Eftersom inkorporeringen av sydvästra Sibbo är så unik har det skrivits ett flertal avhandlingar och akademiska artiklar om fallet. En artikel som jag hittills inte har uppmärksammat är Ilkka Pyys analys "Kuntarajan poistoja ja rajojen ylityksiä" i Maaseudun uusi aika 1/ 2009. Fallet Sibbo är ett centralt studieobjekt i artikeln, men även kommunreformen KSSR (Paras) behandlas. Artikeln är även aktuell med tanke på den nya kommunreformen. Jag återger här valda delar av artikeln:
Kuntien hallinto perustuu kansalaisten itsehallintoon, jota haastetaan monesta suunnasta. Kaarlo Tuori (2008) kysyy, mikä on kunnallisen itsehallinnon painoarvo perustuslaillisesta näkökulmasta KHO:n Lounais-Sipoo-päätöksen jälkeen. Kuntien itsehallinto on vaikuttanut asiallisesti epämääräiseltä myös niissä kuntaliitoksissa, joissa kuntien välille on valtiovarainministeriössä jouduttu luomaan yhdyskäytäviä tai joissa neuvoa antavan kansanäänestyksen tulosta ei ole noudatettu. Lisäksi suuri osa hallinnon ja politiikan eliittiä asettaa palvelut ja kuntien itsehallinnon vastakkain korostamalla palvelujen laatua ja saatavuutta tuottajan sijasta. ...
Lounais-Sipoon liitos Helsinkiin edustaa uudenlaista ajattelua. Siinä keskuskaupunki arvioi kasvutarpeitaan ja päättää toimia. Toimiessaan Helsinki on voinut vedota siihen, että kyseessä eivät ole itsekkäät syyt vaan kansallinen etu eli Suomen ainoan metropolialueen kasvuedellytysten turvaaminen osana koko maan kansainvälistä vetovoimaisuutta. Lounais-Sipoon tapaus edustaa myös uudenlaista hallinnollista käytäntöä, koska liitokseen haettiin maan hallitus toimijaksi. Päätös toteutui nopeasti, vaikka siinä oli monta vaihetta: selvitysmiehen työ, varjoselvitysmiehet, useita valituksia korkeimpaan hallintooikeuteen, neuvoa-antava kansanäänestys ja runsaasti aktivismia toreilla sekä mediassa. Helsingin toimintaa pidettiin röyhkeänä ja Sipoon omahyväisen piittaamattomana. Pakkoliitos toteutui vuoden 2009 alussa, mutta Helsinki ja Sipoo jatkavat kiistelyä korvauksista.
Sipoon lounaiskulma on pakkoliitoksenakin ääritapaus, joka vaatii pohtimaan hallinnon oikeutusta. Helsinki on perustellut metropolialueen laajentamista itäsuuntaan Vuosaaren sataman valmistumisella ja luontevalla mahdollisuudella tukeutua olemassa olevaan raideliikenteeseen. Tätä on puolestaan pidetty etusijalla, jotta kohtuuhintainen asuntotuotanto voidaan turvata ja huolehtia sekä ekologisen kestävyyden että ilmastopäästöjen vähentämisen vaatimuksista. Siinä missä raideliikenteen ekotehokkuutta on ainakin pitkällä tähtäimellä alettu kyseenalaistaa, on Sipoon lounaiskulman tapauksessa heti esitetty epäilyjä kohtuuhintaisen asumisen toteutumisesta.
Metropolialueen kasvuun kansallisina ja paikallisina intresseinä näyttää itse asiassa liittyvän erityisen syvä sosiokulttuurinen railo. Se koskee kuntaliitoksille tavallista rajankäyntiä kaupunkimaisuuden ja maaseutumaisuuden välillä, mutta Lounais-Sipoo on myös kiihdyttänyt keskustelua asumisen todellisista ja kuvitelluista ihanteista. Syksyllä 2008 käytiin pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) johdolla debattia siitä, pitääkö metropolialuetta rakentaa asukasluvultaan isohkojen ja tiiviiden pien- ja rivitalokaupunkien hajakeskitettynä saaristona vai ratojen varren kompakteina kerrostalovaltaisina kaupunginosina (Kortteinen–Vaattovaara 2008, Kuisma 2008, Soininvaara 2008). Näistä edellinen vetoaa suomalaisten enemmistön identiteetti- ja maisemakäsityksiin, kun taas jälkimmäistä puoltaa olemassa oleva ja kenties tulevakin työpaikkojen ja palvelujen sijoittuminen.
Vaikka Lounais-Sipoo repii tavallaan suoma-laisuuden sisusta, ratkaisun korkean tason toteuttajat olettivat, ettei siitä kyseenalaisista piirteistään huolimatta tule kansalaisia suuresti jakavaa kysymystä. Liittämisasiaa ajaneiden keskuudessa haluttiin luonnollisesti korostaa ratkaisun luonnetta hallinnollisena yleisen ja erityisen edun kysymyksenä. Se oli omiaan hämärtämään sitä, että kyse on arvoista ja arvovallasta. Kiistassa asettuvat nimittäin vastakkain paikallisen itsehallinnon yhteisöllisyyteen ja läheisyyteen liittyvät arvot sekä toimintojen yhtenäisyyttä ja tasa-arvoista satavuutta korostavat hyvinvointivaltion arvot.
Samalla kierrytään kohti tulkintaa, että paikallisen itsehallinnon ideaalin vastakohtana ovatkin valtion hallinnon intressit ja periaatteet. Lopulta kyseisessä osaliitoksessa koeteltiinkin valtion ja kuntien päätösvallan rajoja. Hiukan paradoksaalisesti pakko-osaliitosta ajaneiden keskuudesta avautui myös toivon perspektiivi kuntajakoa koskevaan keskusteluun. Kolmen ministerin mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 18.2.2008 koski Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämistä yhdistämisen selvittämisestä. Braxin (vihr.), Kiviniemen (kesk.) ja Vapaavuoren (kok.) esitystä pidettiin pääkaupunkiseudun uusien yhteistyönäkymien kynnyksellä huonosti ajoitettuna ja jopa demokratian vastaisena. He kuitenkin osuivat kuntaliitoskeskustelumme heikkoon kohtaan. Tähän asti asukkailla ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa selvityksen aloittamiseen eikä edes selvityshenkilön valintaan. Kuntaliitosselvityksiä ovat tehneet muutamat kokeneet ja arvostetut asiantuntijat tai emeritustoimijat. ...
Kuntien rajat eivät ole pelkästään hallintoteknisiä ja oikeudellisia kysymyksiä, vaan myös poliittisia. Tässä kirjoituksessa on tuotu esiin muutamia kunnallista itsehallintoa kyseenalaistavia menettelyjä koskien Lounais-Sipoon pakkoliitosta ja kaupunkiseutujen rikkonaisia liitoksia. Käytössä olevaan neuvoa-antavaan kansanäänestykseen on myös otettu epäilevä kanta. ...
Paras-hankkeen alkuvaiheessa oli esillä niin sanottu alue- ja lähikuntamalli, jota eritoten suuret kaupungit vieroksuivat. Se voisi kuitenkin olla malli, joka ottaa parhaiten huomioon kuntien kolmitahoisen roolin palvelujen järjestäjänä, elinkeinojen edistäjänä ja asukkaiden osallistumiskanavana sekä näihin rooleihin liittyvät eritasoiset toiminnan skaalat.
Pyy är doktor i samhällsvetenskaper universitetslektor vid institutionen för historia och geografi vid Itä-Suomen yliopisto.
Temat för Maaseudun uusi aika 1/ 2009 är "kuntarakennemuutos". I tidningen ingår även en intervju med Mari Kiviniemi. Kiviniemi säger här att "Ainoastaan Sipoolle on myönnetty poikkeus tästä 20 000 asukkaan väestöpohjavaatimuksesta, mutta sielläkin raja tulee lähivuosina ylittymään."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar