Sipoonkorpi och Sipoonkorpi. Den 14 augusti 2011



På första sidan i dagens nummer av Helsingin Sanomat finns en rubrik som lyder "Sipoonkorpi odottaa retkeiliöitä", I avdelningen "Kaupunki" har en hel broadsheet-sida reserverats för en väl illustrerad artikel med rubriken "Korpi kaupungin kainalossa". På sidan hittar man en karta där den nya nationalparken "Sipoonkorpi" (Sibbo storskog) markerats i grönt. Det noteras här att "Sipoonkorpi koostuu useasta eri alueesta."

HS 14.8.2011 s A12


På översiktskartan uppe i vänstra hörnet av kartan har däremot Sibbo storskog (Sipoonkorpi) ritats ut enligt Forsstyrelsen definition. (Jämför "Skyddar inte. Den 3 november 2010".)



I artikeln noteras det bl.a. att "Yli 35 vuoden ja monen työryhmän toive toteutui" när Sibbo storskogs nationalpark blev Finlands 36. nationalpark. Vidare kan man bl.a. läsa följande:

Käyttöpaineet ovat kovat. Esimerkiksi Storträskin eteläpuolelle nousee lähivuosina Östersundomin uusi kaupunginosa, johon on kaavailtu jopa 70 000 asukasta. 

I artikeln noteras vidare att "Ulkoilukartta on myyty loppuun ajat sitten", men på webbsidan "Sibbo storskogs nationalpark" på Forsstyrelsens webbplats utinaturen.fi finns en länk till forsstyrelsens utmärkta karttjänst utflyktskarta.fi.

http://www.retkikartta.fi/retkikartta.php?lang=se&id=39334





Bågskytte. Den 13 augusti 2011

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-02-24_Kslk_05_El/AD497F4B-3A9C-4394-AAB8-ADE2A94B126E/yhteinen_yleiskaava_luonnos_print.pdf

Helsingfors stadsplaneringskontor planerar att omvandla friluftsområden till bostadsområden i Husö eller stadsdelarna Husö och Sundberg. Husö är känt för ridverksamheten vid Husö gård, men även friluftsområdet i den nya "stadsdelen" Sundberg används för olika formera av idrott och rekreation. En inte helt obetydlig verksamhet är bågskyttet vid föreningen Wilhelm Tells bågskyttecenter. Här utövas bågskytte både på bana och i terrängen. Ersättande platser att utöva bågskytte är naturligtvis svårt att hitta, men i utkastet till gemensam generalplan för Östersundom har bågskyttecentret markerats som bostadsområde och en väg dragits rakt över bågskyttebanorna.


http://www.wilhelmtell.fi/seuran_esittely/harjoituspaikat/

Bilderna nedan har jag tagit med mobiltelefonen under en cykeltur tidigare under sommaren.











Eget område. Den 12 augusti 2011


I dokumentet "Gemensam generalplan för Östersundom: Program för deltagande och bedömning" kan man om förslaget till gemensam generalplan för Östersundom läsa att "Planförslaget föreläggs inte kommittén förrän varje kommunfullmäktige tillstyrker det till de delar som gäller deras eget område." Före Östersundomkommittén formellt godkänner förslaget till gemensam generalplan skall alltså stads- och kommunfulmäktige i de tre berörda kommunerna godkänna förslaget till den del som det gäller den egna kommunens område. Jag antar att man i samband med fullmäktigebesluten inte kommer att definiera vilken del av området för den gemensamma generalplanen som hör till respektive kommun. Kommungränserna förväntas definiera vilket område som är kommunens "eget område". När det gäller gränsen mellan Helsingfors och Vanda vid Österleden är kommungränsen emellertid oklar. Det är dock - åtminstone för mig - oklart vilken juridisk betydelse de enskilda kommunfullmäktigebesluten om det egna området har. Den gemensamma generalplanen gör det kanske möjligt att skjuta upp frågan var gränsen går.

Kartan nedan över området för en gemensam generalplan publicerades av Helsingfors stdsplaneringskontor för ett par år sedan. (Se "Karhusaari. Den 9 november 2009".) Här följer gränsen mellan Helsingfors och Vandas "eget område" Österledens gamla sträckning i enlighet med inrikesministeriets tolkning av statsrådets gränsbeslut. Det kan noteras att Långmosseberget i Vanda norr om avtaget från motorvägen till Ring III här inte tagits med.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/6df6ca004f5ef370a649b62a58018ed9/Karhusaari_ilta_10_02_2009.pdf?MOD=AJPERES




Långmosseberget. Den 11 augusti 2011

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=2&docid=4b414c415c315c31323837313036332e646f63&pykno=53&elin=KALA&lis=1&pvm=15%2e8%2e2011%2017%3a00%3a00

Stadsplaneringsnämnden i Vanda skall på sitt möte nästa måndag behandla ett förslag till utlåtande över utkastet till landskapsplan, "Lausunto Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta". Så mycket om Östersundom hittar man inte i förslaget till utlåtande. Istället påpekas det i föredragningslistan att "Östersundomin yhteisen yleiskaavan suunnittelualueen osalta lausunnon antaa Östersundomtoimikunta erikseen." (Jämför "Östersundomkommittén ger utlåtande. Den 10 juni 2011".) I förslaget till utlåtande kan man dock läsa följande:

Käytännössä koko kaupungin alueella on voimassa lainvoimainen yleiskaava. Laadittavana on kuntien yhteinen Östersundomin osayleiskaava. Näihin suunnitelmiin maakuntakaavaluonnos ei tuo suuria muutospaineita.

I förslaget till utlåtande kan man vidare läsa följande:

HELI-ratavarauksesta nopeana itäsuunnan ratana tulee luopua. Ennen varauksen poistamista tulee kuitenkin selvittää, onko tulevaisuuden edellytyksiä Helsingin ja Porvoon väliselle paikallisjunaliikenteelle HELI-radan käytävässä.

Som motivering anges ytterligare att "Jos Helsingin ja Porvoon välialueen kaupunkimaiselle kasvulle ja sen myötä paikallisjunaliikenteelle on edellytykset maakuntakaavan aikatähtäintä pidemmällä jaksolla, tulisi tämä ottaa huomioon ny jo mm. Östersundomin suunnittelussa."



http://www.hel.fi/static/public/hela/Kiinteistolautakunta/Suomi/Esitys/2011/Kv_2011-08-09_Klk_14_El/32411658-E123-42CE-93A4-8D5A05A13EBE/Liite.pdf



Stadsplaneringsnämnden skall på sitt möte även ta ställning till ett förslag till utlåtande om avfallskraftverket i Långnosseberget. I förslaget till utlåtande kan man bl.a. läsa följande:

Arvioinnissa tulee kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että jätevoimalan lähiympäristö tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Alue on pääkaupunkiseudun itäsuunnan kaupunkirakenteen laajenemisaluetta. Lähiseudulle ollaan laatimassa parhaillaan Östersundomin yleiskaavaa, jossa varaudutaan siihen, että voimalan läheisyydessä oleva asunto- että työpaikka-alueet kasvavat useilla kymmenillä tuhansilla.

Gränserna för den gemensamma generalplanen för Östersundom har dragits så att platsen för kraftverket vid Långmosseberget just rymts med. Kanske är det därför som man inte säger någonting om Långmosseberget i förslaget till utlåtande om utkastet till landskapsplan.



I gårdagens inlägg "Rakennettavuus. Den 10 augusti 2001" noterade jag kort att det ur beslutsmeddelandet från Helsingfors fastighetsnämnds möte på tisdagen inte framgår vilka ändringar som gjordes i utlåtandet om utkastet till landskapsplan. På tisdagens skulle även miljönämnden på sitt möte anta ett utlåtande om utkastet till landskapsplan, men mötet kunde inte hållas då experimentet med papperslöst system inte fungerade. Helsingin Sanomat skriver att enligt miljöcentralens informatör "kokouksessa ei olisi käsitelty kovin kiireellisiä asioita", men utlåtandet om landskapsplanen til stadsstyrelsen borde ha getts senaste den 11 augusti. Trots att Östersundomkommittén ger - eller i själva verket redan har gett (se "Östersundomkommittén gav utlåtande. Den 18 juni 2011") - ett utlåtande för Östersundoms del, fanns det i förslaget till miljönämndens utlåtande en del viktiga synpunkter gällande Östersundom.





Rakennettavuus. Den 10 augusti 2011

http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/yos_2011-2.pdf

I mitt inlägg "Majvik Maankäyttösuunnitelma. Den 20 februari 2011" berättar jag om en kartläggning av grunden i Östersundom. Någon motsvarande utredning har jag dock inte hittat i beredningsmaterialet för den gemensamma generalplanen för Östersundom. I dokumentet "Östersundomin yhteinen yleiskaava - Rakennemallit" finns dock ett avsnitt med rubriken "Rakennettavuus. Här finns tre kartor, varav en motsvarar kartan på Maanalaisten tilojen rakentamisyhdistys MTR:s webbplats, som jag lyfte fram i ovannämnda blogginlägg. I "Östersundomin yhteinen yleiskaava - Rakennemallit" har även kommungränserna ritats ut. Här begränsar sig beteckningarna för grunden till inkorporeringsområdet , fastän kartläggningen även omfattade Västerkulla och Västersundom.



En annan karta (se högst uppe) i samma utredning visar direkt förutsättningarna att bygga på olika områden (rakennettavuus). Det är svårt att här se någon överensstämmelse med utkastet till gemensam generalplan, men i den ovannämnda utredningen kan man läsa att "Parhaiten rakennettavuudeltaan  edullisia  alueita  on  sijoitettu Rannikko-malleihin." Det är väl en självklarhet att modellen Rannikko, som i praktiken innebär en exploatering av hela inkorporeringsområdet (se "Nauha, Ranta, Metsä och Rannikko. Den 3 augusti 2011"), erbjuder mest lämplig mark. Klart är i varje fall att största delen av Östersundom lämpar sig dåligt för bebyggelse.


Ur beslutsmeddelandet från Helsingfors fastighetsnämnds möte igår framgår inte vilka ändringar som gjordes i utlåtandet om utkastet till landskapsplan. Jag återkommer.





Utlåtande av Sibbo Naturskyddare. Den 9 augusti 2011

http://www.sibbonaturskyddare.fi/wp-content/uploads/2011/08/%C3%96stersundom6.6.20111.pdf

Sibbo Naturskyddare har häromdagen uppdaterat föreningens webbplats. Nu hittar man här bl.a. föreningens "Utlåtande om planutkastet för den gemensamma generalplanen för Östersundom" från den 6 juni. Jag återger här valda delar ur utlåtandet:

Planeringsområdet består i dag av en mosaik av en mångformig och värdefull natur och värdefulla kulturlandskap. Den stora utmaningen i planeringsarbetet är att placera in den kommande bosättningen så att dessa värden inte äventyras. ...

I det preliminära planutkastet för Östersundom har man ... på ett mycket ohållbart sätt anvisat stora områden för småhusbyggande och bevarat endast smala stråk med grönområden. Den tätaste bebyggelsen har lika ohållbart ritats in på områden nära kusten och fågelvikarna (Natura 2000-områden).

Tillräckligt stora obebyggda buffertområden mellan tätortsstrukturen och Sibbo storskogs nationalpark bör bevaras också i de norra delarna av planeringsområdet. ...

De ekologiska korridorerna som förbinder storskogen med stranden är alltför smala i det preliminära planutkastet. ...

På Sibbosidan har grönkorridorer och grönområden ritats in så att ett stort antal bostadshus nu ligger inom grönområden medan obebyggda områden bredvid har ritats som byggmark. Sådana grönområden kan inte fungera som rekreationsområden och de nu bebyggda områdena kan inte heller fungera som grönkorridorer. ...

Det finns en märkbar kontrast mellan strandbyggandet på Helsingfors stads och Sibbo kommuns område, i Helsingfors är så gott som alla stränder markerade som byggnadsområden medan bredare gröna områden ritats in längs stranden enbart i Sibbo.

Sibbo Naturskyddare – Sipoon Luonnonsuojelijat r.f. konstaterar, att bebyggelse och strandpromenader bör flyttas så långt från Natura 2000-områdena att tillräckliga skyddszoner bildas. ...

Skyddszoner runt Natura-områden bör också finnas till havs. Muddringar intill Natura 2000-områden inverkar sannolikt skadligt på områdena och bör undvikas. ...

Sibbo Naturskyddare – Sipoon Luonnonsuojelijat r.f. anser inte att man bör anvisa nya områden för byggnation på Granö. ...

En broförbindelse behövs inte till ön. ...

Eftersom metron kräver mycket tät bosättning kring stationerna för att vara lönsam och ändamålsenlig ställer sig Sibbo Naturskyddare – Sipoon Luonnonsuojelijat r.f. mycket tveksamt till om kombinationen metro och en ”småhusmatta” över så gott som hela planeringsområdet verkligen kan fungera.




Yleiskaavaluonnoksen aluevarausten mukaisesti. Den 8 augusti 2011

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ymparistolautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ymk_2011-08-09_Ylk_1_El/713C8CEF-E70C-4C25-92DC-66BE1FF7A17B/Lausunto_kaupunginhallitukselle_Uudenmaan_2_vaihem.pdf


I gårdagens blogginlägg "Förslaget oförändrat. Den 7 augusti 2011" noterade jag att förslaget till Helsingfors fastighetsnämnds utlåtande över utkastet till landskapsplan inte har ändrats efter att ärendet bordlades i juni. Även föredragningslista för miljönämndens möte den 9 augusti har funnits på Internet några dagar, men jag har missat det, emedan den nyaste föredragslistan av någon anledning har hamnat längst ner på listan med föredragningslistor för miljönämndens möten. Inte heller förslaget till miljövårdsnämndens utlåtande har ändrats sedan ärendet bordlades vid det senaste mötet i juni.

I mittinlägg "Styrande roll. Den 31 juli 2011" skrev jag att det av begränsningen för det rasterade området (område med tätortsfunktioner) på utkastet till landskapsplan tydligt framgår att utkastet till landskapsplan är anpassat till den gemensamma generalplanen. Miljövårdsnämnden i Helsingfors föreslås i själva verket konstatera ungefär det samma genom att i sitt utlåtande till stadsstyrelsen påpeka att "Östersundomin alueella taajama-alueet on osoitettu yhteisen yleiskaavaluonnoksen aluevarausten mukaisesti."

 I förslaget till utlåtande kan man vidare läsa bl.a. följande:

Rakennettavat alueet rajautuvat rannoilla Natura-alueisiin. Matalat ruovikkoiset ranta-alueet ovat myös tulvariskialuetta, ja ne lukeutuvat ELY-keskuksen ehdotukseen Uudenmaan merkittävistä tulvariskialueista. Vaihemaakuntakaavaehdotuksen vaikutusten arvioinnissa ja jatkovalmistelussa tulee ottaa huomioon nämä molemmat tekijät.


Få se om stadsstyrelsen kommer att föra vidare budskapet i stadens utlåtande över utkastet till landskapsplan.