Dröjer. Den 4 april 2011


Ville Ylikahri skrev den 28 mars på Facebook en statusuppdatering om sitt motförslag om en returnering vid stadsstyrelsemötet senaste måndag. Eftersom hans förslag röstades ned, drar han slutsatsen att utkastet till generalplan för Östersundom nu går på utlåtanderunda. Men vad händer om utkastet inte godkänns i Vanda, där stadsplaneringsnämnden idag skall behandla förslaget att lägga fram materialet för generalplanen till påseende. I varje fall lär det dröja ännu innan så väl Sibbo som Vanda har godkänt förslaget att lägga fram utkastet till påseende.


Den första versionen av utkastet till en skuggplan har varit färdigt en tid, men även här lär publiceringen dröja något.

Liittymäympäristön suunnittelua. Den 3 april 2011


I ett flertal blogginlägg har jag påtalat den oklara gränsen mellan Helsingfors och Vanda vid avtaget från Österleden till Ring III. Enligt lantmäteriverkets tolkning av kommunindelningsutredarens förslag liksom i inrikesministeriets tolkning av statsrådets Sibbobeslut från hösten 2007 följer gränsen Österledens gamla sträckning, nedan lantmäteriverket efter HFD:s avgörande i fallet Sibbo gjorde tolkningen att gränsen skall följa Österledens nya sträckning. Det är möjligt att man i samband med den gemensamma generalplanen för Östersundomområde inte behöver ta ställning till denna gränsfråga. Annat hade det varit om Helsingfors gjort en egen delgeneralplan för inkorporeringsområdet.

Då jag vid årsskiftet 2008-2009 diskuterade gränsfrågan med den ansvarige tjänstemannen vid lantmäteriverket hade han svårt att komma med några juridiska motiveringar till lantmäteriverkets tolkning av gränsen. Den enda juridiska motiveringen han kunde ge var att statsrådets beslut inte exakt definierade var gränsen går. Detta påstående var anmärkningsvärt, då ju Sibbo kommun just på en motsvarande grund hade besvärat sig mot statsrådets inkorporeringbeslut. Tjänstemannen vid lantmäteriverket hade flera funktionella motiveringar till lantmäteriverkets tolkning av gränsen.

Man skulle spara pengar, då det inte skulle uppstå några stridigheter mellan Vanda och Helsingfors om underhållet av vägen. Vad tjänstemannen vid lantmäteriverket inte noterade var att det är vägverket som ansvarar för underhållet. Å andra sidan önskar Helsingfors ta över förvaltningen av Österleden, vilket knappast är möjligt ifall en del av vägen går genom Vanda. Ett annat argument som tjänstemannen gav var att området som i konflikt med inrikesministeriets tolkning av statsrådets beslut överförts från Helsingfors till Vanda är obetydligt och svårt att bebygga. I utkastet till generalplan för Östersundom föreslås det aktuella området dock bli en del av ett lokalt centrum med massiv bebyggelse. Skisserna nedan är ur "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja".




Bordlades till följande möte. Den 2 april 2011


Kommunstyrelsen i Sibbo beslöt enhälligt på sitt möte i tisdags bordlägga ärendet som gällde utkastet till generalplan för Östersundom till följande möte. Föredragandes förslag var att godkänna planläggningssektionens förslag, som var att kommunstyrelsen "förordar kommittén för Östersundom att arbetsmaterialet för Östersundom gemensamma generalplan läggs fram offentligt i enlighet med § 62 i markanvändnings- och bygglagen och § 30 i markanvändnigs- och byggförordningen". Vid behandlingen av ärendet i kommunstyrelsen jävade sig Clara Lindqvist (ysi) och Hans Blomber (sfp). Hur kan man vara jävig i ett dylikt ärende?


Kati Vierikko skrev igår ett blogginlägg med rubriken "Kivinokan tulevaisuus maakuntakaavassa", som handlar om så väl Östersundom som Stenudden i Hertonäs. Verikko är bekymrad över att så väl Stednsuden som Östersundomområdet i sin helhet i utkastet till landskapsplan i sin helhet är betecknat som område för tätortsfunktioner. Själv finner jag det ändå anmärkningsvärt att man kritiserat de gröna korridorerna i Östersundom, samtidigt som Stensudden invid Österleden och den färdiga metrolinjen huvudsakligen reserverats för en koloniträdgård och kolonistugor. Verikko tar i inlägget även upp generalplanen för Östersundom. Jag citerar:


Itä-Uudenmaan liiton yhdistymisen jälkeen maakunnan alueen kaava päivitetään pikavauhtia, vähän turhankin tiukalla aikataululla. En usko, että tämä hoppu on tarpeen, mutta on syntynyt ennen kaikkea Helsingin painostuksesta saada maakuntakaava valmiiksi samaan aikaan Östersundomin yhteisen yleiskaavan kanssa. ...

Myös Östersundomin yleiskaava-alue on merkitty kokonaan taajamatoiminta-alueeksi, ainoastaan Natura-alueet ja neljästä maakunnallisesti tärkeästä ekologisesta yhteydestä ainoastaan kasi Mustavuoreen ja Östersundomiin oli merkitty.

Taajamatoimintojen alue-merkintä tarkoittaa, että Kivinokka ja Östersundom tarjotaan lautasella niille Helsingin kaupungin suunnittelijoille ja poliittisille tahoille, jotka haluavat rakentaa alueet. Maakuntakaavassa ei ole kyetty (toisin sanoen haluttu) osoittamaan näiden alueiden ekologista, geologista tai virkistysarvoa. Östersundomin yleiskaavan suunnittelualueella on aikaisemmissa selvityksissä osoitettu useita maakunnallisesti arvokkaita kallio- ja luontoalueita.

Naturautredning. Den 1 april 2011


Helsingfors stadsplaneringsnämnd godkände på sitt möte igår förslaget till utlåtande angående Tuomas Rantanens kläm om en utredning av snabbspårvagnsförbindelser. (Se "Pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin. Den 31 april 2011".) I utlåtandet noterar man inte alls vad Rantanens kläm handlar om: Att man bör utreda möjligheterna att att ansluta en eventuell snabbspårväg till Östersundom med regionens spårvägslösningar för tvärgående trafik. Den medvetna vantolkningen av Rantanens kläm är speciellt iögonfallande med tanke på att stadsplaneringsnämnden i Esbo i förrgår godkände en vision enligt vilken det i framtiden skall gå en snabbspårvagnslinje från Hagalund till Vik.



Helsingfors stadsplaneringskontor begär anbud på Naturautredningar för den gemensamma generalplanen för Östersundom. Detta framgår bl.a. från webbplatsen HILMa:s meddelande om upphandling.



Informationen hittas även på webbplatserna Tarjouskilpailu.fi och Yritystele.fi.



På de två webbplatserna hittar man även länkar till några dokument, bl.a. "työohjelma" och "Tarjouspyyntö Östersundomin kuntien yhteisen yleis-kaavan natura-arvioinnista".

Pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin. Den 31 mars2011


Osmo Soininvaara publicerade på tisdagen ett blogginlägg med rubriken "HSL:n hallitus 29.3.2011". I inlägget behandlar han bl.a. tariffsystemet som bygger på zoner. (Se "Snabbspårväg i Esbo. Den 30 mars 2011".) Jag citerar:

Kaaret perustuvat periaatteessa etäisyyteen Helsingistä. Päätöstä kuitenkin vesitettiin sallimalla järjen käyttö rajoja vedettäessä. Iso kysymys on Östersundom, joka on merkitty C-vyöhykkeeseen. Sieltä siis matka keskustaan olisi kalliimpi kuin muualta Helsingistä. Helsinki olisi ainoa kunta, jossa olisi kolme vyöhykettä, vaikka pinta-alaltaan Helsinki ei ole mitenkään iso muihin verrattuna.

Problemet är att Helsingfors har vuxit oproportionerligt mycket i nordvästlig riktning och att Östersundom geografiskt inte hänger samman med det övriga Helsingfors, fast det kan Soininvaara naturligtvis inte medge. I sitt blogginlägg redogör Soininvaara även för hur Helsingforsregionens trafik rangordnat vägprojekten i Helsingforsregionen enligt hur skyndsamma de är. Utvidgningen av metron österut och västerut kommer först på tolfte plats. Frågan är om inte östmetron hamnat som jumbo, ifall den inte kopplats samman med västmetron. Kanske är det just därför som man kopplat ihop de två metroprojekten.



I ett tidigare blogginlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunta 31.3.2011" har Soininvaara redogjort för föredragslistan för stadsplaneringsnämndens möte idag. På föredragningslistan finns ett ärende med rubriken "Lausunto toivomusponnesta, joka koskee pikaraitiotievaihtoehdon selittämistä osana Östersundomin poikittaisliikenteen raideratkaisua". Soininvaara redogör inte alls för själva klämmen, utan refererar kort endast föredragandes förslag till utlåtande.




I föredragningslistan presenteras klämmen, som antogs av Soininvaaras partikamrat Tuomas Rantanen, enligt följande:

Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistämisen käsittelyn yhteydessä kaupunginvaltuusto hyväksyi äänin 45-2 Tuomas Rantasen toivomusponnen:

”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myös mahdollisen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.”

I sig är det väl närmast en självklarhet att snabbspårvägsalternativet utreds så som Rantanen föreslår. I den gjorda utredningen om en snabbspårväg till Östersundom är utgångspunkten att snabbspårvägen är ett alternativ till en metrolinje och att snabbspårvagnsvägen till Östersundom integreras med jokerlinjen (Spårjokern) från Östra centrum. I föredragningslistan låtsas man dock att Rantanens kläm inte alls handlar om snabbspårvägen som ett alternativ till metron. Efter kraven på att även spårvägsalternativet utreds i samband med planeringen har stadsplaneringskontoret försökt tolka snabbspårvägslinjen som ett komplement till metron. Så gör man även i föredargningslistan för stadsplaneringsnämndens möte. I förslaget till utlåtande säges det direkt att kollektivtrafiklösningen för Östersundom är en metrolinje från Mellungsbacka, men att metrolinjen inte utesluter att Jokerlinjen 3 ("Jokeri 3 -tason seudullinen pikaraitiolinja") längs Ring III i framtiden dras till området. Spårjokern från Östra cetrum via Vik till Esbo nämns inte alls i förslaget till utlåtande. Förklaringen torde vara att en snabbspårvanslinje som integreras med denna Jokerlinje skulle göra metrolinjen till Östersundom överflödig.

Kravet på en utredning av snabbspårvägsalternativet anses enligt bl.a. föredragningslistorna för Helsingfors stadsstyrelses möte i måndags och Sibbo kommunstyrelses möte i tisdags (se nedan) ha tagits i beaktande då man gjort en skild utredning, "Östersundomin raidevaihtoehtojen vertailu". Här handlar det uttryckligen om snabbspårvägen som ett alternativ till metron.







Vad Rantanen syftade på med sin kläm framgår även ur diskussionsprotokollet från stadsfullmäktigemötet den 6 oktober. Jag citerar ur Rantanens anförande:

Minulla on ponsiesitys, joka ei nyt ehkä pohjaudu ihan tuohon alustukseeni, mutta sanonpa erikseen, kun oukkoliikenne on tässä kovin tärkeä seikka ja me tiedämme, että meillä on vireillä metro Pasilasta Viikkiin tai joku muu raideliikenneratkaisu, niin jos tämä etenee siihen suuntaan, että valittu joukkoliikenneratkaisu olisi pikaraitiotie… Minä en ole itse edes varma, kumpi on parempi, metro vai pikaraitiotie, mutta jätetään se tässä auki, me saamme siitä lisäselvityksiä näin. Mutta jos se päätyisi pikaraitiotiehen, niin minua huolestuttaa se, että sitä linkkiä pikaraitiotiestä tähän Pasilan ja Viikin väliseen metroon ei ehkä oteta riittävän aikaisin huomioon. Niin silloin olen muotoillut tällaisen ponnen, joka kuuluu näin:

Valtuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myö mahdollinen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.

I dagens nummer av Borgåbladet ungår en intervju med Annika Ingves, som representerar Sfp i Sibbo. I intervjun, som har rubriken "Dags att tänka på Helheten i Sibbo" drar Ingves slutsatser på basen av fallet Sibbo. Tydligen har Ingves inte insett de unika bakgrundsfaktorerna i fallet.


Snabbspårväg i Esbo. Den 30 mars 2011



HRT (Helsingforsregionens trafik) publicerade igår rapporten "HLJ 2011 -suunnitelman loppuraportti". I rapporten kan man naturligtvis bl.a. läsa om planerna på metro från Mellungsbacka till Majvik. Här kan man även bekanta sig med visionerna av ett snabbspårväg för Helsingfors, Vanda och Esbo. Visonerna stämmer väl överens med slutsatersna i rapporten "Seudullinen ratikkalinjasto Östersundomiin – metron hinnalla". (Se "Toma metrovagnar. Den 16 mars 2011" och "Metron hinnalla. Den 19 mars 2011".) Av någon anledning var det endast Esbo som igår presenterade sina visoner för snabbspårvägsförbindelser. Yle publicerade igår en artikel med rubriken "Espooseen havitellaan pikaraitiotietä". Motsvarande artiklera ingår i dagens nummer av Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet. Bilden ovan är ur Hbl.



Igår presenterades även det nya tariffsystemet som bygger på zoner. (Jag har tidigare skrivit om zongränser i inläggen "Zongränser. Den 1 december 2007", "Zoner oberoende av kommungränserna. Den 2 december 2007" och "Bergtäkt. Den 25 januari 2011".) Idén är att varje kommun skall indelas i högst två zoner, så att alla som åker med "månadsbiljett" inom samma stad betalar samma pris. Ett problem är dock Östersundom, som inte passar in i systemet. I FNB:s notis kan man äsa att "Jatkosuunnittelun varaan jää vielä se, mihin vyöhykkeeseen itäisimpään Helsinkiin liitetty Östersundomin alue sijoitetaan, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi." Det är väl bäst att vänta med att slå fast att Östersundom skall höra till en annan zon än det övriga Helsingfors.




Det är nu klart att stadsplaneringsnämnden i Vanda skall ta ärendet om utkastet till generalplan för Östersundom till behandling vid mötet den 4 april. Förslaget är det samma som i föredragningslistan för föregående möte.


11 - 4. Den 29 mars 2011

Helsingfors stadsstyrelse beslöt på sitt möte igår att godkänna förslaget att lägga fram utkastet till generalplan till påseende, trots att ärendet ännu inte har behandlats av stadsplaneringsnämnden i Vanda. Vid senaste möte bordlades ärende på begäran av Ville Ylikahri (grön). Vid gårdagens stadsstyrelsemöte kom Ylikahri med ett motförslag, som i beslutsmeddelandet återges enligt följande:

1) pohjoisen omakotialueita pienennetään olennaisesti tai ne poistetaan tässä vaiheessa kokonaan

2) ekokäytävää Mustavuoresta Sipoonkorpeen levennetään

3) Natura-alueista, joista on jätetty suojavyöhyke pois, tehdään Natura-arviointi ennen rakentamispäätöstä.

Ylikahris förslag röstades dock ned med rösterna 11 mot 4. Förslaget är identiskt med det motförslag som Osmo Soininvaara lade fram vid stadsplaneringsnämndens möte den 3 mars.


Idag skall Sibbo kommunstyrelse behandla motsvarande ärende. Enligt föredragandes förslag godkänner kommunstyrelsen planläggningssektionens förslag, som är att utkastet till gemensam generalplan för Östersundomområdet läggs fram till påseende.