Byggnadsarbete. Den 2 augusti 2010




I mina inlägg "Nyt tehdään. Den 17 juli 2010" och "Olaglig avverkning? Den 31 juli 2010" har jag noterat att Helsingfors stad har fällt träd på Husö för att bygga en ny väg. Vägen skall gå alldeles invid Torpviken, som är skyddad av Natura 2000 och i området gäller byggnadsförbud. När jag för en vecka sedan cyklade till Husö lade jag inte märke till några förändringar andra än de fällda träd som fällts redan i början av sommaren, men under den senaste veckan har det hänt en del. Byggarbetet skall dock ha inletts redan den 17 juli enligt stadens skylt. Då jag igår gjorde en cykelrunda från Svarta backen till Husö gård passade jag på att ta några bilder med min mobil.



På gårdens parkeringsplats kan man hitta vägtrummor och vattenrör.



Den nya vägen har brunnslock och allt.



Staden drar vattenrör för kommunalt vatten via Sibbo vatten- och avloppsverk, men några avloppsrör dras inte.



Fram till Helsingin luonnonsuojeluyhdistys gårdspklan har man ännu inte kommit med vägbygget.


På ändan av udden är det meningen att man skall bygga en simstrand med bl.a. omklädningsskydd.




Vid den yttersta ändan av udden planeras det även en båtbrygga.



Slutet av den nya vägen följer inte den nuvarande stigen till udden.




Här återstår ännu fälla en hel del träd. Av någon anledning blev avverkningen på hälft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar