Tarpeeksi laaja kansallispuisto. Den 9 augusti 2010

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en insändare där representanter för De gröna ger svar på den kriti som miljöminister Paula Lehtomäki (c) i artikeln "Ympäristöministeri moittii vihreitä" i fredagens Helsinginsanomat (se Berättigad kritik. Den 7 augusti 2010) riktade mot De grönas kluvna inställning till Sibbo storskog. Helsingin Sanomat skrev bl.a. följande:


Lehtomäki ihmettelee myös vihreiden ristiriitaista toimintaa: puolueen johto on linjannut laajan kansallispuiston puolesta, mutta kunnallisessa ja seutukunnallisessa päätöksenteossa vihreät toimivat toisin.

Esimerkiksi Uudenmaan maakuntahallitus on asettunut suppean aluerajauksen kannalle. Maakuntahallituksessa istuu myös vihreiden edustajia.

Oma ongelmansa on kuntien maiden saaminen osaksi puistoa.

"Helsinki ei ole innostunut vapaaehtoisesti lähtemään mukaan, joten maavaihdot valtion kanssa ovat tärkeässä asemassa", Lehtomäki sanoo.


I insändaren, som är undertecknad av Sanna Hellström (lanskapsstyrelseledamot, Helsingfors), Anniina Kostilainen (lanskapsstyrelseledamot, Vanda) och Mari Pouskari (stadsfullmäktigegruppordförande, Helsingfors) skriver man att "Luonnonsuojelun ja virkistyskäytön kannalta tarpeeksi laaja kansallispuisto Sipoonkorpeen on kaikkien vihreiden yhteinen tahto." Man noterar vidare följande:


Vihreät tekivät maakuntahallituksen lausuntoon muutosesityksen, jolla pyrittiin muun muassa varmistamaan ekologisten käytävien turvaaminen Sipoonkorvesta merenrannalle sekä alueen luontoarvojen huomiointi maakuntakaavoituksessa. Vihreiden esitys kaatui äänin 11–6.


I sak torde insändarskribenterna ha rätt när det gäller agerandet i landskapsstyrelsen. De gröna har fyra platser i styrelsen, men de gröna i Helsingfors endast en. Det hade bara fattats att Hellström, som enligt insändaren är den gröna lanskapsstyrelsegruppens ordförande, hade röstat mot den egna gruppen. Däremot har De gröna i Helsingfors signalerat reservation mot förslaget på en nationalpark som sträcker sig ända fram till kusten. De är De gröna i Helsingfors med Otto Lehtipuu och Osmo Soininvaara i spetsen som drivit på en metrolinje till Östersundom, som nu står i konflikt med planerna på en nationalpark. I Helsingfors sammarbetar De gröna med Samlingspartiet, som definitivt inte går med på att utan ersättning offra staden mark för en nationalpark. Helsingfors linje är entydigt att nationalparken inte skall inkludera stadens mark. om Pouskaris naiva syn på inkorporeringen har jag för övrigt skrivit om i inlägget "Småhusområde invid metron. Den 11 februari 2007".

Alla gröna lär skall stöda "tarpeeksi laaja kansallispuisto", men det är just i frågan om vad som är en tillräckligt vidsträckt nationalpark som De gröna verkar vara splittrade.

Laajimman esityksen mukaisesti. Den 8 augusti


I veckoslutets nummer av tidningarna Helsingin uutiset och Vantaan sanomat ingår en artikel med rubriken "Brax kiirehtii päätöstä Sipoonkorvesta". Jag citerar

Vihreä hallitusryhmä kannattaa puiston perustamista Metsähallituksen laajimman esityksen mukaisesti. Sen mukaan puisto perustetaan valtion ja kuntien suojelumaille siten, että se ulottuu merelle asti.

Erikoissuunnittelija Tiina Niikkonen Metsähallituksesta muistuttaa, että kansallispuisto olisi ainutlaatuinen.

–Suomen 35 kansallispuistossa ei ole yhtään aluetta, joka ulottuisi rannikon merenlahdilta sisämaahan, huomauttaa Niikkonen.

Metsähallituksen esitykseen kuuluvat myös rakentamattomina säilytettävät ekologiset käytävät. Nämä ovat osin ristiriidassa Helsingin Östersundomin rakennussuunnitelmien kanssa.

–Oleellista on, että valtioneuvosto tekee kantansa selväksi, ja näyttää Helsingille suuntaviivat suunnitteluun, sanoo Brax.

Att den gröna regeringsgruppen stöder en nationalpark enligt Forststyrelsens mest vidomfattande alternativ framgår inte direkt ur pressmeddelandet "Oikeusministeri Tuija Brax Vihreän hallitusryhmän kesäkokouksessa: SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTOSTA PÄÄTETTÄVÄ TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA", som De gröna publicerade i tisdags. (Se "Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010".) "Ministergruppen" torde dock ha signalerat ett stöd för en mera omfattande nationalpark. De två ministrarna är medlemmar i den gröna fullmäktigegruppen i Helsingfors, men Anni Sinnemäki är partiets ordförande och Tuija Brax kandiderar i nästa riksdagsval i Nyland och alltså inte i Helsingfors valkrets. Det kan noteras att Osmo Soininvaara, som dagligen skriver blogginlägg, inte har skrivit ett enda inlägg om Sibbo storskog, medan fullmäktigeordförande Otto Lehtipuu, som var grön gruppordförande då det begav sig för fyra år sedan, har stängt sina webbsidor, där han hävdade att inkorporeringen skapar förutsättningar för en nationalpark.





Det kontroversiella byggnadsarbetet (vägbygget) på Husön har inte kommit så mycket längre under de senaste dagarna. Det omkull skuffade trädet(se "Med baken före. Den 5 augusti 2010") har flyttats några meter. Därtill har man i terrängen nu markerat ut det nya vägavsnittet på ändan av udden. Här återstår att avverka en hel del träd. Markeringen i terrängen visar speciellt att man tänker röja och bygga en relativt stor vändplats eller parkeringsplats på uddens yttersta ända. Denna parkeringsplats har av någon anledning lämnats bort från idrottsverkets ritningar.


Berättigad kritik. Den 7 augusti 2010


Helsingin Sanomat publicerade igår en artikel med rubriken "Ympäristöministeri moittii vihreitä" och underrubriken eller ingressen "Lehtomäki ei innostu rantojen liittämisestä Sipoonkorven kansallispuistoon." Jag återger här delar av artikeln:


Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) ei ole halukas esittämään laajinta mahdollista aluetta Sipoonkorven kansallispuistoksi.

Itä-Uudellemaalle suunnitellun kansallispuiston koosta on kiistaa.

Puistoon olisi mahdollista liittää nykyisiä Sipoonkorven suojelualueita sisämaasta sekä Porvoon moottoritien eteläpuolella olevia merenrannikkoalueita. Näiden välille pitäisi lisäksi jättää rakentamattomia alueita ekologisiksi käytäviksi.

"Kynnys on todella korkealla, että moottoritie jätettäisiin kansallispuiston sisälle", Lehtomäki sanoi torstaina HS:lle. Esityksen muotoileminen hallitukselle kansallispuiston perustamisesta kuuluu Lehtomäelle. ...


Lehtomäki ihmettelee myös vihreiden ristiriitaista toimintaa: puolueen johto on linjannut laajan kansallispuiston puolesta, mutta kunnallisessa ja seutukunnallisessa päätöksenteossa vihreät toimivat toisin. ...


Oma ongelmansa on kuntien maiden saaminen osaksi puistoa.

"Helsinki ei ole innostunut vapaaehtoisesti lähtemään mukaan, joten maavaihdot valtion kanssa ovat tärkeässä asemassa", Lehtomäki sanoo.


Jag finner miljöminister Paula Lehtomäkis besked beklagligt men föga överraskande. I sin kritik av De gröna eller De gröna i Helsingfors träffar miljöministern helt rätt. I artikeln i Helsingin Sanomat säger Lehtomäki att tröskeln är hög att ta med motorvägen/ en motorväg i en nationalpark. Den gröna riksdagsledamoten Timo Juurikkala från Vanda svarade i ett blogginlägg med rubriken "Moottoritie kansallispuistossa?" på Lehtomäkis reservation:


Porvoon moottoritien pohjoispuoliset metsäalueet liittyvät ns. ekologisten käytävien kautta rannikon suojelualueisiin. Nämä yhteydet eivät - kuten ei myöskään itse moottoritie - kuitenkaan kuuluisi varsinaiseen kansallispuistoon.

Retkeilyn, virkistyskäytön, opastuksen ja hallinnoinnin sekä rahoituksen kannalta laaja rajausvaihtoehto on selkein ja toimivin. Kieltämättä kansallispuiston rajauksesta tulee tällä tavoin melkoisen repaleinen - mutta mitäs se haittaa?





Dagen innan hade Juurikkala redan hunnit publicera ett blogginlägg med rubriken "Lehtomäki: päätös!" Juurikkala har alla skäl att driva på ett beslut om en nationalpark. I egenskap av förhandlare för De gröna i Vanda sålde han halva Västersundom ("Västerkullakilen") och Vandas havsstrand mot löften om en nationalpark (och statlig finansiering av Ringbanan).


Igår skrev även en annan representant för De gröna i Vanda, Minna Kuusela, ett blogginlägg med rubriken "Ympäristöministeristä ja Sipoonkorvesta". Jag citerar ur inlägget:


Sipoonkorpi ON saatava suojeltua kokonaisuutena vielä tällä vaalikaudella. Laajaa suojeluvaihtoehtoa kannattavat niin Vantaan kaupunki, luonnonsuojelujärjestöt kuin Metsähallituskin. ... Tulipesäke on ekologisten yhteyksien turvaaminen, eli Sipoonkorven pohjoisosien ja rannan Natura-alueiden välinen kaistale. Ja juuri siihen pitäisi saada sitä asutusta jotta koko Helsinki-Sipoo-tanssissa olisi mitään järkeä. Kaupunkisuunnitteluihmisenä olen valmis iskemään alueelle sen verran mökkejä että pikaraitiotie tms kevyempi yhteys kannattaa (tieliikenteen ohella) ja metroajatus voidaan tipauttaa ö-mappiin. Kuten Anni Sinnemäki sanoi: vaikka politiikassa aina pitäisi olla vaihtoehtoja, niin tällä kertaa EI OLE. Sipoonkorpi on saatava suojeltua.


Majoriteten av beslutsfattarna i Vanda stöder en omfattande nationalpark, men i Helsingfors förhåller sig t.o.m. De gröna reserverade. Terhi Niinimäki från De gröna i Vanda skrev i april ett avslöjande blogginlägg med rubriken "Vantaan Sipoonkorpi-lausunto". Jag citerar ur inlägget:


Nyt täytyy taistella, ettei rakentaminen ohita luontoarvoja. Ympäristölautakunnassa lausuntoon tuli vielä mukaan yksimielisesti muutama lisäysesitykseni erityisen herkkien alueiden säilyttämiseksi koskemattomina ja luonnonhoito- ja ennallistamistarpeiden selvittämisestä sidosryhmäyhteistyön avulla.

Muutkin tahot ovat viime aikoina antaneet lausuntojaan kansallispuistosta. Asia oli myös Uudenmaan maakuntahallituksen käsittelyssä. Ei voi kyllä muuta sanoa kuin, että en ymmärrä, mitä Helsingin Vihreiden päässä liikkuu, kun he olivat Osmo Soininvaaran johdolla valmiita kannattamaan vain suppeinta esitystä (VE1) kansallispuistosta, siinä missä kokouksessa olleet demarit esittivät laajinta (VE3) vaihtoehtoa. Tai tietysti raha ja liitosalueiden rakentaminen se on, mikä helsinkiläisiä kiinnostaa, mutta Vihreiltä sopisi sentään odottaa muunlaista kantaa. Vantaalla jopa kokoomuslaiset ovat laajimman vaihtoehdon kannalla. Hävettää.

Lögn och förtal. Den 6 augusti 2010

I mitt inlägg "Ilmiselvästi masinoitu mukaan. Den 4 juli 2010" noterade jag att Sipoon Sanomat den 24 juni publicerat en artikel med rubriken "'Helsinki tulee laajentamaan vielä Porvooseen asti'". I mitt inlägg "Vägg i väst. Den 8 juli 2010" noterade jag att tidningen på sin webbplats den 28 juni publicerat en version av artikeln under rubriken "Dosentti Mennola ennustaa Helsingin laajentavan vielä Porvooseen saakka". I onsdags publicerade Sipoon Sanomat på tidningens webbplats igen en version av artikeln. Rubriken är den samma, "Dosentti Mennola ennustaa Helsingin laajentavan vielä Porvooseen saakka". Jag passar på att ännu en gång återge det sista stycket i artikeln, ett citat av Erkki Mennola:


– Paljon jäi kysymyksiä, kuten voivatko demokraattisessa yhteiskunnassa valtaapitävät todella väittää mustaa valkoiseksi ja toimia kansan tahtoa vastaan? Korkein hallinto-oikeus ja valtakunnan ykköslehti oli ilmiselvästi masinoitu mukaan hankkeeseen, eikä siinä keinoja kaihdettu.



Denna gång publiceras artikeln som "Päivän puheenaine". Läsarna uppmanas delta i diskussionen.





I det senaste numret av Sipoon Sanomat ingår en gästkolumn av Caspar ("Cassu") Berntzen, som gör mig upprörd. Kolumnen har rubriken "Sipoon valttikortit", men den handlar långt om valmansföreningen Vårt gemensamma Sibbo (YSI) och dess politiska program. Det kan ges väldigt mycket berättigad kritik av det tidigare Sfp-väldet i Sibbo, men det är helt oacceptabelt av Berntzen att antyda att det var den rådande politiken som ledde till kapningen av sydvästra Sibbo. Det är möjligt att Berntzen inte har förstått någonting av bakgrunden till inkorporeringen, men han utnyttjar lögn och förtal för den egna politiska gruppens intressen. (Se "Tyrannvälde. Den 12 mars 2010".) Till Berntzens försvar kan det dock noteras att högsta förvaltningsdomstolen i sitt högst märkliga beslut i fallet Sibbo antyder att den av Sibbo bedrivna politiken eller planeringen av Östersundom motiverar inkorporeringen. (Det kan noteras att även FNB i sin förmedling av nyheten om branden på högsta förvaltningsdomstolen i natt förväxlat HFD med Högsta domstolen, som är en riktig domstol.)




I senaste nummer av Sipoon Sanomat ingår även en artikel med rubriken "Brax haluaa päätöksen Sipoonkorvesta." En version av artikeln har publicerats på tidningens webbplats under rubriken "Brax haluaa päätöksen Sipoonkorvesta tämän hallituskauden aikana".



I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Ympäristöministeri moittii vihreitä" och underrubriken eller ingressen "Lehtomäki ei innostu rantojen liittämisestä Sipoonkorven kansallispuistoon." Jag återkommer.


Med baken före. Den 5 augusti 2010



Om syftet med den gröna "regeringsgruppens" sommarträff i Vanda tidigare i veckan var mediepublicitet, så ser tillställningen ut att ha lyckats. Åtminstone ställningstagandet för en nationalpark och vandringen i Sibbo storskog fick mycket uppmärksamhet, vilket framgår ur mitt inlägg "Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010" från igår. Angående påståendet om att beslutet om en nationalpark bör tas under närvarande regeringsperiod håller så till vida att Helsingforspolitikerna i samband med Sibbofrågan förband sig att stöda en nationalpark. I regeringsprogrammet för regeringen Vanhanen II ingick även en överenskommelse om att utreda förutsättningarna för en nationalpark. Dess värre vill alla Helsingforspolitiker inte offra stadens egen mark för nationalparken, tillhörande buffertzoner eller ekologiska korridorer. Beslutsfattarna i Helsingfors är alltså högst splittrade när det gäller omfånget av en nationalpark. Till saken hör att Tuija Brax i nästa riksdagsval inte ställer upp i Helsingfors, utan i Nylands valkrets.



Inför regeringsgruppens sommarmöte skrev riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto från (östra) Helsingfors ett blogginlägg med rubriken "Sipoonkorvesta kansallispuisto!" Alanko-Kahiluoto skriver bl.a. följande:


Itse vastustin aikoinaan Sipoon pakkoliittämistä Helsinkiin, koska pidin prosessia paitsi epädemokraattisena, myös Sipoon luonnon säilyttämisen kannalta riskaabelina - mielestäni kansallispuisto olisi pitänyt perustaa ensin, ja vasta sitten edetä alueen asuntorakentamisen suunnitteluun. Nyt mennään pylly edellä Sipoonkorven kuuseen, kun edelleen taistellaan kansallispuiston perustamiseksi, ja samaan aikaan uusien asuntoalueiden suunnittelu Sipooseen etenee täyttä häkää.


Alanko-Kahiluoto var den enda gröna stadsfullmäktigeledamot som den 21 juni 2006 tillsammans med Sfp och enmansgruppen Fkp (Hakanen) röstade emot förslaget till ett initiativ till en ändring i kommunindelningen. Däremot så röstade Alanko-Kahiluoto i fullmäktige för kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag. Man kan visserligen föreställa sig att en bidragande orsak till Alanko-Kahiluoto röstade nej i juni 2006 var att hon i egenskap av ordförande för De Gröna i Helsingfors blev förbigådd då den gröna fullmäktigegruppens ordförande Otto Lehtipuu och Osmo Soininvaara förhandlade om inkorporeringsinitiativet. Ändå är det anmärkningsvärt att man lyckades pressa Alanko-Kahiluoto att rösta för Myllyniemis förslag, som med tanke på naturskyddet för De gröna i Vanda var mycket svårare att svälja än Helsingfors ursprungliga förslag.






Det kontroversiella byggnadsarbetet på Husö går vidare. Man har varit kreativ då det gäller att bygga den nya vägen utan att behöva avverka träd. Istället för att hugga ner träd skuffar man omkull dem med grävskopa. Bilden ovan är tagen i tisdags. Trädet på bilden hör inte till de träd som enligt de officiella planerna skulle fällas.

Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Brax: Sipoonkorpi näyttää, onko hallitus kaikkien aikojen ympäristövihamielisin" och en tillhörande faktaruta med rubriken "Kiistaa puiston koosta ja hinnasta". Jag citerar ur artikeln:


Yksi murheenkryyni on kansallispuiston eri osien välille suunnitellut ekologiset käytävät, joita pitkin eläimet pääsisivät siirtymään.

Esimerkiksi Helsinki pelkää liian laajan alueen vesittävän Sipoosta Helsinkiin liitettyjen uusien alueiden asukastavoitteet ja samalla metrolinjan jatkamisen itään.

Eivätkö tiivis yhdyskuntarakenne ja toimiva joukkoliikenne ole myös vihreiden tavoitteita? Sinnemäki myöntää, että joskus luonnonsuojelu ja muut ympäristötavoitteet ovat ristiriidassa.

"Ja tämä epäilemättä on sellainen tapaus. Mutta tässä luontoarvoilla ei kauheasti voi tehdä vaihtokauppaa, koska vastaavaa kohdetta ei täällä ole."

Dess värre bedrevs det år 2006 en värre kohandel om Sibbo storskog. Hade det inte varit för inkorporeringen och metropolprogrammet, så hade Sibbo storskog knappast kommet med i regeringsprogrammet. I anslutning till ovannämnda karta har Helsingin Sanomat publicerat kartan nedan, som är något missvisande gällande de olika alternativen för en nationalpark.



De gröna publicerade igår ett pressmeddelande med rubriken "Oikeusministeri Tuija Brax Vihreän hallitusryhmän kesäkokouksessa: SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTOSTA PÄÄTETTÄVÄ TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA".



FNB skrev igår en notis, som i dagens nummer av Hufvudstadsbladet publicerats under rubriken "De gröna skyndar på eb nationalpark".


Borgåbladet har publicerat FNB:s notis under rubriken "Gröna vill ha nationalpark i storskogen". Notisen i Bbl är en sats längre än motsvarande i Hbl.



Åtminstone Ilta-Sanomat publicerade igår FNB:s notis på finska under rubriken "Vihreät kiirehtivät Sipoonkorven kansallispuistoa". Utgående från FNB:s notis publicerade kuntalehti igår en notis med rubriken "Vihreät: Sipoonkorven kansallispuistohanketta kiirehdittävä".



Yle publicerade redan igår på eftermiddagen en nyhetstext med rubriken "Brax påskyndar nationalpark i Sibbo".




I TV-nytt ingick i går ett inslag, som på Yle Arena fått rubriken "Markägarna motsätter sig nationalparken i Sibbo ". Markägaren Henrik Lindström ser förslaget på en nationalpark som ett försök från huvudstadspolitikernas sida att få en fjäder i hatten. Trots motsåndet från markägare noteras det i inslaget att det största hindret på vägen är Helsingfors, som inte vill att nationalparken omfattar "annekterade områden i söder", eftersom det kunde riskera tunnelbanebygget. Inslaget avslutas med ett konstaterande att det bakom kulisserna pågår "en tuff dragkamp med Helsingfors om de annekterade områdenas framtid".



Det ovannämnda inslaget var det första i TV-nytt 19:30 igår.


Metro pikaraitiotieksi? Den 3 augusti 2010



Yle Aikainen publicerade den 9 december 2008 en nyhet med rubriken "Sipoon metro vaihtuu pikaraitiotieksi?" Nyheten föranledde på diskussionsforumet "Joukkoliikennefoorumi" ett inlägg med rubriken "Östersundomin metro pikaraitiotieksi?" Inlägget har resulterat i 309 kommentarer eller svar. De hittills senaste är från den 18 juli i år.