Metrostadsdel utan metro. Den 10 februari 2011


Brändö är i princip en metrostadsdel med egen metrostation, men medan Helsingfors låtsas planera en färlängninmg av metrolinjen österut för 700 miljoner euro, klarar man inte av att få den existerande metrostationen på Brändö i funktionsdugligt skick. Enligt riksdagsledamot Kimmo Kiljunen finns det en annan färdig "metrostadsdel" (metrokaupunginosa) som saknar metro: Håkansböle. I mitt inlägg "Östmetron till Håkansböle. Den 2 januari 2011" noterade jag artikeln "'Itämetroa jatkettava Hakunilaan'" i Helsingin Sanomat, där Kimmo Kinnunen föreslår att metron dras till Håkansböle i Vanda. Igår publicerade Kiljunen på sin webbplats en "kolumn" med rubriken "Itämetro Hakunilaan".


Lounais-Sipoosta ja Kaakkois-Vantaasta liitettiin Helsinkiin vuoden 2009 alusta Östersundomin alue, jonne on kaavailtu itämetron jatkoa. Sen rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2015.

Itämetroa voidaan jatkaa nykyisen metron jommastakummasta haarasta taikka niiden väliltä. Jos metroa jatkettaisiin Östersundomiin Vuosaaren haarasta, se tukisi samalla toimialarakentamista satamavyöhykkeellä. Ennen kaikkea näin mahdollistuisi metron jatkaminen Mellunmäestä Vantaan puolelle Hakunilaan. Tästä on Vantaan yleiskaavassa varaus.

Hakunila on tiivisrakenteinen ja valmis metrokaupunginosa, jossa asuu 25 000 ihmistä. Se tulisi saattaa viimeisenä Vantaan suurista lähiöistä raideliikenteen piiriin. ...

Helsinki, Vantaa ja Sipoo ovat parhaillaan laatimassa yhteistä osayleiskaavaa Östersundomin alueelle, joten on oikea hetki kartoittaa mahdollisuus itämetron jatkamiseksi Hakunilaan.


En förlängning av metrolinjen från Nordsjö österut är inte aktuell, men en metrolinje från Mellungsbacka till Östersundom omöjliggör i praktiken en metrolinje till Håkansböle. Det är i själva verket i landskapsplanen för Nylands förbund som man ritat ut metrolinjen från Mellungsbacka till Håkansböle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar