Kommunsoppa. Den 12 september 2011

Sipoon sanomat 8.9 2011 s 3



I mitt inlägg "Slaktbänken. Den 10 september 2011" citerar jag ur artikeln "Joutuuko Sipoo jälleen lahtipenkkiin?", som publicerats på Sipoon sanomats webbplats. En längre version av artikeln ingår i senaste nummer av tidningen. Tillsammans med artikeln finns ett par kommenterande intervjuer med kommunstyrelse- och kommunfullmäktigeordförande.



Även ledaren handlar om den nya kommunreformen eller "kommunsoppan" och dess följder för Sibbo, som redan en gång styckats.

Sipoon Sanomat 8.9 2011 s 2






Jag har länge varit intresserad av cykling och cykelsport, men först i juli köpte jag min första racingcykel. För en dryg vecka sedan deltog jag för första gången i Tour de Helsinki. Jag fick punktering under de första kilometerna och blev långt efter alla klungor. Lyckligtvis hann man inte koppla på trafikljusen innan jag passerade korsningarna längs Åbovägen. Halvvägs, någonstans i Nurmijärvi hade jag cyklat fast klungan med medelhastigheten 28 km/h. Även hastigheten i denna klunga började kännas långsam när vi körde igenom Paipis. I Nickby försökte jag mig på en utbrytning, men fick ingen med mig som draghjälp. Medan jag väntade in klungan passade jag att öppna en flaska med tänderna och tappade en halv tand på köpet. Konditionen är i övrigt lika bra som för 20 år sedan, men det tycks inte gälla tänderna. Följande utbrytningsförsök från den aktuella klungan lyckades bättre. Slutligen var jag över 5 minuter före den ovannämnda klungan i mål.

Nu har jag fått blodad tand på cykling! Igår cyklade jag med racingcykeln på asfalt runt Sibbo storskog. Att bo i Nordsjö är idealiskt om man har cykling som intresse. Härifrån kan man cykla hur långt som helst utan att behöva stanna för trafikljus, åtminstone om man genar genom Svarta backen. Det är ingen händelse att Tour de Helsinki ursprungligen startade just vid Svarta backen. Många cyklister startar sina träningspass härifrån. Förverkligas de aktuella planerna för Östersundom, får cyklisterna hitta en ny startplats och nya rutter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar