Negativ klimateffekt. Den 9 april 2011


Stadsstyrelsen i Vanda har på föredragningslistan för mötet i måndag förslaget att lägga fram utkastet till generalplan för Östersundom. Det är dock sannolikt at ärendet bordläggs till följande möte.

I Helsingin Uuttiset 6.4.2011 behandlas spårvägsprojekten i Helsingforsregionen inklusive Östmetron i så väl ledaren med rubriken "Sitooko yhteistyö Helsingin kädet?" som i en skild artikel med rubriken "Laajasalon raitiotiesilta joutui listan viimeiseksi". I ledarartikeln ifrågasätts möjligheterna att förverkliga ett tiotal projekt inom tio år.




Antero Alku, som är uppställd i riksdagsvalet för Centern i Helsingfors, skrev igår ett blogginlägg med rubriken "Milloin alkavat ilmastotalkoot?" Alku deltog i torrsdags i en valpanel med rubriken "Helsinki raiteillaan, Nurmijärvet omillaan?" (Se "Dodon ja Helsyn kaupunkipoliittinen vaaliväittely Vanhalla", med video från valdebatten.) Blogginlägget är inspirerat av debatten på torsdag. Jag citerar ur inlägget:


HSL:n listan kallein hanke on Östersundomin metro, jonka ilmastovaikutus on negatiivinen. Metron vuoksi Helsinki on suunnitellut Östersundomiin autokaupunkia, jossa autoillaan enemmän kuin missään muualla Helsingissä. Jopa niin, että Porvoon moottoritietä on levennettävä. Ja näin tehdään siitä huolimatta, että kaupungin oma suunnitelma osoittaa raitiotien ratkaisevasti paremmaksi – ja halvemmaksi. ...

Östersundomin metrolle onkin jo esitetty erinomainen vaihtoehto, 80 km. modernia nopeata raitiotietä lähinnä poikittaisliikenteeseen, jossa auto on käytännössä ainoa toimiva kulkutapa. (http://vesirajassa.blogspot.com/2011/03/ratikkaverkosto-ostersundomiin-ja-koko.html). Ehdotus on itse asiassa vain kooste Helsingin ja Vantaan jo aiemmin esittämistä suunnitelmista. Kannattamani Raidejokeri on niistä yksi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar