Sipoonkorpeen tulossa kansallispuisto. Den 11 oktober 2010


I senaste nummer av Sipoon Sanomat ingår en artikel med rubriken "Sipoonkorpeen tulossa kansallispuisto". Artikeln baserar sig delvis på Finlands naturskyddsförbunds pressmeddelande "Sipoonkorpeen tulee kansallispuisto". Pressmeddelandet publicerades på tidningens webbplats i sin helhet den 2 oktober. (Se "Undergrävda ekologiska korridorer. Den 3 oktober 2010".)



Gröna värden. Den 10 oktober 2010


Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry - Helsingfors naturskyddsförening rf har uppdaterat sin hemsida, med länkar till föreningens meddelanden i anknytning till byggnadsarbetet på Husö. På startsidan länkar man till meddelandena "Kaupunki yritti ruopata salaa Natura-alueen reunaa", "Helsinki rakentaa laittoman tien virkistysalueella" och "Helsinki hakkasi laittomasti Talosaaren virkistysalueella". Jag vill ytterligare tipsa om utlåtandet "Helsyn lausunto Talosaaren toimenpidelupahakemuksesta 22.9" och meddelandet "Valta Östersundomin yleiskaavasta kuuluu asukkaille ja valtuustoille".

Det är intressant att notera att när naturskyddsorganisationerna i Östersundom försvarar traditionella gröna värden, så är en av de svåraste motståndarna De gröna med Osmo Soininvaara i spetsen. Och då gäller det inte bara naturskydd, utan i högsta grad även öppenheten i beslutsfattandet.





Som bilaga till anmälningsärendena för Helsingfors fastighetsnämnds möte möte den 7 oktober finns dokumenten "Östersundomin yhteisen yleiskaavan OAS:n luonnos", "Östersundomin yhteisen yleiskaavan työohjelma" och "Alustava sopimusluonnos Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi". Dokumenten har redan godkänts av nämnden den 10 augusti och senast av fullmäktige den 6 oktober, men i föredragningslistan noteras endast stadsstyrelsen beslut från den 13 september där man även antog tillägget "Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet." Det är väl i princip stadsplaneringnämndens ansvar att kontrollera att stadsplaneringskontoret noterar tillägget, men knappast får tillägget några praktiska följder, eftersom man redan utrett modeller som bygger på snabbspårvagnsalternativen. Däremot torde tillägget ha gjort det lättare för De gröna att godkänna initiativet till en gemensam generalplan.

Planeringsprinciper för Majvik och Granö. Den 9 oktober 2010

I dagens nummer av Borgåbladet ingår en kort notis med rubriken "Gemensam plan diskuteras". Planläggningssektionen i Sibbo har på föredragningslistan för sitt möte i onsdag ett ärende med rubriken "Majvikin ja Granön saaren suunnitteluperiaatteet / Planeringsprinciper för Majvik och Granö". Utvecklingsdirektörens förslag lyder enligt följande:

Planläggningssektionen beslutar föreslå för kommunstyrelsen att man godkänner planeringsprinciperna för Majvik och Granö enligt bilaga 1/5 som styrande vid uppgörande av delgeneralplan för området.

Åsikter om planeringsprincipern samlas in i samband med att program för deltagande och bedömning är framlagt. Eventuella åsikter beaktas i samband med uppgörandet av planutkastet.

Det är skäl att notera att just utvecklingsdirektören, enligt förslaget, ingår i den grupp på tre personer, till vilken makten över planeringen av Östersundom med omnejd koncentreras. Det är även skäl att notera att initiativet till att ta med Majvik i den gemensamma generalplanen kommer från Sibbo. Månne inte "Sibbo" redan i detta skede mera eller mindre sammanfaller med utvecklingsdirektören.

Som "bakgrund" (tausta) kan man i föredragningslistan bl.a. läsa följande om Granö:

Kuten koko liitosalueen ja myös siihen liittyvien Majvikin ja Granön osalta Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa määritellyt maankäytön tavoitteet ovat osittain muuttuneet tapahtuneen alueliitoksen myötä. Merkittävin ristiriita Itä-Uudenmaan maakuntakaavan tavoitteiden kanssa tullee Granön saarelle mahdollisesti osoitettavan asuinrakentamisen kanssa.

Granön saaren merkitys yleisenä virkistysalueena tulee lähivuosina kasvamaan Sipoon asukasluvun kasvaessa ja Helsingin laajentaessa kaupunkirakennetta Östersundomin liitosalueelle. Sekä Sipoon että Helsingin alueella on, ja enenevässä määrin tulee olemaan, tarvetta paitsi julkiselle rannalle, myös venepaikoille ja veneiden talvisäilytysmahdollisuudelle. Granön saaren esteetön hyödyntäminen virkistysalueena ja veneilytoimintaa palvelevana satamana aiheuttaa tarpeen siltayhteyden tutkimiselle.

Att Majvik tas med i den gemensamma generalplanen kan motiveras med metroplanerna, i vilka ingår en eventuell station i "Majvik".



En utredning om Majvikmetron skulle vara färdig nästa månad. Nu har man den 30 september emellertid uppdaterat Helsingfors stadsplaneringskontors förteckning över "kommande" utredningar, så att någon tidpunkt för när utredningarna skall vara färdiga inte längre uppges. Det förefaller troligt att man tagit lärdom av de tidigare metro- och snabbspårvägsutredningarna som var färdiga i början av året, men som man inte vill publicera innan stadsplaneringsnämnden godkänt metron som utgångspunkt för planeringen av Östersundom.


Simstrand utan muddrings- och åtgärdstillstånd. Den 8 oktober 2010



Borgåbladet har idag publicerat en nyhetstext med rubriken "Helsingfors för samarbete i Östersundom". Tidningen noterar även de kontroversiella planerna på en badstrand på Husö och skriver att Helsingfors idrottsverk "har haft för avsikt att bygga en simstrand utan att söka muddrings- och åtgärdstillstånd.




Helsingin Sanomat har idag publicerat en notis med rubriken "Helsinki hyväksyi Östersundomin suunnitelmat".


Yle publicerade igår kväll en artikel med rubriken "Helsingforspolitiker dryftade gemensam Östersundomplan".



I gårdagens blogginlägg "Östersundomin yhteinen yleiskaava. Den 7 oktober 2010" presenterade jag biträdande stadsdirektör Kaj Hannu Penttiläs presentation av den gemensamma generalplanen för Östersundom. I bild nummer 11, "Rakennemallitarkastelu kaavoituksen pohjaksi" ingår många kartor ovanpå varandra. Här finns även en modell som bygger på det aktuella alternativet mutkametro.


Vanda stadsstyrelse skall på sitt möte i måndag behandla ärendet "Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen".



Östersundomin yhteinen yleiskaava. Den 7 oktober 2010



Yle har idag på morgonen publicerat en nyhet med rubriken "Luonnonsuojelijat: Östersundomista päättää pieni virkamiesjoukko". Nyhetsartikeln handlar om gårdagens beslut i Helsingfors stadsfullmäktige om en gemensam generalplan för Östersundom, men även om det kotroversiella projektet på Husö. Jag återger slutet av artikeln:


Kiistaa Talosaareen suunnitellusta uimarannasta
Yksi osoitus virkamiesten puuhailusta ennen poliittisia päätöksiä on luonnonsuojelijoiden mukaan tapaus Talosaari.
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys väittää, että kaupungin rakennusvirasto yritti salaa ruopata Östersundomin Natura-alueiden reunaa Talosaaressa. Kaupunkisuunnittelu- ja liikuntavirastot aloittivat heinäkuussa siellä tienrakennuksen ilman asianmukaisia lupia.
Talosaareen on suunnitteilla uimaranta ja venelaituri. Niistä ei ole luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan olemassa lautakunnan, valtuuston eikä kaupunginhallituksen päätöstä. Yhdistys myös muistuttaa, että uimarannan lähin taajama on noin viiden kilometrin päässä.
– Mikään ei puolla sitä, että sinne pitäisi laittaa uimaranta tai vuorovenelaituri. Eihän siellä ole mitään tarvetta tällaiselle, toteaa Mikkonen.
ELY-keskus antoikin kaksi viikkoa sitten lausunnon, jossa katsottiin että uimarannalle ja laiturille on haettava vesilain mukaista lupaa. Luonnonsuojeluyhdistys ei usko, että lupaa heltyy Natura-alueen viereisen rannan ruoppaukseen.
Luonnonsuojeluyhdistyksen mielestä kaupungin etukäteispuuhailu Talosaaressa on osoitus siitä, että se pyrkii heikentämään alueen luontoarvoja ja siten vaikuttamaan Östersundomin suunnitteluun.
– Kun tämä pieni virkamiesryhmä ontehnyt valmiit suunnitelmat, niin niitä on hyvin vaikea alkaa muuttamaan enää.




