Metropolikaavan keskeiseksi suojelukohteeksi. Den 21 mars 2011


På förslag av Ville Ylikahri (grön) bordlade Helsingfors stadsstyrelse på sitt möte idag ärende med rubriken "Östersundomin yhteisen yleiskaavan luonnoksen nähtäville asettaminen".

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en ledarartikel med rubriken "Länsirataa tarvitaan". I artikeln kan man bl.a. läsa att [utöver västbanan och Pisara-rata] "Muita tärkeitä hankkeita ovat itämetron rakentaminen Östersundomiin, raideliikenteen jatkaminen edelleen itään sekä länsimetron jatkaminen Kivenlahteen." Här förefaller man betrakta östmetron till Östersundom och "raideliikenteen jatkaminen edelleen itään" som två skilda projekt.

De gröna publicerade härom dagen ett "brev till medlemmar och anhängare" gällande "Kuukauden kampanjateko: miten Siru Kauppinen sai tekstinsä Hesariin?" eller hur Helsingin Sanomat noterade utredningen "Seudullinen ratikkalinjasto Östersundomiin – metron hinnalla". (Se "Toma metrovagnar. Den 16 mars 2011".) Brevet har rubriken "Vihreä kirje 3/11: Sirpa "Siru" Kauppinen puski näkemyksensä Hesariin".

De gröna i Nyland har idag publicerat ett pressmeddelande med rubriken "Tuja Brax, Tiina Elo ja Mari Puoskari Nuuksiossa: Ruuhka-Suomen viheralueet on turvattava metropolikaavalla". Jag citerar ur meddelandet:


Kuntien omat yleiskaavat taas eivät turvaa viheryhteyksien säilymistä yli kuntarajojen. Metropolikaavan keskeiseksi suojelukohteeksi on otettava pääkaupunkiseutua ympäröivä viherkehä, vaatii Espoon vihreän valtuustoryhmän uheenjohtaja Tiina Elo.

Viherkehä kulkee Sipoonkorpi-Östersundomista Vantaan Petikon, Nuuksion järviylängön ja Kirkkonummen Meikonsalon kautta Porkkalanniemen eteläkärkeen.



Köp tomt för egnahemshus! Den 20 mars 2011


oikotie.fi säljer man redan tomtmark med generalplanen för Östersundom och en ekologisk korridor i utkastet till generalplan som försäljningsargument. För 137 000 € erbjuds en tomt på 2558 m² med färdig byggnadsrätt på 250 m² + 60 m². Kvadratmeterpriset på tomten, som ligger i Västersundom i Vanda, är alltså satt till över 53 euro.


Dess värre är den gemensamma generalplanen och de ekologiska korridorerna en öppen fråga. Har ägaren till den aktuella korridoren otur, kan fastigheten bli en del av ett grönområde. På Sibbo kommuns webbplats kan man läsa att planläggningssektionen i Sibbo behandlade utkastet till generalplan den 9 mars, medan ärendet behandlas av stadsplaneringsnämnden i Vanda den 14 mars. Informationen är publicerad den 14 mars, men samma dag bordlades ärendet av stadsplaneringsnämnden i Vanda. Planläggningssektionen i Sibbo beslöt i varje fall formellt enhälligt att "arbetsmaterialet" för Östersundom gemensamma generalplan läggs fram till påseende.



Helsingfors stadsstyrelse har på föredragningslistan för sitt möte på måndag ett ärende med rubriken "Östersundomin yhteisen yleiskaavan luonnoksen nähtäville asettaminen". Stadsstyrelsen i Helsingfors föreslås alltså besluta om ställa fram utkastet till generalplan till påseende innan man vet vad stadsplaneringsnämnden i Vanda tar för beslut i ärendet. Kanske vill man att utkastet välsignas av beslutsfattarna i Helsingfors innan det fälls i Vanda. Kanske vill man ta upp ärendet till diskussion för att därefter bordlägga det. Principiellt sett är det ändå intressant att spekulera om vad som händer om stadsstyrelsen i Helsingfors men inte stadsplanerinsgsnämnden eller stadsstyrelsen i Vanda beslutar att ställa fram det aktuella utkastet till påseende.



Texten i föredragningslistan för stadstyrelsemötet i Helsingfors är den samma som i föredragningslistan för stadsplaneringsnämnden. Ett tillägg är dock en bilaga med redogörelse för tidigare beslut i ärendet, i praktiken behandlingen av ärendet i Helsingfors stadsplaneringsnämnd. (Se ovan.)




etuovi.com hittar man en fastighet för 692 000 € vid Kapellvägen. För priset får man en tomt på 5 000,0 m² (sic!) med ett egnahemshus på 186,5 m² / 264,5 m². Som försäljningsargument anges att "Alueelle on uusi kaava valmistumassa." Eller kanske vill försäljaren med informationen i själva verket gardera sig mot otrevliga överraskningar i en kommande generalplan?

Metron hinnalla. Den 19 mars 2011


I mitt inlägg "Toma metrovagnar. Den 16 mars 2011" berättar jag om en privat utredning, enligt vilken man för priset som Östersundommetron skulle kosta kunde bygga ett omfattande nät av snabbspårvagnsvägar. Utredningen som kan läsas på nätet har titeln "Seudullinen ratikkalinjasto Östersundomiin – metron hinnalla". I den aktuella utredningen har man för Östersundoms del valt alternativet "Unified" med förgrening till Ribbingö i stadsdelen (och byn) Husö. (Se "Kaavoitusväline. Den 11 september 2010".) Alternativet "Linear", som går längs Nya Borgåvägen, är ännu förmånligare att förverkliga.


De tre författarna till rapporten publicerade den 16 mars blogginlägg med ett meddelande eller ett öppet brev till planerarna samt hela utredningen i webbformat. Se Mikko Särelä: "Östersundom on suuri mahdollisuus", Otso Kivekäs: "Ratikkaverkosto Östersundomiin ja koko seudulle" och
Sirpa Kauppinen: "Avoin kirje Östersundomin kaavoittajille". Jag citerar nedan ur meddelandet:


Östersundomin metron hinnalla (700 miljoonaa euroa) voidaan saattaa enemmän ihmisiä joukkoliikkenteen pariin kuin nyt esitetyssä metro-linjauksessa. Kivekäs - Kauppinen - Särelä -joukkoliikennesuunnitelma on linjaukset jotka palvelevat mahdollisimman suurta väestöä ja liikennemääriä. ...

Östersundom on hyvä esimerkki alueesta, jonka matkoista jo suurin osa suuntautuu muualle kuin keskustaan. Keskustaan matkaa aamun ruuhkatunnissa vain 21% liikkujista, kun muualle Helsinkiin ja Vantaalle on matkalla 50%. Metro ei siis palvele suurinta osaa liikkujista.

Tarjoamalla Östersundomista keskustan suuntaan huomattavasti metroa edullisempi ratikkayhteys voidaan säästyneillä rahoilla tarjota kattava ratikkatarjonta muun Helsingin ja Vantaan suuntaan - suuntiin joihin 50% matkustajista suuntaa.

Den 17 mars skrev Laura Räty, som är ordförande för den samlingspartistiska fullmäktigegruppen i Helsingfors, ett blogginlägg med rubriken med den retoriskt formulerade rubriken "Vastustavatko vihreät jo metroakin?" Av de tre författarna till den ovannämnda rapporten är det dess värre endast Kauppinen som hör till De gröna i Vanda. Räty hävdar i sitt inlägg att "Metro on jo itse asiassa valittu itäisen Helsingin joukkoliikenneratkaisuksi, kun rata on rakennettu Vuosaareen ja Mellunmäkeen." Dess värre finns det färdiga planer på att bygga om Jokerlinjen till en snabbspårvägslinje. Snabbspårvägslinjen till Östersundom skulle vara en förlängning av Spårjokern (Raide-Jokeri).



Suomenmaa publicerade på torsdag en notis med rubriken "Itämetrosta pitää vielä keskustella".


Helsingfors stadsstyrelse har på föredragningslistan för sitt möte på måndag ett ärende med rubriken "Östersundomin yhteisen yleiskaavan luonnoksen nähtäville asettaminen". Jag torde återkomma om ärendet.

Östersundomutkast. Den 18 mars 2011


"Östersundomutkast hotar naturvärden" är en av rubrikerna på paradsidan i dagens nummer av Borgåbledet.


Rubriken på artikeln inne i tidningen lyder "Östersundomplan inkränktar på Natura". Borgåbladet har talat med Raimo Pakarinen, som är miljöinspektör på Helsingfors stads miljöcentral. Pakarinen säger att det är klart att det första utkastet till generalplan för Östersundom inte kan godkännas som sådant och tillägger att vi inte vet var kompromissen ligger.




Så är det. På stadsplaneringskontoret i Helsingfors har man inte tänkt sig att utkastet till generalplan skall kunna godkännas som sådant. Istället torde det handla om taktik. (Se "Medveten taktik. Den 25 februari 2011".) Man lägger fram ett utkast som bl.a. inkränktar på Natura-områdena, för att senare kunna presentera det egentliga förslaget till generalplan som ett "kompromissförslag". Taktiken kan fungera, men är inte precis uttryck för god förvaltning.

För övrigt tillåts inte byggandet allt för nära Natura 2000-områdena. De planerade kanalerna skulle direkt påverka fågelvikarnas ekologi. I stadsdelen Husö planerar man en kanal som gränsar till ett Natura-område som enligt stadsplaneringskontorets utredningar ligger under havsnivå. (Se "Holland. Den 12 mars 2011" och bilden nedan, som jag tog på en skidtur tidigare i veckan.) Det är väl inte så svårt att räkna ut vad som skulle hända med den omgivande marken, ifall man grävde en kanal med förbindelse till Kapellviken.



På bilden nedan en vall, som hindrar vattnet att svämma över på den extremt lågbelägna marken i Husö.


Ingen tomtbrist. Den 17 mars 2011


I tisdagens sändning av Uudenmaan uutiset ingick ett inslag om det stora utbudet av outnyttjad tomtmark i Helsingforsregionen i allmänhet och i synnerhet i centralt belägna områden vid järnvägsstationer. I nyhetssändningen noterades det bl.a. att "Puheet päkaupunkiseudun tonttipulasta ovatkin Helsingin seudun ympäristöpalvelujen mukaan vahvasti liioteluja" och att "Nyt olisi järkevintä rakenta keskusta tättteen ja lähteä vasta sitten laidoille."


Helsingforsregionens miljötjänster - Helsingin seudun ympäristöpalvelut publicerade på tisdagen ett pressmeddelande med rubriken "Pääkaupunkiseudun asemakaavoissa rakennusmaata monen vuoden tarpeeseen".


Helsingforsregionens miljötjänster publicerade även frånen presskonferens på tisdag ett dokument med rubriken "SeutuRAMAVA - monipuolinen työkalu kaupunkisuunnitteluun ja -tutkimukseen". Bildmaterialet ovan och nedan är ur detta dokument.



Helsingfors stadsplaneringsnämd har på sitt möte idag ett ärende som gäller verksamhetsberättelsen för år 2010.




I verksamhetsberättelsen "Toimintakertomus vuodelta 2010" för stadsplaneringsnämnden och statdsplaneringskontoret omnämns naturligtvis så väl östmetron som Östersundomprojektet.




Toma metrovagnar. Den 16 mars 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Kiista Östersundomin raideratkaisusta ei laannu". Jag återger inledningen på artikeln:


Metrolinjan rakentaminen Östersundomiin käy kalliiksi. Lisäksi metrovaunut kulkevat Östersundomista ruuhka-aikana puolityhjillään, koska suurin osa ihmisistä liikkuu muualle kuin Helsingin keskustaan.


Det är inte tidningen själv som har kommit fram till slutsatsen, utan en trio bestående av tre personer med "ingenjörsbakgrund". I artikeln berättas det även att "Vantaa on tällä viikolla aloittamassa pikaraitiotien selvityksen."




Igår publicerade Helsingin Sanomat FNB:s notis med rubriken "Pääkaupunkiseudulla on vapaata rakennusmaata vuosiksi". Det finns skäl att återkomma till nyheten.


Helsingin Sanomat publicerade den 13 mars en artikel med rubriken "Vantaan Kongo haluaa pysyä raiteiden ulottumattomissa". Jag cieterar ur artikeln:


Vantaalla ei ole tällä hetkellä aikeita asuttaa Kongoa. Vantaa-seuran puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Jukka Hako (sd) kuitenkin linjaa, että hänestä olisi järkevämpää rakentaa nauhamaisesti Klaukkalan radan varteen kuin ahtaa asuntoja Länsimäkeen, itämetron ainoalle vantaalaispysäkille.



Världen blickar. Den 15 mars 2011

I beslutsmeddelandet från Vanda stadsplaneringsnämnds möte igår kan man läsa att ärednet som gällde utkastet till generalplan för Östersundomområdet bordlades eller att "Lautakunta jätti pöydälle Helsingin ja Sipoon kanssa yhdessä tehtävän Östersundomin yleiskaavaluonnoksen."



I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Sibbo banar väg för planering över gränserna". Artikeln handlar dock inte om Majvik eller den gemensamma generalplanen för Östersundomområdet, utan om "den prestigefyllda internationella" planeringstävlingen "Sibbesborg". Rubriken på paradsidan lyder "Världen blickar mot Sibbesborg" ...


I utredningen "Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelma" står "Sibbesborg" för ett alternativ till "Suur-Östersundom". Enligt modellen Sibbesborg (eller Suur-Söderkulla) koncentreras bebyggelsen till Söderkulla och området kring Sibboviken, medan bebyggelsen enligt modellen Suur-Östersundom koncentreras till Östersundomområdet. (Se "Stor-Östersundom. Den 4 september 2009".) Nu har Östersundomkommittén (läs: stadsplaneringskontoret i Helsingfors) i föreslagit utkastet till generalplan för Östersundom föreslagit en modell Rannikko 1, som bygger på modellen Suur-Östersundom. (Se "Solenergi. Den 1 mars 2011".) Samtidigt ordnar Sibbo en planeringstävling som utgår från modellen Sibbesborg. Innan man lägger fram något utkast till generalplan för Östersundom borde man först se hur det i landskapsplanen går för "Sibbesborg" och om järnvägslinjen österut går via Östersundom och Söderkulla.