Lantmäteriverket begår fel. Den 21 december 2008



Den 24 juli 2006 undertecknade chefen för geografisk information vid Nylands lantmäteribyrå Mauri Asmundela ett utlåtande över Helsingfors stads framställning till ändring i kommunindelningen mellan Helsingfors, Sibbo och Vanda. I utlåtandet säger lantmäteribyrån i taktfulla eller diplomatiska ordalag att det inte gått att tolka Helsingfors förslag på ett funktionellt sätt. Helsingfors har dragit gränsen rakt igenom ett stort antal fastigheter och till och med genom gårdsplaner och byggnader. Ett förverkligande av förslaget skulle bli svårt och dyrt med tanke på alla mätningar och spjälkningar av fastigheter som det skulle kräva. Angående området "V", som föreslogs överföras från Vanda till Helsingfors säger lantmäteribyrån följande:


Vantaasta Helsinkiin liitettäväksi ehdotettujen alueiden osalta rajaus on yksiselitteinen; vajauksen on katsottu noudattavan vanhoja kunnanrajoja sekä maantien nro 170 (Itäväylä) likimääräistä keskilinjaa. Alue on osoitettu yleissilmäyskartalla (liite 1, mittakaava 1:20 000) ja se sisältää liitteellä 2 luetellut 36 kpl kiinteistöjä tai muita rekisteriyksikköjä. Näistä 5 kpl on osia kiinteistöstä tai muusta rekisteriyksiköstä.
Vantaan alueiden osalta maanmittaustoimisto ehdottaa, että ehdotettu uusi raja vedettäisiin maantien nro 170 pohjoispuolelle siten, että kunnanraja noudattaisi tiealueen rekisteriyksikön 92-895-2-8 pohjoisrajaa. Näin alueliitosten toteutuessa maantie olisi koko ajan Helsingin kaupungin alueella aina uudelle Sipoon kunnanrajalle saakka eikä tiealueen rekisteriyksikköä tarvitsisi tälläkään kohdalla jakaa kahdeksi erilliseksi rekisteriyksiköksi. Maanmittaustoimiston ehdotusta ei ole huomioitu tämän lausunnon liiteaineistoissa.


Enligt lantmäteribyråns utlåtande hade Helsingfors alltså dragit gränslinjen längs (gamla) Österledens mittlinje. Vid Svarta Backen går gränsen dock något söder (eller öster) om landsvägen, vilket framgår ur den detaljerade karta som lantmäteribyrån bifogade till sitt utlåtande i en skild försändelse. (Se kartan uppe till vänster.) Lantmäteribyrån föreslår visserligen att gränsen skulle dras så att landsväg 170 (Österleden/ Nya Borgåvägen) i sin helhet skulle höra till Helsingfors fram till Sibbo å, men förslaget har inte tagits i beaktande i lantmäteriverkets karta. Ur den detalierade kartan framgår även tydligt att landsväg 170 flyttats norrut, vilket lantmäteribyrån inte har kunnat missa. Med tanke på Lantmäteriverkets verksamhetsområde är det väsentliga dock inte att landsvägen i sin helhet tillhör Helsingfors, utan att den aktuella registerenheten 92-895-2-8 för allmänn väg inte behöver spjälkas på ett oändamålsenligt sätt.

I ett e-postmeddelande till enheten statistik och forskning vid Vanda stad gav Asmundela för ett par månader sedan en motivering till att "man" beslutit att avvika från statsrådets beslut om var den nya gränsen skall gå.

Vantaasta Helsinkiin siirrettävän ns. Vesterkullan kiilan alueen karttarajausta on tarkennettu. Alkuperäisessä valtioneuvoston päätöksessä sekä päätöksen valmisteluaineistossa rajaus ja pinta-alatiedot perustuivat siihen, että Vantaan ja Helsingin välinen uusi kunnanraja muodostuu valtatien 170 (=Itäväylä) pohjoisreunaan niin että Itäväylän tiealue jää kaikilta osin Helsingin puolelle aina Sipoon kunnan (uudelle) rajalle asti. ...

Kun alueliitoksen lopullinen karttarajaus tehtiin, katsottiin, että alkuperäisen tarkoituksen mukainen ja teknisestikin tarkoituksenmukaisin rajaus syntyy siten, uusi kunnanraja muodostetaan hieman siirtyneen Itäväylän tiealueen pohjoisrajaan.

Asmundela har helt rätt i att det är ändamålsenligt att flytta gränsen norr om Österledens nuvarande sträckning, men är det lagligt? Hur kan man hävda att statrådests beslut grundade sig på att Österledens vägområde i sin helhet skulle bli på Helsingfors sida om gränsen. I sitt utlåtande från den 12 december 2006 över kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag säger Lantmäteriverket och Asmundela följande:

Syftet med karttolkningarna var att undvika en oändamålsenlig och uppenbart onödig uppdelning av fastighetsregisterenheter på två kommuner. När kommungränsen har ändrats leder delningar av registerenheter till kamerala styckningar, som orsakar kostnader för staten. Utan en klar grund är det alltså av många orsaker skäl att undvika dessa delningar.

Detta utlåtande av Nylands lantmäteribyrå samt bifogade mera detaljerade kartor och förteckningar över registerenheter baserar sig alltså på den tolkning av gränsdragningen som har gjorts på lantmäteribyrån. Med anledning av de utförda karttolkningarna har lantmäteribyrån inte utifrån registerföringen eller lantmäteribyråns verksamhetsområde i övrigt några anmärkningar eller kommentarer till det aktuella förslaget.

Ur den detaljerade kartan, som i en skild försändelse bifogades till lantmäteribyråns utlåtande över Myllyniemis förslag, framgår det tydligt att Österleden har flyttats. Asmundela har själv ansvarat för tolkningen av gränsdragningen även här, så han kan omöjligen ha missat att Österleden flyttats. Gränsen har dock tolkats så att gränsen går norr om registerenheten 2:8 för allmän väg, som är området för Österledens gamla sträckning. Vad som i övrigt är funktionellt hör inte till lantmäteribyråns verksamhetsområde. Man kan ändå fråga sig om inte lantmäteribyrån gjorde fel så man drog gränsen norr om Österledens gamla sträckning. I Myllyniemis förslag går gränsen nämligen huvudsakligen söder om den gamla sträckningen för Österleden. (Se kartan ovan till höger.) Lantmäteriverket har kanske inte gjot sin tolkning utgående från Myllyniemis ursprungliga förslag, utan från inrikesministeriets korrigerade version av Myllyniemis förslag. Här går gränsen ungefär längs mittlinjen av Österledens gamla sträckning. (Se "Registerenheten 92-895-2-8. Den 28 juli 2008".) I sin utredning nämner Myllyniemi överhuvudtaget inte Österleden. Inte heller nämns Österleden i inrikesministeriets motiveringar (promemoria) till statsrådets beslut.


Lantmäteriverket torde redan för någon vecka sedan ha förhandsregistrerat fastigheten Labbacka (med nytt registernummer) och nuvarande registerenheten för allmän väg 2:43 som en del av Helsingfors. Som en följd av lantmäteribyråns styckningar och registreringar ligger emellertid delar av dessa registerenheter utanför det område som enligt statsrådets beslut skall överföras från Vanda till Helsingfors. Frågan är om någon på lantmäteribyrån redan har begått ett tjänstefel eller om tjänstefelet begås först då registreringen och ändringen i kommunindelningen förverkligas den 1 januari 2009.


Fallet Sibbo

Labbacka. Den 20 december 2008


I statsrådets beslut om ändring av kommunindelningen mellan Sibbo kommun, Vanda stad och Helsingfors stad, som utfärdades den 28 juni 2007, kan man läsa fäljande:

>>Från Vanda stad överförs till Helsingfors stad följande fastigheter och delar av fastigheter samt övriga registerenheter och delar av registerenheter som antecknats i fastighetsregistret:

1) Från Västersundom by i sin helhet lägenheterna ... samt en del av lägenheterna Harpas 6:71, Nikus 13:47 och Westerkulla 18:0.

2) Från lokaliseringsområdet 895 för landsvägar i sin helhet inlösningsenheten 2:8 samt av inlösningsenheten 2:3 den del som gränsar till de fastigheter som skall överföras till Helsingfors stad.<<

Inlösningsenheten 2:3 har upphävts. Istället registrerades den 23 september enheten 2:43, som delas av enheten 2:8, längs vilken den nya gränsen skall gå enligt statsrådets beslut. Fastigheten Westerkulla 18:0 hade, enligt mina uppgifter, en areal på ca 3 kvadratkilometer eller 300 hektar då statsrådet tog sitt beslut. Det var alltså inte en obetydlig fråga till vilka delar fastigheten, som bestod av ett tiotal skiften, skulle anslutas till Helsingfors. Det är uppenbart att texten i statsrådets beslut inte i sig är nog för att definiera den nya gränsen. Enligt HFD:s avgörande motsvarar statsrådets beslut Lantmäteriverkets karta, som inrikesministeriet bifogade till sin förklaring eller sitt utlåtande till HFD.

Kommunindelningslagen (§ 43) ger följande direktiv till fastighetsregisterföraren:

>>Om en del av en fastighet med anledning av ett beslut som avses i 42 § eller i 1 mom. skall överföras kameralt från en kommun till en annan, skall den genom styckning eller, ifall det är fråga om en tomt eller ett allmänt område, genom tomtmätning eller mätning av allmänt område ombildas till en självständig fastighet. Skall en del av någon annan registerenhet av ovan nämnda skäl överföras kameralt från en kommun till en annan, ombildas den till en ny registerenhet i enlighet med vad som bestäms genom förordning.<<

Om det inte är ändamålsenligt att stycka en fastighet, säger samma lagparagraf följande:

>>Har kommunindelningen och den kamerala indelningen kommit att avvika från varandra till följd av en fastighetsförrättning eller annars av något annat skäl än det som nämns i 45 §, skall fastighetsregisterföraren bestämma om ändring i den kamerala indelningen i överensstämmelse med kommunindelningen eller, om detta inte skall anses ändamålsenligt, hos ministeriet göra en framställning om ändring i kommunindelningen.<<

Någon framställning om ändring i kommunindelningen har fastighetsregisterföraren, som i det aktuella fallet är Nylands lantmäteribyrå, inte gjort. Med anledning av beslutet om en ändring i kommunindelningen styckades fastigheten Westerkulla senaste sommar. Den den 12 juli registrerades fastigheten Labbacka (18:3). Enligt mina uppgifter delades även ett skifte som, trots att det korsas av österleden, inte delades av någon registerenhet. Ett smalt område mellan vägarna (det rödskuggade området på bilden ovan) förblev en del av fastigheten Westerkulla, medan det rödskuggade området på bilden nedan blev en del av fastigheten Labbacka. Arealen av skiftet på bilden nedan är 2,63 ha, medan den återstående delen av fastigheten, som i sin helhet ligger söder om Österleden, består av två skift med arealerna 7,59 ha respektive 120,40 ha.


När gränserna för fastigheten Labbacka slogs fast, bestämdes samtidigt i praktiken den nya gränsen mellan Helsingfors och Vanda. Det finns emellertid inget beslut enligt vilket det rödskuggade skiftet på bilden ovan skall överföras från Vanda till Helsingfors. Enligt min bedömning bryter Lantmäteriverket mot lagen, om fastigheten Labbacka registreras i Helsingfors. Om fastigheten Labbacka inte överförs till Helsingfors, bildas å andra sidan flera enklaver, så vida ändringen i kommunindelningen i övrigt förverkligas.



Fallet Sibbo

Kungörelse. Den 19 december 2008


Helsingfors stadsplaneringskontor har igår uppdaterat sina sidor om "Sipoon ja Vantaan liitosalueet". På sidan "Kaupunginosat ja kadunnimet" berättas nu om stadsstyrelsens beslut från den 8 december. Kartorna som man hänvisar till är dock inte de samma som i föredragningslistan. På kartorna på stadsplaneringskontorets webbsida hör Kärr ännu till Sundberg (Salmenkallio) och gränsen vid Österleden går i enlighet med statsrådets beslut. (Jämför "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Det är kanske på sin plats att notera att statsstyrelsens beslut om indelning i stadsdelar inte är definitivt. På mötet bden 8 december beslöt man att ta det slutgiltliga beslutet efter den 1 januari 2009.

