Östersundomin yhteinen yleiskaava. Den 7 oktober 2010



Yle har idag på morgonen publicerat en nyhet med rubriken "Luonnonsuojelijat: Östersundomista päättää pieni virkamiesjoukko". Nyhetsartikeln handlar om gårdagens beslut i Helsingfors stadsfullmäktige om en gemensam generalplan för Östersundom, men även om det kotroversiella projektet på Husö. Jag återger slutet av artikeln:


Kiistaa Talosaareen suunnitellusta uimarannasta
Yksi osoitus virkamiesten puuhailusta ennen poliittisia päätöksiä on luonnonsuojelijoiden mukaan tapaus Talosaari.
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys väittää, että kaupungin rakennusvirasto yritti salaa ruopata Östersundomin Natura-alueiden reunaa Talosaaressa. Kaupunkisuunnittelu- ja liikuntavirastot aloittivat heinäkuussa siellä tienrakennuksen ilman asianmukaisia lupia.
Talosaareen on suunnitteilla uimaranta ja venelaituri. Niistä ei ole luonnonsuojeluyhdistyksen mukaan olemassa lautakunnan, valtuuston eikä kaupunginhallituksen päätöstä. Yhdistys myös muistuttaa, että uimarannan lähin taajama on noin viiden kilometrin päässä.
– Mikään ei puolla sitä, että sinne pitäisi laittaa uimaranta tai vuorovenelaituri. Eihän siellä ole mitään tarvetta tällaiselle, toteaa Mikkonen.
ELY-keskus antoikin kaksi viikkoa sitten lausunnon, jossa katsottiin että uimarannalle ja laiturille on haettava vesilain mukaista lupaa. Luonnonsuojeluyhdistys ei usko, että lupaa heltyy Natura-alueen viereisen rannan ruoppaukseen.
Luonnonsuojeluyhdistyksen mielestä kaupungin etukäteispuuhailu Talosaaressa on osoitus siitä, että se pyrkii heikentämään alueen luontoarvoja ja siten vaikuttamaan Östersundomin suunnitteluun.
– Kun tämä pieni virkamiesryhmä ontehnyt valmiit suunnitelmat, niin niitä on hyvin vaikea alkaa muuttamaan enää.




Helsingfors stadsfullmäktige godkände igår initiativet till en gemensam generalplan för Östersundom med omnejd tillsammans med följande kläm:

Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Östersundomin raideliikennevaihtoehtoja arvioitaessa selvitetään myös mahdollisen pikaraitiotien liittäminen poikittaisliikenteen raideratkaisuihin.

Klämmen godkändes med 45 röster. Klämmen skiljer sig klart från stadsstyrelsens tillägg
"Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet".


Behandlingen av det aktuella ärendet inleddes med biträdande stadsdirektör Kaj Hannu Penttiläs presentation av den gemensamma generalplanen för Östersundom.











Penttilä framhöll att det hade varit att ansluta Granö, som till största delen ägs av Helsingfor stad, till Helsingfors i samband med inkorporeringen, men att man gick in för en princip enligt vilken ön inte anslöts till Helsingfors. Enligt Penttilä skulle det vara Sibbo som tagit initiativet att ansluta Majvik till den gemensamma generalplanen.












Östersundom idrottsplatser. Den 6 oktober 2010


I gårdagens blogginlägg "Bildmaterial för pressen. Den 5 oktober 2010" noterade jag att Helsingfors stad i måndags publicerat bildmaterial från stordistriktet Östersundom. Bilderna har publicerats i en bildbank i anslutning till budgeten, eller kanske snarare stadsdirektörens budgetförslag. Ett par av bilderna från Östersundom ingår i publikationen "Sammandrag av stadsdirektörens budgetförslag". I det finskspråkiga sammandraget kan man i bildtexten till bilden ovan läsa följande:


Talosaaren kartanomiljööseen kuuluu kivilaituri. Liikuntavirasto suunnittelee uimapaikkaa Talosaaren kärkeen ja vanhan kivilaiturin kunnostamista venelaituriksi.