Helsingfors stadsfullmäktige godkände igår initiativet till en gemensam generalplan för Östersundom med omnejd tillsammans med följande kläm:

Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myös mahdollisen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.

Klämmen godkändes med 45 röster. Klämmen skiljer sig klart från stadsstyrelsens tillägg
"Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet".


Behandlingen av det aktuella ärendet inleddes med biträdande stadsdirektör Kaj Hannu Penttiläs presentation av den gemensamma generalplanen för Östersundom.











Penttilä framhöll att det hade varit att ansluta Granö, som till största delen ägs av Helsingfor stad, till Helsingfors i samband med inkorporeringen, men att man gick in för en princip enligt vilken ön inte anslöts till Helsingfors. Enligt Penttilä skulle det vara Sibbo som tagit initiativet att ansluta Majvik till den gemensamma generalplanen.












Östersundom idrottsplatser. Den 6 oktober 2010


I gårdagens blogginlägg "Bildmaterial för pressen. Den 5 oktober 2010" noterade jag att Helsingfors stad i måndags publicerat bildmaterial från stordistriktet Östersundom. Bilderna har publicerats i en bildbank i anslutning till budgeten, eller kanske snarare stadsdirektörens budgetförslag. Ett par av bilderna från Östersundom ingår i publikationen "Sammandrag av stadsdirektörens budgetförslag". I det finskspråkiga sammandraget kan man i bildtexten till bilden ovan läsa följande:


Talosaaren kartanomiljööseen kuuluu kivilaituri. Liikuntavirasto suunnittelee uimapaikkaa Talosaaren kärkeen ja vanhan kivilaiturin kunnostamista venelaituriksi.

Detta torde vara Helsingfors stads första officiella information om den planerade badplatsen och bryggan på Husö. Den motsvarande svenska texten lycer enligt följande:

Till gårdsmiljön på Husö hör en stenbrygga. Idrottsverket planerar en badplats på Husöspetsen och upprustning av den gamla stenbryggan till småbåtsbrygga.


Påståendet att stenbryggan upprustas är en grov förvrängning av de aktuella planerna. Enligt planerna skall stenbryggan, som alltså enligt Helsingfors är en del av gårdsmiljön på Husö, begravas under en ny brygga.

I sammandraget av budgetförlaget kan man om planerna för Östersundom även läsa följande:


I Östersundom planeras en gemensam delgeneralplan för Helsingfors, Vanda och Sibbo och olika förlängningsalternativ för spårtrafiken. Det första byggprojektet, ombyggnaden av Björnsövägen till stadsgata, slutförs i början av år 2011.

Helsingfors stad har gjort ett stort nummer av ombyggnaden av Björnsövägen, kanske för att man inte åstadkommit så mycket mera i inkorporeringsområdet. Att man hävdar att Björnsövägen byggs om till stadsgata (kaupungin katu) är lite komiskt. En gata är enligt stadens definition en väg som förvaltas och underhålls av staden medan landsvägar undhålls av det statliga vägverket. Man bygger alltså inte om en väg till en gata. De facto har Björnsövägen byggts om så att vägen mera liknar en urban gata, men det beror på att det inte funnits rum för en skild cykleväg. Istället för en cykelväg har man alltså byggt en gång- och cykelled i form av en upphöjd trattoar. Motsvarande finskspråkiga text om Björnsövägen lyder enligt följande:


Östersundomissa suunnitellaan Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteistä yleiskaavaa ja raideliikenteen jatkamisvaihtoehtoja. Ensimmäisenä rakentamishankkeena Karhusaarentien perusparantaminen ja rakentaminen kaupungin kaduksi valmistuu alkuvuonna 2011.

I bildtexten i sammandraget omnämns så väl projektet på Husö som en idrottsplats i Landbo, men i brödtexten är planerna på "anläggande av idrottsplatser" mycket allmänt formulerade:
I Östersundom börjar projekt genomföras när den övriga planeringen av området medger detta.

Motsvarande finskspråkiga text:
Östersundomin alueella aloitetaan hankkeiden toteutus, kun se muun alueen suunnittelun edetessä on mahdollista.

Texten är kopierad från den senaste budgeten. När stadens övriga anläggningar som tagits med i budgeten är nogrannt preciserade och exakt utmarkerade på kartan har projekten i Östersundom knippats samman under rubriken "Östersundomin liikuntapaikat" (Östersundom idrottsplatser"). Man kan fråga sig om det inte var ett rent misstag att projektet på Husö kom med i form av bild och bildtext.




På kartan över "Betydande husbyggnads- och idrottsanläggningsprojekt år 2011" har kommungränsen kring inkorporeringsområdet förskjutits något norrut.




Det ser ut som om man velat dölja att gränsen följer Österledens gamla sträckning.




I den mnera omfattande oublikationen av stadsdirektörens förslag till budget för år 2011 kan man om Östersundom ytterligare läsa följande att "Ett geotekniskt planeringsobjekt inom markanvändningen med anknytning till spårnätet utgörs av alternativen för spårtrafik åt Östersundomhållet." ("Raideverkkoon liittyvä maankäytön geotekninen suunnittelukohde on Östersundomin suunnan raideliikennevaihtoehdot.")

I budgetförslaget kan man utterligare läsa att "Östersundomin liikuntapaikkojen suunnittelu ja toteutus – Östersundom, planering och anläggning av id tt l t" beviljas sammanlagt 2 miljoner euro, som under åren 2011-215 fördelas som 0,4 miljoner euro per år.


Bilden ovan är ur stadens bildmaterial för pressen.



I dagens nummer av Borgåbladet ingår en mindre seriös konspiratorisk kolumn om hur annekteringsplutonerna infiltrerat sig.



Bildmaterial för pressen. Den 5 oktober 2010


I gårdagens blogginlägg "ELY-centralens utlåtande. Den 4 oktober 2010" bjöd jag på ett paket om det kontroversiella projektet på Husö. Tyvärr ingick det inga fotografier i paketet, men Helsingfors stad har igår korrigerat bristen och igår publicerat bildmaterial för pressen. Bilderna från Husö beskrivs med följande text:

Talosaaressa uimaranta on vielä kaislikkoa täynnä. Vanha kivilaituri. Huoltotie oli rakennettu niemenkärkeen. Helsingin kaupungin kyltti varoittamassa liikennetöistä. Uimapaikka rakennetaan Talosaaren kärkeen ja vanha kivilaituri kunnostetaan venelaituriksi. Östersundomin maisemaselvityksen mukaan Husön kartano ympäristöineen on rakennettua kulttuurimaisemaa, johon myös kivilaituri ja sinne johtava kujanne kuuluvat. Aluetta ei voida jättää hoitamatta rapistumaan, vaan alue vaatii jatkuvaa kunnostusta ja hoitoa.


Bland bilderna, som är tagna av Patrik Lindströmden 21 september, finns bl.a. en bild av idrottsverkets informationsskylt om byggnadsarbetet. På skylten finns inga datum eller telefonnummer, men datumet för början och telefonnumret var praktiskt taget oläsbart redan en vecka efter att arbetet hade inletts den 17 juli. Något datum för när arbetet skall vara klart torde aldrig ha funnits på skylten.



Bland bildmaterialet avsett för pressen finns även ett fotografi av den tidigare så vackra yttersta udden av Husö, som man förstört genom att bygga en vändplats och genom att inleda byggandet av en "tillfällig simstrand".



Bland bildmaterialet finns även en bild av stranden på gränsen till Natura 2000-området, som enligt planerna skall göras till simstrand.


På idrottsverket lär man nu förneka att man haft planer på att muddra stranden, fastän det ur planritningarna för simstranden, som man sökt tillstånd för, tydligt framgår att det skall muddras.



Jag tog mig i det vackra vädret igår en promenad längs den nya vägen och passade på att fotografera bl.a. den aktuella stranden. (Se bilderna ovan och nedan.) När det är lågvatten framgår det speciellt tydligt att man inte kan bygga en simstrand utan att muddra.



Byggarbetet pågick igår till kvart över tre, då grävmaskinsschaufflören parkerade grävskopan vid vägkanten.


Vägarbetet fortsätter alltså, men de senaste dagarna har man främst polerat vägdiken. Så mycket annat vågar man väl inte göra med grävskopan för tillfället.



Det återstår ännu att snygga till vägkanten längs det nya vägavsnittet i skogen. Gatan för den nya olovliga vägen är på sina håll närmare tio meter brede.




På den yttersta udden återstår det ännu att utvidga vändplatsen och fälla några träd, såvida man inte lämnar arbetet på hälft.



Förhoppningsvis lämnas vändplatsen inte åt sitt öde, för nu ser det ganska förskräckligt ut.