Huvudnyheten på paradsidan i dagens nummer av Borgåbladet har rubriken "Behovet av flygplats har inte alls utretts". På tidningens webbplats finns en förkortad text med rubriken "Skriftligt spörsmål i flygplatsfrågan". Jag vill passa på och påminna om att samma bolag WSP som gjort kommunikationsministeriets flygfältsutredningen, som offentliggjordes den 16 augusti ifjol, redan i maj ifjol hade prickat in en flygplats i Kullo i sitt vinnande bidrag (Emerald) i tävlingen Greater Helsinki Vision. (Se "East Coast City. Den 14 december 2007" och "Helsingfors besvärar sig över landskapsplan. Den 16 december 2007".) Flygplatsfrågan och förslaget på en flygplats i Backas i Borgå handlar inte bara om flygtrafik, utan i högsta grad även om Helsingfors stads strategi för att stärka sin ställning i regionen.
Greater Helsinki Vision har fått ny aktualitet efter att webbplatsen Helsingfors Region 2050 öppnats för ett par veckor sedan. Som kontaktperson nämns här projektchef Juha Eskolin från WSP Finland. I ärlighetens namn kan det noteras att det inte bara var i WSP:s bidrag i tävlingen Greater Helsinki Vision som utvecklingen eller tillväxten koncentreras till södra Sibbo. I bidraget Thirdlife har metrolinjen från Mellungsbacka förlängts till Håkansböle i Vanda medan Nordsjömetron har dragits ända till Borgå via Träskby! Även Helibanan går här genom södra Sibbo.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar