Klappjakt på Peltomäki. Den 28 juli 2011

I mitt inlägg "Tähän palataan. Den 30 juni 2011" kommenterar jag uppståndelsen kring Vandas nya stadsdirektör Jukka Peltomäkis (sdp) kopplingar till advokatbyrån Forma-Futura och påpekar att Peltoniemi är ett problem för det av Samlingspartiet styrda samarbetet mellan Helsingfors och Vanda. Nu fortsätter drevet mot Peltomäki med ökad styrka. I senaste nummer av Vantaan Sanomat / Helsingin Uutiset sänker man sig till skvallerpressens nivå för att befläcka Peltomäkis rykte. Igår publicerade Yle en text med rubriken "Peltomäki: Tässä on ajojahdin makua". I texten kan man bl.a. läsa följande citat av Peltomäki:

- Minulle soitti yksi Suomen johtavia oikeusoppineita ja sanoi, että olet aika mestari jos Helsingin Sanomille pärjäät tässä kisassa, ja näin tässä nyt katsotaan, miten käy.

Det är inte bara de av den samlingspartistiska politikern Eero Lehti ägda tidningarna Vantaan Sanomat och Helsingin Uutiset som bedriver klappjakt på Peltomäki. Det var uttryckligen Helsingin Sanomat som satt igång drevet. Helsingin Sanomat brukar ställa upp för Helsingfors stad, men när det gäller planeringen av Mårtensdal och Käinby i Vanda har Sanoma Oyj även egna intressen att slå vakt om. (Se "Toimitilarakentamista Sanomalan alueelle, nro 171200", "Keimolanmäen asuntoalue, nro 220200" .) Har Peltomäki problematiska kopplingar, så har hans kritiker minsann det lika så.


Drevet mot Peltomäki förklaras knappast bara av att han inte stöder Helsingfors planer för Östersundom-området, men det kan vara en bidragande faktor. Åtminstone är Peltomäkis uttalanden om Östersundom och östmetron ett uttryck för hans (och majoriteten av Vandapolitikernas) självständiga linje gentemot Helsingfors.




Vantaan Sanomats artikel "Kaupunginjohtajan ystävätär tekee firmallaan huippuvoittoja" har på tidningens webbplats föranlett en livlig diskussion. Jag citerar här ur ett av diskussionsinläggen:

Kuulostaa ihan helsinkiläisen kokoomuslaisen kirjoittamalta ja hieman ollaan mietittykin, että sinnekö jäljet johtaa? Itä-metron jatkaminen ei vantaalaisten kannalta ole nyt ihan päällimmäisenä pinossa. Täällä omalla rahoituksella perusparannetaan valtakunnallisesti tärkeää Kehä III:sta ja Marjaratakin uusine asuinalueineen pitäisi saada aikaiseksi. Siinä joku Östersundom on aika mitätön juttu ja vantaalaisesta vinkkelistä joutaa odottamaan. Hieman myös ihmettelen, ajavatko östersundomilaiset oikeasti metrolla, vai pitääkö sitäkin älyttömästi tukea sitten samaan aikaan kun pientaloasukkaat ajelevat henkilöautoillaan ristiin rastiin. Ei paha, ajan itsekin, vaan enpä vaadi kotiini metroa. ...

Onko koko ajojahdin takana saada Vantaalle kokoomuslainen kaupunginjohtaja, joka suhtautuisi myönteisesti Helsingin ja Vantaan yhdistämiseen, jonka jälkeen Vantaan kehittämisen painopiste saneltaisiin Helsingistä?


Även till Vantaan Sanomats artikel "Peltomäeltä pyydetään selvitys Forma-Futura -kytköksistä" finns det läsarkommentarer där man lyfter fram sambandet med planerna för Östersundom. Här ett par urklipp:


Tänä aamuna telkun Jälkiviisaitten Kalle Isokallio sanoi, että voi miettiä, miksi Helsingin Sanomat aloitti vihjailevan ja tosiasioista vaikenevan uutisoinnin Peltomäkeä vastaan. Isokallio sanoi, ettei ole näyttöjä siitä, että Vantaan kaupungilla ja Formalla olisi keskenään mitään liikesuhteita. Itse olen sitä mieltä, että Peltomäki astui pahasti Helsingin Sanomien varpaille, kun asettui vastustamaan Östersundomin metron kulujen jakamaista Vantaan niskoille.


