Vägg i väst. Den 8 juli 2010




I mitt inlägg "Ilmiselvästi masinoitu mukaan. Den 4 juli 2010" noterade jag att det i Sipoon Sanomat den 24 juni ingick en artikel med rubriken "'Helsinki tulee laajentamaan vielä Porvooseen asti'". En kortare version av artikeln har den 28 juni publicerats på tidningens webbplats under rubriken "Dosentti Mennola ennustaa Helsingin laajentavan vielä Porvooseen saakka" . Texten slutar här med citatet som jag återger i mitt inlägg. Docent Erkki Mennolas påstående är så anmärkningsvärt att jag passar på att upprepa det här:



– Paljon olen näihin asioihin perehtynyt, mutta toista yhtä kummallista tapahtumaketjua ei eteeni ole tullut. Siinä heilutettiin oikeusvaltion perusteita, Mennola kauhisteli.

– Paljon jäi kysymyksiä, kuten voivatko demokraattisessa yhteiskunnassa valtaapitävät todella väittää mustaa valkoiseksi ja toimia kansan tahtoa vastaan? Korkein hallinto-oikeus ja valtakunnan ykköslehti oli ilmiselvästi masinoitu mukaan hankkeeseen, eikä siinä keinoja kaihdettu.



I rubriken till artikeln lyfter man fram att Mennola förutspår att Helsingfors utvidgas ända till Borgå. Påståendet rymms inte med i den förkortade texten, men Mennolas motivering är intressenat: Eftersom Esbo kommer emot som en vägg i väst, är öst Helsingfors naturliga riktning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar