Helsingin Uustiset 2.11 2011 s 4 |
I onsdagens nummer av Helsingin Uutiset ingår en artikel med rubriken "Tyhjää bussia ajelutetaan ex-Sipoossa". I artikeln, som även publicerats på tidningens webbplats, kan man bl.a. läsa följande:
Linjalla 91 ja 91K yhden matkustajan ”hinnaksi” muodostuu peräti 13,30 euroa. Vastaava euromäärä on pienimmillään (51 senttiä) Herttoniemestä Itäkeskukseen kulkevalla linjalla 82.
– Kun Sipoon alueita liitettiin Helsinkiin ja Östersundomin suunnan joukkoliikennettä käynnistettiin, oli tiedossa, että se ei tule olemaan kustannustehokasta.
Sipoosta lohkaistulle alueelle on tarkoitus rakentaa lisää asuntoja, jolloin kustannustehokkuus nousee.
I vilken mån kostnadseffektiviteten för linje 91 K kommer att förbättras kan man fråga sig, då linjen till stora delar går längs Sottungsbyvägen i Vanda. Invid vägen finns några få hus på Helsingfors sida av gränsen och de ligger i utkanten av Sibbo storskog, fast enligt utkastet till gemensam generalplan för Östersundom skall det här i Sibbo storskog, norr om motorvägen byggas ett nytt bostadsområde.
Nokia Maps |
Föga överraskande beslöt fastighetsnämnden i Helsingfors på sitt möte igår att godkänna förslaget till köp av en fastighet i Östersundom. (Se "Skatteintäkter. Den 3 november 2011".)
I mitt inlägg "Intressebevakning. Den 2 november 2011" konstaterar jag att KUUMMA-kunnat kan vara en bra intressebevakare för Sibbo, fastän Eero Lehti (saml) föreslagit att delar av Sibbo kunde införlivas med Kervo bl.a.med argumentet att Sibbo hör till Kuuma-kommunerna. (Se "Kervo. Den 17 oktober 2011".) I tisdagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en insändarartikel med rubriken "Kuntarajojen siirtely ei ratkaise metropolialueen haasteita". Artikeln är skriven av Tusby kommunstyrelseordförande Sanna Kervinen, som titulerar sig medlem i styrelsen för Kuuma-kommunerna. Det torde ha en viss betydelse att Kervinen liksom de flesta kommunstyrelseordföranden i Kuuma-kommunerna är samlingspartist. Det gör det inte lätt för kommunministern att köra över kommunerna.
HS 1.11 2011 s D 1 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar