The annexation of land in Sipoo. Den 11 april 2011

Idag hade jag räknat med att få berätta att stadsstyrelsen i Vanda på sitt möte beslöt att bordlägga ärendet att för sin del befullmäktiga Östersundomkommittén att lägga fram utkastet till generalplan för Östersundom till påseende. Stadsstyrelsemötet började redan klockan 14, men på Vanda stads webbplats har det idag inte publicerats några beslutsmeddelanden.


I brist på andra nyheter kan jag notera att Helsingin Sanomat den 28 mars publicerade en artikel med rubriken "Helsinki jatkanee Malmin lentokentän rakennuskieltoa". I den engelskspråkiga versionen "Helsinki extends building moratorium on Malmi Airport site", som finns tillgänglig i webbformat, kan man avslutningsvis läsa följande:


To a certain extent, Malmi Airport's future prospects brightened with the annexation of land in Sipoo by Helsinki some while back: the city still has a clear and present need for land for residential development, but the pressure on Malmi has relaxed somewhat.

På denna blogg har jag i ett flertal inlägg redogjort för hur striden om Malm tillsammans med planerna för Sandhamn samt kommunreformen varit en central faktor bakom fallet Sibbo.


Förutsättningar saknas för en fortsatt metropolpolitik. Den 10 april 2011


I gårdagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Helsingfors blev av med röstspärr", som handlar om Helsingforsregionens samarbetsmöte. Representanter för Helsingforsregionens fjorton kommuner samlades i fredags för att koma överens om ett gemensamt strategiförslag eller en skrivelse som skall överräckas åt den nya regeringen. Enligt vad Borgåbladet rapporterar ser det dåligt ut för metropolpolitiken. I artikeln säger Christel Liljeström att Helsingfors genom att skriva på dokumentet förbundit sig att inte kräva en "kommunfusionsutredningsman".

Den nuvarande regeringens metropolpolitik baserar sig på att att SDP och Samlingspartiet genom krav på tvångssammanslagningar i samband med kommunreformen pressade Centern att särbehandla och gynna "Finlands enda metropol" eller "Finlands enda huvudstad". Den 27 mars publicerades FNB:s notis enligt vilken ordföranden för Samlingspartiets kommunalpolitiska arbetsgrupp, Petteri Orpo dementerar att Samlingspartiet kräver tvångssammanslagningar, fastän man önskar färre kommuner. Jyrki Katainen behöver inte heller längre på samma sätt som för fyra år sedan svansa för Samlingspartiet i Helsingfors.


I gårdagens blogginlägg "Negativ klimateffekt. Den 9 april 2011" berättade jag om valpanelen "Dodon ja Helsyn kaupunkipoliittinen vaaliväittely Vanhalla". Nu har jag sett videoinspelningen av valdebatten, som i hög grad visade sig handla om Östersundom.




På videon syns en del en presentationsdior, men de syns ganska dåligt. Nedan kan man skilt ta del av bilderna.





Igår publicerade Helsingin Sanomat en artikel med rubriken "Työntekijöiden mukaan Kuntaliitossa on kymmeniä kiusaamisen uhreja". Tydligen är det inte bara medlemskommuner som mobbas på Kommunförbundet.

Negativ klimateffekt. Den 9 april 2011


Stadsstyrelsen i Vanda har på föredragningslistan för mötet i måndag förslaget att lägga fram utkastet till generalplan för Östersundom. Det är dock sannolikt at ärendet bordläggs till följande möte.

I Helsingin Uuttiset 6.4.2011 behandlas spårvägsprojekten i Helsingforsregionen inklusive Östmetron i så väl ledaren med rubriken "Sitooko yhteistyö Helsingin kädet?" som i en skild artikel med rubriken "Laajasalon raitiotiesilta joutui listan viimeiseksi". I ledarartikeln ifrågasätts möjligheterna att förverkliga ett tiotal projekt inom tio år.




Antero Alku, som är uppställd i riksdagsvalet för Centern i Helsingfors, skrev igår ett blogginlägg med rubriken "Milloin alkavat ilmastotalkoot?" Alku deltog i torrsdags i en valpanel med rubriken "Helsinki raiteillaan, Nurmijärvet omillaan?" (Se "Dodon ja Helsyn kaupunkipoliittinen vaaliväittely Vanhalla", med video från valdebatten.) Blogginlägget är inspirerat av debatten på torsdag. Jag citerar ur inlägget:


HSL:n listan kallein hanke on Östersundomin metro, jonka ilmastovaikutus on negatiivinen. Metron vuoksi Helsinki on suunnitellut Östersundomiin autokaupunkia, jossa autoillaan enemmän kuin missään muualla Helsingissä. Jopa niin, että Porvoon moottoritietä on levennettävä. Ja näin tehdään siitä huolimatta, että kaupungin oma suunnitelma osoittaa raitiotien ratkaisevasti paremmaksi – ja halvemmaksi. ...

Östersundomin metrolle onkin jo esitetty erinomainen vaihtoehto, 80 km. modernia nopeata raitiotietä lähinnä poikittaisliikenteeseen, jossa auto on käytännössä ainoa toimiva kulkutapa. (http://vesirajassa.blogspot.com/2011/03/ratikkaverkosto-ostersundomiin-ja-koko.html). Ehdotus on itse asiassa vain kooste Helsingin ja Vantaan jo aiemmin esittämistä suunnitelmista. Kannattamani Raidejokeri on niistä yksi.



Yhteinen Östersundom. Den 8 april 2011


Östersundomkommittén, sombestår av Helsingfors stadsplaneringskontors verkschef Tuomas Rajajärvi, Vanda stadsplaneringsdirektör Jukka Kullberg och Sibbos utvecklingsdirektör Mikko Aho, har öppnat en ny webbplats på adressen http://yhteinenostersundom.fi. Webbplatsen har titeln Yhteinen Östersundom även på svenska, fastän ambitionen är att sajten skall vara på två språk. Attributet yhteinen kommer naturligtvis från benämningen yhteinen yleiskaava (gemensam generalplan), men det förblir ambivalent för vem Östersundom är gemensamt. I första hand är väk Östersundom gemensamt för medlemmarna i Östersundomkommittén.

På startsidan påstår man att "generalplanen" ställs till påseende under våren. I verkligheten syftar man på utkastet till generalplan, men än så länge är det endast Helsingfors som godkänt att utkastet läggs fram till påseende. Förslaget att lägga fram det aktuella utkastet skall ännu behandlas i stadsstyrelsen i Vanda och kommunstyrelsen i Sibbo.


På webbplatsen Yheinen Östersundom finn en sida där området för den gemensamma generalplanen beskrivs. Gränsen på kartan skiljer sig för Majviks del avsevärt från gränserna så som de definierats i utkastet till gemensam generalplan.



På webbplatsen hittar man en sida med rubriken "Aktuellt", men man har inte lyckats översätta några nyheter till svenska. Istället hänvisar man till motsvarande finska sida.


Den kanske intressantaste nyheten har rubriken "Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta lähes 50 mielipidettä". Motsvarande nyhet har jag inte läst förut.




På webbplatsen Yhteinen Östersundom hittar man vidare en sida med rubriken "Målsättningar". Bland exempel på utredningar, planer och beslut som styr planeringen av Östersundom nämns här "Målen som ställts upp för kommunsammanslagningen". Vilka desa mål är framgår inte ur den svenska sidan, men på motsvarande finska sida representerar "Kuntaliitokselle asetetut tavoitteet" en länk som leder till Pekka Myllyniemis bisarra utredning. Som pricken på i:et använder man sig här av polisens domän poliisi.fi. Adressen till Myllyniemis plagierade utredning är således http://www.poliisi.fi/intermin/biblio.nsf/F02B0A6A567AC594C225723600371B05/$file/532006.pdf. (Se "Bekant argumentationsstil. Den 23 januari 2007".)

Jag har tidigare på denna blogg noterat att projektchef Matti Visanti på Helsingfors stadsplaneringskontor valts till föredragande för Östersundomkommittén. Visanti är dock inte själv medlem i kommittén, utan Helsingfors representant heter Tuomas Rajajärvi. Det var för övrigt Rajajärvi som enligt eget medgivande med linjal ritade upp Helsingfors förslag till ändring i kommunindelningen i juni 2006.

Olympiska spelen i Östersundom. Den 7 april 2011


Helsingfors stad publicerade igår på stadens hemsida en nyhet med rubriken "Hiihtolenkille yhä Mustasaaressa ja Paloheinässä". Kanske går det att skida i Korsholm (Mustasaari), men det är i Svarta backen (Mustavuori) i Nordsjö, som det ännu finns underhållna skidspår. I nyhetstexten nämns även spåret från Svata backen till Husö gård. Detta spår är för tillfället det längsta öppna skidspåret i Helsingfors.


Riktigt ända fram till Husö gård kan man inte längre skida, för åkern som ligger under havsytan (se "Holland. Den 12 mars 2011") ligger nu under smältvatten. Spårmaskinen startar dock varje morgon från gården i Husö friluftsområde.




Själv har jag senast i dag skidat från Svarta backen till Husö. Bilden ovan är tagen från dagens skidtur. Bilden nedan, som är från samma ställe som bilden i nyheten ovan, tog jag igår.