Helsingfors stad har idag publicerat en kungörelse om ändringar i namnen på gatuadresser och stadsdelar och ändringar i distriktsindelningen. Staden har nu även publicerat kartor (Nya stadsdelar och Ändringar i distriktsindelningen) över stadsdelarna som motsvarar stadsstyrelsens beslut. Samtidigt har man publicerat ett pdf-dokument under rubriken "Gatu- och vägnamnen". På första sidan av dokumentet, som är skapat i går och uppdaterat idag, finns en karta med "ändrade väg- och gatunamn i Helsingfors och i inkorporeringsområdena i västra Sibbo". På kartan kan man läsa att det är stadsmätningsavdelningen som har upphovsrätten till kartan, vilket är markerat "© 1.1.2009 Kaupunkimittausosasto". Kartan är dock redan föråldrad. Här följer så väl gränsen för kartbottnet som den ovanpå dragna kommungränsen statsrådets beslut och inte Lantmäteriverkets justering av beslutet. (Se ovan.) Nedan till vänster detalj ur kartan över stadsdelar. Nedan till höger motsvarande område på kartbottnet till kartan i pdf-dokumentet med gatu- och vägnamn.



Mauri Asmundela från Nylands lantmäteribyrå gav på hösten (troligtvis i oktober) enheten statistik och forskning vid Vanda stad informationen att "Vesterkullan kiilan alueen karttarajausta on tarkennettu." Asmundela gav i ett e-postmeddelande även förklaringen att "Kun alueliitoksen lopullinen karttarajaus tehtiin, katsottiin, että alkuperäisen tarkoituksen mukainen ja teknisestikin tarkoituksenmukaisin rajaus syntyy siten, uusi kunnanraja muodostetaan hieman siirtyneen Itäväylän tiealueen pohjoisrajaan." Asmudsela deltog emellertid själv i Lantmäteriverkets tolkning av så väl Helsingfors ursprungliga förslag som kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag, som stod till grund för statsrådets beslut. (Se "Hur ritades gränsen ut? Den 26 februari 2008".) Asmundela måste därför hela tiden ha känt till att Österleden flyttats, fastän Lantmäteriverket inte påpekade att vägen flyttats i sina utlåtanden.
Att gränslinjen följer statsrådets beslut ännu på mycket färska kartor är anmärkningsvärt med tanke på att beslutet att ändra på gränsdragningen på kartan ("karttarajaus"), egentligen torde ha tagits den 12 juli i år då fastigheten Westerkulla (410-18-0) styckades och Labbacka (410-18-3) registerades. (Se "Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008".) Eftersom Västerkulla gård och "Västerkullakilen" inte är ett planområde är det lantmäteriverket som här är fastighetsregisterförare. Då fastigheten styckades så att en del eller ett skifte av Labbacka ligger norr om registerenheten 92-895-2-8, längs vilken den nya gränsen skall gå enligt statsrådets beslut, fanns det inga möjligheter att följa statsrådets beslut, så vida inte fastigheten Labbacka styckats på nytt. Antingen måste hela Labbacka anslutas till Helsingfors eller så måste fastigheten i sin helhet förbli en del av Vanda. Med sina areal på 123 hektar utgör fastigheten Labbacka långt över hälften av den ca 200 ha stora Västerkullakilen. Utan Labbacka skulle inkorporeringsområdet inte heller ha landförbindelse med det övriga Helsingfors.

Frågan är om den aktuella styckningen av fastigheten Westerkulla gjordes avsiktligt för att möjliggöra en ändring av statsrådets beslut eller om den i misstag gjordes i strid mod statsrådets beslut. Om den felaktiga styckningen gjordes avsiktligt, kan man fråga enligt vems direktiv den gjordes. Varför valde man inte istället en lagenlig kompleterande ändring i kommunindelningen. Den 25 juni beslöt finansministeriet att överföra ytterligare den 0,0293 hektar stora fastigheten Bygdebo II (410-6-54) från Vanda till Helsingfors. (Se "293 kvadratmeter. Den 11 juli 2008".) Lantmäteribyråns justering gäller ett ca 10 hektar stort område, det vill säga ett område som är över 300 gånger större än Bygdebo II. Asmundelas motiveringar till justeringen är inte övertygande. I e-postmeddelandet till Vanda stad verkar han förringa justeringen. Han säger visserligen att justeringen medför en ändring på ca 10 ha, men säger att Österleden flyttat några tiotal meter norrut på ett 250 meter långt avsnitt. I verkligheten är Lantmäteriverkets nya gränslinje 1,5 km lång. Asmundela antyder även att vägen flyttats efter att statsrådet tog sitt beslut, fastän det nya vägavsnittet var i användning redan i början av år 2006.


Fallet Sibbo

Lantmäteriverket avviker från statsrådets beslut. Den 18 december 2008


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Staten måste med i metrofinansiering", där Maija Anttilas syn på behovet av ökad statlig finansiering av metron något förtydligas. (Se "Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008".) I artikeln noteras det att staten bidrar med 30 % i kollektrafikbyggande som går över kommungränser. Anttila vill öka den andelen. Att dra Sibbometron genom nuvarande Vanda kunde vara ett sätt att få statlig finansiering, men risken är stor att Vanda och Helsingfors sammanslås till en kommun innan en metrolinje skulle vara aktuell. Anttila talar även om metro till Söderkulla, men det alternativet ströks ur generalplanen för Sibbo 2025, där det bara talas om kollektivtrafikförbindelse längs riksväg 170.
I dagens Bbl ingår även ett helt uppslag med artiklar om Sibbo storskog. Rubrikerna är "'Storskogen för liten för att bli en nationalpark'", "Nationalpark eller bostäder?", "Välkommet initiativ" och "Ministeriet funderar ännu".

I mitt inlägg blogginlägg "Politiserat rättsväsende. Den 16 december 2008" skrev jag om att stadsstyrelsen i Helsingfors på sitt möte den 8 december tagit ett beslut om en ändring av indelningen i stadsdelar gällande inkorporeringsområdet. Jag hade då endast tillgång till Helsingfors stadsplaneringskontors kartor över förslaget till indelning från den 30 november. Nu har jag kommit över kartbilagorna till föredragningslistan för stadsstyrelsens möte den 8 december. Kartan ovan visar en detalj ur en av kartbilagorna. På kartan syns att en del av nuvarande Vanda har anslutits till Nordsjö, liksom på kartorna från november. Det finns emellertid skillnader mellan kartorna från stadsstyrelsens föredragningslista och stadsplaneringskontorets kartor. På de nya kartorna har Kärr norr om Borgåvägen enligt invånarnas anmärkningar och önskemål anslutits till stadsdelen Östersundom istället för till Sundberg. Den intressanta skillnaden är emellertid att gränsen för stadsdelen Sundberg nu går norr om Österledens nuvarande sträckning vid avtaget till Ring III.
Gränsen på den nya kartan är inte ett misstag. Istället baserar sig den nya gränsen på två styckningar av registerenheter. Den enormt stora fastigheten Westerkulla (410-18-0) har av latmäteriverket den 12 juli i år styckats i Westerkulla (410-18-0) och Labbacka (410-18-3). Dessutom har en ny registerenhet för allmän väg (895-2-43) registrerats den 23 september. Styckningarna har gjorts med tanke på beslutet om ändringen kommunindelningen, emedan enligt lagen en fastighet inte kan höra till två olika kommuner. Den nya indelningen i registerenheter följer emellertid inte statsrådets beslut till gränsdragning, utan istället den nya sträckningen av Österleden. (Se "Total förvirring. Den 15 december 2008".)

Statsrådets beslut är visserligen något oklart, då en felaktig karta bifogades till inrikesministeriets promemoria. Enligt HFD:s beslut stämmer emellertid beslutet eller uppräkningen över fastigheter i beslutet överens med lantmäteriverkets karta, som varit framlagd i beredningsskedet. Enligt lantmäteriverkets karta följer gränsen emellertid Österledens gamla sträckning eller registerenheten 92-895-2-8. I inrikesministeriets utlåtande till HFD säges det att någon karta inte ingår i beslutet och att statsrådets beslut inte avviker till någon del från Nylands lantmäteribyrås tolkning av kommunindelningsutredarens karta. Till sitt utlåtande till HFD bifogade inrikesministeriet även en detaljerad karta, enligt vilken gränsen följer Österledens gamla sträckning. Längs den gamla vägen går gränsen även i Helsingfors stads kartor frånsett de kator som publicerats de allra senaste veckorna. Se t.e.x stadsplaneringskontorets karta "Liitosalueen rajat" från augusti.


Jag har idag på eftermiddagen fått det bekräftat att "man", enligt Nylands lantmäteribyrå, beslutit att korrigera gränsdragningen, så att inkorporeringsområdets areal avviker med ca 10 hektar från statsrådets beslut! Jag frågar med vilken rätt "man" (formellt lantmäteriverket) kan göra ett dylikt beslut. Angående beslutet har inte anvisats möjligheter att söka ändring eller ens erbjudits möjligheter att göra anmärkningar. Allmänheten har inte ens informerats om beslutet. Motiveringen till lantmäteribyråns korrigering av gränsdragningen är inte att statsrådets beslut kan tolkas i enlighet med korrigeringen. Tvärtom säger Nylands lantmäteribyrå i ett brev till Vanda stad uttryckligen att man i beredningen och beslutet om en ändring i kommunindelningen inte tagit i beaktande att landsväg 170 flyttat och att korrigeringen avviker från statsrådets beslut. Lantmäteribyrån motiverar istället korrigeringen med funktionalitet. Samtidigt medger man indirekt att utredningsmannens förslag och statsrådets beslut inte uppfyller lagens krav på att en kommun skall bestå av en funktionell helhet. Korrigeringen kunde ha gjorts i normal laglig ordning, men även här har man valt att göra ett undantag, kanske för att försöka dölja brister i beredningen av statsrådets beslut.

Fastigheten Labbacka registrerades av lantmäteriverket redan den 12 juli. Ifall korrigeringen av kommungränsen var planerad, bör beslutet om ett avvikande från statsrådets beslut ha tagits före juli. Alternativet är att lantmäteriverket beslutit om en avvikande gränsdragning för att dölja en fatal miss i styckningen av fastigheten Westerkulla, som kanske kunde förklaras av otydligheten i statsrådets beslut. Om beslutet tagits före juli, borde lantmäteriverket rimligen ha informerat Helsingfors stad före hösten. Ändå ritade Helsingfors stadplaneringskontor ännu i slutet av november gränsen enligt statsrådets beslut längs den gamla vägsträckningen. Vanda stad lär ha informerats om lantmäteriverkets beslut i oktober.

Lantmäteriverket kunde tidigare, i så väl utlåtandet över Helsingfors ursprungliga förslag som i utlåtandet över Pekka Myllyniemis förslag, ha föreslagit eller tolkat förslaget så att gränsen tagit hänsyn till flyttningen av Österleden. Lantmäteriverket gjorde ju stora ändringar i Myllyniemis förslag, så att kommungränsen skulle motsvara fastighetsgränserna. Några andra funktionella faktorer torde lantmäteriverket inte heller ha mandat att ta i beaktande. Att lantmäteriverket nu efter statsrådets beslut på eget initiativ avsiktligt skulle ändra gränsdragningen är inte trovärdigt.


Fallet Sibbo

Helsingfors har inte råd. Den 17 december 2008



Yle Mellannyland har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Hfors kräver pengar för kollektivtrafik". Enligt notisen kräver Maija Anttila (sdp), som är ordförande för stadsplaneringsnämnden i Helsingfors, att staten ökar sin andel av finansieringen av kollektivtrafiken i metropolområdet. Jag citerar:

>>Anttila nämner spårförbindelse från Mellungsbacka österut till Söderkulla i Sibbo som ett exempel. Enligt henne går de inte att genomföra om staten inte följer sitt metropolprogram och ger mera pengar.
Helsingfors har i rådande ekonomiska omständingheter inga möjligheter att satsa mera pengar på en utbyggnad av kollektivtrafiken än nu.<<

Bilden ovan är en detalj ur en karta i dokumentet "Joukkoliikenteen suunnitteluohje 2010–2014 – tarkistettu luonnos 19.9.08", som gjorts av YTV Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta.

I dagens nummer av gratistidningen Kaupunkilehti Vartti ingår en artikel med rubriken "Helsinki jo hälytysvalmiudessa". Här berättas det att Helsingfors börjar byta ut gatuskyltar redan melan jul och nyår.

Borgåbladet har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Markägare vill bevara storskogen på annat sätt".


Fallet Sibbo

Politiserat rättsväsende. Den 16 december 2008



I dagens Hbl ingår en insänadare av Bo Melander. Jag återger här delar av insändaren, som har rubriken "Politiserat rättsväsende":

>>Rättsväsendets tolkningar i Finland av fall där politikerna varit inblandade har fått starka drag av det i Sovjet och Nazityskland utövade politiskt inriktade rättsförfarande.
Högsta förvaltningsdomstolens beslut gällande Helsingfors krav på att få annektera delar av Sibbo, och det godtyckliga sätt saken avgjordes på, vittnar helt tydligt om politikernas makt över det politiskt obundna rättsväsendet.
... Likaså väcker ministerns godkännande av HFD:s på politik och ingalunda juridik baserade beslut i Sibbo-affären förundran, men om man som Tuija Brax är engagerad i Helsingfors-politiken ser man tydligen inte allt.
Om rättsväsendet springer politikernas och Helsingfors ärenden, och glömmer sin roll som politiskt obunden instans bör en oavhängig myndighet utreda på vilka grunder Sibbo dömdes att avstå områden åt Helsingfors.<<

I slutet av oktober publicerade stadsplaneringsverket kartror med förlag till ny indelning av Helsingfors. (Se "Muutoksia Helsingin kaupunginosajakoon".) Enligt förslaget skall delområdet Svarta backen utvidgas så att området även innefattar den del av skogen och berget Svarta backen som nu hör till Vanda. Se kartan ovan. På kartan har gränsen för det nya delområdet och stadsdelen Sunberg ritats ut något slarvigt så att den nya kommungränsen (den streckade linjen) vid Österleden syns. Här går gränsen ännu längs Österledens gamla sträckning. Kartorna med gränslinjen norr om Österleden är av något nyare datum. Stadsstyrelsen i Helsingfors tog ställning till förslaget till indelning på mötet den 8 december. Enligt beslutsmeddelandet antogs förslaget "Ehdotuksen mukaan", medan det i sammandraget (pikayhteenveto) heter att förslaget antogs "Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan".

Borgåbladet har på kvällen publicerat en artikel med rubriken "Sibbo godkände ramavtal". I artikeln noteras det att vattenförsörjningen inte togs med i ramavtalet. Borgåbladet skriver att "Helsingfors är inte intresserad av att ta över vattenledningarna på det annekterade området, man anser att det är Sibbos sak att sköta den saken."


Fallet Sibbo

Total förvirring. Den 15 december 2008


Kommunfullmäktige i Sibbo sammankommer idag för att ta ställning till generalplanen 2025. Förslaget til generalplan präglas starkt av Helsingfors initiativ till en ändring i kommunindelningen. I senaste nummer av Sipoon Sanomat kritiserar Catharina Westermark (grön) i en insändare med rubriken "Söderkullan ja Nikkilän virkistysalueet uhattuina!" generalplanen för att den hotar friluftsområden i Nickby och Söderkulla. Liksom i sin insäbartikel i lördagens nummer av Borgåbladet (se "Unikt fall. Den 13 december 2008") förklarar Westermark brådskan med generalplanen med att generalplanen måste godkännas, så att Sibbo kan ansluta sig till Nylands förbund. Även beslutet att gå med i Nylands förbund hänger samman med annekteringstvisten. Jag citerar ur insändaren:

>>Sipoon yleiskaava 2025 on tehty ns. strategisena pikakaavana vastauksena Helsingin hyökkäykseen. Siinä esitetään räjähdysmäistä kasvua, joka on sitä luokkaa, että ei Helsingin, vaan sipoolaisten on syytä pelätä. Kaava on laadittu pienessä piirissä normaalista kaavaprosessista poiketen.

Uusi Yleiskaava 2025 jyrää alleen kaikki Sipoon aikaisemmat yleiskaavat. Siinä lentää taivaan tuuliin suurella vaivalla tehty Söderkullan osayleiskaava ja Nikkilän osayleiskaavahanke. Konsultit ovat tehneet kilokaupalla raportteja, mutta viheralueohjelmaa ei ole, eikä ole mietitty miten tarvittavat virkistysalueet hankitaan. ...

Uusi yleiskaava 2025 on raakile niin, että huomioidaan sekä uusien että nykyisten asukiakaiden viihtyvyys. Tuhoamalla pala hienointa Nikkilää, tuhotaan asukkaiden usko myös päättäjiin. Ei kiire Uudenmaan liittoon voi olla tärkeämpää kuin kaikkien sipoolaisten arkea koskettava yleiskaava 2025.<<

Vanda stad har en utmärkt karttjänst med vilken man bl.a. kan kontrollera information om fastigheter. Själv är jag närmast intresserad av fastigheter och registerenheter invid Österleden i nuvarande Vanda. En fastighet kan inte tillhöra två olika kommuner, varför man torde ha varit tvungen att registrera om vissa enheter i Västerkula och Västersundom. Ett par nya enheter har faktiskt registrerats under det senaste halvåret. Efter att nya enhet har registrerats stämmer registernumren inte längre överens med förteckningen över enheter som skall överföras till Helsingfors i statsrådets beslut. Detta är väl i sig inget större problem, då de gamla uppgifterna naturligtvis finns bevarade. Det förefaller emellertid som om nya enheter skulle ha registrerats med tanke på att den nya gränsen mellan Helsingfors och Vanda skall gå helt och hållet norr om Österleden!

Enligt Vanda stads karta hör åkertegen mellan Österledens gamla och nya sträckning det 123 hektar stora fastigheten Labbacka (410-18-3), som i övrigt ligger söder om registerenheten 92-895-2-8, där landsvägen tidigare gick och där gränsen skall gå bl.a. enligt den karta som inrikesministeriet bifogade till sitt utlåtande till HFD. (Se "Ingen landförbindelse. Den 16 oktober 2007".) Enheten har registrerats den 12 juli 2008. Även registerenheten för landsväg 895-2-43, som registrerats den 23 september, ligger på var dera sidan om registerenheten 92-895-2-8, dvs den gamla sträckningen för Österleden

I statsrådet beslut heter det att en del av lägenheten Westerkulla 18:0 skall överföras til Helsingfors. Vilken del det är fråga om säges inte, utan borde ha markerats på bifogad karta. I flera besvär över statsrådets Sibbobeslut påstås det att statsrådets beslut är oklart, emedan en felaktig karta bifogats till promemorian. HFD:s säger emellrtid följande i sitt beslut:

>>I statsrådets beslut uppräknas de fastigheter, registerenheter och delar av sådana vilka överförs till Helsingfors stad. Förteckningen motsvarar den preciserade karta som Nylands lantmäteribyrå har gjort utgående från kommunindelningsutredarens förslag och som har varit framlagd i beredningsskedet. Statsrådets beslut anger tillräckligt exakt det områd som anslutningen gäller. För de fastigheter eller andra registerenheter av vilka endast en del överförs till Helsingfors stad verkställs fastighetsförrättning enligt 43 § 2 mom. i kommunindelningslagen.

För lagligheten av statsrådets beslut saknar det betydelse att den karta som har varit en bilaga i motiveringspromemorian till statsrådets beslut en aning har avvikit från förteckningen över områden i statsrådets beslut samt från den ovan nämnda karta som Nylands lantmäteribyrå har preciserat med kommunindelningsutredarens framställning som utgångspunkt.<<

Fastighetregisterföraren har i enlighet med 43 § 2 mom. i kommunindelningslagen styckat fastigheten Westerkulla, men problemet är att det varit oklart hur Westerkulla skall delas, eftersom statsrådets beslut är oklart utan bifogad karta. (Se "HFD sopar misstag under mattan. Den 7 februari 2008".) Nu ser det ut som om fastighetsregisterföraren skulle ha gjort en tolkning av statsrådets beslut som avviker från inrikesministeriets tolkning och lantmäteribyråns karta. Jag vet inte var gränsen kommer att gå den 1 januari. Månne någon vet?

Helsingfors stad har idag publicerat en serviceguide för invånarna i de inkorporerade områdena.


Fallet Sibbo