4 000 kvm råmark. Den 18 september 2010


I gårdagens nummer av Borgåbladet ingår artikeln "Markpriset får inte skena iväg" (klicka på länken istället för på bilden), som jag redan kommenterat i inlägget "Klarsignal. Den 16 september 2010". Här skriver Bbl bl.a. att "I och med att regeringen godkände annekteringen gav den samtidigt klarsignal för en utvidgning av metropolen österut." Sambandet mellan tillväxtivern i Sibbo och statsrådets "klarsignal" är dock högst komplext. Utvidgningen av "metropolen" och en utvidgning av Helsingfors stad är att börja med två skilda saker. Själv ser jag gärna att markpriserna skenar iväg, ifall det kan dämpa tillväxthysterin. Tyvärr lockar de höga markpriserna samtidigt Helsingfors stad att exploatera mark som ägs av staden från förut, fastän de aktuella områdena inte lämpar sig för bebyggelse.



Helsingfors har inte alls råd att punga ut med stora summor för råmark, men man betalar ett överpris för enskilda små tomter. På föredragningslistan för Helsingfors stadsplaneringsnämnds möte nästa vecka ingår ett förslag om att staden skall köpa en halv fastighet på sammanlagt 4 000 kvadratmeter. Det föreslagna priset är 85 000 euro eller 21,25 €/kvm. Några andra markaffärer i Östersundom behandlar fastighetsnämnden inte denna gång.




Jag har på denna blogg tidigare kommenterat behovet av en grundlagsdomstol. (Se bl.a. "Sakkunniga domare. Den 14 juli 2009" och "Varför jävade sig inte Harjula? Den 14 febuari 2010".) Ledaren i gårdagens nummer av Borgåbladet har rubriken "Finland behöver en grundlagsdomstol". Du missade väl inte artikeln "'Fakta hemlighölls i metrofråga'"?



Heikki Harjula tillbaka i HFD. Den 17 september 2010


Justitiekanslerns anmälan om unsdersökning av Matti Vanhanens "ämbetsåtgärd" ger en bild av att någon trots allt övervakar det politiska maktutövandet i Finland. Att övervaka lagligheten i statsrådets verksamhet är även justitiekanslerämbetets främsta uppgift. I fallet Sibbo brast denna övervakning, men mig veterligen gjordes inga anmälningar till JK angående statsrådets Sibbobeslut. I de anmälningar som gjordes till JK yrkades det bl.a. på att kommunminister Hannes Manninen och kommuinindelningsutredare Pekka Myllyniemi var jäviga, men det blev HFD:s uppgift att ta ställning till Vanhanens jäv i Sibbofrågan.


För dem som regelbundet läser denna blogg torde det inte vara okänt vad jag anser om HFD:s Sibbobeslut. I beslutet deltog i egenskap av tillfälligt förvaltningsråd Kommunförbundets ledande jurist Heikki Harjula, vars jäv enligt min bedömning är uppenbart. (Se bl.a. "Varför jävade sig inte Harjula? Den 14 febuari 2010".) Dessutom deltog förvaltningsdomstolens president Pekka Hallberg i HFD:s Sibbobeslut från den 15 januari 2008, fastän han tidigare deltagit i HFD:s beslut i samma ärende från den 23 maj 2007. (Se "Domarjäv. Den 5 juni 2010".) Betydligt allvarligare ser jag dock på HFD:s skandalaktiga handläggning av det aktuella ärendet.


Om jag efter fallet Sibbo inte har några skäl att känna respekt för Harjula, så förtjänar inte heller den nuvarande eller den förre chefen för Kommunförbundets juridiska avdelning min aktning. Jag har fortfarande ingen aning om varför Kari Prättälä sade upp sig från tjänsten som direktör för juridiska ärenden, då han ändå fortsätter som jurist på Kommunförbundet. Lite har jag funderat på hur Harjula, som själv sökte tjänsten, skulle acceptera Prättäläs efterträdare Arto Sulonen som sin nya förman. Samarbetet mellan Harjula och Sulonen förefalller visserligen ha fungerat så väl då det gällde kommunreformen som då det gällde fallet Sibbo, men det är ofta svårt för en (fd) kronprins att acceptera en ny chef. Min oro för Harjula har dock visat sig onödig. År 2007 utnämndes Harjula till tillfälligt förvaltningsråd just för tiden då Sibbofrågan skulle avgöras. Hans mandatperiod förlängdes när det stod klart att HFD:s avgörande inte skulle bli färdigt så som planerat före årsskiftet 2007-2008. Arto Sulonen tillträdde som direktör för juridiska ärenden den 1 september 2010, men den 15 juli 2010 föreslog statsrådet för republikens president att hon utnämner Heikki Harjula till tillfälligt förvaltningsråd vid högsta förvaltningsdomstolen från och med den 1 september 2010, denna gång för ett helt år.




