Olympiska spelen i Östersundom. Den 7 april 2011


Helsingfors stad publicerade igår på stadens hemsida en nyhet med rubriken "Hiihtolenkille yhä Mustasaaressa ja Paloheinässä". Kanske går det att skida i Korsholm (Mustasaari), men det är i Svarta backen (Mustavuori) i Nordsjö, som det ännu finns underhållna skidspår. I nyhetstexten nämns även spåret från Svata backen till Husö gård. Detta spår är för tillfället det längsta öppna skidspåret i Helsingfors.


Riktigt ända fram till Husö gård kan man inte längre skida, för åkern som ligger under havsytan (se "Holland. Den 12 mars 2011") ligger nu under smältvatten. Spårmaskinen startar dock varje morgon från gården i Husö friluftsområde.




Själv har jag senast i dag skidat från Svarta backen till Husö. Bilden ovan är tagen från dagens skidtur. Bilden nedan, som är från samma ställe som bilden i nyheten ovan, tog jag igår.




För ett par år sedan var spåret från Svarta backen till Husö gård eller "Sibbo" delvis stängd, för att en del av friluftleden genom ett Natura 2000-område tagits i bruk som räddningsväg för Nordsjö hamn och därför plogats och sandats. (Se "Sand i skidspåret. Den 29 januari 2009".) Nylands miljöcentral beviljade emellertid lov för en ny skidled, som togs i bruk senaste vinter. Nu hotas skispåret dess värre av generalplanen för Östersundom, där varken friluftleden eller Husö friluftsområde hittills tagits i beaktande. Planen är att med den gemensamma generalplanen köra över landskapsplanen.


Svarta backen är ett av ett av Helsingforsregionens främsta skidcentra och rekreationsområden. Möjligheterna att utveckla Svarta backen begränsas dock förutom av Helsingfors byggnadsplaner även av naturskyddsområden. Ingenting tycks dock hejda Helsingfors stadsplaneringskontor från att rita upp fantastiska visioner. I "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja" hittar man en skiss med ett förslag till hur man kunde ordna de olympiska spelen i "Östersundom" eller hur man kunde bygga anläggningarna för olympiska spelen i Västersundom, Nordsjö och Granö. Huvudarenan har här placerats i Svarta backen.


Markanskaffning för de följande 40 - 50 åren.


Helsingfors fastighetskontor har under den gångna veckan sänt brev till markägare i Östersundom. I brevet säger man att Helsingfors stad fortsätter sin aktiva markanskaffning även i Östersundom för att underlätta generalplaneringen och förverkligandet av planeringen under de följande 40 - 50 åren.


9 mot 5. Den 5 april 2011


Stadsplaneringsnämnden i Vanda godkände på sitt möte igår efter omröstning förslaget att för stadsstyrelsen föreslå att utkastet till generalplan läggs fram till påseende. Minna Kuusela (grön) förslog att ärendet returneras och att man i beredningen tar hänsyn till följande:


1. Alueen ekologisia ja virkistyskäyttöä palvelevia viherkäytäviä levennetään, etenkin Sipoonkorvesta Helsingin merenrannan Natura-alueille. Alueen kaavoituksen yhteydessä on turvattava jo lain ja luontodirektiivin vaatima luonnonsuojelualueiden kytkeytyneisyys ja toimivien viherkäytävien säilyminen. Eduskunnan ympäristövaliokunta on linjannut, että kansallispuisto ei pysty yksinään vastaamaan Sipoonkorven ydinalueeseen kohdistuviin suuriin virkistyskäyttöpaineisiin luonnonsuojelutavoitteiden vaarantumatta.

2. Uuden kaavan vaikutuspiirissä oleville Natura-alueille tehdään lain vaatima Naturaarviointi ennen rakentamispäätöstä.

3. Luonnoksessa tutkitaan myös vaihtoehto, jossa asukasmäärä on nyt ehdotettua pienempi. Suunnittelualue sijaitsee kahden Natura-alueen välissä ja jäljelle jäävien maaalueiden rakennettavuus on osin heikkoa maaperän rakenteen ja tulvaisuuden vuoksi.

4. Kaavan pohjoisosan alueiden rakentamista vähennetään oleellisesti. Rakentamattomien riittävien puskurialueiden säilyminen taajamarakenteen ja Sipoonkorven kansallispuiston välissä otetaan huomioon. Asutus keskitetään luonnoksessa alueen pääkulkuväylien varteen ja alueen palvelurakenteen toimivuuteen kiinnitetään enemmän huomiota.

5. Luonnoksessa otetaan tarkasteltavaksi muitakin kuin metroon perustuvia ratavaihtoehtoja, kuten esimerkiksi pikaraitiotie ja raidejokeri, näkökulmana sekä itäisen Uudenmaan laajentuminen, että itse Östersundomin liikenneratkaisut. Poikittaisen joukkoliikenteen yhteydet otetaan myös paremmin huomioon. Metrotarkastelussa otetaan tarkasteltavaksi myös vaihtoehto, jossa Vantaan puolelle on sijoitettu vain yksi metroasema.



Kuuselas förslag röstades ned med rösterna 9 mot 5. Kuusela och Loviisa Itäkannas (vf) lämnade avvikande mening till protokollet.




Igår uppdaterade Helsingfors stadsplaneringskontor webbplatsen för Östersundomprojektet med en nyhet om att Helsingfors stadsstyrelse på sitt möte den 28 mars "för sin del" godkänner att Östersundom-kommittén lägger fram utkastet till påseende. Ännu har ärendet dock inte behandlats eller godkänts av stadsstyrelsen i Vanda eller kommunstyrelsen i Sibbo.

Dröjer. Den 4 april 2011


Ville Ylikahri skrev den 28 mars på Facebook en statusuppdatering om sitt motförslag om en returnering vid stadsstyrelsemötet senaste måndag. Eftersom hans förslag röstades ned, drar han slutsatsen att utkastet till generalplan för Östersundom nu går på utlåtanderunda. Men vad händer om utkastet inte godkänns i Vanda, där stadsplaneringsnämnden idag skall behandla förslaget att lägga fram materialet för generalplanen till påseende. I varje fall lär det dröja ännu innan så väl Sibbo som Vanda har godkänt förslaget att lägga fram utkastet till påseende.


Den första versionen av utkastet till en skuggplan har varit färdigt en tid, men även här lär publiceringen dröja något.

Liittymäympäristön suunnittelua. Den 3 april 2011


I ett flertal blogginlägg har jag påtalat den oklara gränsen mellan Helsingfors och Vanda vid avtaget från Österleden till Ring III. Enligt lantmäteriverkets tolkning av kommunindelningsutredarens förslag liksom i inrikesministeriets tolkning av statsrådets Sibbobeslut från hösten 2007 följer gränsen Österledens gamla sträckning, nedan lantmäteriverket efter HFD:s avgörande i fallet Sibbo gjorde tolkningen att gränsen skall följa Österledens nya sträckning. Det är möjligt att man i samband med den gemensamma generalplanen för Östersundomområde inte behöver ta ställning till denna gränsfråga. Annat hade det varit om Helsingfors gjort en egen delgeneralplan för inkorporeringsområdet.

Då jag vid årsskiftet 2008-2009 diskuterade gränsfrågan med den ansvarige tjänstemannen vid lantmäteriverket hade han svårt att komma med några juridiska motiveringar till lantmäteriverkets tolkning av gränsen. Den enda juridiska motiveringen han kunde ge var att statsrådets beslut inte exakt definierade var gränsen går. Detta påstående var anmärkningsvärt, då ju Sibbo kommun just på en motsvarande grund hade besvärat sig mot statsrådets inkorporeringbeslut. Tjänstemannen vid lantmäteriverket hade flera funktionella motiveringar till lantmäteriverkets tolkning av gränsen.

Man skulle spara pengar, då det inte skulle uppstå några stridigheter mellan Vanda och Helsingfors om underhållet av vägen. Vad tjänstemannen vid lantmäteriverket inte noterade var att det är vägverket som ansvarar för underhållet. Å andra sidan önskar Helsingfors ta över förvaltningen av Österleden, vilket knappast är möjligt ifall en del av vägen går genom Vanda. Ett annat argument som tjänstemannen gav var att området som i konflikt med inrikesministeriets tolkning av statsrådets beslut överförts från Helsingfors till Vanda är obetydligt och svårt att bebygga. I utkastet till generalplan för Östersundom föreslås det aktuella området dock bli en del av ett lokalt centrum med massiv bebyggelse. Skisserna nedan är ur "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja".




Bordlades till följande möte. Den 2 april 2011


Kommunstyrelsen i Sibbo beslöt enhälligt på sitt möte i tisdags bordlägga ärendet som gällde utkastet till generalplan för Östersundom till följande möte. Föredragandes förslag var att godkänna planläggningssektionens förslag, som var att kommunstyrelsen "förordar kommittén för Östersundom att arbetsmaterialet för Östersundom gemensamma generalplan läggs fram offentligt i enlighet med § 62 i markanvändnings- och bygglagen och § 30 i markanvändnigs- och byggförordningen". Vid behandlingen av ärendet i kommunstyrelsen jävade sig Clara Lindqvist (ysi) och Hans Blomber (sfp). Hur kan man vara jävig i ett dylikt ärende?


Kati Vierikko skrev igår ett blogginlägg med rubriken "Kivinokan tulevaisuus maakuntakaavassa", som handlar om så väl Östersundom som Stenudden i Hertonäs. Verikko är bekymrad över att så väl Stednsuden som Östersundomområdet i sin helhet i utkastet till landskapsplan i sin helhet är betecknat som område för tätortsfunktioner. Själv finner jag det ändå anmärkningsvärt att man kritiserat de gröna korridorerna i Östersundom, samtidigt som Stensudden invid Österleden och den färdiga metrolinjen huvudsakligen reserverats för en koloniträdgård och kolonistugor. Verikko tar i inlägget även upp generalplanen för Östersundom. Jag citerar:


Itä-Uudenmaan liiton yhdistymisen jälkeen maakunnan alueen kaava päivitetään pikavauhtia, vähän turhankin tiukalla aikataululla. En usko, että tämä hoppu on tarpeen, mutta on syntynyt ennen kaikkea Helsingin painostuksesta saada maakuntakaava valmiiksi samaan aikaan Östersundomin yhteisen yleiskaavan kanssa. ...

Myös Östersundomin yleiskaava-alue on merkitty kokonaan taajamatoiminta-alueeksi, ainoastaan Natura-alueet ja neljästä maakunnallisesti tärkeästä ekologisesta yhteydestä ainoastaan kasi Mustavuoreen ja Östersundomiin oli merkitty.

Taajamatoimintojen alue-merkintä tarkoittaa, että Kivinokka ja Östersundom tarjotaan lautasella niille Helsingin kaupungin suunnittelijoille ja poliittisille tahoille, jotka haluavat rakentaa alueet. Maakuntakaavassa ei ole kyetty (toisin sanoen haluttu) osoittamaan näiden alueiden ekologista, geologista tai virkistysarvoa. Östersundomin yleiskaavan suunnittelualueella on aikaisemmissa selvityksissä osoitettu useita maakunnallisesti arvokkaita kallio- ja luontoalueita.

Naturautredning. Den 1 april 2011


Helsingfors stadsplaneringsnämnd godkände på sitt möte igår förslaget till utlåtande angående Tuomas Rantanens kläm om en utredning av snabbspårvagnsförbindelser. (Se "Pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin. Den 31 april 2011".) I utlåtandet noterar man inte alls vad Rantanens kläm handlar om: Att man bör utreda möjligheterna att att ansluta en eventuell snabbspårväg till Östersundom med regionens spårvägslösningar för tvärgående trafik. Den medvetna vantolkningen av Rantanens kläm är speciellt iögonfallande med tanke på att stadsplaneringsnämnden i Esbo i förrgår godkände en vision enligt vilken det i framtiden skall gå en snabbspårvagnslinje från Hagalund till Vik.



Helsingfors stadsplaneringskontor begär anbud på Naturautredningar för den gemensamma generalplanen för Östersundom. Detta framgår bl.a. från webbplatsen HILMa:s meddelande om upphandling.



Informationen hittas även på webbplatserna Tarjouskilpailu.fi och Yritystele.fi.



På de två webbplatserna hittar man även länkar till några dokument, bl.a. "työohjelma" och "Tarjouspyyntö Östersundomin kuntien yhteisen yleis-kaavan natura-arvioinnista".