Östersundomin yhteisen yleiskaavan suunnittelualue. Den 7 december 2010



Helsingfors stadsplaneringskontor har inte på länge uppdaterat webbplatsen för östersundomprojektet, men på sidan "Östersundomin yhteisen yleiskaavan suunnittelualue", som inte är offentlig, har man publicerat en ny karta över området för den geemnesamma generalplanen. För Majviks del skiljer sig gränserna klart från gränserna på tidigare kartor. Å andra sidan stämmer det nya området ganska väl överens med det område som markerats på Helsingfors digitala karta. (Se "Sörre än och mindre än. Den 24 oktober 2010".)



Pekka Hallberg. Den 6 december 2010


Idag på självständighetsdagen tilldelas Jan Vapaavuori kommendörstecknet av Finlands Vita Ros. Det är inte speciellt anmärkningsvärt. Desto mera anmärkningsvärt är det att högsta förvaltningsdomstolens president Pekka Hallberg får den högsta utmärkelsen, Frihetskorsets I klass med kraschan. Högsta förvaltningsdomstolens domare eller förvaltningsråd kom i fallet Sibbo att visa sig vara verkliga rötägg. Jag har skrivit om HFD i otaliga blogginlägg, och även specifikt skrivit om Hallberg i inläggen "Maktfördelningsprincipen. Den 4 april 2010" och "Domarjäv. Den 5 juni 2010". Nu hävdar jag inte att Hallberg får utmärkelsen för att han avgjorde fallet Sibbo till Helsingfors och statsrådets fördel. Det faktum att Hallberg tilldelas Frihetskorsets I klass med kraschan kan ändå förklara varför HFD avgjorde fallet på det sätt som det avgjordes.

Hallberg råkade i blåsväder senaste vår i samband med HFD:s beslut i fallet med de två "farmödrarna". Då fick hans agerande stark kritik från rättslärda, för att ha brutit mot maktfördelningsprincipen. Att Hallberg ändå får den aktuella utmärkelsen i år kan kanske förklaras med att han börjar vara i pensionsåldern, men det krävs naturligtvis mera än så. I själva verket kan Hallbergs tvivelaktiga agerande i samband med det ovannämnda fallet i våras paradoxalt nog vara en bidragande orsak till utmärkelsen. (Se t.ex. Jyrki Virolainens blogginlägg "Itsenäisyyspäivän kohokohta: pönöttävien bileet Linnassa".) Vill man hitta ett speciellt avgörande som motiverar utnämningen så är det ändå främst HFD:s avgörande angående Tiitinen-lista, även det från i vår. Stormästaren av Frihetskorsets orden kan ha all orsak att belöna HFD:s president för avgörandet. Om detta har professorn i juridik Jyrki Virolainen skrivit i sitt blogginlägg "KOHO=SUPO; KHO:n Tiitisen-listan päätöksen perustelut ontuvat". I en kommentar till sitt eget inlägg från den 14 maj kvitterar Virolainen med satsen "Ei muuta kuin lisää prenikkaa tuomareiden rintapieleen itsenäisyyspäivänä."




Avgörandet i fallet Sibbo har knappast i sig bidragit till att Hallberg får Frihetskorsets I klass med kraschan, men utnämningen är en påminnelse om att domarna i högsta förvaltningsdomstolen, eller åtminstone HFD:s president, är del av den finska makteliten, där man skyddar varandra. I det ovannämnda blogginlägget noterar Virolainen att "Pekka Hallberg on tunnetusti verkostunut hyvin - ylimmän hallintotuomioistuimen päällikkötuomariksi ällistyttävän hyvin - valtakunnan huippupoliitikkojen ja -virkamiesten kanssa." Vem vet, kanske var det Hallberg själv som läckte HFD:s avgörande i fallet Sibbo till inrikesministeriet. (Se "HFD läckte information till ministeriet. Den 31 januari 2008".)




Borde vara över 2000 ha. Den 5 december 2010

Finlands naturskyddsförbund hör till de organisationer som av miljöministeriet fick en begäran om utlåtande om regeringens proposition om en nationalpark i Sibbo storskog. Nylands naturskyddsdistrikt gav för Naturskyddsförbundets del ett utlåtande ("Lausunto hallituksen esityksestä laiksi Sipoonkorven kansallispuistosta") den 15 november (se "Harkitsematon kirjaus. Den 29 november 2010"), men även medlemsföreningen Helsingfors naturskyddsförening gav ett utlåtande den 15 november. Jag återger här en del av utlåtandet:


Yhdistyksemme kannattaa Sipoonkorven kansallispuiston perustamista, mutta painottaa erityisesti kansallispuiston laajentamistarvetta. Yhdistyksemme tukee Metsähallituksen alustavaa selvitystä laajasta kansallispuistosta, joka ulottuu Sipoonkorven metsämantereelta rannikon Natura-alueisiin. Mielestämme tämänkaltainen kansallispuistokokonaisuus, joka yhdistää meren ja mantereen, olisi ekologisesti toimiva, monimuotoinen ja ainutlaatuinen alue pääkaupunkiseudulla ja jopa kansallisella tasolla.

Nykyinen esitys käsittää ainoastaan valtion omistuksessa olevat, jo suojellut ydinalueet Sipoonkorven pohjoisosassa. Kansallispuiston perustamiskoko on n. 1800 ha. Yhdistyksemme muistuttaa, että aikaisemmin tehdyt kaksi lakialoitetta koskien Sipoonkorven kansallispuistoa on ollut lähtökohdiltaan yli 2000 ha esityksiä. ...

Yhdistyksemme korostaa, että kansallispuiston lisäksi alueen ekologiset yhteydet ja lähivirkistystarpeen tyydyttäminen ja kestävä kulunohjaus vaatii huolellista maankäytön suunnittelua ja tiivistä yhteistyötä valtion ja kuntien viranomaisten kanssa.


Femtekolonnare? Den 4 december 2010


I torsdagens nummer av Sipoon Sanomat ingår en insändarartikel av Bo Melander med rubriken "Vapaavuoren viideskolonnalaiset?" Insändaren är skriven med anledning av Jan Vapaavuoris besök i Sibbo. (Se "Bostadsministern besökte Sibbo. Den 24 november 2010".) Melander skriver att "Ministeri, joka niin estottomasti ajaa Helsingin asioita, unohtaen olevansa koko Suomen ministeri, herättää käynillään epåylyksiä ja monenlaisia kysymyksiä". Man kan fråga sig om det var ett smart drag av Samilingspartiet i Sibbo att bjuda in ministern. Med ironiskt tonfall skriver Melander vidare:

Laostavaahan on, jos Sipoon kokoomusedustajat ovat lähteneet oma-aloitteisesti hoitamaan menetetyn alueen korvausasiat ministerin kanssa




Texten ovan är ur Wikipedia.

Tjänst och erättare. Den 3 december 2010


I föredragningslistan för helsingfors stadsstyrelses nästa möte ingår två ärenden som berör Östersundomprojketet. För det första föreslås Matti Visantis anställning som projektchef för Östersundomprojektet omändras till tjänst:


Kaupunginhallitus päättänee muuttaa Östersundom-projektin projektipäällikön toimen (vakanssi 513901) viraksi Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön yhteistoimintasopimuksen allekirjoituspäivämäärästä lukien.

Jag ingen aning om när "yhteistoimintasopimuksen allekirjoituspäivämäärä" är.

För det andra föreslås Visanti i egenskap av föredragande i Östersundom-kommittén få en ersättare: Olavi Olavi Veltheim. Dessutom föreslås Tuomas Rajajärvi bli generalplanechef Markku Lahtis personliga ersättare. Samtliga namn är kända på denna blogg från förut. Rajajärvi var med redan då det begav sig år 2006. Rajajärvi tog åt sig den tvivelaktiga äran att ha ritat ut de fatala gränserna i Helsingfors förslag till ändring i kommunindelningen. Citatet ovan är ur artikeln "Tuomas Rajajärvi - Mies, joka kaavoittaa tarinoita" i Rakennuslehti i april 2000.


Suunniteltu jatke. Den 2 december 2010

Igår utgavs HST:s och Länsimetro Oy:s gemensamma tidning Metro uudistuu. Tidningen ingår som bilaga till gratistidningen Helsingin uutiset/ Länsiväylä/ Vantaan sanomat. Bilagan handlar i första hand om Västmetron och förnyelsen av metron, men här förutspås även att metron på 2020-talet går till "Sibbo". Jag citerar ur artikeln "Kauemmas länteen ja itään":


Mikäli nykysuunnitelmat muuttuvat radoiksi ja tunneleiksi, länsimetro jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen ja idässä rata vie Mellunmäestä Östersundomiin ja mahdollisesti jopa edelleen Sipoon rajan yli Majvikiin. Vantaakin saa aseman tai kaksi, sillä Sipoon suuntaan menevä metro pysähtyy ainakin Länsisalmessa Kehä III:n ja Itäväylän risteyksessä. ...


”Toivon mukaan sekä Kivenlahden että Östersundomin jatketta päästään rakentamaan tällä vuosikymmenellä”, [Ville] Lehmuskoski sanoo. Hänellä on vankat perustelut, miksi metroa kannattaa jatkaa. ”Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on selkeää, kun sen selkärankana on raskas raideliikenne. Metroliikenne on luotettavaa ja nopeaa ja metro myös kuljettaa matkustajat huomattavasti pienemmin kustannuksin kuin bussit ja raitiovaunut.”





I bilagan finns även kartor med existerande metrolinjen samt "planerad förlängning" (Suunniteltu jatke). Alternativet mutkametro precenteras plötsligt som en planerad metrolinje med reserveringar för stationer och allt. Hittills har linjen endast publicerad som ett resultat av en utredning, som gjorts av Sito Oy. Den aktuella utredningen, som sent omsider publicerades på internet, har formellt inte ens presenterats för några förtroendemannaorgan. Även metrostationerna Majvik och Kartano finns med. Kartano är alltså namnet på metrostationen "ei vielä nimeä" alias Västerkulla. Det är intressant att Helsingfors stad efter allt hemlighetsmakeri nu plötsligt offentligt informerar nya invånare i Östersundom att deras hus ligger på en planerad metrolinje eller i en reservering för metrostation.






I dagens nummer av tidningen Vantaan Lauri, som utges av Vantaan seurakunnat, ingåår en ledarartikel med rubrijen "Sipoonkorpi laajana, kiitos".


Metro till Majvik eller Söderkulla. Den 1 december 2010


Fram till den 30 september kunde man på Helsingfors stadsplaneringskontors webbplats läsa att utyredningen "Majvikin metron esiselvitys" skulle vara färdig i november. Vis av uppståndelsen kring den föregående metroutredningen tog man bort texten "valmis marraskuussa 2010". (Se "Planeringsprinciper för Majvik och Granö. Den 9 oktober 2010".) Helsingfors stadsplaneringskontor torde inte önska publicera utredningen, men om den är färdig bör den vara offentlig.

Utredningen om en metrolinje till Majvik torde vara färdig, men utredningen presenteras - åtminstone inte officiellt - för Helsingfors stadsplaneringsnämnd vid nämndens nästa möte i morgon. Däremot skall nämnden ta ställning till ett förslag till utlåtande över utkastet till Helsingforsregionens trafiksystemplan (HLJ 2011). I förslaget heter det bl.a. enligt följande:


Seudun yhdyskuntarakenteen tasapainoinen kehitys ja sen runkona olevaan raideliikenteeseen tehtyjen investointien täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää metron jatkamista itään Östersundomin alueelle heti Matinkylään ulottuvan länsimetron valmistumisen jälkeen. Tämä luo edellytykset tavoitellun seudullisen kehityksen saavuttamiseksi ja rakentamisen käynnistämiselle tavoitteiden mukaisesti Östersundomin alueella. Itämetron rakentaminen Mellunmäestä Östersundomiin tulisi alkaa vuonna 2016. Tämä edellyttää toteutussuunnittelun määrärahojen varaamista ja suunnittelun aloittamista jo hyvissä ajoin sitä ennen.

Stadsplaneringsnämnden i Esbo godkände för sin del den 25 november ett utlåtande där det heter att "Metron laajentaminen itään Majvikiin saakka ei ole vielä ensimmäisen kauden asia, koska alueen suunnittelu on vielä hyvin keskeneräistä."


Osmo Soininvaara kommenterar förslaget till Helsingfors stadsplaneringsnämnds utlåtande i sitt senaste blogginlägg i följande ordalag:

Metron jatkamista itään puolletaan heti, kun se on saatu vedetyksi Matinkylään. Nyt on päästy siihen, että Helsinki jarruttaa länsimetroa ja Espoo kiirehtii.

I dokumnetet "Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma: Liikennejärjestelmäluonnos 18.10.2010" kan man om östmetron läsa följande:


Metro Mellunmäki-Majvik on noin 10 kilometrin pituinen osin maanalainen metroradan jatke, jolle tulee 5-6 uutta asemaa. Asemista 1-2 sijoittuisi Vantaan alueelle, kolme Helsinkiin ja yksi Sipooseen. Metroa on kaavailtu jatkettavaksi myöhemmin Majvikistä Söderkullaan. Hanke on osa uuden asuin- ja työpaikka-alueen rakentamista Helsingin Östersundomin, Vantaan Länsisalmen ja Sipoon Majvikin alueille. Alueelle ollaan laatimassa kuntien yhteistä yleiskaavaa, jonka mitoitukseksi on kaavailtu 50 000-80 000 asukasta ja 10 000-15 000 työpaikkaa. Hanke liittyy laajemmin Helsinki– Porvoo -vyöhykkeen maankäytön ja liikennejärjestelmän kehittämiseen. Siihen sisältyy myös liityntäyhteyksien ja -pysäköinnin kehittämistä. Metrohankkeen alustava kustannusarvio on 700 milj. euroa. Hankkeesta on laadittu esiselvitys v. 2010.


Kartan ovan med metrolinje ända till Söderkulla ingår även i det ovannämnda dokumentet.