Detta torde vara Helsingfors stads första officiella information om den planerade badplatsen och bryggan på Husö. Den motsvarande svenska texten lycer enligt följande:

Till gårdsmiljön på Husö hör en stenbrygga. Idrottsverket planerar en badplats på Husöspetsen och upprustning av den gamla stenbryggan till småbåtsbrygga.


Påståendet att stenbryggan upprustas är en grov förvrängning av de aktuella planerna. Enligt planerna skall stenbryggan, som alltså enligt Helsingfors är en del av gårdsmiljön på Husö, begravas under en ny brygga.

I sammandraget av budgetförlaget kan man om planerna för Östersundom även läsa följande:


I Östersundom planeras en gemensam delgeneralplan för Helsingfors, Vanda och Sibbo och olika förlängningsalternativ för spårtrafiken. Det första byggprojektet, ombyggnaden av Björnsövägen till stadsgata, slutförs i början av år 2011.

Helsingfors stad har gjort ett stort nummer av ombyggnaden av Björnsövägen, kanske för att man inte åstadkommit så mycket mera i inkorporeringsområdet. Att man hävdar att Björnsövägen byggs om till stadsgata (kaupungin katu) är lite komiskt. En gata är enligt stadens definition en väg som förvaltas och underhålls av staden medan landsvägar undhålls av det statliga vägverket. Man bygger alltså inte om en väg till en gata. De facto har Björnsövägen byggts om så att vägen mera liknar en urban gata, men det beror på att det inte funnits rum för en skild cykleväg. Istället för en cykelväg har man alltså byggt en gång- och cykelled i form av en upphöjd trattoar. Motsvarande finskspråkiga text om Björnsövägen lyder enligt följande:


Östersundomissa suunnitellaan Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteistä yleiskaavaa ja raideliikenteen jatkamisvaihtoehtoja. Ensimmäisenä rakentamishankkeena Karhusaarentien perusparantaminen ja rakentaminen kaupungin kaduksi valmistuu alkuvuonna 2011.

I bildtexten i sammandraget omnämns så väl projektet på Husö som en idrottsplats i Landbo, men i brödtexten är planerna på "anläggande av idrottsplatser" mycket allmänt formulerade:
I Östersundom börjar projekt genomföras när den övriga planeringen av området medger detta.

Motsvarande finskspråkiga text:
Östersundomin alueella aloitetaan hankkeiden toteutus, kun se muun alueen suunnittelun edetessä on mahdollista.

Texten är kopierad från den senaste budgeten. När stadens övriga anläggningar som tagits med i budgeten är nogrannt preciserade och exakt utmarkerade på kartan har projekten i Östersundom knippats samman under rubriken "Östersundomin liikuntapaikat" (Östersundom idrottsplatser"). Man kan fråga sig om det inte var ett rent misstag att projektet på Husö kom med i form av bild och bildtext.




På kartan över "Betydande husbyggnads- och idrottsanläggningsprojekt år 2011" har kommungränsen kring inkorporeringsområdet förskjutits något norrut.




Det ser ut som om man velat dölja att gränsen följer Österledens gamla sträckning.




I den mnera omfattande oublikationen av stadsdirektörens förslag till budget för år 2011 kan man om Östersundom ytterligare läsa följande att "Ett geotekniskt planeringsobjekt inom markanvändningen med anknytning till spårnätet utgörs av alternativen för spårtrafik åt Östersundomhållet." ("Raideverkkoon liittyvä maankäytön geotekninen suunnittelukohde on Östersundomin suunnan raideliikennevaihtoehdot.")

I budgetförslaget kan man utterligare läsa att "Östersundomin liikuntapaikkojen suunnittelu ja toteutus – Östersundom, planering och anläggning av id tt l t" beviljas sammanlagt 2 miljoner euro, som under åren 2011-215 fördelas som 0,4 miljoner euro per år.


Bilden ovan är ur stadens bildmaterial för pressen.



I dagens nummer av Borgåbladet ingår en mindre seriös konspiratorisk kolumn om hur annekteringsplutonerna infiltrerat sig.



Bildmaterial för pressen. Den 5 oktober 2010


I gårdagens blogginlägg "ELY-centralens utlåtande. Den 4 oktober 2010" bjöd jag på ett paket om det kontroversiella projektet på Husö. Tyvärr ingick det inga fotografier i paketet, men Helsingfors stad har igår korrigerat bristen och igår publicerat bildmaterial för pressen. Bilderna från Husö beskrivs med följande text:

Talosaaressa uimaranta on vielä kaislikkoa täynnä. Vanha kivilaituri. Huoltotie oli rakennettu niemenkärkeen. Helsingin kaupungin kyltti varoittamassa liikennetöistä. Uimapaikka rakennetaan Talosaaren kärkeen ja vanha kivilaituri kunnostetaan venelaituriksi. Östersundomin maisemaselvityksen mukaan Husön kartano ympäristöineen on rakennettua kulttuurimaisemaa, johon myös kivilaituri ja sinne johtava kujanne kuuluvat. Aluetta ei voida jättää hoitamatta rapistumaan, vaan alue vaatii jatkuvaa kunnostusta ja hoitoa.


Bland bilderna, som är tagna av Patrik Lindströmden 21 september, finns bl.a. en bild av idrottsverkets informationsskylt om byggnadsarbetet. På skylten finns inga datum eller telefonnummer, men datumet för början och telefonnumret var praktiskt taget oläsbart redan en vecka efter att arbetet hade inletts den 17 juli. Något datum för när arbetet skall vara klart torde aldrig ha funnits på skylten.



Bland bildmaterialet avsett för pressen finns även ett fotografi av den tidigare så vackra yttersta udden av Husö, som man förstört genom att bygga en vändplats och genom att inleda byggandet av en "tillfällig simstrand".



Bland bildmaterialet finns även en bild av stranden på gränsen till Natura 2000-området, som enligt planerna skall göras till simstrand.


På idrottsverket lär man nu förneka att man haft planer på att muddra stranden, fastän det ur planritningarna för simstranden, som man sökt tillstånd för, tydligt framgår att det skall muddras.



Jag tog mig i det vackra vädret igår en promenad längs den nya vägen och passade på att fotografera bl.a. den aktuella stranden. (Se bilderna ovan och nedan.) När det är lågvatten framgår det speciellt tydligt att man inte kan bygga en simstrand utan att muddra.



Byggarbetet pågick igår till kvart över tre, då grävmaskinsschaufflören parkerade grävskopan vid vägkanten.


Vägarbetet fortsätter alltså, men de senaste dagarna har man främst polerat vägdiken. Så mycket annat vågar man väl inte göra med grävskopan för tillfället.



Det återstår ännu att snygga till vägkanten längs det nya vägavsnittet i skogen. Gatan för den nya olovliga vägen är på sina håll närmare tio meter brede.




På den yttersta udden återstår det ännu att utvidga vändplatsen och fälla några träd, såvida man inte lämnar arbetet på hälft.



Förhoppningsvis lämnas vändplatsen inte åt sitt öde, för nu ser det ganska förskräckligt ut.





ELY-centralens utlåtande. Den 4 oktober 2010


Närings-, trafik- och miljöcentralen (ELY) i Nyland har den 23 september gett ett utlåtande angående Helsingfors idrottsverks ansökan om tillstånd för en brygga och en "tillfällig" simstrand på Husö.



I utlåtandet noterade noteras det bl.a. att den planerade "tillfälliga" simstranden inte kan ses som tillfällig och att även vägen till den tänkta badstranden hade krävt tillstånd för miljöåtgärd.


Helsingfors naturskyddsförening har gett ut ett pressmeddelande angående planerna på en "tillfällig simstrand". Jag återger meddelandet i sin helhet:


"Helsingin luonnonsuojeluyhdistys tiedottaa 1.10.2010"

Sipoonkorven kansallispuiston eteläosat eivät ole vielä turvassa

HELSINKI YRITTI RUOPATA SALAA NATURA-ALUEEN REUNAA


Hallituksen periaatepäätös keskiviikkona 29.9 oli iso askel kohti Sipoonkorven kansallispuiston perustamista. Täyttääkseen kaikki odotukset, kansallispuistoon on tärkeää saada mukaan rannikon jo valmiiksi suojellut osat, Östersundomin Natura-alueet. Suojelusta huolimatta ne eivät vielä ole turvassa Helsingin kaavoittajan pyrkimyksiltä.

Helsingin kaupunkisuunnittelu- ja liikuntavirastot aloittivat heinäkuussa Talosaaren virkistysalueella, joka on Torpvikenin ja Kapelvikenin Natura-alueiden välissä, tienrakennuksen ilman asianmukaisia lupia. Kaupunkisuunnitteluviraston tavoitteena oli rakentaa Talosaaren kärkeen "väliaikainen" uimaranta ja laituri, jotka edellyttäisivät laajaa ruoppaamista aivan Torpvikenin Natura-alueen rajaan saakka, kiinni tärkeään vesilintujen pesimäalueeseen. Ruoppaushanke salattiin koko kesän ajan.

"Uimarannan paikka merkittiin toukokuun lopulla maastoon väärään kohtaan, kauemmaksi Natura-alueesta kuin mihin uimarantaa tosiasiassa suunniteltiin. Kun vaadittiin hankkeen asiakirjat, liikuntavirasto toimitti väärän kartan, "hämmästelee Mikko Niskasaari.

Kaupunkisuunnittelu- ja liikuntavirastot eivät ole suostuneet luovuttamaan hankkeensa asiakirjoja, vaan salattu suunnitelma on jouduttu selvittämään muuta kautta.

Natura-alueiden ulkopuolinenkaan rakentaminen ei saa vähentää suojeluarvoja. Käytännössä se merkitsee, että Natura-alueiden ympärille on jätettävä suojavyöhyke. Kaupunkisuunnitteluviraston edustajat ovat toistuvasti vaatineet oikeutta joko rakentaa Östersundomin Natura-alueille tai ainakin jättää ne ilman suojavyöhykettä. Ruoppaushankkeella ilmeisesti yritettiin edistää tätä vaatimusta, asettaa kaupungin päättäjät tapahtuneen tosiasian eteen.

Suunnitellusta uimarannasta ei ole lautakunnan, valtuuston eikä kaupunginhallituksen päätöstä. Uimarannan lähin taajama on noin viiden kilometrin päässä, joten liikuntapaikkojen rakentamisesta hankkeessa ei ole kysymys.

Virastot ilmeisesti olettivat saavansa ruoppausluvan kaupungin sisäisenä päätöksenä ja aikoivat aloittaa ruoppaukset jo tänä syksynä. Uudenmaan ELY-keskus antoi kuitenkin 23.9.2010 Talosaaren uimarannasta lausunnon, jossa katsottiin että uimarannalle ja laiturille on haettava vesilain mukaista lupaa. Luvan saaminen Natura-aluetta vahingoittavalle hankkeelle on epätodennäköistä.

LISÄTIEDOT:
- Mikko Niskasaari, toimittaja, 046 612 7349
- Anneli Mikkonen, Helsyn hallituksen jäsen, 050 599 2408




Helsingfors naturskyddsförening har den 22 september gett ett utlåtande angående idrottsverkets ansökan om tillstånd för badplatsen och bryggan. I utlåtandet ger naturskyddsföreningen följande anmärkningar med motiveringar:


1) Toimenpiteiden vaikutuksista ei ole tehty lain edellyttämää varsinaista Natura-arviota eikä
luonnonsuojelulain 65 ja 66 pykälien mukaan lupaa siis voida myöntää.
2) Uimaranta laitureineen vahingoittaisi vakavasti Torpvikenin Natura-aluetta.
3) Alue on rakennuskiellossa ja jo nykyisellään tärkeä virkistysalue.
4) Hankkeesta ei ole tehty päätöstä.
5) Uimarantahanke ei perustu olemassa oleviin suunnitelmiin.
6) Hankkeen ei voida katsoa edustavan senkaltaista yleishyödyllistä hanketta, eikä tarvetta, että sillä voisi perustella Natura-alueen suojelutason heikentämistä.
7) Uimarannalle on osoittaa korvaava kohde.
8) Viranomaistoiminnan oikeudellisuus on kyseenalainen.


Jag har på denna blogg följt med det olagliga projektet på Husö sedan den 17 juli, då Helsingfors idrottsverk officiellt inledde byggnadsarbetet. Se följande inlägg:

Omfattningen är öppen. Den 29 september 2010

Kivituhka. Den 25 september 2010

Natura-arvioinnin tarveharkinta. Den 23 september 2010

Plan från år 1988. Den 22 september 2010

Väliaikainen uimaranta. Den 20 september 2010

543 miljoner. Den 31 augusti 2010

Husövägen. Den 15 augusti 2010

Dålig förvaltning och ekonomi. Den 14 augusti 2010

Ingen brasa utan eld. Den 12 augustri 2010

Baktankar. Den 11 augusti 2010

Grundstötning? Den 10 augusti 2010

Byggnadsarbete. Den 2 augusti 2010

Olaglig avverkning? Den 31 juli 2010

Nyt tehdään. Den 17 juli 2010


Undergrävda ekologiska korridorer. Den 3 oktober 2010


Sipoon Sanomat publicerade ig¨r på tidningens webbplats artikeln "Sipoonkorpeen tulee kansallispuisto". Tidningen citerar här Tapani Veistola från Finlands naturskyddsförbund:


Tärkeää on, että hallitus lupasi turvata myös kansallispuiston ekologiset yhteydet ja aloittaa maanvaihdot Helsingin kanssa.

Miljöministern och regeringen torde ha svårt att backa efter uttalandet i onsdags.



När det gäller löftena om de ekologiska korridorerna finns det anledning att förhålla sig skeptisk. I FNB:s notis "Hallitus tukee Sipoonkorven kansallispuistoa" från den 20 deptember heter det att "Lehtomäki toivoo, että paikalliset päättäjät ovat mukana luomassa merelle ulottuvia ekologisia käytäviä." Det är i verkligheten i första hand Helsingfors stad tillsammans med Vanda och Sibbo, som bär ansvaret för de ekologiska korridorerna. Om områden söder om motorvägen inte tas med i nationalparken har väl miljöministeriet och staten inga direkta möjligheter att garantera ekologiska korridorer till havsstränderna. Miljöministeriet kan visserligen låta bli att godkänna en generalplan eller landskapsplan där det saknas ekologiska korridorer, men då ligger avgörandet.

I torsdags gick Helsingin Sanomat ut med stora rubriker om att metron måste anpassas till de ekologiska korridorerna och att miljöministern lovar att de ekologiska korridorerna tryggas. Jag citerar ur artikeln "Lehtomäki: Sipoonkorven ekokäytävät turvataan":


Tunteita ovat kuumentaneet myös ekologiset käytävät eli Sipoonkorven ja merenrannikon luontoalueiden väliset, rakentamattomina säilytettävät yhdyskäytävät.

Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) vakuutti eilen, että ekologiset käytävät turvataan joka tapauksessa - oli kansallispuiston rajaus mikä hyvänsä. Näin ollen esimerkiksi metron jatkamisen itään pitää sopeutua luontoarvoihin eikä päinvastoin.

Lehtomäki uskoi tähän olevan teknisiä vaihtoehtoja. Esimerkkinä hän mainitsi moottoritiet, joita varten on puhkottu pitkiä tunneleita, joiden päällä luontoalueet saavat säilyä.

Tekniskt sett är det naturligtvis möjligt att låta tunnelbanan gå i tunnlar under ekologiska korridorer. I det aktuella mutkametro-alternativet går metron i själva verket i tunnel hela vägen från Mellungsbacka metrostation till den tänkta metrostationen Sundsberg. Problemet är dess värre inte själva metrolinjen, som torde förbli en papperskontruktion, utan bebyggelsen kring de planerade stationerna. I metroplanerna, som skall ligga till grund för planeringen av Storöstersundom, har man prickat in stationer mitt i de områden som Forssrtyrelsen och naturskyddsorganistationerna förutsätter att bevaras som ekologiska korridorer.




Finlands naturskyddsförbuund publicerade i september en ny karta där man tagit med förslagen till ekologiska korridorer.

Stadsfullmäktige i turen. Den 2 oktober 2010


Föredragningslistan för Helsingfors stadsfullmäktiges möte nästa onsdag har publicerats. Som väntat ingår ett ärende med rubriken "Helsingin, vantaan ja sipoon kuntien yhteisen östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen". I praktiken förväntas stadsfullmäktige godkänna samma förslag som redan godkänts av stadsstyrelsen den 13 september och stadsplaneringsnämnden den 26 augusti. Fullmäktige förväntas även besluta att "kaavoitus käynnistetään, mikäli Vantaan kaupunki ja Sipoon kunta tekevät vastaavat päätökset, edellä esitetyn menettelytavan mukaisesti ja esityslistan tämän asian liitteinä olevien osallistumis- ja arviointisuunnitelmaluonnoksen, työohjelman ja alustavan sopimusluonnoksen pohjalta." Därmed förväntas fullmäktige även besluta att planeringen skall utgå från metroalternativet. Jag har svårt att se betydelsen av att det i föredragningslistan även noteras att "Khs edellyttää, että suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet." I verkligheten har man i planeringen redan undersökt både metro- och snabspårvägsalternativen, men beslutet att välja mutkametro som utgångspunkt för planeringen togs på tjänstemannanivå innan de förtroendevalda ens fick se utredningarna.


På stadsplaneringskontoret förefaller man utgå ifrån att stadsfullmäktige endast agerar gummistämpel. På kartan över planeringen i Helsingfors finns området för den gemensamma generalplanen redan markerad, även då det gäller de områden av Storöstersundom som hör till Vanda och Sibbo.



På den digitala kartan över aktuella planer kan man även notera att Helsingfors skall bygga busshållplatser i Landbo. Den nya vägen till den "tillfälliga simstranden" på Husö hittar man däremot inte på kartan.



600 hektar mot 4 hektar. Den 1 oktober 2010

I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Helsinki haluaa vaihtaa Sipoonkorven maita". Helsingfors stad vill enligt artikeln byta bort 600 hektar i Sibbo storskog motsammanlagt 4 hektar i Hermanstad och Malmgård. Det handlar om två fastigheter som staten redan tidigare erbjudit staden.

  Rubriken på huvudnyheten på paradsidan av gårdagens nummer av Helsingin Sanomat lyder "Metro joutuu sopeutumaan Sipoonkorven ekokäytäviin".

  Speciellt anmärkningsvärt finner jag det att Tuomas Rajajärvi på paradsidan plötsligt hävdar att de ekologiska korridorerna passar in i stadens planer ("istuvat kaupungin suunnitelmiin").

 
Rubriken inne i tidningen lyder, liksom jag redan noterade i gårdagens blogginlägg, "Lehtomäki: Sipoonkorven ekokäytävät turvataan". Jag citarar ur artikeln:

 
Hallituksen eilen linjattu tahto kuitenkin on saada mukaan myös Helsingin omistamia maita. Niitä hankittaisiin maavaihdoin eli antamalla tilalle valtion maita. Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö Tuomas Rajajärvi ei näe asiassa ongelmaa, sillä kyseisillä alueilla ei ole rakentamispaineita. "Maankäytön suunnittelun kannalta on periaatteessa luontevaa, että alueet tulisivat osaksi kansallispuistoa", Rajajärvi kommentoi tuoreeltaan keskiviikkona.

Dess värre är är det någonting som inte stämmer. Tuomas Rajajärvis uttalande stämmer inte alls överens med vad han tidigare i år sagt i Helsingin Sanomat. Inte stämmer hans uttalande heller överens med Helsingfors utlåtande över Forsstyrelsens förslag till nationalpark. Om de ekologiska korridorerna som bör tryggas skulle representera de områden som på Helsingin Sanomats karta markerats som ekologiska korridorer, kunde man med det samma glömma metrolinjen i allmänhet och det aktuella alternativet mutkametro med det samma.

  Jag vill i sammanhanget passa på att påminna om Helsingin Sanomats artikel "Sipoo ei halua Helsinkiä metsiinsä" från 14.1.2006. Här anses det minsann föreligga ett tryck på skogen (korpi). Jag citerar:

 
Pajusen mukaan Vuosaaren sataman avaamisen myötä pääkaupunkiseudun rakenteessa tapahtuu merkittävä painopisteen muutos kohti itää. "Silloin ei ole järkevää, että pääkaupunkiseudun, Helsingin, Vantaan ja Keravan rajalta alkaa tällainen erämaa." Luoma kuuntelee Pajusta ja plärää kalenteriaan. "Tämä vastaa kyllä menneen maailman Sipoo-kuvaa", hän kuittaa. "Etelä-Sipoosta keskusteltaessa johtaa harhaan se, että siinä ei huomioida Sipoonkorpea. Se antaa väärän kuvan, ettei täällä olisi kuin metsää ja korpea vain", Luoma selittää. Luoman mukaan Sipoo haluaa säilyttää yli 7000 hehtaarin kokoisen Sipoonkorven talousmetsänä. Helsingin maanomistuksista merkittävä osa on juuri siellä.

 


Helsingfors plötsliga vändning är åtminstone inte enbart ett missförstånd från Helsingin Sanomats sida. Tvärtom förefaller tidningen förmedla de signaler som Helsingfors just nu vill ge. Helsingfors stad publicerade igår ett pressmeddelande med rubriken "Apulaiskaupunginjohtaja: hallituksen linjaus Sipoonkorvesta lähtölaukaus neuvotteluille". Här prisar biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä regeringens linje. Nyheten om att Helsingfors vill byta bort mark spred sig snabbt i medierna.

 
Svenska Yle publicerade igår på en eftermiddagen en nyhet med rubriken "Helsingfors vill slippa nationalpark".

 
Tidigare hade Yle på samma adress publicerat en text med rubriken "Regeringen överens om Sibbo storskog".

Finska Yle publicerade igår på eftermiddagen en text med rubriken "Helsinki haluaa luopua Sipoonkorven maista".

 
I dagens nummer av Borgåbladet ingår en artikel med rubriken "Regeringen tog ställning för nationalpark". Borgåbladet noterar att De gröna genom Tuija Brax vill ta hem äran.

  På De grönas webbplats publicerades igår ett blogginlägg av Tuija Brax under rubriken "Sipoonkorvesta tulee kansallispuisto!"

 
I ett inlägg med rubriken "Jätevesiä ja Talvivaaraa – ei! Nyt tarvitaan parempaa luettavaa" på Greenpeaces blog förhåller man sig skeptiskt till gårdagens nyhet.

 
I diskussionsspalterna på Helsingin Sanomats webbplats lyckades man få frågan om Sibbo storskog till en språkfråga. Argumenten låter mycket bekanta.