Farled. Den 10 november 2008


Yle Mellannyland har på förmiddagen publicerat en notis med rubriken "Hfors motsätter sig plan för Sibbo". Enligt förslaget till motförslag (html, pdf) till besvären som lämnas in angående Östra Nylands landskapsplan motsätter sig Helsingfors att Östra Nylands förbund i sin landskapsplan inkluderar området som vid årskiftet skall inkorporeras med helsingfors. Åsikten har här inte ändrats sedan Helsingfors lämnade in sitt besvär i december i fjol. Även Sibbo kommun besvärade sig mot landskapsplanen, men av andra skäl. I Helsingfors besvär, som återges i förslaget till motförklaring säges bl.a. följande:

>>Helsingin kaupunginhallitus on valituksessaan pyytänyt ympäristöministeriöltä maakuntakaavan jättämistä vahvistamatta mm. sillä perusteella, että Itä-Uudenmaan liitolla ei ole ollut toimivaltaa hyväksyä maakuntakaavaa. Liiton jäsenenä olevalta Sipoon kunnalta on puuttunut toimivalta tehdä päätöksiä Helsingin kaupungille kuntajaon muutoksen johdosta siirtyneen alueen osalta.

Maakuntakaava ei ole lisäksi ollut maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) sisältövaatimusten mukainen. Alueen liittämistä metropoliseutuun ei ole otettu maankäyttöratkaisussa riittävästi huomioon. Kaavan suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut kuntajaon mukainen vaihtoehto, ja kaavasta on puuttunut metrovaraus. Metropoliseutua tulisi tarkastella vähintään
Porvooseen ulottuvana. Joukkoliikenneratkaisua ei ole perusteltua sitoa kaavassa taajamajunavaihtoehtoon ennen HELI-radan linjauksen ja luonteen määrittämistä. Vuosaaren sataman elinkeinopoliittisia vaikutuksia Lounais-Sipoon alueella ei ole myöskään otettu riittävästi huomioon. Pääkaupunkiseudun ja valtakunnallisesti tärkeän Vuosaaren sataman laivaväylä olisi tullut merkitä kaavaan.<<

I sin förklaring med anledning av besvären svarar Östra Nylands förbund att "Liitto on valmistellut kaavaa lähtökohdasta, että Lounais-Sipoon alue säilyy Sipoolla." I motsförklaringen säger Helsingfors bl.a. följande:

>>Maakuntavaltuuston päätös perustuu kunnalliseen itsehallintoon ja se on rinnastettavissa kunnan viranomaisen päätökseen. Toimivalta on rajoitettu, vaikka kuntajakoa koskeva päätös ei ole lainvoimainen. Lisäksi Sipoon kuntaa maakuntaliitossa edustavilla Sipoon kunnanvaltuuston jäsenillä ei ole ollut toimivaltaa osallistua Helsingin kaupungille siirtyvää aluetta koskevaan päätöksentekoon maakuntavaltuustossa.

Voidaan myös todeta, että maakuntavaltuuston olisi tullut hyväksyä maakuntakaava vasta sen jälkeen, kun kuntajaon muutosta koskeva päätös on tullut lainvoimaiseksi ja ottaa kaavassa huomioon kuntajaosta johtuvat muutokset alueiden käyttöön ja niihin liittyvät selvitykset MRL 28 §:ssä säädettyjen maakuntakaavan sisältövaatimusten edellyttämällä tavalla. <<

Enligt Helsingfors borde Östra Nylands förbund alltså ha väntat på HFD:s avgörande i fallet Sibbo. Riktigt lustigt blir det när Helsingfors framhåller följande:

>>Kaavan tulee MRL 9 §:n edellyttämällä tavalla perustua riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Oikeuskirjallisuuden mukaan maakuntakaavan perustana olevat selvitykset eivät saa olla yleispiirteisiä ja -luonteisia kaavan yleispiirteisyyden tavoin, vaan niiltä edellytetään riittävää tarkkuutta ja paikkansapitävyyttä (Hallberg, Haapanala, Koljonen, Ranta: Maankäyttö- ja rakennuslaki, 2006 s. 128). <<

Hur var det med den "riktgivande" reserveringen för en metroförbindelse österut i landskapsplanen för Nylands förbund? Här kan man åtminstone inte tala om tillräckliga utredningar. Intressant är det även att Helsingfors åberopar de riksomfattande målen för områdesanvändningen, som HFD lyfte fram i sitt Sibbobeslut. I själva verket torde de riksomfattande målen här ha större relevans än i HFD:s beslut i fallet Sibbo. Jag citerar ur motförklaringen:

>>Helsingin seutua koskevien valtioneuvoston 30.11.2000 päättämien erityisten alueidenkäyttötavoitteiden mukaan alueiden käytön suunnittelussa tulee lentokentän sijaintivaihtoehtojen selvittämisen lisäksi varautua mm. metron laajentamiseen ja Vuosaaren satamaan.<<

Yle noterar även i sin notis att "Helsingfors anser att fartygsleden till Nordsjö hamn borde ha skrivits in i planen." I sitt besvär påpekar Helsingfors endast kort att "Pääkaupunkiseudun ja valtakunnallisesti tärkeän Vuosaaren sataman laivaväylä olisi tullut merkitä kaavaan." I motförklaringen har Helsingfors ingenting att tillägga. På bilden ovan en detalj ur den sammanställande kartan över landskapsplanen. Farleden till Norsdjö hamn går längs gränsen mellan Sibbo och Helsingfors och delvis på Sibbosidan. Denna havsgräns förändras inte vid årskiftet. Kvar i Sibbo blir ön Tobben, som är i vägen för infarten till hamnen. Se krysset på kartan till höger samt inläggen "Tabben och Tobben. Den 24 juni 2008", "Granö by. Den 18 juli 2008" och "Kontroversiell hamn. Den 22 juli 2008".


Fallet Sibbo

Google+ Followers