I inrikesministeriets motiveriangar (prememoria) till statsrådets gränsbeslut citars bl.a. följande satser ur kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis rapport:
Kun seutu ei ole voinut kehittyä itään, seurauksena on ollut entistä hajautuneempi pohjoisen ja lännen suuntaan kasvanut seutu. Näin on vaikea saavuttaa tiivis ja joukkoliikennepainotteinen aluerakenne.
Texten har Myllyniemi kopierat ur Helsingfors stads dokument med juridiska motiveringar, som Myllyniemi fick på begäran av Jussi Pajunen och Eila Ratasvuori. Under rubriken "Esittelijän esitys" inleder Arto Sulonen inrikesministeriets motiveringar till en ändring av kommunindelningen med att hävda att "Helsingin kaupungin ja siihen rajoittuvien alueiden yhdyskuntarakenteen kehitys on kuntajakoselvittäjän kuvaamalla tavalla painottunut epätasaisesti länteen ja pohjoiseen." I sin rapport hävdar Myllyniemi emellertid att "Kasvupaine on levittänyt rakentamista pääkaupunkiseudulla keskustasta pohjoiseen ja länteen." Detta stämmer inte alls överens med verkligheten. I själva verket är det precis tvärtom. På Internet finns en diskussionsplats med namnet Joukkoliikennefoorumi, där fackmän och fantaster diskuterar spårvägs- och annan kollektivtrafik. Här citerar jag några rader från ett inlägg från den 21 jun 2006:
I själva verket finns det utrymme för bebyggelse även längs spårtrafiklederna i Helsingfors. Att de existerande (och planerade) järnvägs- och metrolinjerna är dåligt utnyttjade så väl i Helsingfors som i Vanda och Esbo framgår det ur en dia ur presentationen för Hannu Penttiläs föredrag vid Nylands förbunds metropolparlament den 22 november. Se bilden ovan. Här är förklaringen till att det är svårt att få kollektivtrafiken att fungera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar