Tröga markaffärer. Den 15 februari 2011


I gårdagens blogginlägg "Hack. Den 14 februari 2011" berättade jag om ett inslag i Radio Vega Huvudstadsregionen. Inslaget baserade sig på samma material som ett långt längre inslag i TV-nytt igår kväll. Inslaget handlade om de "tröga markaffärerna" i Östersundom. Yle publicerade på kvällen även en artikel med rubriken "Tröga markaffärer i Östersundom". Här kan man bl.a. läsa att "Hittills har staden gjort 25 markköp, allt som allt 60 hektar. "



I nyhetsinslaget "Markaffärer i Östersundom går trögt", som kan ses på Yle-arenan, låter Matti Visanti förstå att man måste välja mellan att skydda Sibbos storskog och skyddaNatura 2000-områdena vid stranden. Att Visanti vill offra fågelvikarna förblir inte oklart. I sändningen kan man dessutom se en karta "Rannikko1" med planer på tät bebyggelse vid stränderna, inte mins på Husö.







I inslaget intervjuas även Berndt Nordman från Natur och miljö, som vill ha en nationalpark som knyter samman Natura-områdena i söder med den egentliga storskogen. I inslaget berättas det dessutom att Helsingfors naturskyddsförening gör skuggplanering eller en skuggplan som motvikt till den generalplan som görs upp för Östersundom som bäst.

Hack. Den 14 februari 2011



I mitt inlägg "Sörre än och mindre än. Den 24 oktober 201o" noterar jag att avgränsningen av området för den gemensamma generalplanan är öppen för Majviks del. De små hacken på områdets östra gräns tolkade jag som pilar, som visade att gränsen kunde justeras. De små hacken finns dock med på Sibbo kommuns kartor över en "preliminära naturutrednin". Någon vettig motivering till hacken i gränsen och till att gränsen dragits där den dragits torde dock inte finnas. Det exakta området för den gemensamma generalplanen är åtminstone för mig fortfarande oklart. På Helsingfors stads digitala karta finns fortfarande en alternativ gräns. Se nedan.




Helsingin sanomat har ifdag publicerat en artikel med rubriken "HS-gallup: Helsinkiläiset vierastavat pakkoliitoksia".


Radio Vega Huvudstadsregionens sändning (mp3) 6:30 och 8.30 idag ingick ett inslag om Helsingfors markaffärer i Östersudnom.

Åt skogen. Den13 februari 2011


I mina blogginlägg "Metrostadsdel utan metro. Den 10 februari 2011" och "Aina Hakunilaan. Den 11 februari 2011" har jag uppmärksammat Kimmi Kiljunens "kolumn" och insändare där Kiljunen förespråkar en metrolinje från Mellungsbacka till Håkansböle i Vanda. Man kunde tänka sig att Kiljunen inför riksdagsvalet här bara för fram sina egna idéer, men redan den 6 februari skrev Kiljunens partimamrat, författaren och sjökaptenen Sven-Erik Nylund ett blogginlägg där han framförde liknande synpunkter. Jag citerar:


Metron rakentamisessa mennään todella metsään kun suunnitellaan metron jatkamista Mellunmäestä Sipoon metsiin. Miksei jatketa metro sen sijaan Hakunilaan ja edellen Tikkurilaan, niinkuin alunperin oli tarkoitus. Itävantaalla on jo yli 20 000 ihmistä.


Hotade fästningsöar. Den 12 februari 2011


Jag har i blogginläggen "Realistiskt? Den 24 januari 2011", "Sitoutunut. Den 26 januari 2011" och "Juurikkalas anförande. Den 30 januari 2011" refererat från debatten i riksdagen om regeringens proposition med förslag till lag om Sibbo storskogs nationalpark den 12 januari. I debatten deltog även Kervos egen mediemogul Eero Lehti (saml), vars inlägg jag ännu inte kommenterat. I sitt anförande noterade Lehti om Sibbo storskog att "Tämä on nimittäin myös armeijan perinteinen harjoitusalue, minkä johdosta ilmeisesti Helsingin kaupunki on aikanaan hankkinut täältä maa-alueita ajatellen voivansa vaihtaa ne Santahaminan saareen." Helsigfors avsikter att byta marken i Sibbo mot Sandhamn är en väsentlig faktor i fallet Sibbo, som tyvärr försummats av medierna. Nu gick det precis tvärtom. Helsingfors gick in för att bygga marken i Sibbo, då det - även från statsmaktens sida - fanns en stor press på att ta Sandhamn i bruk som bostadsområde.

I mitt inlägg "Junta. Den 5 september 2009" noterar jag att det var en "junta" bestående av samlingspartistiska militärer som lyckades rädda Sandhamn från bostadsbebyggelse genom att föreslå att man istället bygger på stadens marker i Sibbo. Denna junta bestod av Jan Vapaavuri (överlöjtnant), kommendören Risto Rautava och officeren Jarmo Nieminen. När det gäller Nieminen, som är medlem i den samlingspartistiska fullmäktigegruppen, kan det dock vara skäl att notera att han speciellt slagit vakt om Sandhamns naturvärden. I ett blogginlägg med rubriken "Santahamina-Sandhamn" kritiserar Nieminen Osmo Soininvaara och Eero Heinäluoma, som vill erövra Sandhamn åt "människorna". Sandhamn är hotat just för att det är i militärt bruk, vilket gör den till måltavla för vänstern och de gröna. Jag citerar ur Nieminens inlägg:

Miksi Santahaminaa himoitaan? Vastaus: siksi kun se on sotilaiden, ei ihmisten, käytössä.

Nieminen bekymrar sig inte bara över Sandhamns öde, utan för de militära öarna utanför Helsingfors i allmänhet. I ett blogginlägg "Voisiko Sipoo ostaa Suomen valtiolta Helsingin edustan linnakesaaret?" från 2008 återger Nieminen med det humoristiska men samtidig desperata förslaget "Olisiko Sipoolla nyt tuhannen taalan paikka - Helsingiltä ehkä saatavilla rahoilla - ostaa Helsingin edustan saaret Suomen valtiolta?" Tyvärr har Sibbo inte fått några pengar av Helsingfors.

Aina Hakunilaan. Den 11 februari 2011



I gårdagens blogginlägg "Metrostadsdel utan metro. Den 10 februari 2011" skrev jag om Kimmo Kiljunens "kolumn" med rubriken "Itämetro Hakunilaan". "Kolumnen" ingår i dagens nummer av Helsingin Sanomat som en insändarartikel under rubriken "Itämetroa kannattaisi jatkaa aina Hakunilaan". Rubriken är något märklig och vilseledande, för en östmetro som fortsätter till Håkansböle är ingen östmetro i den aktuella betydelsen. I varje fall kan metrolinjen från Mellungsbacka inte fortsätta både till Östersundom och Håkansböle i Vanda, fastän båda alternativen finns inritade i landskapsplanen för Nylands förbund. (Se ovan.)




I mitt inlägg "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011" noterade jag att Tuomas Rajajärvi från Helsingfors stadsplaneringskontor i november 2008 presenterade ett alternativ för metrolinjen från Mellungsbacka via Västersundom till Håkansböle. (Se ovan.) Denna metrolinje skulle, liksom Kiljunen nu föreslår, kompleteras med en metrolinje österut från Nordsjö. Ännu i Sito Oy:s metroutredning, som blev färdig ifjol, undersöker man som ett alternativ en metrolinje från Nordsjö österut kompleterad med en linje från Mellungsbacka till Västersundom. I själva verket torde den nu aktuella linjen mutkametro ha uppkommit ur denna modell. (Se "Effektiv markanvändning på Husö. Den 12 september 2010".) Linjen mellan Mellungsbacka och Västersundom verkar här dock dragen utan att man tagit i beaktande behovet av att förlänga linjen norrut till Håkansböle.



Metrostadsdel utan metro. Den 10 februari 2011


Brändö är i princip en metrostadsdel med egen metrostation, men medan Helsingfors låtsas planera en färlängninmg av metrolinjen österut för 700 miljoner euro, klarar man inte av att få den existerande metrostationen på Brändö i funktionsdugligt skick. Enligt riksdagsledamot Kimmo Kiljunen finns det en annan färdig "metrostadsdel" (metrokaupunginosa) som saknar metro: Håkansböle. I mitt inlägg "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011" noterade jag artikeln "'Itämetroa jatkettava Hakunilaan'" i Helsingin Sanomat, där Kimmo Kinnunen föreslår att metron dras till Håkansböle i Vanda. Igår publicerade Kiljunen på sin webbplats en "kolumn" med rubriken "Itämetro Hakunilaan".


Lounais-Sipoosta ja Kaakkois-Vantaasta liitettiin Helsinkiin vuoden 2009 alusta Östersundomin alue, jonne on kaavailtu itämetron jatkoa. Sen rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2015.

Itämetroa voidaan jatkaa nykyisen metron jommastakummasta haarasta taikka niiden väliltä. Jos metroa jatkettaisiin Östersundomiin Vuosaaren haarasta, se tukisi samalla toimialarakentamista satamavyöhykkeellä. Ennen kaikkea näin mahdollistuisi metron jatkaminen Mellunmäestä Vantaan puolelle Hakunilaan. Tästä on Vantaan yleiskaavassa varaus.

Hakunila on tiivisrakenteinen ja valmis metrokaupunginosa, jossa asuu 25 000 ihmistä. Se tulisi saattaa viimeisenä Vantaan suurista lähiöistä raideliikenteen piiriin. ...

Helsinki, Vantaa ja Sipoo ovat parhaillaan laatimassa yhteistä osayleiskaavaa Östersundomin alueelle, joten on oikea hetki kartoittaa mahdollisuus itämetron jatkamiseksi Hakunilaan.


En förlängning av metrolinjen från Nordsjö österut är inte aktuell, men en metrolinje från Mellungsbacka till Östersundom omöjliggör i praktiken en metrolinje till Håkansböle. Det är i själva verket i landskapsplanen för Nylands förbund som man ritat ut metrolinjen från Mellungsbacka till Håkansböle.

Programmet för deltagande och bedömning. Den 9 februari 2011


I mitt inlägg "På finska. Den 3 februari 2011" noterade jag att dokumentet "programmet för deltagande och bedömning" för för den gemensamma generalplanen för Östersundom endast finns på finska. Helsingfors har ingen information om ärendet på svenska på stadsplaneringskontorets webbplats och Sibbo kommuns svenskspråkiga webbsida med information om den gemensam generalplan för Östersundom och programmet för deltagande och bedömning har inte fungerat den senaste tiden. På Vanda stads webbplats kan man däremot hitta ett svenskt dokument med titeln "Gemensam generalplan för Östersundom - Program för deltagande och bedömning". Pdf-filen är skapad den 7 februari. Översättningen är dock britfällig, åtminstone vad bildmaterialet beträffar. Kartan nedan över markegendomen är från den svenska versionen.


Yle publicerade redan den 1 februari en nyhet med rubriken "Aktuell planering för Östersundom". Idag har Yle publicerat nyhetstexter med rubrikerna "Jutturuuhka hidastaa Sipoonkorven kansallispuistolakia" och "Behandlingen av Sibbo storskog dröjer i riksdagen".