"Itämetro vie Sipposeen asti" lyder rubriken på huvudnyheten på Helsingin Sanomats paradsida igår. Speciellt mycket nytt att komma med har tidningen inte. Den viktigaste nyheten är väl att man på Helsingfors stadsplaneringskontor uttrycker att "Nyt mennään erittäin vahvasti tämän metron mukaan." Av någon anledning vill man just nu ta ställning för metroalternativet framom andra alternativ, fastän utredningarna om metro- och snabbspårvägsförbindelse till Östersundom från senaste höst inte ännu har publicerats. Det är inte svårt att räkna ut att det är diskussionen om en nationalpark i Sibbo storskog som ligger bakom tjänstemännens aktuella ställningstagande för en metro. Helsingin sanomat publicerade även igår middagstid en artikel med rubriken "Ympäristöväki vastustaa Sipoon metroa".
Yle publicerade en motsvarande nyhet under rubriken "Ympäristöväki kiirehtii kansallispuistoa Sipoonkorpeen". Yle publicerade på kvällen en längre artikel med rubriken "Itämetrosuunnitelmat saavat kylmää kyytiä".
Finlands naturskyddsförbund publicerade igår ett pressmeddelande med rubriken "Metro katkoisi Sipoonkorven luontoyhteydet". Jag återger pressmeddelandet här:
Luonnonsuojeluliiton Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin mielestä Sipoonkorpeen tarvitaan nyt kansallispuisto. Sen lähialueiden rakentamisen ja liikennevaihtoehtojen suunnittelulla ei ole valtion ja kuntien taloustilanteen takia kiire.
"Kannatamme raideliikennettä, mutta Sipoonkorvessa metro olisi väärä ratkaisu väärään paikkaan", sanoo Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin toiminnanjohtaja Ursula Immonen. Sipoonkorven kansallispuisto tulee perustaa nyt heti mereltä erämaahan, eikä sen ekologisia yhteyksiä tule katkoa rakentamalla.
Valtiolla ja kunnilla ei ole lähivuosina metroon ja uusiin asumisalueisiin varaa, joten Länsi- Sipoon rakentamista ehditään suunnitella rauhassa ja vaihtoehtoja punniten. "Ennen kaavaa pitää selvittää paljonko Länsi-Sipooseen voi oikeasti rakentaa ja mitkä alueet jätetään kokonaan rakentamatta. Kaavan alueella on merkittäviä luonnon- ja kulttuuriarvoja, tulvavaara-alueita ja muita rakentamista rajoittavia tekijöitä. Vasta riittävien selvitysten jälkeen voidaan päättää kaavan tavoitteet, kuten toivottu asukasmäärä ja sopivat liikenneratkaisut."
Kaavan lisäksi metrosta tarvittaisiin myös varsinainen ympäristövaikutusten arviointi (yva). Siinä pitää selvittää paras tekniikka – metro, pikaraitiotie, juna vai bussi – sekä eri linjausvaihtoehdot ja asemat. "Nyt kaksi asemaa on suunniteltu Sipoonkorven läntiseen viherkäytävään ja toinen lähes kiinni Natura-suojelualueeseen. Näin ei voi olla."
Den aktuella anledningen till att Helsingin Sanomat uppmärksammade metroplanerna är att Helsingfors stadplaneringsnämnd på föredragningslistan för nämnden möte i torsdag har ett ärende med rubriken "Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen", där metroalternativet framhävs. (Se "Östersundom-toimikunta. Den 17 augusti 2010".) Helsingfors stadsplaneringskontor publicerade senare igår en nyhet med rubriken "Ennakkotiedote: Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta 19.8.2010". Den första underrubriken här lyder "Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen".
Helsingin sanomat publicerade igår på engelska en artikel med rubriken "Metro network to be extended eastwards from Helsinki through Vantaa to Sipoo’s Majvik". Huvudartikeln i hårdagens nummer av Helsingin Sanomat har rubriken "Itämetro Sipoon Majvikiin asti" och underrubriken "Alustava suunnitelma yleiskaavasta jättää pikaraitiotien toiseksi". På samma sida i tidningen finns en artikel med rubriken "Majvikin isäntä toivoo idyllin säilyvän".
Helsingin sanomats uppmärksammande att metroplanerna har noterat i flera andra medier. Hbl publicerade igår på dagen en artikel med rubriken "Sex nya stationer planeras i öst". Borgåbladet publicerade FNB:s nyhet med rubriken "Sibbo med i metroplan". Yle har även publicerat två audioklipp: "Nina Knaapila, De gröna, Esbo" och ""Christel Liljeström, SFP, Sibbo".
Den metrolinjen på kartan i gårdagens Helsinginsanomat är nästan identisk med linjen på den karta som tidningen publicerade den 20 februari. (Se "Östersundomin Länsisalmi. Den 20 februari 2010" och kartan nedan.) De enda förändringarna är en ny metrostation i Västerkulla samt en förlängning av linjen till Majvik.
Första nyheten i gårdagens sänning av Uudenmaan uutiset handlade om metroplanerna. Inslaget kan ses på Yle arenan.
Uudenmaan uutiset hade talat med kommunikationsminister Anu Vehviläinen (c), som förhåller sig kritiskt till metroplanerna.
Osmo Soininvaara publicerade igår kväll ett blogginlägg med rubriken "Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 19.8.2010". Soininvaara uttalar sig här överanskande försiktigt om metroplanerna. Han försvarar dock metroplanerna med lite överaskande argument:
Metron puolelle vaaka on olmeisesti kallistunut sen vuoksi, että Sipoo on kääntänyt asiassa kelkkansa ja haluaa raiteiden jatkuvan Sipoon puolelle. Tähän ratikka olisi liian hidas. ...
Luonnonsuojeluliitto ilmoitti jo vastustavansa metroa Sipooseen. Tietävätköhän millaisia kaavoitussuunnitelmia on Sipoos.
Rubriken på huvudnyheten i dagens nummer av Borgåbladet lyder "Metro till Majvik inte självklart". Rubriken på artikeln inne i tidningen lyder "Metro till Sibbo inte avgjort". Två kortare artiklar har rubrikerna "Grannen tar det ännu lugnt" respektive "Helsingfors betalar".
Helsingin Sanomathar idag publicerat en artikel med rubriken "Lehtomäki: Sipoonkorpi ei estä itämetron rakentamista". En motsvarande
artikel har publicerats på tidningens webbplats under rubriken "Lehtomäki: Sipoonkorpi ei voi estää Östersundomin asuttamista".
I dagens nummer av Hufvudstadsbladet ingår en helsidesartikel med rubriken "Lokalpolitiker tror inte på metrobygge österut redan 2015".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar