Utkast till skuggplan för Östersundom. Den 14 maj 2011


Sedan början av denna vecka hittar man på webbplatsen webbplatsen Varjokaava på adressen http://www.varjokaava.fi en svensk översättning av skuggplanen. Titeln på dokumentet är "Utkast till skuggplan för Östersundom".


På webbplatsen Yhteinen Östersundom på adressen http://yhteinenostersundom.fi publicerades igår en nyhet med rubriken "Liikenne ja osallistuminen puhuttivat keskustelutilaisuudessa Laiturilla". Texten handlar om ett diskussionstillfälle på "Laituri" den 5 maj. Här presenteras bl.a. projektchef Natti Visantis svar på frågor som ställdes vid diskussionstillfället. Bl.a. kan man läsa att "Kaavaluonnoksen liikenneratkaisuna on metro, mutta tulevaisuuden ovia ei ole tarkoitus sulkea."




I mina inlägg "Var går metrolinjen? Den 26 april 2011"och "Ei ole tismalleen sama. Den 1 maj 2011" har jag noterat att man gör undersökningar av grunden längs en tänkt metrolinje i stadsdelen Sundberg. Undersökningen borde ha varit färdig före slutet av april, men fortsätter ännu. Bilden ovan är tagen igår.

Driv frågan om ersättning vidare! Den 13 maj 2011


Rubriken på huvudnyheten på paradsidan i dagens nummer av Borgåbladet lyder "Enkät om ersättningstvist". På samma sida finns en sorts rubrik eller bildtext som lyder "Kräver sin rätt". Det är dock inte de nuvarande invånarna i Sibbo som kräver sin rätt. Bilden är istället från ett invånarmöte i Östersundom, där projektchef Matti Visanti presenterade ett planutkast för Östersundom. Texterna inne i tidningen har rubrikerna "Planutkast fick skeptiskt bemötande i Östersundom" och "Invånarna oroliga för hem och företag". I den förstnämnda artikeln kan man bl.a. läsa att "Valet mellan snabbspårvagn och metro är ännu öppet".


Artikeln om enkäten har rubriken "Sibbo frågar invånare om ersättningstvisten". I artikeln berättas det bl.a. att det kommer att finnas tre svarsalternativ: ja, nej och vet inte. Frågan lyder "Ska kommunen driva frågan om ersättning vidare?"




Sipoon Sanomat publicerade igår på tidningens webbplats en text med rubriken "Kuntalaisille kysely korvausasiasta".


Sedan jag för två år sedan flyttade mina blogg till Blogger/Blogspot har bloggtjänsten fungerade utan problem. Idag har dock blogger varit otillgängligt i nästan ett dygn, så att det inte gått att publicera inlägg. Därför kommer dagens inlägg sent på kvällen.

Tid att väcka åtal. Den 12 maj 2011


Kommundirektören i Sibbo publicerade igår kväll ett par Twitterinlägg där han berättar att man i Sibbo skall göra en invånarenkät om hur kommunen skall gå vidare i fallet Östersundom. Det var lite överraskande, då gårdagens beslut att remittera ärendet (se "Vidare beredning. Den 11 maj 2011") motiverats bl.a. med att fråga juridiskt sett är komplicerad.



Yle publicerade igår en nyhet med rubriken "Sipoo ei taivu Östersundomin korvauskiistassa". Tillsammans med artikeln "Ännu oklart om och hur Sibbo överklagar" har Yle publicerat ett ljudklipp med rubriken "Sibbos kommundirektör Mikael Grannas". Kommundirektören ger här intressanta synpunkter på den aktuella frågan. Grannas säger bl.a. att det inte är bråttom, eftersom man - beroende på juridisk väg - har mellan sex månader och fem år tid på sig att väcka åtal. På frågan om vilket alternativ som Grannas ser som mest sannolik svarar han att EU-vägen är från kommunens sida är mest osannolik.


Från kommunens sida är EU-vägen osannolik, därför att kommunen inte här kan vara en part. Däremot kan invånare föra ärendet vidare till europeisk rättsinstans.

Angående att vecka åtal, så anser jag att man för länge sedan borde ha anmält så väl kommunindelningsutredaren som tjänstemannens som beredde statsrådets beslut i Sibbofrågan. Hade framställningen till ändringen i kommundelningen varit en stipendieansökan, hade utredningsmannen och föredragande tjänsteman kunna dömas för bedrägeri.


På Borgåbladets och Östranylands webbplats publicerades igåren notis med rubriken "Sibbo fortsätter utreda".

Vidare beredning. Den 11 maj 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en artikel med rubriken "Sipoo ei lyönyt vielä pistettä kiistalle Östersundomista". Tidningen har noterat att Sibbo kommunstyrelses beslöt att bordlägga ärendet om och hur kommunen skall gå vidare med kravet på ekonomisk ersättning för den ekonomiska förlust som inkorporeringen medfört. (Se "Staten är ansvarig. Den 10 maj 2011".) Tidningen uttrycker det enligt följande:


Kunnanhallitus ei tehnyt kokouksessaan päätöstä, lähteekö kunta hakemaan korvauksia menettämistään maista tai yrittämään korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) ratkaisun muuttamista. Hallitus palautti asian virkamiesten valmisteluun.



Yle har på morgonen publicerat en nyhet med rubriken "Ännu oklart om och hur Sibbo överklagar". Yle skriver att "Kommunstyrelsen i Sibbo beslöt vid sitt möte igår att remittera ärendet för ny beredning enligt kommundirektörens förslag."




Kommundirektör Mikael Grannas informerade igår kväll på Twitter om kommunstyrelsens beslut att remitteras ärendet för vidare beredning. Via denna blogg går det nu att följa Sibbo på Twitter även om man inte registrerat sig. Rutan med "Sibbo på Twitter" finns nere i högre marginalen.


Staten är ansvarig. Den 10 maj 2011


I dagens nummer av Helsingin Sanomat ingår en text med rubriken "Östersundomin menetykseen etsitään vielä tänään kompensaatiota". Kommunstyrelsen i Sibbo skall idag på sitt möte behandla frågan om och hur kommunen skall gå vidare med kravet på ekonomisk ersättning för den ekonomiska förlust som inkorporeringen medfört. Helsingin Sanomat skriver att "Todennäköisin vaihtoehto on vaatia valtiolta korvauksia kuntajakolain epäselvästä tulkinnasta."


Juridiskt handlar tvisten om ersättning inte längre om en konflikt mellan Helsingfors och Sibbo. Även här är det nu staten som bär ansvar för den ekonomiska skada som Sibbo lidit. Det är beklagligt att fallet Sibbo allmänt har beskrivits som en konflikt mellan Helsingfors och Sibbo. Fallet Sibbo handlar i första hand om att ministrarna Hannes Manninen och Matti Vanhanen i samband med förhandlingarna om kommunreformen lovade sydvästra Sibbo åt Helsingfors utan att ta ansvar för hur Sibbo skulle ersättas ekonomiskt. Manninen och Vanhanen har lämnat politiken och den ansvarige tjänstemannen Arto Sulonen, som beredde statsrådets beslut, har lämnat sin tjänst på ministeriet, men staten är fortfarande ansvarig för den skada som Sibbo kommun och dess invånare tillfogats.

Valtion huostaan? Den 9 maj 2011


I gårdagens nummer av Vartti Itä-Uusimaa ingår en insändare av Pentti Sittnikow med rubriken "Onko pyrkimys saattaa kuntia valtion huostaan?" En längre version av insändarartikeln ingår i gårdagens nummer av Uusimaa. Här är rubriken "Onko Helsingin pyrkimys saattaa kuntia valtion huostaan?"


Mappen Ö. Den 8 maj 2011


Den 3 - 28 februari var programmet för deltagande och bedömning för den gemensamma generalplanen för Östersundom framlagd till påseende. Enligt kungörelsen skulle synpunkter på programmet framföras senast den 28 februari. Vart synpunkterna skulle adresseras sades inte klart ut, men invånarna i Helsingfors inklusive inkorporeringsområdet lär skall ha uppmanats att sända synpunkterna till Helsingfors stadsplaneringskontor. På webbplatsen Yhteinen Östersundom på adressen http://yhteinenostersundom.fi har man sedan början av april kunnat läsa att man fått nästan 50 synpunkter på programmet för deltagande och bedömning. Synpunkterna har dock inte publicerats eller ens närmare presenterats. På ovannämnda webbplats påstås det dock att programmet korrigerats och uppdaterats på basen av synpunkterna, men det är svårt att se några substantiella skillnader mellan den ursprungliga planen daterad 1.2.2011 och den uppdaterade versionen daterad 21.4.2011. En liten skillnad har jag dock hittat: I den uppdaterade versionen heter det "Östersundomin yhteinen yleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena. Östersundom-toimikunnan hyväksymisen jälkeen yleiskaava saatetaan ympäristöministeriön vahvistettavaksi", medan man i den ursprungliga versionen kan läsa att "Östersundomin yhteinen yleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena, joten toimikunnan hyväksymisen jälkeen se saatetaan ympäristöministeriön vahvistettavaksi."



De som gett synpunkter på programmet för deltagande och bedömning fick i början av veckan per e-post från Helsingfors stadsplaneringskontor ett protokolldrag ur protokollet från Östersundomkommitténs möte den 15 april. Ur utdraget framgår att synpunkterna antecknats för kännedom. Vad jag vet fanns det bland synpunkterna bl.a. kritik mot att beslutsfattandet koncentreras till en kommitté på tre personer. Östersundomkommitténs centrala och kontroversiella roll är en viktig faktor i programmet för deltagande och bedömning. Nu visar det sig att det är just denna kommitté som formellt behandlat synpunkterna. Möjligheten att påverka programmet för deltagande och bedömning denna väg torde alltså ha varit minimala. Frågan är varför man i kungörelsen inte informerade om de verkliga påverkningsmöjligheterna. I 64 § i markanvändnings- och bygglagen heter det att "Innan ett planförslag läggs fram offentligt har en intressent möjlighet att föreslå närings-, trafik- och miljöcentralen samråd om huruvida programmet för deltagande och bedömning är tillräckligt." Varför informerades inte intressenterna (de berörda invånarna) om möjligheten att vända sig till Ely-centralen?




Ur protokollet, som jag inte hittat någon länk till stadsplaneringskontorets webbplatser, framgår att Östersundomkommittén beslöt att lägga fram utkastet till generalplan för Östersundom till påseende innan man behandlade synpunkterna på programmet för deltagande och bedömning. Principiellt är ordningsföljden tvivelaktig. I praktiken har ordningsföljden kanske ingen betydelse, då ju synpunkterna redan hamnat i Ö-mappen.