Erbjudande. Den 7 februari 2011

Ett centralt motiv för inkorporeringen av sydvästra Sibbo var Helsingfors behov av tomtmark innanför stadens gränser. etta behov var dock inte gångbart som en officiell motivering för en ändring i kommunindelningen, utan man behövde andra motiveringar, så som "snedvridning i sammhällsstrukturen". Vid diskussionerna om en sammanslagning av Vanda och Helsingfors har man dock medgett att det verkliga motivet just är behovet av tomtmark innanför stadens gränser. I själva verket skulle en sammanslagning av Vanda och Helsingfors innebära att Helsingfors inte längre skulle ha några större behov av en expansion av stadsstrukturen österut. I Mari Puoskaris (grön) gruppanförande "Kansanäänestys ja kaupunginosavaltuustot" vid Helsingfors stadsfullmäktigemöte den 31 januari sade Pouskari bl.a. följande:


Mitä hyötyä kuntien liittämisestä sitten olisi? Toisin kuin on väittetty, yksi keskeisimpiä perusteita on maankäyttö. Ongelma on se, että Helsingissä on pulaa maasta. Tällä hetkellä rakennamme kalliita asuntoja savimaalle. Meillä on pulaa työpaikkatonteista erityisesti logistiikka- ja pienteollisuuskäyttöön. Viheralueemme ovat jatkuvasti rakennusuhan alla. Esimerkiksi Östersundomin alue voitaisiin suunnitella luontoarvoja paremmin kunnioittaen, kun sitä suunniteltaisiin yhdistyneen kaupungin tarpeista lähtien.


Den 3 februari skrev den gröna fullmäktigeledamoten Terhi Niinimäki från Vanda ett blogginlägg, "Miten Vantaa säilyi itsenäisenä", som är om möjligt ännu mera avslöjande. Jag citerar:


Yhdistymispäätökseen pohdittiin jossain vaiheessa sidottavaksi tavalla tai toisella myös Östersundomin kaavoitus, jotta päämme kääntyisivät. Tarjous oli, että rakentaminen tehtäisiin aiemmin suunniteltua kevyemmin, jos suostuisimme kaupunkien liittämiseen. Äkkiseltään ajateltuna houkutteleva tarjous, mutta käytännössä sitä ei olisi voitu sitoa mukaan mitenkään, vaan olisi vain pitänyt naiivista luottaa, että toinen osapuoli pitää lupauksestaan kiinni vielä siinä vaiheessa, kun kaava tulisi käsittelyyn vuosien päästä. Missään ei myöskään määritelty mitä ”aiemmin suunniteltua kevyemmin” todellisuudessa olisi tarkoittanut. Koska Kokoomus on kuuluisa tällaisten kaupankäyntisopimusten pettämisestä ajan kuluessa ja asioiden ”unohtuessa”, ei meistä kukaan luottanut tarjouksiin, joten päämme eivät kääntyneet. Kokouksessa kokoomuslaiset yrittivät myös kerta toisensa jälkeen vakuuttaa, että äänestämme vain selvityksen jatkamisesta emmekä vielä kaupunkien yhdistämisestä. Silti Kokoomuksen tekemässä esityksessä kuntajakolain mukaisesta yhdistymisselvityksestä luki selkeästi: ”Selvityshenkilön tulee yhdistymissopimuksessa ja sitä täydentävissä suunnitelmissa tehdä esitys uudesta kaupungista”. Voiko sitä vielä paljon selkeämmin sanoa?



Planeringsprinciper. Den 6 januari 2011


I mitt inlägg "På finska. Den 3 februari 2011" noterar jag att Sibbo kommun samtidigt med publiceringen av programmet för deltagande och bedömning (osallistumis- ja arviointisuunnitelma) för den gemensamma generalplanen för Östersundom publicerat ett eget dokument med rubriken "Gelgeneralplan för Östersundom - Planeringsprinciper för Majvik och Granö". Principerna är dock inte Sibbos egna. Om Majvik kan man bl.a. läsa följande :


Majvik är en naturlig del av stadsstrukturen längs kusten

Majvik stödjer sig på det inkorporerade området i Östersundom, ... Den kommersiella servicen placeras främst i anslutning till metrostationen





När det gäller Grabö är det ännu mera uppenbart att det är Helsingfors som har dikterat principerna, fastän principerna godkänts av planläggningssektionen och kommunstyrelsen i Sibbo. Jag citerar:


1. Granö är en regionalt intressant, attraktiv och havsnära del av stadsstrukturen Ön utvecklas i första hand som ett mångsidigt rekreationsområde och ett bostadsområde med speciell karaktär ... Det är enkelt att åka till Granö med båt eller bil från Helsingfors och Sibbo
2. En bro planeras till Granö ...
3. Granö utvecklas som en modern folkpark Utgångspunkten är att de fria stränderna i första hand ska anvisas för offentligt rekreationsbruk. ...
5. Det byggande som anvisas på Granö har karaktären av en tät småhusstad ...


Stor, större, Helsingfors. Den 5 februari 2011




I onsdagens nummer av Hufvudstadsbladet ingår en ledare med rubriken "Stor, större, Helsingfors". (Bilden ovan är en illustration till ledarartikeln.) Rubriken är naturligtvis ironisk, men själva ledarartikeln handlar inte i första hand om Kejsarn av Portugallien alias Jussi Pajunen eller om den megalomaniska "metropolpolitiken". Istället handlar artikeln om den förslagna sammanslagningen av Vanda och Helsingfors.



Både i första och sista stycket i ledaren noteras det att Vanda inte är ett Sibbo som kan köras över, men inte heller Sibbo kunde köras över så lätt. För att köra över Sibbo behövdes det alldeles speciella förutsättningar: en statsminister som bröt avtalet om Malm, vilket föranledde ett hot om bostadsbebyggelse på Sandhamn och alldeles speciellt en kommunreform som inför Finlands EU-ordförandeskap hotade resultera i en regeringskris. Sommaren 2006 var kommunminister Hannes Manninen och statsminister Matti Vanhanen så hårt pressade att man tvingades ingå en ohelig allians med beslutsfattare i Helsingfors och ta till ett sällan skådat mygel.



Förutsättningarna från år 2006 kommer knappast att upprepas, men visst kan man försöka pressa Centern på nytt med nya krav om tvångssammanslagningar. Vanda är för Helsingfors inte alls lika attraktivt som Esbo, men i Vanda kunde en folkomröstning ge ett stöd för en sammanslagning och det är en chans som man i Helsingfors vill ta vara på. För att få till stånd en folkomröstning krävs det dock att finansministeriet utser en kommunindelningsutredare som föreslår en sammanslagning och en folkomröstning.




På ledarsidan noterade Helsingin Sanomat i torsdags att Vanda enligt Hufvudstadsbladet "ei ole mikään Sipoo". Men om man mot beslutsfattarnas vilja ordnar en folkomröstning, så innebär det nog att man kör över Vanda.

Färdig utredning? Den 4 februari 2011


Flera medier har noterat att Jussi Pajunen kräver en fortsatt utredning om en sammanslagning av Vanda och Helsingfors. Vill man vara lite elak så kunde man fråga Pajunen om Helsingfors förvaltningscentral redan har en färdigt skriven utredning. Senaste gång kopierade den av inrikesministeriet tillsatta kommunindelningsutredaren Pekka Myllyniemi Helsingfors förvaltningscentrals eller Eila Ratasvuoris opublicerade utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan ja Vantaan kaupungin kesken". (Se t.ex. "Ratasvuoris utredning. Den 31 juli 2007".)I diskussionspalterna på internet är det många som drar paralleller till Sibboutredningen.


I mitt inlägg "Bergtäkt. Den 25 januari 2011" skrev jag att Helsingfors stadspleneringsnämnd på sitt nästa möte skulle behandla utredningen om tariffsystem för kollektivtrafiken i Helsingforsregionen. I sitt bloginlägg "Sampo Villanen: Kävelykeskusta, keskustatunneli ja bussilippujen hinnat" har Sampo Villanen (v) gett lite insyn i stadsplaneringsnämndens beslutsfattande. Det är lite roligt att notera att Villanen skriver om "yleensä östersundomilaisia puolustava RKP:n Johansson", som dock när det gäller tariffsystemet svek Östersundomborna. Jag citerar:


2. Lausunto HSL:n matkalippujen hintavyöhykkeistä

Tein esityksen, että olisi aika tiukasti sanottu, että koko Helsingin pitää kuulua samaan hintaluokkaan, myös Östersundomin. Lausunnossa sanotaan kyllä, että Östersundomin liittyminen Helsingin esikaupunkialueisiin pitää ottaa huomioon, mutta ei sen enempää. Se on vaarassa joutua kalliimpaan hintaluokkaan (siis sieltä keskustaan jopa kaksinkertainen hinta), mutta kaikki rajat määritellään vasta kuntien välisten neuvottelujen jälkeen HSL:ssä. Esitykseni ei mennyt läpi, vaan hävisimme demarien kanssa äänin 5-3. Molemmat Vihreät (varahlöt Ovaskainen ja Palaste-Eerola) sekä yleensä östersundomilaisia puolustava RKP:n Johansson kannattivat viraston lievempää muotoilua. Mainittakoon, että Helsinki ei edes päätä koko asiasta, vaan annoimme omaa lausuntoamme kaupunginhallitukselle, jotta se antaisi sitten kokoamansa lausunnon HSL:lle. Siksi sanoin, että nyt on annettava tässä signaalia, että puolustamme helsinkiläisiä, mutta ei kiinnostanut oikeistoa!


På finska. Den 3 februari 2011


När Helsingfors stad tog sitt initiativ till en ändring i kommunindelningen år 2006 var man mån om att alla relaterade dokument skulle översättas till svenska. Både Helsingfors och Sibbo var tvåspråkiga kommuner med finska som majoritetsspråk, så språkförhållandena i området som skulle överföras från Sibbo till Helsingfors skulle inte förändras. När Östersundomkommittén nu officiellt har inlett sitt arbete bryr man sig inte längre om att översätta information till svenska. I dagens tidningar (och gårdagens nummer av Helsingi Uutiset) ingår en annons där invånarna i Helsingfors, Vanda och Sibbo informeras om möjligheter att ge synpunkter på "programmet för deltagande och bedömning" (osallistumis- ja arviointisuunnitelma) för den gemensamma generalplanen för "Östersundom". På Sibbo kommuns webbplats kallas annonsen för kungörelse, men formellt handlar det knappast om en kungörelse, eftersom motsvarande information på Helsingfors stads webbplats endast publicerats på finska.



Sibbo kommun har faktiskt samtidigt med den ovannämnda annonsen publicerat en skild kungörelse, som berör Majvik och Granö.



Sibbo har på kommunens webbplats även publicerat ett dokument med rubriken "Gelgeneralplan för Östersundom - Planeringsprinciper för Majvik och Granö" ("Östersundomin yhteinen yleiskaava Majvikin ja Granön suunnitteluperiaatteet"). Dokumentet "Program för deltagande och bedömning" finns enligt Sibbo kommuns webbplats "tyvärr endast på finska". Det finns skäl att återkomma till båda dokumenten.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Den 2 februari 2011


Igår höll Östersundomkommittén sitt första möte. Samtidigt öppnade stadsplaneringskontoret i Helsingfors en egen webbsida för Östersundomkommittén. Någon svenskspråkig motsvarande sida har man inte öppnat. På webbsidan kan man bl.a. läsa att samtliga beslut på mötet igår togs enligt förslaget i föredragningslistan. Idag har man på webbsidan länkat till dokumentet "Östersundomin yhteinen yleiskaava, Osallistumis- ja arviointisuunnitelma 1.2.2011".

Skyltar. Den 1 februari 2011


I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Landskapet som icke är". Jag har i några veckors tid tänkt skriva ett inlägg om skyltarna som står kvar, men Borgåbladet hann före. Varken trafikverket eller de ansvariga kommunerna har alltså tagit ner landskapssyltarna på gränsen mellan Helsingfors och Sibbo, fastän Östra Nylands förbund slogs samman med Nylands förbund för en månad sedan. Så som Borgåbladet noterar hade man väldigt brottom med att få upp och ta ner skyltar när inkorporeringen förverkligades för två år sedan. (Se t.ex. "Amen. Den 31 december 2008", "Fullbordat. Den 1 januari 2009", "Finlands Chicago. Den 2 januari 2009"9 och "Signaler. Den 19 januari 2009".) Trots att man från Helsingfors sida talade iom att riva ner onödiga och "konstgjorda" administrativa gränser, var det just Helsingfors som hade brottom att markera ut stadens nya revir. Två år efter ändringen i kommunindelningen är det fortfarande endast Helsingfors som satt upp sina skyltar på den nya gränsen mellan Helsingfors och Vanda. Vanda har inte haft några behov av att merkera stadens gränser.



Stadsfullmäktige i Vanda sade igår nej till en förtsatt fusionsutedning och därmed till en sammanslagning med Helsingfors. Loppet är dock ännu inte kört för beslutsfattarna i Helsingfors. Man kan alltid hoppas på att man i (inofficiella) regeringsförhandlingar kan komma överens om att finansministeriet tillsätter en kommunindelningsutredare som föreslår en sammanslagning och en folkomröstning. (Se "Kan agera på egen hand. Den 18 januari 2011".) Sedan är det bara för Helsingin Sanomat och Vantaan Sanomat / Helsingin Uutiset att sätta igång alla tiders kampanj, så att majoriteten i Vanda röstar för en sammanslagning.



Östersundomkommitén lär idag ha hållit sitt första officiella möte.