken "Helsinki ja Sipoo pallottelevat kentällä". Oksanen skriver att "Helsingin kaupunginhallituksen keskiviikkoiseen lausuntoon Espoon yleiskaavaluonnoksesta ... vaadittiin muun muassa, että Sipoon Savijärvi tulisi ottaa lukuun Malmin lentokentän mahdollisena korvaajana." Naturligtvis var det Sibbos och inte Esbos utkast till generalplan som stadsstyrelsen gav ett utlåtande om. Viktigare kan det vara att påpeka att stadsstyrelsen enligt beslutsmeddelandet strök namnet "Savijärvi". Oksanen noterar att sydvästra Sibbo har utgjort ett alrenativt byggnadsområde till Malm. Jag citerar:

Sipoon kunnanjohdon vastauksessa Helsingille on jokseenkin ärtynyt ja piikikäs sävy. Mutta piikittelynä voi pitää myös Helsingin kaupunginhallituksen esitystä, että Malmin lentokenttä pitäisi siirtää juuri Sipooseen. Lentokenttähän on Helsingin mielessä väikkynyt hyvänä asuntorakentamismaana, samoin kuin Lounais-Sipoo, osittain jopa toisensa pois sulkevina mahdollisuuksina. Jos Helsinki saa Lounais-Sipoon, Malmin lentokenttää ei tarvitse rakentaa asunnoiksi. Ai vastustatte Lounais-Sipoon liittämistä Helsinkiin? No ottakaa sitten lentokenttä ja kaatopaikka… niin ja lisäksi Lounais-Sipoo luonnollisesti liitetään Helsinkiin.

Det var helt väntat att de ministrar som är medlemmar i Helsingfors stadsfullmäktige jävar sig när statsrådet tar ställning till förslagen på en inkorporering. Det var den 1 december som justitiekansler Paavo Nikulas uppfattning om ministrarnas domarroll först uppmärksammades. (Se Misstankar om jäv. Den 1 december 2006.) Ministrarnas jäv torde delvis vara en tolkningsfråga, men det är högst anmärkningsvärt att Hannes Manninen inte noterade jävproblemet då det begav sig senaste sommar. Sari Sarkomaa (saml), Tuija Brax (gröna) eller Jan Vapaavuori (saml) kunde i juni ifjol naturligtvis inte förutspå att de skulle vara ministrar då regeringen tar ställning i Sibbofrågan. Mari Kiviniemi var däremot även i fjol (vikarierande) minister, liksom Matti Vanhanen (c), Hannes Manninen (c) och Eero Heinäluoma (sdp), som lika så uttalde sin ståndpunkt i frågan. Speciellt tydligt har Vanhanen tagit ställning. Hade centerministrarna förstått att frågann om en gränsjustering är en förvaltningsfråga, där ministrarna förutsätts agera som opartiska domare, hade de knappast uttryckt sitt stöd för en annektering. Då hade Manninens strukturgrupp knappast heller uppnåt enighet eller Helsingfors gjort sitt annekteringsbeslut.

Kiviniemi jävar sig. Den 3 maj 2007

I dagens utgåva av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Kuntaministeri Kiviniemi jäävää itsensä Sipoon-rajansiirrossa" och underrubriken "Sisäministeriö valmistelee rajansiirtoesitystä valtioneuvostolle". Jag citerar de inledande raderna:

Kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk) aikoo jäävätä itsensä valtioneuvostossa Helsingin ja Sipoon välisessä rajakiistassa.
Syynä on se, että hän oli viime kesänä kaupunginvaltuutettuna mukana päättämässä Helsingin rajansiirtoesityksestä Länsi-Sipoossa.
Rajansiirtoesityksen valtioneuvostoon vie todennäköisimmin Kiviniemen ensimmäinen sijainen, kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk).
Vielä ei tiedetä, tuodaanko rajansiirtoasia valtioneuvostoon ennen kesälomia vai vasta syksyllä. Asiasta on tarkoitus sopia Pekkarisen kanssa lähipäivinä.

Nyheten förklarar Kimmo Oksanens aggressiva blogginlägg "Raja vedettävä Sipoonjokeen asti" från igår. I samband med sitt blogginlägg har Oksanen länkat till min blogg.

Yle Uudenmaan uutiset har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Helsinki epäilee Sipoon yleiskaavaehdotusta" och senare en notis med rubriken "Merellinen Sipoo ei avaudu asumiseen".

"Sipoo ei halua Malmin lentokenttää" är rubriken på en notis i dagens nummer av Uutislehti 100. Dagens fråga (Päivän kysymys) i dagens tidning lyder "Pitäiisikö Malmin lentoliikenne siirtää Sipooseen?" Jag vet inte vad man borde svara på den frågan.

"'Sibbomark ger vingar åt planeringen'" är rubriken på en artikel i dagens Borgåblad. Här handlar det dock inte om flygplansvingar, utan om Pekka Korpinens rapport "Helsinki – tulevaisuuden kaupunki" (pdf).

Vid fyratiden har Yle Östnyland i en notis med rubriken "Kommunministern jävar sig i Sibbofrågan" noterat att Kiviniemi jävar sig . Vid middagstiden publicerade Yle Östnyland en notis med rubriken "Helsingfors fokuserar på fel frågor". I den senare notisen berättas det att "Luoma tror att marktvisten mellan Helsingfors och Sibbo har påverkat utlåtandet." Även om Nylands förbund tidigare kommit med liknande synpunkter, är det väl uppenbart att Helsingfors utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo är en "diger lunta till försvar för inkorporering i Sibbo", så som Hufvudstadsbladet i ett ledarstick den 1 maj betecknade dokumentet. Samtidigt är det för Helsingfors ett lämpligt läge att tvinga Sibbo bevisa sin samarbetsvilja. Vid femtiden har Yle Mellannyland publicerat en notis med rubriken "Sibbogeneralplan väcker kritik", handlar om Helsingfors utlåtande. Rubriken ändrades strax till "Tvist om Sibbos generalplan".

Yle Mellannyland har vid femtiden publicerat en notis med rubriken "Landskapsförbund bör slås ihop". Notisen berättar att Vanda förordar sammanslagningen av Nylands och Östra Nylands landskapsförbund och att ärendet tas upp på stadsstyrelsens möte den 7 maj. Enligt föredragningslistan (MS World) är det Inrikesministeriet som bett Vanda om ett utlåtande med anlerdning till initiativet till en sammanslagning av de nyländska landskapsförbunden som kom från Nylands landskapsförbund. I förslaget till utlåtande säges det bl.a. fölljande:

Pääkaupunkiseudun neuvottelukunta on todennut 14.2.2006 kaupunkien yhteisessä vastauksessa sisäasianministeriölle kunta- ja palvelurakenneuudistushankkeeseen, että Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliitot tulee yhdistää. Vain tällä tavoin toimien maan ainoa metropolialueen hallittu laajeneminen myös itäsuuntaan mahdollistuu.

23:00
I morgondagens Hufvudstadsblad ingår en artikel med rubriken "Helsingforsministrar jävar sig i Sibbofrågan". Jag citerar de inledande raderna:

Minst fyra ministrar jävar sig innan regeringen avgör Sibbos öde. Men jävet kan komma att gälla långt fler än så. Det beror på hur man tolkar förvaltningslagen.

De ministrar som röstade för Helsingfors annekteringsförslag i stadens beslutande organ förra året håller sig borta då gränstvisten kommer upp i statsrådet. Det lovar de efter att ha konsulterat biträdande justitiekansler Jaakko Jonkka.

I morgondagens Hufvudstadsblad ingår även en intervju med bostadsminister Jan Vapaavuori under rubriken "Frivilligt samarbete bäst i Helsingforsregionen". Vapavuori, som är jurist och borde känna till det västerländska rättstraditionens grundläggande principer, talat hör och häpna om en Lex Sibbo! Kanske handlar det ändå bara om skrämseltaktik, som tycks känneteckna det "frivilliga samarbetet" i huvudstadsregionen. Jag citerar:

Före eller efter semestrarna måste Vanhanens tvåa ta ställning till förslaget att flytta Sibbogränsen. Vapaavuori har redan konstaterat sitt eget jäv.
Oberoende av vad beslutet blir påverkar tiden av okunskap hela regionen. Det är viktigt att beslutet kommer relativt snabbt.
Bostadsministern säger att gränsjusteringen kan förverkligas från början av 2009 om regeringen avgör till Helsingfors fördel. Då sker kommunalvalet 2008 enligt de nya gränserna.
Vi kommer inte att ha långa besvärsprocesser. HFD och sen är det slut, säger Vapaavuori.
Om regeringen besluter att inte justera gränsen enligt Myllyniemis eller Helsingfors förslag behöver inte slaget vara förlorat. Regeringen kan stifta en Lex Sibbo.

Nej, regeringen stiftar inga lagar. Den lagstiftande makten tillkommer riksdagen. Hbl måste ha citerat bostadsninistern fel. Utterligare ingår i morgondagens Hbl en artikel med rubriken "I brist på svensk skola blev Vapaavuori finsk". Jag citerar ur artikeln:

I de flesta kommuner i Helsingforsregionen tror man att valet av Vapaavuori till bostadsminister kommer att sätta fart på utvecklingen.
I Sibbo är man dock betänksam, det är ju Vapaavuori som varit huvudarkitekten för attacken för snart ett år sedan.
Nu förväntar vi oss att han skall se på hela regionen som en helhet, inte längre ur en kommuns synpunkt, säger kommunstyrelsens ordförande i Sibbo, Christel Liljeström.


Undfallenhet eller motstånd? Den 2 maj 2007

Yle har på morgonen publicerat notiser med rubrikerna "Nej till flygfält i Sibbo", "Sibbo vill inte ha Malms flygplats", "Sipoo ei hyväksy lentokenttää alueelleen" och "Sipoo Helsingin lentokenttäsuunnitelmista". Enligt kommundirektör Markku Luoma finns det inte någon plats i Savijärvi där flygfältet kunde placeras. Om entusiasmen inte är stor över förslaget på att flytta Malms flygfält till Sibbo, så förhåller man sig desto mera positivt till HELI-banan. Yle Östnyland har på eftermiddagen publicerat en notis med rubriken "Östnyland hurrar över Helibaneutredning".

Själv bedömde jag i söndags (se Flygplats till Savijärvi? Den 29 april 2007) att planerna på ett flygfält i Sibbo liksom HELI-banan kunde vara ett argument mot en annektering. För Matti Vanhanen och Centern i Helsingfors vore det snöpligt om Malms flygfält bebyggdes, trots alla insatser för ett ersättande område för småhusbebyggelse i Sibbo. Även för överborgmästare Jussi Pajunen skulle det vara pinsamt om Sibbo kunde erbjuda en plats att flytta flygverksamheten till. Helsingfors generalplan ogiltigförklarades ju för Malms del på grund av Pajunens jäv. Kanske det trots allt är bäst att Sibbo räddar Vanhanens och Pajunens ansikten genom att ta avstånd från förslaget på ett flygfält till Sibbo. En reservering för ett flygfält skulle naturligtvis inte heller i sig garantera att sydvästra Sibbo räddas.

Frågan om Sibbo bör underkasta sig Helsingfors krav eller göra motstånd och förlita sig på lagen har paralleller till frågan om hur Finland skulle motverka förryskningen för ett århundrade sedan. Medan gammelfinnarna förespråkade och praktiserade undfallenhetspolitik representerade ungfinnarna och det svenska partiet en konstitutionell linje, som stod för passivt motstånd. Efter fortsättningskriget och andra världskriget kom undfallenhetspolitiken til heders. Paasikivis visdom låg i insikten att Moskva var ett maktcentrum - inte en domstol där man skipar rätt. Något Nationernas förbund, som garanterade rättvisa, kunde man inte heller mera lita på. Det kan vara bra att vara medveten om att respektenför lagen är låg bland Helsingforspokitikerna. Men även om den finska rättsstaten har har brister, så tycker jag att man bör förlita sig på lagen, åtminstone så länge som den är entydig. Att visa samarbetsvilja är kanske viktigare för Östra Nyklands förbund än för Sibbo som kommun.

Eftersom Helsingfors byggt sin argumnetering för en annektering på att Sibbo inte har råd att bekosta en metrolinje, utgör HELI-banan ett starkt argument mot en annaktering. Ett stöd för HELI-banan är dock inget uttryck för undfallenhet, snarare tvärtom. Vill man se någonting negativt med Helibaneutredningen, så skulle det vara att ett negativt besked för HELI-banan skulle ge vatten på Helsingfors kvarn. Emedan HELI-banan nu skall utredas, så har Sibbo dock alla skäl att inte förbinda sig vid metroalternativet. Tidpunkten för utredningen torde vara retsam för Helsingfors. I Helsingfors vill man hålla fast vid sin åsikt om Sibbometrons nödvändighet tills Statsrådet gjort sitt eventuella beslut i Sibbofrågan. Samtidigt har Helsingfors i alla skäl att i metropolens namn lobba för HELI-metron.

Liksom jag noterat i blogginlägget "HELI-banan är aktuell. Den 25 april 2007" skriver biträdande stadsdirektör Pekka Korpinen i sin rapport "Helsinki – tulevaisuuden kaupunki" (pdf) att "joko rakennetaan Heli-rata paikallisliikennettä varten Porvooseen tai jatketaan metroa Vantaan Västerkullan kiilan pohjoisosan läpi Sipoosta irtaantuvalle alueelle". Liksom jag noterat i blogginlägget "Sandhamn. Den 19 februari 2007" säger Pajunen i
en intervju med rubriken "Mayor Jussi Pajunen: Helsinki - World-class innovation environment, star performer in competitiveness and creativity" i tidningen Nordicum 6/2006 följande:

On the Helsinki-St Petersburg route the rail connection plays an important role. Today this route takes just over five hours, and in the future we will be able to reach Russia’s second city in not much more than three hours

HELI-banan är naturligtvis ytterst viktig för Pajunens trippelmetropol Helsingfors-Tallin-Sankt Petersburg. Den är även viktig med tanke på Helsingfors-Vanda flygfält. Lika väl talas det i stadsdirektörens förslag till uåtande över utkastet til generalplan för Sibbo i mycket försiktiga ordalag om HELI-banan. Jag citerar ur förslaget, som finns i föredragningslistan för dagens stadsstyrelsemöte:

HELI-radan (Helsingistä itään suuntautuva ratahanke) toteuttamismahdollisuuksia tullaan pohtimaan valmisteilla olevassa ratahallintokeskuksen selvityksessä. Jos HELI-rata toteutuu, se todennäköisesti on nopea kaukoliikennettä palveleva hanke, eikä sillä ole roolia Sipoon paikallisliikenteessä. Itä-Uudenmaan maakuntaluonnoksessa esitetty radan tavoitenopeus on 300 km/t. Näin toteutettuna se olisi ennemminkin Sipoon aluetta voimakkaasti jakava elementti.

Om en hastighet upp till 300 km/h talas det faktiskt om i föredragningslistan för stadsplaneringsnämndens möte den 4 maj 2006, men om hastigheten hela tiden var så hög, så skulle kunde man från Helsingfors nå Sankt Petersburg på inte mycket mera än en 1, 5 h. Dessutom noterar föredragaren vid stadsplaneringsnämndens ovannämnda möte att "suunnitellaan kaksiraiteisena henkilöliikenneratana, jossa varaudutaan sekä nopeisiin juniin (tavoitenopeus 300 km/t) että taajamajuniin". Om HELI-banan har en splittrande effekt, så beror det inte på att den inte skulle ge rum för regionala tåg eller för att några tåg om dagen skulla färdas med hög hastighet. Den splittrande effekten beror på att inga plankorsningar är möjliga, men naturligtvis möjliggör inte heller metron några plankorsningar.

19:30
Enligt beslutsmeddelandet från dagens stadsstyrelsemötet i Helsingfors gjordes det några mindre ändringar i utlåtandet över utkastet till generalplan för Sibbo. Jan D. Oker-Blom (sfp) föreslog att några stycken skulle strykas, men hans förslag röstades ner. Angående flyttningen av Malms flygplats till Sibbo beslöt stadsstyrelsen att stryka ”Savijärvi”. Den nya ordalydelsen torde vara följande: "Malmin lentokenttää kokonaan tai osin korvaavat sijoitusvaihtoehdot tulisi esittää suunnitelmassa." Detta kan väl tolkas som ett medgivande om att Savijärvi inte är en lämplig ort. Det var fastighetskontoret som stod bakom den ursprungliga formuleringen.

De pinsamma citaten från Pekka Myllyniemis rapport strök man tydligen inte. Det mest pinsamma citatet i stadsplaneringskontorets utlåtande från den den 27 mars, som även ingick i Pajunens anförande vid stadsfullmäktigemötet den 21 juni, hade Pajunen tydligen själv förstått att stryka eller omformulera. I stadsplaneringskontorets utlåtande står det enligt följande:

Yleiskaavaluonnoksessa tulisi selvemmin ottaa huomioon Sipoon sijainti ja asema pääkaupunkiseudun osana ja kehittää rakennettaan selvemmin koko seudun rakenteeseen tukeutuvana ja sitä tukevana.

Kuten selvitysmies Pekka Myllyniemen selvityksessä todetaan: "Sipoon rakenne on hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan. Tämä on osaltaan estänyt fyysistä ja toiminnallista kehitystä Helsingin ja Sipoon rajalla."

I stadsdirektörens förslag till utlåtande lyder motsvarande text enligt följande:

Yleiskaavaluonnoksessa tulisi ehkä vieläkin selvemmin ottaa huomioon Sipoon sijainti ja asema pääkaupunkiseudun osana ja kehittää rakennetta enemmän laajemman seudun rakenteeseen tukeutuvana ja sitä tukevana. Tässä katsannossa mm. Itä-Uudenmaan liiton suunnitelmissa tyypillinen Porvooseen suuntautuminen on silmien ummistamista todellisuudelta.

21:00
Kimmo Oksanen har på sin blogg Suurkaupungin hai på Helsingin Sanomats bloggplats publicerat ett blogginlägg med rubriken "Raja vedettävä Sipoonjokeen asti". Om jag inte hade läst Oksanens blogg förut, så skulle jag ha tagit detta inlägg för en parodi. Oksanen torde dock mena allvar. Jag citerar det första stycket:

Lounais-Sipoo liitetään Helsinkiin. Valtioneuvosto päättää asiasta joko kesälomia ennen tai niiden jälkeen. Puntaroitavana onkin enää, liitetäänkö Sipoosta Helsinkiin laajempi vai pienempi alue. Helsingin ehdottaman alueen taka-raja tulisi Sipoonjokeen (Sibbå å), ja selvitysmies Pekka Myllyniemen ehdottama raja noin puoliväliin siitä. Nyt kun jonkinlainen liitos näköjään joka tapauksessa tehdään, Sipoonjoki on ehdottomasti parempi ja selkeämpi luonnonraja.

Enögt perspektiv. Den 1 maj 2007

Huvudnyheten på första sidan i dagens Borgåblad har rubriken "Helsingfors skärper tonen mot Sibbo". På sida 4 finns den egentliga artikeln under rubriken "Jordupplag, flygfält, flera byggen i Sibbo, önskar Helsingfors". Artikeln handlar om förslaget till Helsingfors utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo. Borgåbladet har kontaktat kommunstyrelseordförande Christel Liljeström, som säger att Helsingfors bara enögt tittar på sina egna motiv.

Ledarsticket "Se inte Sibbo som en bakgård" i dagens utgåva av Hufvudstadsbladet handlar lika så om Helsingfors utlåtande, eller den "digra lunta till försvar för inkorporering i Sibbo" som Helsingfors stadsstyrelse har på sitt bord i morgon. I dagens tidning ingår där till en artikel med rubriken "Helsingfors kritiserar Sibbos generalplan".

I förslaget till utlåtande, som finns i föredragningslistan för Helsingfors stadsstyrelsemöte den 3 maj, står det bl.a. följande:

Yleiskaavaluonnoksessa tulisi ehkä vieläkin selvemmin ottaa huomioon Sipoon sijainti ja asema pääkaupunkiseudun osana ja kehittää rakennetta enemmän laajemman seudun rakenteeseen tukeutuvana ja sitä tukevana. Tässä katsannossa mm. Itä-Uudenmaan liiton suunnitelmissa tyypillinen Porvooseen suuntautuminen on silmien ummistamista todellisuudelta.

Den ovanciterade texten förefaller bygga på stadsplaneringskontorets utlåtande från den 27 mars, som lika så återges i föredragningslistan. Jag citerar ur stadsplaneringskontorets utlåtande:

Yleiskaavaluonnoksessa tulisi selvemmin ottaa huomioon Sipoon sijainti ja asema pääkaupunkiseudun osana ja kehittää rakennettaan selvemmin koko seudun rakenteeseen tukeutuvana ja sitä tukevana.

Kuten selvitysmies Pekka Myllyniemen selvityksessä todetaan: "Sipoon rakenne on hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan. Tämä on osaltaan estänyt fyysistä ja toiminnallista kehitystä Helsingin ja Sipoon rajalla."

Liksom jag noterat i blogginlägget "Citat av citat av citat... Den 27 april 2007" har Myllyniemi inte själv författat den ovanciterade texten. Stycket i Myllyniemis rapport där texten ovan ingår lyder i sin helhet enligt följande:

Sipoon omat kaavoitussuunnitelmat eivät ole tähän mennessä tukeneet metropolialueen luontevaa kehitystä tarjota kasvumahdollisuudet kaikkiin ilmansuuntiin. Sipoon rakentamisvolyymit ovat olleet pienet. Sipoon rakenne on hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan. Tämä on osaltaan estänyt fyysistä ja toiminnallista kehitystä Helsingin ja Sipoon rajalla.

I Helsingfors utlåtandet till länsstyrelsen från den 29 november ingår följande stycke:

Sipoon omat kaavoitussuunnitelmat eivät ole tähän mennessä tukeneet metropolialueen luontevaa kehitystä kaikkiin ilmansuuntiin. Sipoon rakentamisvolyymit ovat olleet pienet. Sipoon rakenne on hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan. Tämä on osaltaan estänyt fyysistä ja toiminnallista kehitystä pääkaupunkiseudun ja Sipoon rajalla, mikä on haitannut koko Itä-Helsingin kehitystä.

Visst är det komiskt att stadsplaneringskontoret citerar Myllyniemi där han talar om utvecklingen på gränsen mellan Helsingfors och Sibbo, då Helsingfors i sitt utlåtande till länsstyrelsen redan observerat att Helsingfors och Sibbo saknar gemensam gräns och därför bytt ut "kehitystä Helsingin ja Sipoon rajalla" mot "kehitystä pääkaupunkiseudun ja Sipoon rajalla". Det ovanciterade stycket återfinns delvis även i Jussi Pajunens anförande vid stadsfullmäktige mötet den 21 juni, där det bl.a. står följande:

Sipoon omat kaavoitussuunnitelmat eivät ole tähän mennessä edellä mainittua kehitystä tukeneet. Rakentamisvolyymit ovat olleet pienet ja yhdyskuntarakenne Helsingistä katsoen hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan.

Även i förslaget till utlåtande om utkastet till generalplan för Sibbo citeras delar av texten i Myllyniemis rapport, men man har lämnat bort satsen "Sipoon rakenne on hajaantunut ja merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan." Istället refereras till Sibbos generalplanebeskrivning (pdf), där det står att "Sibbo har historiskt, språkligt och kulturellt i hög grad riktat sig till Borgå." (Sipoo on suuntautunut historiallisesti, kielellisesti ja kulttuuristesti merkittävässä määrin Porvoon suuntaan.) I förslaget till utlåtande noteras att "Lounais-Sipoo on kuitenkin selvästi enemmän sidoksissa pääkaupunkiseutuun, osa seutua." Det stämmer i och för sig, men generalplanebeskrivningen noteras i själva verket att "arbetsresorna riktar sig däremot i huvudsak mot huvudstadsregionen" och att "nya invånare arbetar huvudsakligen i huvudstadsregionen och de har för det mesta inga andra särskilda band till Sibbo än att kommunen med sitt läge och natur erbjuder en attraktiv och trivsam boplats". Att Sibbo historiskt, språkligt och kulturellt i hög grad riktat sig till Borgå betyder inte alls att strukturen i Sibbo skulle vara "merkittävältä osin suuntautunut Porvoon suuntaan". Tvärtom har gränstrakterna mellan Sibbo och Borgå eller åtminstone Savijärvi fungerat som Sibbos bakgård.

I förslaget till utlåtande betonas att Sibbo bör se till hela Helsingforsregionens behov. Jag citerar:

Helsingin kaupunginhallitus kiinnittää Sipoon huomiota siihen, että Sipoon kuntaa erillään tarkasteltaessa saadaan hieman eri tulos suhteessa tavoitteiden toteutumiseen kuin tarkasteltaessa kuntaa osana Helsingin metropolialuetta ja seutua. Koko seudun kannalta em. tavoitteet eivät näyttäisi täyttyvän kovinkaan hyvin.

Naturligtvis kunde man tillägga att det hela ser olika ut beroende på om Helsingfors ses som en del av Östnyland eller en del av Helsingforsregionen. Det ironiska är att Helsingfors eget utlåtande är så oerhört Helsingforscentrerat. Detta gäller alldeles speciellt Helsingfors synpunkter på sydvästra Sibbo. Här representerar Helsingfors på inget sätt huvudstatdsregionens eller Helsingforsregionens intressen, utan utryckligen Helsingfors stads intressen. Om Helsingfors inte ägde mark i sydvästra Sibbo eller hoppades på att kunna inkorporera sydvästra Sibbo, skulle staden se på Sibbos utkast till generalplan på ett helt annat sätt. Nu förhindrar Helsingfors ambitioner i Sibbo ett jämlikt samarbete och en vettig planering av Helsingforsregionens östra del. I sin enögdhet, eller borde man säga enfald, har man i Helsingfors fått för sig att allt som är i Helsingfors intresse även är i allmänt intresse.

Christel Liljeström har på kvällen i ett blogginlägg som hon gett rubriken "Helsingfors stad + Nylands Förbund = Sant !" kommenterat Helsingfors stadsdirektörs förslag till utlåtande gällande Sibbos generalplan. Liljeström noterar att texten i förslaget till utlåtande, som stadsstyrelsen i morgon skall ta ställning till, låter bekant. För övrigt tänder Liljeström inte på förslaget att flytta Malms flygverksamhet till Savijärvi. Hon vet berätta att alternativet redan har utretts. Blogginlägget innehåller även annan information med nyhetsvärde, bl.a. om att bostadsministern har lovat besöka Sibbo.

I sitt blogginlägg hoppas Liljeström att jag skall ta en titt på Nylands förbunds utlåtande gällande Östra Nylands landskapsplan. Jag har läst igenom Nylands förbunds utlåtande över utkastet till landskapsplan från den 13 juni 2005. Liksom i förslaget till Helsingfors utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo talas det bl.a. om Box som en alternativ plats för flygfältet och om avfallshantering över lanskapsgränser. Mig slår det mest att Nylands förbunds utlåtande huvudsakligen handlar om Helsingfors intressen i Sibbo. Jag skulle gärna ändra lite på ekvationen i Liljeströms rubrik. Jag föreslår följande ekvation: Nylands förbund = Helsingfors stad. Åtminstone förefaller Nyland se med bara ett öga eller låta endast en röst bli hörd.

Den största vikten i Nylands förbunds utlåtande från den 13 juni 2005 läggs liksom i Nylands förbunds utlåtande över utkastet till landskapsöversikt för Östra Nyland från den 21 september 2005 vid att utkastet inte stöder "utvecklingszonen" eller "axeln" Helsingfors - Borgå. Jag frågar mig om Nylands förbund eller Helsingfors stad verkligen bryr sig om att utveckla axeln Helsingfors - Borgå, då man vill koncentrera ny bebyggelse till en satellitstad i sydvästra Sibbo och föredrar en förlängning av Mellungsbackametron fram om en vanlig järnvägslinje.

Stadsstyrelseordförandens make. Den 30 april 2007


Yle Internet har idag publicerat notiser med rubrikerna "Malms flygplats flyttas till Sibbo?", "Flygfält i Sibbo bör utredas" och "Nej till förbundssammanslagning". Den förstnämnda notisen har även publicerats på YLE FST5:s nyhetsfönser. Därtill har Yle Uudenmaan uutiset publicerat en notis med rubriken "Helsinki on siirtämässä Malmin lentokenttää Sipooseen".

I kolumnen "Vieraskynä" på ledarsidan i dagens nummer av Helsingin Sanomat skriver Tarmo Palonen under rubriken "Palvelujärjestelmä tasapuoliseksi" om KSSR (Paras) och Sibbofrågan. Jag citerar ur kolumnen:

Helsingin kaupunki otti varaslähdön, kun se vaati jo kunta- ja palvelurakenneuudistuksen suunnitteluvaiheessa Sipoolta alueliitosta. Sipoon asukasmäärä alittaa kuitenkin jo nyt laissa määritellyn tavoitekoon, joten on luonnollista, että kunnassa vastustetaan kasvualueiden luovuttamista monta kertaa suuremmalle naapurille.

Jos uusi hallitus tekee Sipoon asiassa ensi töikseen laillisuuden rajoja hipovan ratkaisun, koko Paras-hankkeen tulevaisuus tulee kyseenalaiseksi. Pelkän puitelain perusteella ei pidä tehdä yksittäisiä päätöksiä; lain täytäntöönpanosäännökset ja kuntakohtaiset suunnitelmat ovat vasta tekeillä.

Jos Helsingin itäpuolella ilmenee ylipääsemättömiä liitospaineita, pitää koko Sipoo liittää Helsinkiin. Samalla tulee Itä-Uudenmaan tynkämaakunta yhdistää Uudenmaan liittoon.

En annektering av sydvästra Sibbo hotar Sibbos existens. Till dem som vill förinta Sibbo hör maken till Helsingfors stadsstyrelses nyvalde ordförande, Matti Niiranen. Om Suvi Rihtniemis (saml) egna uttalanden i Sibbofrågan har jag skrivit i blogginlägget "Vapaavuoris efterträdare? Den 24 april 2007". Jämfört med sin make är Rihtniemis ställningstaganden för en annektering diplomatiska. I gårdagens nummer av stadsdelstidningen Töölöläinen ingår en kolumn med rubriken "Sipoo kolmeen osaan - turvataan Töölönkin keuhkot", som "Töölöntullin puominvartija" Niiranen skrivit. Redaktör Niiranen vill spjälka Sibbo för att rädda Sibeliusparken... Jag citerar de inledande raderna:

Puominvartija ennusti ennen eduskuntavaaleja, että porvarihallitusta pukkaa. Ennustus toteutui. Nähtäväksi jää, miten käy ennustuksen Lounais-Sipoon liittämisen Helsinkiin kanssa. Katsotaan.

Sipoon lounaisosan liittäminen Helsinkiin toteutuu toivottavasti alkaneen porvarihallituksen kaudella. Itse asiassa Sipoo tulisi pilkkoa kolmeen osaan: yksi osa Helsingille, yksi Keravalle ja yksi Porvoolle.

Järkevä ja kestävä kehitys edellyttää kuntien rajojen muuttamista pääkaupunkiseudulla.

Ei voi olla järkevää, että jotkut kielelliset tai pienen kunnan itsekkäät mielihalut ja protektionismi estävät Suomen ainoan metropolin kehittämisen ja sitä kautta koko valtakunnan edun. Sitä paitsi: monen sipoolaisen maanomistajan taloudellinen etu olisi, että koko kunta pilkottaisiin.

Bilden ovan har jag lånat från bildalbumet på Rihtniemis webbplats. Bildtexten i albumet lyder enligt följande:

Suvi Rihtniemen ja hänen puolisonsa, toimittaja Matti Niirasen, yhteisiin harrastuksiin kuuluvat kävelyretket Helsingin puistoissa ja kaduilla. Suvin mielestä Helsingin laajentuminen Sipooseen mahdollistaa kaupungin vihreän ja puistomaisen yleisilmeen jatkumisen kauas tulevaisuuteen.

Helsingfors stad har först idag publicerat diskussionsprotokollet från stadsfullmäktigemötet den 28 februari. Här anger Rihtniemi andra motiv för en annektering. Jag citerar ur hennes anförande:

Helsingin verotulokertymän kehitys on edelleen suuri huolen aiheemme. Viimeksi asunto-ohjelman lähetekeskustelun yhteydessä totesimme, kuinka merkittävä tekijä asuntopolitiikka on riittävän veropohjan takaamisessa ja näin koko kaupungin talouden vakaudessa. Totesimme silloin - ja kyllä vielä nytkin - että vain rakentamalla tarpeeksi houkuttelevia ja tasokkaita asuinalueita ja riittävän monimuotoisia ja tilavia asuntoja - unohtamatta seudullista yhteisvastuullista asuntopolitiikkaa - saamme meille epäedullisen väestömuutoksen pysäytettyä ja sen mukana veropohjamme kehityksen terveemmälle uralle. Toivottavasti tämä alueliitos Sipoosta toteutuu ja nämäkin tavoitteet sitten sitä kautta.

Flygplats till Savijärvi? Den 29 april 2007

I torsdagens nummer av Sipoon sanomat ingick en en artikel med rubriken "Lounais-Sipoon rakentamiselle ryöpytystä luonnonsuojelijoilta" och citatet "Sipoonkorven rajaa siirretty likaa pohjoiseen". Artikeln handlar om Nylands miljöskyddsdistrikts och Helsingfors naturskyddsförenings utlåtande över utkastet till generalplan för Sibbo 2025 (pdf) från den 13 april. (Se Sibbofarsen fortsätter. Den 22 april 2007.) I gårdagens blogginlägg hävdade jag att fallet Sibbo handlar om en konspiration. Att tala om en konspiration skulle vara speciellt motiverat, ifall det visar sig att Sibbopolitiker eller -tjänstemän är inblandade. Om man läser utkastet till generalplan lika noga som Nylands miljöskyddsdistrikts och Helsingfors naturskyddsförenings har gjort, så finns det faktiskt skäl att misstänka ett dubbelspel. Jag skulle själv dock vara mycket försiktig med att dra dylika slutsatser. Det har tydligt förekommit ett inofficiellt informationsutbyte mellan planerarna eller politikerna i Helsingfors och Sibbo, men det finner jag inte i sig speciellt anmärkningsvärt. Det är väl möjligt att Sibbo, p.g.a. det uppenbara trycket, redan tidigare skisserat utkast som motsvarar Helsingfors önskemål eller inofficiella planer. Det finns dock alla skäl att kritiskt granska Sibbos egna planer i Östersundom med omgivning.


I fredagens blogginlägg "Citat av citat av citat... Den 27 april 2007" skrev jag om förslaget till Helsingfors stadsstyrelses utlåtande om utkastet till generalplan för Sibbo. I föredragningslistan där förslaget till stadsstyrelsens utlåtande återges även stadsplaneringskontorets utlåtande. Helsingfors stadsplaneringskontor beklagar sig minsann inte över att gränsen för Storskogen (Sipoonkorpi) flyttats så långt norrut. Jag citerar ur utlåtandet:

Yleiskaavaluonnoksessa on runsaasti virkistys- ja metsäalueita. Sipoonkorven yhteyteen tehty merkintä "Laajat yhtenäiset metsäalueet/Metsätalousvaltainen alue, joka on laaja, yhtenäinen ja ekologisen verkoston kannalta merkittävä" ulottuu aivan Itäsalmen "Taajamatoimintojen alueen" pohjoisreunaan kiinni. Kun Lounais-Sipoon taajamatoimintojen alue on selvä Helsingin suunnan taajamatoimintojen laajentumisvaraus, ei metsäalueiden ulottaminen näin etelään näytä tarkoituksenmukaiselta. Sipoonkorven rajaus tulee määritellä jatkosuunnittelun yhteydessä ja siihen rajautuvia toimintoja tukevaksi.

I förslaget till stadsstyrelsens utlåtande om utkastet till generalplan ingår flera intressanta detaljer, som jag inte hunnit kommentera. Bl.a. säges det att Sibbo bör reservera ett område för jordpåfyllning. Här tycker jag själv att Sibbo kunde komma emot och visa samarbetsvilja. Åtminstone skulle det vara taktiskt dumt att direkt avvisa förslaget. Jag bor själv nära Nordsjö f.d. jordpåfyllningsområde, "Nordsjö Topp", som är ett populärt utflyktsmål och som fått uppmärksamhet för sin biologiska mångfald.

Svårare att svälja kan förslaget på en reservering för ett flygfält vara. I förslaget till utlåtande heter det faktiskt att "Malmin lentokenttää kokonaan tai osin korvaavat sijoitusvaihtoehdot esim. Savijärvelle tulisi esittää suunnitelmassa." Dagens Helsingin Sanomat har noterat att Helsingfors vill utreda möjligheterna att flytta verksamheten vid Malms flygstation till Savijärvi i en kort notis med rubriken "Helsinki haluaa Sipoon selvittävän Malmin kentän siirtoa Savijärvelle". Yle Internytt/ Mellannyland har idag i en notis med rubriken "Malms flygplats till Savijärvi i Sibbo?" noterat att Finavias utredning om flygplatsen, som borde ha varit färdig igår, är försenad och att det i Helsingfors utlåtandeförslag om Sibbos generalplan 2025 står att "generalplanen borde innehålla förslag om var i Sibbo man kunde placera verksamheten på Malms flygplats".

Det är naturligt att de som direkt skulle beröras av ett flygfält i Sibbo starkt motsätter sig förslaget. Jag skulle inte vilja ha ett flygfält på min åker, ifall jag ägde en åker. I sig tycker jag dock inte att ett flygfält för småflygplan skulle vara speciellt störande. Kanske beror det på att jag från min barndom i Sibbo skärgård är van med småplan som surrar i luften. Jag har själv i blogginlägget "Flygfält till Sibbo! Den 24 september 2006" förslagit att Sibbo gör ett ställningstagande för ett flygfält i Sibbo. Orsaken till att Sibbo enligt min mening borde ta initiativ till ett flygfält i Sibbo är att annekteringen av sydvästra Sibbo speciellt på centerhåll har setts som ett altetnativ till småhusbebyggelse i Malm. (Se Malm eller Sibbo? Den 8 november 2006 , Vanhanens ställningstaganden för Malm. Den 31 januari 2007, Centern i Helsingfors. Den 17 februari 2007.) Frigörs Malm för småhusbebyggelse, kan en annektering av sydvästra Sibbo inte anses aktuell. Flyttas flygverksamheten till Sibbo, torde Malm kunna bevaras som helikopterterminal.