Majvikin metron esiselvitys. Den 19 augusti 2010


Listan på kommande ("tulevat") utredningar på Helsingfors stadskontors sidor blir allt längre. De fortfarande opublicerade utedningarna "Itämetron jatke, esiselvitys" och "Liitosalueen pikaraitiotien esiselvitys" från senaste höst finns fortfarande med på lisan. (Se "ei vielä julkaistu. Den 1 juni 2010".) Igår uppdaterades listan igen. En nya kommande utredningar har rubriken "Östersundomin yleiskaavan tie- ja katuverkkoselvitys". En mera anmärkningsvärd ny kommande utredningen har rubriken "Majvikin metron esiselvitys". Utredningen skall göras av Sito Oy, som även gjort den tidigare utredningen "Itämetron jatke, esiselvitys", och den skall vara färdig i november. Knappast kommer den tidigare metroutredningen att publiceras före det. Några beslut om att beställa en ny utredning har jag inte sett.


Helsingin Sanomat har idag publicerat en artikel med rubriken "Hannu Penttilä heivaisi Kehä II:n jatkon syrjään itämetron tieltä". Jag citerar ur artikeln:


Helsingin seudun kunnat ja valtio hiovat parhaillaan sopimusta tulevista liikennehankkeista. Helsinki haluaa itämetron niin sanottuun ykköskoriin eli vuosina 2012-2018 toteutettaviin hankkeisiin.

Helsinki, Vantaa ja Sipoo ovat alkaneet suunnitella Östersundomin ympäristöön kymmenien tuhansien ihmisten asuma-aluetta, joka perustuu metroon. Metrolinja jatkuisi alustavien suunnitelmien mukaan Helsingin Mellunmäestä Sipoon puolelle Majvikiin asti.

Penttilän mukaan itään jatkuva metrolinja on yhtä tärkeä kuin länsimetron toinen eli linjan jatkaminen Matinkylästä Kivenlahteen.

"Helsingin tavoite on, että itämetro on ensimmäisessä korissa karkeasti arvioiden Kivenlahden-metron tasolla", Penttilä sanoo. ...

Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko ei pelkää, että itämetro kiilaisi valtion rahanjaossa länsimetron jatkeen edelle.

"Nythän näkyy jo, ettei itämetro millään ehdi sen edelle. Se huoli on sillä tavalla pois", Louko sanoo. ...

Sen sijaan Sipoon itänaapurissa Porvoossa itämetropuheet huolestuttavat.

Kaupungissa on laskeskeltu, että itämetron rakentaminen lykkää Helsingin ja Porvoon välisen suoran junayhteyden hamaan tulevaisuuteen.





I gårdagens nummer av Hufvudstadsbladet ingick en artikel med rubriken "Lokalpolitiker tror inte på metrobygge österut redan 2015". Hbl hade bl.a. intervjuat fullmäktigeordförandena Christel liljeström och Otto Lehtipuu.



I gårdagens nummer av Borgåbladet ingick en artikel med rubriken "Metro till Sibbo inte avgjort", samt två kortare texter med rubriketrna "Grannen tar det ännu lugnt" respektive "Helsingfors betalar". Texterna publicerades senare på morgonen på Borgåbladets och Östra Nylands gemensamma webbplats i en enda artikel med rubriken "Prat om metro till Sibbo förhastat". Rubriken "Helsingfors betalar"har här bytts ut mot rubriken "Helsingfors betalar inte".

Osmo Soininvaara motiverar i sitt blogginlägg "Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.8.2010" från i förrgår metroplanerna med att Sibbo vänt kälken och vill ha relsen till Sibbo. Reaktionerna från Sibbo verkar dock inte stöda Soininvaaras påstående. Yle publicerade igår en artikel med rubriken "'Metro är inte ett bra alternativ för Sibbo'" samt ett ljudklipp "Cia Åströms reaktion på metroplanerna". Vad jag inte påpekade i gårdagens blogginlägg var att Soininvaara ställer frågan huruvida metron är tillräckligt snabb. Soininvaara har tidigare argumenterat för en metrolinje ända till Söderkulla. (Se "Soininvaaras metroillusioner. Den 22 augusti 2007".) Det var planerna på en pärlbandsstad längs metrolinjen som enligt Soininvaara legitimerade inkorporeringen.



I gårdagens nummer av Helsingin Uutiset ingår en notis utan nyhetsvärde med rubriken "Metro jatkaa Mellunmäestä kohti Sipoota". Tidningen Uusimaa publicerade igår en notis med rubriken "Kaavailut Sipoon metrolinjasta eivät vaikuta Porvoon ratasuunnitelmiin".





Det kontroversiella byggnadsarbetet på Husö har nu kommit så långt att caterpillarn parkerat på gårdsplanen till torpet som hyrs av Helsingfors naturskyddsförening. Månne man hunnit informera föreningen om vägarbetet?

Google+ Followers