Det är alltså möjligt att Harjula kommer att deltaga i HFD:s avgörande i tvisten om hur mycket Helsingfors stad bör ersätta Sibbo kommun för fastigheter som tillkommer staden genom inkorporeringen. Visserligen är Harjula väl även här att betrakta som jävig, om inte annars så för att han deltagit i HFD:s tidigare Sibbobeslut. Lagen om domarjäv tycks ju dock inte tillämpas på högsta förvaltningsdomstolens domare.

Klarsignal. Den 16 september 2010


Dagens huvudnyhet i Finland är att justitiekansler Jaakko Jonkka beslutit att be grundlagsutskottet utreda Matti Vanhanens jäv då statsrådet beslutit att bevilja understöd till stiftelsen Nuorisosäätiö, som i sin tur beviljat 23 000 euro för Vanhanens presidentvalskampanj år 2006. (Bilden ovan av "Tasavallan mittainen Matti" på Borgå torg har jag dock tagit den 26 augusti 2010.) Statsrådets beslut om fördelning av understöd från RAY är väl att betraktas som en formalitet, men enligt Jonkka handlar det aktuella fallet inte om ett formfel. Istället bedömmer Jonkka att fötroendet för Vanhanens opartiskhet har hotats.

Knappast diskuterades fördelningen av undersöd vid statsrådets sammankomst. Å andra sidan hade Vanhanen varit tvungen att motivera att han jävat sig, vilket kunde ha väckt uppmärksamhet. Beviljandet av 23 000 euro i valbidrag ser inte bra ut. Ändå torde direkta valbidrag och arvoden från Nuorisosäätiö endast vara toppen av isberget. Månne inte Nuorisosäätiös huvudsakliga syfte varit att ge Vanhanen och en grupp centerpolitiker valbidrag från byggnadsbolagen, som hoppats på uppdrag av Nuorisosäätiö.

Dagens nyhet föranleder igen frågan varför Jonkka inte bedömde Vanhanen som jävig i Sibbofrågan. Här var det väl ingen som trodde på Vanhanens opartiskhet, efter att han redan lovat och förhandlat sydvästra Sibbo åt Helsingfors. När Jonkka i juni 2007 inte stoppade Vanhanen från att delta i statsrådets Sibbobeslut var Jonkka ännu vikarierande justitiekansler, medan Vanhanen fortfarande var statsminister. Jonka bedömde Vanhanens jäv endast utgående från den information som Vanhanen själv gett JK. Däremot har högsta förvaltningsdomstolen tagit ställning till Vanhanens eventuella jäv i fallet Sibbo och hävdat att Vanhanen här inte var jävig. Efter detta högst anmärkningsvärda beslut (se bl.a. "Sila mygg och svälja kameler. Den 6 juni 2010") hade det knappast varit någon idé att anmäla Vanhanen till JK.



Helsingfors stadsplaneringskontor har idag uppdaterat förteckningen över utredningar i samband med Östersundomprojektete med en "färdig" utredning: "Östersundomin puroselvitys". Man kan fråga sig varför utredningen, som är daterad 14.4.2010, publiceras först nu.



Borgåbladet har idag på eftermiddagen publicerat en artikel med rubriken "Markpriset får inte skena iväg". Enligt artikel är utvecklingsdirektör Mikko Aho i Sibbo "orolig över att Helsingfors har råd att betala så mycket mer för marken än till exempel Sibbo har". I verkligheten har Helsingfors inte råd. Helsingfors stad har inte märkbart ökat sitt markinnehav i inkorporeringsområdet, men man har gjort en del märkliga markaffärer till ett högt pris. Avslutningen på artikeln är intressant och anmärkningsvärd:


I och med att regeringen godkände annekteringen gav den samtidigt klarsignal för en utvidgning av metropolen österut. Hur kustremsan mellan Helsingfors och Borgå ser ut om 100 år är det för tidigt att säga någonting om. Alternativen är i princip tre; antingen byggs ett Storöstersundom med betydligt fler invånare än man hittills tänkt sig. Eller så väljer man att satsa på tre centrum; ett i Östersundom, ett i Söderkulla och ett i Borgå. Det sista alternativet går ut på att låta ett band av kuststäder växa upp mellan Borgå och huvudstaden


Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan. Den 15 september 2010


Yle publicerade igår på morgonen en nyhet med rubriken "Snabbspårlinje till Östersundom utreds". Inte heler Yle verkar helt ha förstått vad det handlade om. Här talas det om "försvunna utredningr" och även om "nya utredniongar", med det torde handla om över ett halvt år gamla utredningar.

På sammandraget över Helsinghfors stadsstyrelsemöte i måndags har man nu noterat att beslutet togs enligt föredragandens ändrade förslag. (Se "Beslut på en halv miljard. Den 14 september 2010".) Däremot har man inte specificerat vad ändringen handlar om. Vad jag har noterat har inga finskspråkiga medier överhuvudtaget noterat ändringen.


Det är väl uppenbart att man förhandlat fram tillägget i föredragarens förslag för att garantera att förslaget går igenom i både fullmäktige och stadsstyrelsen. Ett problem med tillägget "Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet" är att man redan utrett och nu i princip räknat med att sätta igång med själva planeringen. Man kan ju inte ha två olika generalplaner som bygger på var sin spårvägslösning.



Det är möjligt att kartan över Suur-Östersundom som syns på bilden till artikeln "Östersundom – kaupunki luonnossa, luonto kaupungissa" på Ekonomi- och planeringscentralens webbplats endast är ett av många utkast, men detta utkast torde åtminstone vara aktuellt. Här utgår markanvändningen helt från metrolinjen och matartrafiklederna. På ett annat fotografi, som hittas tillsammans med den aktuella artikeln på webbplatsen Uutta Helsinkiä syns kalkylerade invånarantal. Texten är otydlig men jag läser följande: tillsammans 78 000, Helsingfors 51 000, Vanda 11 000. Det är bara att räkna ut hur många invånare man räknar med i Majvik och på Granö.

Med anledning av de nyländska riksdagsmännens besök i Sibbo och Lovisa har Loviisan Sanomat publicerat en artikel med rubriken "Vääntö ydinvoimasta jatkuu uudessa eduskunnassa". Här uttrycker Tapani Mäkinen (saml, Vanda) sin syn på möjligheterna till spårvägar österut:

Itäuusmaalaisittain merkittävänä kysymyksenä Mäkinen piti Heli-rataa. Hänen mielestään sekä itämetron että Heli-radan rakentaminen on tuskin mahdollista.
–Yksi raide itään, mutta se hieman pidemmälle. En ole itämetron vastustaja, mutta molempia tuskin saadaan.
Itäisen rantaradan Mäkinen näkee Loviisaan saakka myös paikallisliikenteen käytössä. Vasta Loviisan jälkeen pysäkkiväli pitenisi.


Beslut på en halv miljard. Den 14 september 2010

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en notis med rubriken "Helsinki kutsuu naapureitaan Östersundomin suunnitteluun". I notisen kan man läsa att "Alustavissa hahmotelmissa Östersundomiin tulee 50 000–80 000 asukkaan asuinalue Mellunmäestä lähtevän niin sanotun itämetron varaan." Hufvudstadsbladet har däremot publicerat en notis med rubriken "Snabbspårvagn 
till Östersundom?" Här hävdas det att "Stadsstyrelsen i Helsingfors beslöt i går kväll att också utreda vad det kostar att bygga en snabbspårvägslinje till Östersundom."

Båda tidningarna förefaller här att missa. Formellt har väl Helsingin Sanomat rätt, eftersom stadsstyrelsen godkände bilagan "Osallistumis- ja arviointisuunnitelma" som grund för planeringen. Här heter det att "Alueen joukkoliikenteen perusratkaisuna tulee olemaan Mellunmäestä jatkuva metro ja siihen liittyvä bussiliityntälinjasto". (Se "Samalla kaupunginhallitus päättänee esittää, että ... Den 13 september 2010".)



Hbl missar så till vida att kostnaderna för snabbspårvägsalternativen redan är beräknade och med säkerhet uppgår till endast en bråkdel av kostnaderna för metroalternativet (543 miljoner euro inklusive 10 % för oförutsägbara extra kostnader men utan kostnaderna för avsnittet Östersundom-Majvik). Kostnaderna för att bygga en eller två snabbspårvagnslinjer är av storleksordningen hundra miljoner euro, dvs en femte del av kostnaderna för metrolinjen. Beslutet att välja metroalternativet som utgångspunkt för planeringen togs på tjänstemannanivå innan de förtroendevalda (åtminstone officiellt) hade fått ta del av utredningarna och de beräknade kostnaderna.



Helsingfors stad gav igår på kvällen ut ett beslutsmeddelandet enligt vilken det aktuella ärendet antagits i enlighet med förslaget.



Emellertid hade själva förslaget ändrats, så att man tillfogat satsen "Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet."



Antero Alku (c), som senaste period var suppleant i stadsplaneringsnämnden och som regelbundet ersatte Laura Kolbe, kommenterade tillägget och hela ärendet i går kväll i en diskussionsinlägg på Internet.





Jag citerar Alku:

Pikkuisen tässä täytyy helsinkiläisenä ihmetellä, kenellä on valtuudet tehdä tällaisia puolen miljardin euron suuruisia päätöksiä, kun niitä ei tee valtuusto eikä kaupunginhallitus, koska kumpikaan ei ollut tuon sivun julkaisupäivänä edes käsitellyt tällaista asiaa.

Samalla kaupunginhallitus päättänee esittää, että ... Den 13 september 2010


Yle berättar idag i en notis med rubriken "Riksdagsmän besöker regionen" att riksdagsmän från Helsingfors och Nyland besöker Lovisa och Sibbo, där de bl.a. skall få höra om planerna på en nationalpark i Sibbo Storskog. Kartbilden som används tillsammans med notisen anknyter till Sibbo storskog, men kartan är knappas allt för representativ vare sig för regionen [Östnyland] eller Sibbo storskog. De områden som på kartan är betecknade som nationalpark är statligt ägda Natura 2000-områden, som Forsstyrelsen föreslagit att skall anslutas till den tänkta nationalparken. För övrigt verkar Yle Östnyland och Borgåbladet bättre bevaka Östersundom än Yle Huvudstadsregionen och Hufvudstadsbladet gör. Bilden nedan över Borgåbladets västligaste nyhet är klippt från portalen ostnyland.fi (Borgåbladet och Östra Nyland) senaste vecka.



Hufvudstadsbladet bevakar inte alls planeringen av Storöstersundom. I tisdags publicerade tidningen visserligen en notis med rubriken "Östersundom blir som Kuopio", där det berättas att Helsingfors föreslår att staden tillsammans med Vanda och Sibbo gör upp en gemensam generalplan för "omgivningarna kring Östersundom" och vidare att man i "utgångspunkterna" tänker sig at det skall bo mellan 50 000 och 80 000 invånare i området. Helsingfors stad har dock inte ännu officiellt föreslagit någonting dylikt. Ett dylikt förslag fanns visserligen på föredragningslistan för Helsingfors stadsstyrelses möte senaste måndag, men ärendet bordlades.


Idag skall ärendet om en Östersundom-kommitté på nytt tas till behandling av Helsingfors stadsstyrelse. Enligt föredragningslistan skall stadsstyrelsen för Helsingfors stadsfullmäktige föra vidare stadsplaneringsnämndens förslag.



Medlemmarna i stadsstyrelsen är knappast insatta i vad allt de förväntas godkänna på dagens möte. Förslaget att "Alueen joukkoliikenteen perusratkaisuna tulee olemaan Mellunmäestä jatkuva metro ja siihen liittyvä bussiliityntälinjasto" finns inte med i själva föredragningslistan, utan har placerats i en bilaga, vars text styrelsen inte kan gå och ändra på. Det finns färdiga planer på hur exploateringen av området skall styras av metrolinjen och siihen liittyvä bussiliityntälinjasto. I alla nyare planutkast går bussförbindelselinjen mellan Husö och Zachrisbacken via Björnsö och Björkudden.


Effektiv markanvändning på Husö. Den 12 september 2010


Vid utredningen av alternativ för östmetron undersöktes först sex olika alternativ. I den nu publicerade utredningen utredningen "Itämetron esiselvitys" finns de sex alternativa metrolinjerna utritade på kartor daterade 09.09.09 där även den tänkta respektive markanvändningen markerats. Av kartorna ovan framgår att alternativet 6, en linje från Norsdjö, förutsätter eller möjliggör en betydligt effektivare exploatering av Sundberg (Kärr) och Husö än alternativet 2, en linje från Mellungsbacka. Dessutom kan man notera att man kombinerat linjen från Nordsjö hamn med en förlängning av Mellungsbackametron till Västersundom.




Norsdjöalternativet visade sig så attraktivt att man beslöt sig för att istället för att, enligt uppdraget, närmare undersöka endast två av alternativen valde att med en tillägsbunget på 18 300 euro även undrsöka närmare Norsjöalternativet.



I den aktuella utredningen finns således en mera detaljerad karta daterad 12.10.09 även med alternativet 6 eller nu egentligen version 6.1.


På kartorna som är en dryg månad nyare än de föregående har markanvändningen något preciseras, men istället skiljer sig markeringarna t.ex. för alternativen 2 och 6 (2.1 och 6.1.) mindre från varandra. En viss skillnad kan man dock se när det gäller Sundsberg (Salmenkalio), som exploateras effektivare enligt Nordsjöalternativet. Det kan även noteras att Västersundom (Länsisalmi) metrostation här har flyttat söderut till samma plats som i Mellungsbackaalternativet ( 2 och 2.1)


Nordsjöalternativet har emellertid uppenbara brister. Avståndet från Nordsjö till Sundsberg är långt och en metrostation i Västersundom, där Helsingfors äger mark, skulle förutsätta en förlängning av två linjer. Alternativet är i själva verket föga trovärdigt. Varför skulle man dra en lång och dyr tunnel från Nordsjö till Sundsvberg när samma nytta för markanvändningen kan uppnås med ett betydligt kortare banavsnitt från Västersundom till Sundsberg? Dessutom skulle avsnittet från Mellungsbacka och Västersundom bekostas av Vanda samtidigt som den gränsöverskridande metrolinjen skulle bli ett regionalt projekt, som motiverar statlig finansiering.



Man kom således att gå in för en kombination av alternativen 2.1. och 6.1, dvs alternativet 2.2. (mutkametro). Det är detta alternativ som man stannat för och som (tillsammans med det ca 100 miljoner euro billigare alternativet 2.1.) närmare presenteras i den publicerade utredningen. Sträckningen för alternativet 2.2 har således ritats ut på en karta där markeringen av markanvändningen ytterligare uppdaterats och preciserats. Speciellt kan man notera den effektiva exploateringen av Kärr och Husö.




Jag har i tidigare inlägg (se bl.a. "Östersundomin selvitykset. Den 30 augusti 2010") noterat att Osmo Soinvaara trodde att mutkametro och de exakta platserna för metrostationerna inte finns med i den nu publicerade utredningen. En möjlig förklaring till Soininvaaras märkliga misförstånd är att det är planeringen av markanvändningen som uppdaterats och att det är markeringarna av markanvändningen som är föråldrad i metroutredningen, som daterats 5.2.2010. Att dessa markeringar antyder bilden av en karta som syns på ett fotografi med ledaren för Östersundoms områdesbyggprojekt Ari Karjalainen, som publicerats med artikeln "Östersundom – kaupunki luonnossa, luonto kaupungissa" på Ekonomi- och planeringscentralens webbplats. Metroalternativet 2.2, som finns med på kartan, visar åtminstone att fotografiet är av ett relativt nytt datum. Fotografiet torde vara från augusti.


Någon förklaring till markeringarna finns naturligtvis inte, men vissa markeringar kan man räkna ut. De svarta fläckarna betecknar färdigt utbyggda områden. Gula områden torde stå för utfyllnadsbebyggelse eller glesare bebyggda villaområden. Här finns i så falk stora nya bostadsområden norr om motorvägen, men man har frångått den effektiva exploateringen av Björnsö, där Helsingfors stad inte just äger mark. De röda områdena torde stå för hög byggnadseffektivitet. Speciellt anmärkningsvärda är de mörkröda områdena längs stränderna på Husö. Här tycks man även ha skapat nya stränder genom att bygga en kanal. Förebilden torde finnas i Solvik i Nordsjö. Dess värre gränsar de tänkta bostadsområdena på Husö till Natura 2000-områden.