Baktankar. Den 11 augusti 2010

Projektet att bygga en service- eller räddningsväg, eller en "tillfällig simstrand" på Husö är förbryllande. (Se "Nyt tehdään. Den 17 juli 2010", "Olaglig avverkning? Den 31 juli 2010" och "Byggnadsarbete. Den 2 augusti 2010".)

Igår inleddes avverkningen av träd längs den planerade förlängningen av Husövägen. Den planerade avverkningen, som blev på hälften i maj, har granskats och godkänts av stadens experter i början av juni, men varken förlängningen av vägen eller den planerade simstranden torde ha beviljats lov. Det ser alltså ut som om man först börjar bygga en väg och dra vattenledning och rör för elkablar innan innan man ordnat med lov för vägen ända fram. Det logiska skulle väl vara att först ordna lov för simstranden och hamnen dit vägen skall leda, sedan ordna lov för vägen och först därefter avverka träden som är i vägen för vägen, men av någon anledning har man tydligen valt motsatt ordning.



En av märkligheterna är att det inte heller finns några offentliga dokument om att planerna på en simstrand eller väg skulle ha godkänts. Det enda som stadens idrottsverk, som formellt ansvarar för projektet, kan hänvisa till är ett budgetbeslut från den 26 februari enligt vilket det för "Östersundomin liikuntapaikkojen suunnittelu ja toteutus" budgeterats 1,3 miljoner €, av vilka 0,3 miljoner skall användas under år 2010.




Under rubriken "Liikuntarakentaminen" i en sammanfattning av stadens budget hittar man dessutom följande stycke:


Östersundomin alueelle aloitetaan hankkeiden toteutus sitä mukaan kun se muun alueen suunnittelun edetessä on mahdollista.


På idrottsverket uppger man att det är "stadens högre ledning" som krävt att man bygger den aktuella vägen. Frågan är även varför man börjar med vägen till den tänkta simstranden, fastän det redan finns en an för fotgängare och lätt trafik helt användbar stig. Vid behov kan man redan nu ta sig ut med bil till udden. Motorsågsmannen hade igår tydligen kommit med byggnadsverkets bil, som var parkerad endast några tiotals meter från den planerade simstranden. Behovet av en räddningsväg förefaller inte speciellt akut. Liknande räddningavägar som den existerande stigen finns det till andra av stadens simstränder.



Senaste vecka markerade staden ut den planerade vägen, samt en parkerings- eller vändplats, som inte syns på ritningarna. Först i måndags torde träden som skulle fällas ha markerats, men redan igår var alltså avverkningen i full gång.



När det gäller andra av stadens ytterst få aktuella projekt i Östersundom, så som upprustningen av ett gammalt skjul i Krabbparken, har Helsingfors stad satsat på maximal publicitet. När drt gäller projektet på Husö förefaller det som om man försökte minimera publiciteten.



På stadsplaneringskontorets webbsida om Husö kan man läsa följande:


Uutena kaupunginosana aluetta tulee leimaamaan merellinen asuminen ja viheralueet, uimarannat ja yhteydet saaristoon sekä erityisesti ratsastustoiminta.

I de planerna för den aktuella vägen ingår faktiskt även en brygga för "linjebåt".



En "tillfällig simplats" låter inte som en trovärdig motivering till det aktuella vägprojektet. Månne det inte snarare är med tanke på framtidsplanerna som man förbättrar och förlänger Husövägen. Här intill den av Natura 2000 skyddade Torpviken vill man bygga ett villaområde för goda skattebetalare. Kanske är det lättare att få igenom planerna, om det redan existerar infrastruktur. Med "skärgården" torde man närmast syfta på Granö, som fortfarande hör till Sibbo, men som till en stor del ägs av Helsingfors stad. Det finns rent av planer på snabbspårvägsförbindelse från Husö till Granö. Det betrodda företaget WSP Finland, som planerat den aktuella vägen, har även gjort den opublicerade utredningen om snabbspårvägsförbindelse till Östersundom.




Spekulationerna om baktankar med vägprojektet kan visa sig felaktiga, men så länge staden inte öppet går ut med planerna är spekulationer befogade.


Grundstötning? Den 10 augusti 2010




En sammanslagning av Helsingfors och Vanda ser allt mera osannolik ut. I gårdagens nummer av Uutispäivä Demari ingår en artikel med rubriken "Helsingin ja Vantaan yhdistymistielle tuli mutkia matkaan" och en kortare text med rubriken "Kuntaliitoslaiva ajaa karille?" På tidningens webbplats publicerades igår en text med rubriken "Suur-Helsingistä haaveilevat jäämässä alakynteen".



De lokala föreningarna Itä-Hakkilan Sosialidemokraatit ry och Itä-Hakkilan Nuoret Kotkat i Vanda har publicerat ett informationsblad (pdf) där man under rubriken "Sipoonkorpea on kehitettävä yhteistyössä" presenterar privata markägares kritik mot planerna på en nationalpark samt förslag till alternativt samarbete i Sibbo storskog. Speciellt noteras alternativet landskapsvårdsområde.



Miljöminister Paula Lehtomäki har den 20 juli svarat på Jacob Södermans m.fl. spörsmål om Sibbo storskog från den 21 juni. (Se "Ännu ett skriftligt spörsmål. Den 5 juli 2010".) Svaret har i början av denna månad publicerats på Södermans webbplats under rubriken "Lehtomäki: Regeringen har ännu inte förutsättningar att besluta om nationalparken i Sibbo storskog" ("Lehtomäki: Hallituksella ei vielä riittäviä edellytyksiä päättää Sipoonkorven kansallispuistosta"). Jag citerar ur miljöministerns svar:


Det traditionella skogsområdet i Sibbo storskog utgörs inte heller för nuvarande av enbart "storskog" i ordets egentliga betydelse. Det är en mosaik av skogar och bebyggt kulturlandskap, som fortfarande delvis används till jordbruk. Staten äger ca 1 700 hektar av den traditionella Sibbo storskogen, vilket i sig uppfyller de minimikrav för inrättande av en nationalpark som anges i naturvårdslagen. Statens innehav består dock av spridda områden och kräver kompletterande förvärv för att nå de skyddskrav som ställs på en nationalpark och för att det ska vara möjligt att organisera nationalparksverksamhet.

Helsingfors stad har i sitt utlåtande om Forststyrelsens utredning uttryckt ett större intresse för markbyte med staten än för att behålla och sköta nationalparksmark som sin egendom. För närvarande äger dock inte miljöförvaltningen någon sådan egendom att man snabbt skulle kunna göra den mark som ägs av Helsingfors till en del av nationalparksfastigheten. För att inrättandet av nationalparken ska framskrida förutsätts därför att statens jordegendom används för markbyte mellan Helsingfors och staten.

I utlåtandena om Forststyrelsens utredning om Sibbo storskog får inrättandet av en nationalpark ett brett understöd. De föreningar som bevakar privata markägares intressen är dock oroliga över hur det ska gå för den privatägda marken om nationalparken inrättas. Den privatägda marken spelar en viktig roll för skyddet av Sibbo storskogs omfattande naturvärden. Av denna orsak har miljöministeriet redan en längre tid samarbetat med markägarna, och försökt främja skyddet av värdefulla områden med hjälp av bland annat METSO-programmet. ...

Regeringen har ännu inte tillräckliga förutsättningar för att fatta ett beslut om hur Sibbo storskogs naturvärden ska skyddas. Det är meningen att regeringen ska diskutera om frågorna om skydd av naturens mångfald mera ingående i höst. I samband med detta har regeringen även möjlighet att linjera upp skyddsalternativen för Sibbo storskogs naturvärden, av vilka en nationalpark är det mest beaktansvärda.





Avverkningen av träd längs den planerade förlängningen av Husövägen, som torde sakna lov, är nu i fullgång. Träd som skall fällas har markerats med ett kryss. På den i terrängen markerade vändnings- eller parkeringsplatsen på den yttersta ändan av udden har man dock inte markerat några träd ännu. Jag återkommer.



Tarpeeksi laaja kansallispuisto. Den 9 augusti 2010

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en insändare där representanter för De gröna ger svar på den kriti som miljöminister Paula Lehtomäki (c) i artikeln "Ympäristöministeri moittii vihreitä" i fredagens Helsinginsanomat (se Berättigad kritik. Den 7 augusti 2010) riktade mot De grönas kluvna inställning till Sibbo storskog. Helsingin Sanomat skrev bl.a. följande:


Lehtomäki ihmettelee myös vihreiden ristiriitaista toimintaa: puolueen johto on linjannut laajan kansallispuiston puolesta, mutta kunnallisessa ja seutukunnallisessa päätöksenteossa vihreät toimivat toisin.

Esimerkiksi Uudenmaan maakuntahallitus on asettunut suppean aluerajauksen kannalle. Maakuntahallituksessa istuu myös vihreiden edustajia.