För ett par år sedan var spåret från Svarta backen till Husö gård eller "Sibbo" delvis stängd, för att en del av friluftleden genom ett Natura 2000-område tagits i bruk som räddningsväg för Nordsjö hamn och därför plogats och sandats. (Se "Sand i skidspåret. Den 29 januari 2009".) Nylands miljöcentral beviljade emellertid lov för en ny skidled, som togs i bruk senaste vinter. Nu hotas skispåret dess värre av generalplanen för Östersundom, där varken friluftleden eller Husö friluftsområde hittills tagits i beaktande. Planen är att med den gemensamma generalplanen köra över landskapsplanen.


Svarta backen är ett av ett av Helsingforsregionens främsta skidcentra och rekreationsområden. Möjligheterna att utveckla Svarta backen begränsas dock förutom av Helsingfors byggnadsplaner även av naturskyddsområden. Ingenting tycks dock hejda Helsingfors stadsplaneringskontor från att rita upp fantastiska visioner. I "Östersundomin osayleiskaavan leikekirja" hittar man en skiss med ett förslag till hur man kunde ordna de olympiska spelen i "Östersundom" eller hur man kunde bygga anläggningarna för olympiska spelen i Västersundom, Nordsjö och Granö. Huvudarenan har här placerats i Svarta backen.


Markanskaffning för de följande 40 - 50 åren.


Helsingfors fastighetskontor har under den gångna veckan sänt brev till markägare i Östersundom. I brevet säger man att Helsingfors stad fortsätter sin aktiva markanskaffning även i Östersundom för att underlätta generalplaneringen och förverkligandet av planeringen under de följande 40 - 50 åren.


9 mot 5. Den 5 april 2011


Stadsplaneringsnämnden i Vanda godkände på sitt möte igår efter omröstning förslaget att för stadsstyrelsen föreslå att utkastet till generalplan läggs fram till påseende. Minna Kuusela (grön) förslog att ärendet returneras och att man i beredningen tar hänsyn till följande:


1. Alueen ekologisia ja virkistyskäyttöä palvelevia viherkäytäviä levennetään, etenkin Sipoonkorvesta Helsingin merenrannan Natura-alueille. Alueen kaavoituksen yhteydessä on turvattava jo lain ja luontodirektiivin vaatima luonnonsuojelualueiden kytkeytyneisyys ja toimivien viherkäytävien säilyminen. Eduskunnan ympäristövaliokunta on linjannut, että kansallispuisto ei pysty yksinään vastaamaan Sipoonkorven ydinalueeseen kohdistuviin suuriin virkistyskäyttöpaineisiin luonnonsuojelutavoitteiden vaarantumatta.

2. Uuden kaavan vaikutuspiirissä oleville Natura-alueille tehdään lain vaatima Naturaarviointi ennen rakentamispäätöstä.

3. Luonnoksessa tutkitaan myös vaihtoehto, jossa asukasmäärä on nyt ehdotettua pienempi. Suunnittelualue sijaitsee kahden Natura-alueen välissä ja jäljelle jäävien maaalueiden rakennettavuus on osin heikkoa maaperän rakenteen ja tulvaisuuden vuoksi.

4. Kaavan pohjoisosan alueiden rakentamista vähennetään oleellisesti. Rakentamattomien riittävien puskurialueiden säilyminen taajamarakenteen ja Sipoonkorven kansallispuiston välissä otetaan huomioon. Asutus keskitetään luonnoksessa alueen pääkulkuväylien varteen ja alueen palvelurakenteen toimivuuteen kiinnitetään enemmän huomiota.

5. Luonnoksessa otetaan tarkasteltavaksi muitakin kuin metroon perustuvia ratavaihtoehtoja, kuten esimerkiksi pikaraitiotie ja raidejokeri, näkökulmana sekä itäisen Uudenmaan laajentuminen, että itse Östersundomin liikenneratkaisut. Poikittaisen joukkoliikenteen yhteydet otetaan myös paremmin huomioon. Metrotarkastelussa otetaan tarkasteltavaksi myös vaihtoehto, jossa Vantaan puolelle on sijoitettu vain yksi metroasema.



Kuuselas förslag röstades ned med rösterna 9 mot 5. Kuusela och Loviisa Itäkannas (vf) lämnade avvikande mening till protokollet.




Igår uppdaterade Helsingfors stadsplaneringskontor webbplatsen för Östersundomprojektet med en nyhet om att Helsingfors stadsstyrelse på sitt möte den 28 mars "för sin del" godkänner att Östersundom-kommittén lägger fram utkastet till påseende. Ännu har ärendet dock inte behandlats eller godkänts av stadsstyrelsen i Vanda eller kommunstyrelsen i Sibbo.