Vallankaappauksen taustalta löytyy kokoomuksen katkeruus toukokuussa hävityn kaupunginjohtajanvaalin sekä tammikuussa hävityn Helsinki-Vantaan kuntaliitos äänestyksen tuloksiin. Pääkaupungin puolella aamukahvi läikkyi ylitse, kun Peltomäki otti kielteistä kantaa Östersundomin pikaiseen rakentamiseen.



Nationalparkerna i metropolområdet. Den 27 juli 2011

Yle publicerade igår en nyhetstext med rubriken "Kansallispuistojen suosio kasvaa rajusti pääkaupunkiseudulla". Här kan man bl.a. läsa att "Sipoonkorven ja Nuuksion alueen kävijämäärien arvioidaan lähivuosien aikana nousevan jopa sadoilla tuhansilla." Vidare skriver Yle följande:

Metropolialueen kansallipuistojen kävijämäärien kasvua vauhdittaa merkittävästi Sipoonkorven avaaminen ulkokoilijoiden käyttöön. Sipoonkorvessa kävijämäärät ovat jo lähes kaksinkertaistuneet kahdessa vuodessa, sen jälkeen kun kansallispuiston perustamisesta alueelle alettiin puhua.

En nationalpark var inte det bästa tänkbara skyddet för Sibbo storskog, eftersom en nationalpark medför ökat slitage. Nationalparker är till skillnad från naturskyddsområden uttryckligen till för rekreation. Å andra sidan behövdes en nationalpark till i "metropolområdet" för att avlasta Noux. Efter inkorporeringen och sammanslagningarna av landskapsförbunden var en nationalpark ändå det bästa realistiska skyddet. Tyvärr omfattar nationalparken inte de delar av Sibbo storskog som ligger innanför inkorporeringsområdet.


På forststyrelsens webbplats utinaturen.fi finns nu (även på svenska) en si´da och en text med rubriken "Vilken symbol skulle vara bäst för Sibbo storskogs nationalpark?"


Små sjöar, tjärnar och dammar. Den 26 juli 2011



I gårdagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Itä on täynnä haurasta vettä". Med "Itä" syftas uttryckligen på inkorporeringsområdet. Artikeln är bl.a. illustrerad med kartan ovan med de värdefullaste vattensamlingarna i Östersundom. (Här saknas av någon anledning Stora dammen.) Av artikeln framgår att en handledare här "ei uskoisi olevansa Helsingissä". I artikeln kan man vidare läsa bl.a. följande:

Tulevaisuudessa nämä saniaiset taipuvat asfalttikoneiden alle, kun Helsinki laajenee itään päin entisille Sipoon maille. Umpimetsässä liruvan puron yli kaavaillaan rakennettavaksi siltaa.
"Luonnon kannalta olisi parasta, ettei täällä tehtäisi mitään, mutta se ei ole realismia", [Maria] Kujala myöntää.
Paikalle nousee asuntoja kymmenille tuhansille. Kujalalla onkin viesti päättäjille.
"Älkää tuhotko pienvesiä. Helsingissä ei ole paljoakaan lampia, joten tämän alueen viisi lampea on syytä säilyttää. Ja jos purot putkitetaan, ne eivät ole puroja."


Yle publicerade igår en text med rubriken "Hevoskyliä tulossa useisiin kuntiin". Här kan man läsa att "Helsingin omistamalla Östersundomin alueella asiaa on selvitetty, mutta hankkeet on toistaiseksi haudattu." Enligt Helsingfors stadsplaneringskontor planerar man att göra Husö till en stadsdel som speciellt karakteriseras av hästverksamhet.



Chockerande. Den 25 juli 2011

http://antero.alku.net/Vaaliteemat_sipoo.html


I mitt inlägg "Alku kritiserar valet av metrolinje. Den 19 juli 2011" återgav jag ny text av Antero Alku på webbplatsen Kaupunkiliikenne. Alku, som kandiderade i riksdagsvalet, har även på sin blogg publicerat inlägg som berör östmetrom, planeringen av Östersundom och fallet Sibbo. I inlägget "Sipoon liitosalue" kan man bl.a. läsa följande:

Olin itse päättämässä Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa liitosalueen kaavoituksen periaatteista. Uskoin silloin, että östersundomissa otetaan oppia 1900-luvun jälkipuoliskon autokaupunki- ja nukkumalähiörakentamisen virheistä. ...
Tyrmistyttävintä on se, miten esitettyyn suunnitelmaan on päädytty. Päätettyjen suunnitteluperiaatteiden mukaan Kaupunkisuunitteluvirasto selvitti, minkälaista kaupunkia östersundomiin voidaan tehdä, jos liikenne perustuu raitiotiehen tai metroon. Yksiselitteinen voittaja oli raitiotiekaupunki, koska lähes kaikki asukkaat olivat kohtuullisen kävelymatkan päässä pysäkeistä, joukkoliikenteen osuus oli metroa suurempi ja raitiotien kustannus 80 % metroa halvempi.
Selvityksien tuloksia ei kuitenkaan julkaistu, eikä niitä kerrottu edes lautakunnalle ennen kun siltä vaadittiin päätöstä siitä, että östersundomiin rakennetaan metro. Nyt raitiotiekaupungin syrjäyttämistä perustellaan sillä, että raitiotie ei sovellu metroa varten suunniteltuun kaupunkirakenteeseen.

Blogginlägget "Milloin alkavat ilmastotalkoot?" har jag redan noterat i mitt inlägg "Negativ klimateffekt. Den 9 april 2011". I "valtemat" "Malmin lentoasema" skriver Alku bl.a. att "Helsingissä on muita alueita, Lounais-Sipoo mukaan lukien, joiden käytön voisi myös muuttaa asuinrakentamiseen ilman, että samalla tuhottaisiin jotain ainutkertaista" och ställer sig bakom Centerns allmänna linje i frågan om Malm. Även då det gäller metron representerar Alku egentligen en ganska centerpartistisk linje. I "valtemat" "Metro" noterar han att "Pääministeri Vanhanen uskalsi nostaa kissan pöydälle ja sanoa julkisesti, ettei metro ole ympäristöteko." Detta som en påminnelse om att Matti Vanhanens stöd av östmetron stred mot hans allmänna linje.




Jättemarket hotar Sibbo storskog. Den 24 juli 2011



Socialdemokraterna i Nordsjö, Vuosaaren demarit publicerade senaste november på föreningens hemsida en text med rubriken "Sipoonkorven kansallispuiston edellytykset turvattava". Även om texten är den nyaste i kategorin "tavoitteet" är den föråldrad så till vida att nationalparken som förespråkas redan är ett faktum. I texten finns dock en liten detalj av större intresse. Jag cietarar:


Viimeisin uhka alueen luonnolle on Sipoonkorven eteläpuolelle suunniteltu Östersundomin jättimarket, joka sekin lisäisi painetta asutuksen laajenemiseen tulevan kansallispuiston eteläosiin.

Själv stötte jag på de nygamla planerna på ett köpcentrum i Östersundom först i samband med att utkastet till landskapsplan för Nyland publicerades i våras. (Se "zzz 000. Den 25 maj 2011 och "Östersundom city. Den 29 maj 2011".)



Flaggan på halvstång i Nordsjö med anledning av massakern i Norge.




Hamnen och staden. Den 23 juli 2011

Bbl 23.7.1011

Efter våldsdåden i Norge och nya bekräftade uppgifter om över 80 ihjälskjutna på ungdomslägret känns det inte så meningsfull att skriva blogginlägg om lokala politiska frågor. Jag skall ändå notera att Borgåbladet idag har publicerat en text med rubriken "Staden växer närmare Simsalö". Här kan man bl.a. läsa att "Simsalö ligger bara någon kilometer från Sibbos sjögräns till Helsingfors." Gränsen har dock inte just kommit närmare som en följd av inkorporeringen, utan vad man syftar på med att att "staden växer närmare Simsalö" är att Nordsjö hamn numera påverkar miljön.

Att Nordsjö hamn flyttar stadens tyngdpunkt österut var ett viktigt argument för ändringen i kommunindelningen, men egentligen var det ett synnerligen dåligt argument. Helsingfors hamn flyttade ut från stamstaden för att det inte är ändamålsenligt med en stor godshamn innanför stadsstrukturen. I artikeln i Borgåbladet frågar man sig även varför hamnverksamheten flyttades just till Nordsjö och inte t.ex. till Ingå. Egentligen är det inte staden, utan bara hamnverksamheten som kommit närmare Simsalö. Hamnen råkar bara av förekommen ekonomiska och politiska skäl vara byggd innan för Helsingfors stads gränser. I själva verket är en stor del av hamnverksamheten placerad i Kervo, vilket jag har noterat i inlägget "Kervo torrhamn. Den 20 februari 2009".

sorgeban




Östersundomkommittén uppfyller inte jämställdhetslagen. Den 22 juli 2011


I protokollet från Vanda stadsfullmäktigemöte den 15 november 2010 kan man läsa att "Ledamoten Kati Tyystjärvi föreslog att beslutet utökas med en punkt q: 'Östersundomkommittén kompletteras så att den uppfyller jämställdhetslagen'." Tyysjärvis förslag röstades dock ned.

Kati Tyystjärvi är vänsterpartistisk fullmäktigegruppordförande i Vanda och medlem i förtoendemannakommittén med uppgift att för Vandas del övervaka planeringen av Östersundom-området (Östersundom-luottamushenkilötoimikunta). Dagen efter fullmäktigemötet publicerade Tyysjärvi ett blogginlägg med rubriken "Kati Vantaan valtuustossa: Östersundom-toimikunta on tasa-arvolain vastainen", där hennes anfärande "Vantaan ja Sipoon valvottava asukkaittensa ja luonnon etuja Östersundomin yleiskaavassa - Östersundom-toimikunnan on täytettävä tasa-arvolain vaatimukset" vid fullmäktigemötet ingår. Jag återger här valda bitar ur anförandet:


Uudenmaan maakuntavaltuuston varajäsenenä tulee väistämättä mieleen ne päällekkäisyydet, jotka yleiskaavan laadintatyössä on Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntakaavojen kanssa. Maakuntaliitot yhdistyvät ensi vuoden alussa, ja yhdistyneen liiton maakuntakaavatyön on luvattu valmistuvan nopeasti. Tehdäänkö tätä ehdotettua Östersundomin yleiskaavaa nyt vauhtisokeasti, yhdistyvien maakuntien kokonaisetu unohtaen? Ohjaako maakunnallista suunnittelua nyt käytännössä vain Helsingin kaavoittajan käsi? ...

Muistanko oikein, että kun Helsingin Sipoo-kaappauksesta neuvoteltiin kaupunkien johtavien luottamushenkilöitten kesken, niin täkynä Vantaalle pidettiin mm. metron ulottamista Hakunilaan? On aivan selvää, että alueen asukkaat pitävät kummallisena, mikäli jo olemassa olevien alueitten joukkoliikenteen siirtämistä raiteille ei suunnitella, jos kerran uusille asuinalueille oletetaan ne tulevan kuin kuuluisalle manulle illallinen. ...

Kansallispuisto on rajattava laajana, muuten sillä ei ole mitään virkaa. Ja Östikan kaava taipukoon tähän laajaan varaukseen, sen olemme velkaa ikivanhalle Sibbo Storskogille sekä koko itäisen pääkaupunkiseudun asukkaille. ...

Pidän erittäin hyvänä, että Vantaan kaupunginhallitus onkin perustamassa johtavista luottamushenkilöistä koostuvaa ryhmää ohjaamaan prosessia Vantaan näkökulmasta. Samaa demokraattista valvontaa toivoisi muihinkin kuntiin. Kolmen virkaMIEHEN työryhmä tarvitsee vahvan valtuustojen valvonnan onnistuakseen tehtävässään.

Östersundom-toimikunta on ehdotetussa kokoonpanossaan tasa-arvolain vastainen. Toimikunta ei ole vain valmisteleva elin, vaan se laatii ja hyväksyy yleiskaavan, tosin valtuustojen antaman luvan jälkeen. Näin tärkeään elimeen on pystyttävä nimeämään sekä naisia että miehiä, koska mitään erityisiä syitä ei ole poiketa tasa-arvolain vaatimuksesta.

På Tyystjärvis blogg hittar man flera äldre inlägg som berör Fallet Sibbo:

"Rajamuutoslausunto hyväksyttiin demareitten, kokoomuksen ja vihreitten tuella - vasemmistoliitto vas"
"Västerkullan luovutusta vastustava adressi kuntaministeri Manniselle torstaina 15.2."
"Jo yli 1000 allekirjoitusta Västerkullan kiilan luovutusta vastustavassa adressissa"
"Lausunto Helsingin aluevaatimuksista jätettiin pöydälle"

Läs även texten "Vantaan yhteys mereen, Helsingin tie Sipooseen" på Vandas stads webbplats.



Yle har idag publicerat en notis med rubriken "Helsingforstrafik i Sibbo?" Här kan man läsa följande:

En diskussion som redan tidigare varit uppe är om en metrolinje kunde dras till Sibbo, men HRT:s vd Suvi Rihtniemi vill inte spekulera kring när sådana planer kan bli verklighet. Hon öppnar ändå för diskussionen och menar att om Sibbo går med i HRT, så skulle en utvidgning av metron från Helsingfors österut vara välkommen.