Oma ongelmansa on kuntien maiden saaminen osaksi puistoa.

"Helsinki ei ole innostunut vapaaehtoisesti lähtemään mukaan, joten maavaihdot valtion kanssa ovat tärkeässä asemassa", Lehtomäki sanoo.


I insändaren, som är undertecknad av Sanna Hellström (lanskapsstyrelseledamot, Helsingfors), Anniina Kostilainen (lanskapsstyrelseledamot, Vanda) och Mari Pouskari (stadsfullmäktigegruppordförande, Helsingfors) skriver man att "Luonnonsuojelun ja virkistyskäytön kannalta tarpeeksi laaja kansallispuisto Sipoonkorpeen on kaikkien vihreiden yhteinen tahto." Man noterar vidare följande:


Vihreät tekivät maakuntahallituksen lausuntoon muutosesityksen, jolla pyrittiin muun muassa varmistamaan ekologisten käytävien turvaaminen Sipoonkorvesta merenrannalle sekä alueen luontoarvojen huomiointi maakuntakaavoituksessa. Vihreiden esitys kaatui äänin 11–6.


I sak torde insändarskribenterna ha rätt när det gäller agerandet i landskapsstyrelsen. De gröna har fyra platser i styrelsen, men de gröna i Helsingfors endast en. Det hade bara fattats att Hellström, som enligt insändaren är den gröna lanskapsstyrelsegruppens ordförande, hade röstat mot den egna gruppen. Däremot har De gröna i Helsingfors signalerat reservation mot förslaget på en nationalpark som sträcker sig ända fram till kusten. De är De gröna i Helsingfors med Otto Lehtipuu och Osmo Soininvaara i spetsen som drivit på en metrolinje till Östersundom, som nu står i konflikt med planerna på en nationalpark. I Helsingfors sammarbetar De gröna med Samlingspartiet, som definitivt inte går med på att utan ersättning offra staden mark för en nationalpark. Helsingfors linje är entydigt att nationalparken inte skall inkludera stadens mark. om Pouskaris naiva syn på inkorporeringen har jag för övrigt skrivit om i inlägget "Småhusområde invid metron. Den 11 februari 2007".

Alla gröna lär skall stöda "tarpeeksi laaja kansallispuisto", men det är just i frågan om vad som är en tillräckligt vidsträckt nationalpark som De gröna verkar vara splittrade.

Laajimman esityksen mukaisesti. Den 8 augusti


I veckoslutets nummer av tidningarna Helsingin uutiset och Vantaan sanomat ingår en artikel med rubriken "Brax kiirehtii päätöstä Sipoonkorvesta". Jag citerar

Vihreä hallitusryhmä kannattaa puiston perustamista Metsähallituksen laajimman esityksen mukaisesti. Sen mukaan puisto perustetaan valtion ja kuntien suojelumaille siten, että se ulottuu merelle asti.

Erikoissuunnittelija Tiina Niikkonen Metsähallituksesta muistuttaa, että kansallispuisto olisi ainutlaatuinen.

–Suomen 35 kansallispuistossa ei ole yhtään aluetta, joka ulottuisi rannikon merenlahdilta sisämaahan, huomauttaa Niikkonen.

Metsähallituksen esitykseen kuuluvat myös rakentamattomina säilytettävät ekologiset käytävät. Nämä ovat osin ristiriidassa Helsingin Östersundomin rakennussuunnitelmien kanssa.

–Oleellista on, että valtioneuvosto tekee kantansa selväksi, ja näyttää Helsingille suuntaviivat suunnitteluun, sanoo Brax.

Att den gröna regeringsgruppen stöder en nationalpark enligt Forststyrelsens mest vidomfattande alternativ framgår inte direkt ur pressmeddelandet "Oikeusministeri Tuija Brax Vihreän hallitusryhmän kesäkokouksessa: SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTOSTA PÄÄTETTÄVÄ TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA", som De gröna publicerade i tisdags. (Se "Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010".) "Ministergruppen" torde dock ha signalerat ett stöd för en mera omfattande nationalpark. De två ministrarna är medlemmar i den gröna fullmäktigegruppen i Helsingfors, men Anni Sinnemäki är partiets ordförande och Tuija Brax kandiderar i nästa riksdagsval i Nyland och alltså inte i Helsingfors valkrets. Det kan noteras att Osmo Soininvaara, som dagligen skriver blogginlägg, inte har skrivit ett enda inlägg om Sibbo storskog, medan fullmäktigeordförande Otto Lehtipuu, som var grön gruppordförande då det begav sig för fyra år sedan, har stängt sina webbsidor, där han hävdade att inkorporeringen skapar förutsättningar för en nationalpark.





Det kontroversiella byggnadsarbetet (vägbygget) på Husön har inte kommit så mycket längre under de senaste dagarna. Det omkull skuffade trädet(se "Med baken före. Den 5 augusti 2010") har flyttats några meter. Därtill har man i terrängen nu markerat ut det nya vägavsnittet på ändan av udden. Här återstår att avverka en hel del träd. Markeringen i terrängen visar speciellt att man tänker röja och bygga en relativt stor vändplats eller parkeringsplats på uddens yttersta ända. Denna parkeringsplats har av någon anledning lämnats bort från idrottsverkets ritningar.


Berättigad kritik. Den 7 augusti 2010


Helsingin Sanomat publicerade igår en artikel med rubriken "Ympäristöministeri moittii vihreitä" och underrubriken eller ingressen "Lehtomäki ei innostu rantojen liittämisestä Sipoonkorven kansallispuistoon." Jag återger här delar av artikeln:


Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) ei ole halukas esittämään laajinta mahdollista aluetta Sipoonkorven kansallispuistoksi.

Itä-Uudellemaalle suunnitellun kansallispuiston koosta on kiistaa.

Puistoon olisi mahdollista liittää nykyisiä Sipoonkorven suojelualueita sisämaasta sekä Porvoon moottoritien eteläpuolella olevia merenrannikkoalueita. Näiden välille pitäisi lisäksi jättää rakentamattomia alueita ekologisiksi käytäviksi.

"Kynnys on todella korkealla, että moottoritie jätettäisiin kansallispuiston sisälle", Lehtomäki sanoi torstaina HS:lle. Esityksen muotoileminen hallitukselle kansallispuiston perustamisesta kuuluu Lehtomäelle. ...


Lehtomäki ihmettelee myös vihreiden ristiriitaista toimintaa: puolueen johto on linjannut laajan kansallispuiston puolesta, mutta kunnallisessa ja seutukunnallisessa päätöksenteossa vihreät toimivat toisin. ...


Oma ongelmansa on kuntien maiden saaminen osaksi puistoa.

"Helsinki ei ole innostunut vapaaehtoisesti lähtemään mukaan, joten maavaihdot valtion kanssa ovat tärkeässä asemassa", Lehtomäki sanoo.


Jag finner miljöminister Paula Lehtomäkis besked beklagligt men föga överraskande. I sin kritik av De gröna eller De gröna i Helsingfors träffar miljöministern helt rätt. I artikeln i Helsingin Sanomat säger Lehtomäki att tröskeln är hög att ta med motorvägen/ en motorväg i en nationalpark. Den gröna riksdagsledamoten Timo Juurikkala från Vanda svarade i ett blogginlägg med rubriken "Moottoritie kansallispuistossa?" på Lehtomäkis reservation:


Porvoon moottoritien pohjoispuoliset metsäalueet liittyvät ns. ekologisten käytävien kautta rannikon suojelualueisiin. Nämä yhteydet eivät - kuten ei myöskään itse moottoritie - kuitenkaan kuuluisi varsinaiseen kansallispuistoon.

Retkeilyn, virkistyskäytön, opastuksen ja hallinnoinnin sekä rahoituksen kannalta laaja rajausvaihtoehto on selkein ja toimivin. Kieltämättä kansallispuiston rajauksesta tulee tällä tavoin melkoisen repaleinen - mutta mitäs se haittaa?





Dagen innan hade Juurikkala redan hunnit publicera ett blogginlägg med rubriken "Lehtomäki: päätös!" Juurikkala har alla skäl att driva på ett beslut om en nationalpark. I egenskap av förhandlare för De gröna i Vanda sålde han halva Västersundom ("Västerkullakilen") och Vandas havsstrand mot löften om en nationalpark (och statlig finansiering av Ringbanan).


Igår skrev även en annan representant för De gröna i Vanda, Minna Kuusela, ett blogginlägg med rubriken "Ympäristöministeristä ja Sipoonkorvesta". Jag citerar ur inlägget:


Sipoonkorpi ON saatava suojeltua kokonaisuutena vielä tällä vaalikaudella. Laajaa suojeluvaihtoehtoa kannattavat niin Vantaan kaupunki, luonnonsuojelujärjestöt kuin Metsähallituskin. ... Tulipesäke on ekologisten yhteyksien turvaaminen, eli Sipoonkorven pohjoisosien ja rannan Natura-alueiden välinen kaistale. Ja juuri siihen pitäisi saada sitä asutusta jotta koko Helsinki-Sipoo-tanssissa olisi mitään järkeä. Kaupunkisuunnitteluihmisenä olen valmis iskemään alueelle sen verran mökkejä että pikaraitiotie tms kevyempi yhteys kannattaa (tieliikenteen ohella) ja metroajatus voidaan tipauttaa ö-mappiin. Kuten Anni Sinnemäki sanoi: vaikka politiikassa aina pitäisi olla vaihtoehtoja, niin tällä kertaa EI OLE. Sipoonkorpi on saatava suojeltua.


Majoriteten av beslutsfattarna i Vanda stöder en omfattande nationalpark, men i Helsingfors förhåller sig t.o.m. De gröna reserverade. Terhi Niinimäki från De gröna i Vanda skrev i april ett avslöjande blogginlägg med rubriken "Vantaan Sipoonkorpi-lausunto". Jag citerar ur inlägget:


Nyt täytyy taistella, ettei rakentaminen ohita luontoarvoja. Ympäristölautakunnassa lausuntoon tuli vielä mukaan yksimielisesti muutama lisäysesitykseni erityisen herkkien alueiden säilyttämiseksi koskemattomina ja luonnonhoito- ja ennallistamistarpeiden selvittämisestä sidosryhmäyhteistyön avulla.

Muutkin tahot ovat viime aikoina antaneet lausuntojaan kansallispuistosta. Asia oli myös Uudenmaan maakuntahallituksen käsittelyssä. Ei voi kyllä muuta sanoa kuin, että en ymmärrä, mitä Helsingin Vihreiden päässä liikkuu, kun he olivat Osmo Soininvaaran johdolla valmiita kannattamaan vain suppeinta esitystä (VE1) kansallispuistosta, siinä missä kokouksessa olleet demarit esittivät laajinta (VE3) vaihtoehtoa. Tai tietysti raha ja liitosalueiden rakentaminen se on, mikä helsinkiläisiä kiinnostaa, mutta Vihreiltä sopisi sentään odottaa muunlaista kantaa. Vantaalla jopa kokoomuslaiset ovat laajimman vaihtoehdon kannalla. Hävettää.

Lögn och förtal. Den 6 augusti 2010

I mitt inlägg "Ilmiselvästi masinoitu mukaan. Den 4 juli 2010" noterade jag att Sipoon Sanomat den 24 juni publicerat en artikel med rubriken "'Helsinki tulee laajentamaan vielä Porvooseen asti'". I mitt inlägg "Vägg i väst. Den 8 juli 2010" noterade jag att tidningen på sin webbplats den 28 juni publicerat en version av artikeln under rubriken "Dosentti Mennola ennustaa Helsingin laajentavan vielä Porvooseen saakka". I onsdags publicerade Sipoon Sanomat på tidningens webbplats igen en version av artikeln. Rubriken är den samma, "Dosentti Mennola ennustaa Helsingin laajentavan vielä Porvooseen saakka". Jag passar på att ännu en gång återge det sista stycket i artikeln, ett citat av Erkki Mennola:


– Paljon jäi kysymyksiä, kuten voivatko demokraattisessa yhteiskunnassa valtaapitävät todella väittää mustaa valkoiseksi ja toimia kansan tahtoa vastaan? Korkein hallinto-oikeus ja valtakunnan ykköslehti oli ilmiselvästi masinoitu mukaan hankkeeseen, eikä siinä keinoja kaihdettu.



Denna gång publiceras artikeln som "Päivän puheenaine". Läsarna uppmanas delta i diskussionen.





I det senaste numret av Sipoon Sanomat ingår en gästkolumn av Caspar ("Cassu") Berntzen, som gör mig upprörd. Kolumnen har rubriken "Sipoon valttikortit", men den handlar långt om valmansföreningen Vårt gemensamma Sibbo (YSI) och dess politiska program. Det kan ges väldigt mycket berättigad kritik av det tidigare Sfp-väldet i Sibbo, men det är helt oacceptabelt av Berntzen att antyda att det var den rådande politiken som ledde till kapningen av sydvästra Sibbo. Det är möjligt att Berntzen inte har förstått någonting av bakgrunden till inkorporeringen, men han utnyttjar lögn och förtal för den egna politiska gruppens intressen. (Se "Tyrannvälde. Den 12 mars 2010".) Till Berntzens försvar kan det dock noteras att högsta förvaltningsdomstolen i sitt högst märkliga beslut i fallet Sibbo antyder att den av Sibbo bedrivna politiken eller planeringen av Östersundom motiverar inkorporeringen. (Det kan noteras att även FNB i sin förmedling av nyheten om branden på högsta förvaltningsdomstolen i natt förväxlat HFD med Högsta domstolen, som är en riktig domstol.)




I senaste nummer av Sipoon Sanomat ingår även en artikel med rubriken "Brax haluaa päätöksen Sipoonkorvesta." En version av artikeln har publicerats på tidningens webbplats under rubriken "Brax haluaa päätöksen Sipoonkorvesta tämän hallituskauden aikana".



I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Ympäristöministeri moittii vihreitä" och underrubriken eller ingressen "Lehtomäki ei innostu rantojen liittämisestä Sipoonkorven kansallispuistoon." Jag återkommer.


Med baken före. Den 5 augusti 2010



Om syftet med den gröna "regeringsgruppens" sommarträff i Vanda tidigare i veckan var mediepublicitet, så ser tillställningen ut att ha lyckats. Åtminstone ställningstagandet för en nationalpark och vandringen i Sibbo storskog fick mycket uppmärksamhet, vilket framgår ur mitt inlägg "Dragkamp om de annekterade områdenas framtid. Den 4 augusti 2010" från igår. Angående påståendet om att beslutet om en nationalpark bör tas under närvarande regeringsperiod håller så till vida att Helsingforspolitikerna i samband med Sibbofrågan förband sig att stöda en nationalpark. I regeringsprogrammet för regeringen Vanhanen II ingick även en överenskommelse om att utreda förutsättningarna för en nationalpark. Dess värre vill alla Helsingforspolitiker inte offra stadens egen mark för nationalparken, tillhörande buffertzoner eller ekologiska korridorer. Beslutsfattarna i Helsingfors är alltså högst splittrade när det gäller omfånget av en nationalpark. Till saken hör att Tuija Brax i nästa riksdagsval inte ställer upp i Helsingfors, utan i Nylands valkrets.



Inför regeringsgruppens sommarmöte skrev riksdagsledamot Outi Alanko-Kahiluoto från (östra) Helsingfors ett blogginlägg med rubriken "Sipoonkorvesta kansallispuisto!" Alanko-Kahiluoto skriver bl.a. följande:


Itse vastustin aikoinaan Sipoon pakkoliittämistä Helsinkiin, koska pidin prosessia paitsi epädemokraattisena, myös Sipoon luonnon säilyttämisen kannalta riskaabelina - mielestäni kansallispuisto olisi pitänyt perustaa ensin, ja vasta sitten edetä alueen asuntorakentamisen suunnitteluun. Nyt mennään pylly edellä Sipoonkorven kuuseen, kun edelleen taistellaan kansallispuiston perustamiseksi, ja samaan aikaan uusien asuntoalueiden suunnittelu Sipooseen etenee täyttä häkää.


Alanko-Kahiluoto var den enda gröna stadsfullmäktigeledamot som den 21 juni 2006 tillsammans med Sfp och enmansgruppen Fkp (Hakanen) röstade emot förslaget till ett initiativ till en ändring i kommunindelningen. Däremot så röstade Alanko-Kahiluoto i fullmäktige för kommunindelningsutredare Pekka Myllyniemis förslag. Man kan visserligen föreställa sig att en bidragande orsak till Alanko-Kahiluoto röstade nej i juni 2006 var att hon i egenskap av ordförande för De Gröna i Helsingfors blev förbigådd då den gröna fullmäktigegruppens ordförande Otto Lehtipuu och Osmo Soininvaara förhandlade om inkorporeringsinitiativet. Ändå är det anmärkningsvärt att man lyckades pressa Alanko-Kahiluoto att rösta för Myllyniemis förslag, som med tanke på naturskyddet för De gröna i Vanda var mycket svårare att svälja än Helsingfors ursprungliga förslag.






Det kontroversiella byggnadsarbetet på Husö går vidare. Man har varit kreativ då det gäller att bygga den nya vägen utan att behöva avverka träd. Istället för att hugga ner träd skuffar man omkull dem med grävskopa. Bilden ovan är tagen i tisdags. Trädet på bilden hör inte till de träd som enligt de officiella planerna skulle fällas.