Metron hotar den ekologiska korridoren. Den 22 november 2006

Sibbo motsätter sig Helsingfors planer. Resultatet från enkäten är huvudnyhet i dagens Helsingin Sanomat. På dagens löpsedlar står det "SIPOOSTA TÄYSTYRMÄYS RAJANSIIRROLLE". Huvudstadsbladet ger inte enkäten lika stora rubriker, men istället handlar dagens ledare om fallet Sibbo och enkätsvaren. (Även Hbl: egenliga artikel om enkätsvaren finns att läsa på nätet.) Ledaren, som har rubriken "Sibboborna har ändrat sig", är skriven av Johanna Westman. Westman har inte alltid entydigt visat förståelse för Sibbo, men nu ger hon Sibbo sitt fulla stöd. Rubriksättningen är dock en aning märklig. Sibboborna har knappast alls ändrat sig när det gäller synen på Helsingfors expansionsplaner. Vad som eventuellt har ändrat är visionerna för Sibbo. Nu planerar Sibbo att bli medlem i Nylands förbund och bygga ut för 40 000 nya invånare, men för att man upplever sig tvingad till det.

Påståendet att Sibboborna har ändrat sig har dock en viktig poäng: Det finns inga godtagbara skäl att annektera en del av ett Sibbo, då kommunen satsar på snabb utveckling och samarbete med Helsingfors. Sibbo provocerar inte, utan ber om nåd. Visserligen har Sibbo inte gjort någonting som skulle motivera en bestraffning, men man anpassar sig ödmjukt efter centerministrarnas ändrade linje. Sibboborna är rörande eniga. Vem har hjärta att stycka en kommun vars invånare gör allt för att rädda? Vilken politiker har råd inför det stundande riksdagsvalet att visa liggiltighet och känslokyla?
Westman noterar i sin ledare att metroplanerna ät problematiska med tanke på Sibbo storskog:

Enligt statens tekniska forskningscentral VTT är en metrobaserad tätort i sydvästra Sibbo inte förenlig med skydd för skogens randområden och dess ekologiska korridorer till kusten.

Bättre för huvudstadsregionens östra lunga vore det att satsa på en tågbaserad tillväxt längre norrut i Sibbo. I så fall är nyttan för östra Helsingfors kanske inte lika stor.

Det ligger mycket i Sibbokraven på en regional miljöprövning av olika spåralternativ och olika struktur­modeller. Alla möjligheter till vettiga lösningar finns nu, när kommunen själv är inställd på att hjälpa till.

Man kunde tillägga att även HELI-banan vore ett mycket bättre alternativ än en metrolinje med tanke på den ekologiska korridoren från Svarta backen och Borgarstrandsviken till Sibbo Storskog. De gröna i Vanda och Helsingfors tycks dock fåfängt hoppas att Helsingfors som tack för att regeringen donerar sydvästra Sibbo skall finansiera en nationalpark i Sibbo storskog.
I utlåtandet som ingår i Helsingfors stadssyrelses förslag till stadsfullmäktige från måndagens möte håller Helsingfors starkt fast vid sina metroplaner. Man förefaller dock ha tagit min anmärkning på allvar då det gäller HELI-banan. I förslaget heter det:

Huomautuksissa esitetty väite, että Sipoon metro syrjäyttäisi käytännössä HELI-radan, ei pidä paikkaansa. Metrolinjausta ei ole vielä määritelty. Kun se määritellään, otetaan luonnollisesti huomioon maakuntakaavassa merkityt aluevaraukset. HELIn linjaus kulkee Porvoon moottoritien pohjoispuolella, kun taas metrolinja kulkisi todennäköisesti kokonaisuudessaan moottoritien eteläpuolella, joten ne eivät ole toisiaan poissulkevia linjauksia.

Finns det verkligen någon som tycker att det vore klokt att bygga en metrolinje och en järnväg för pendeltrafik bredvid varandra genom södra Sibbo? Helsingfors förespråkar metro för att kunna hävda att Sibbo inte har råd att själv bygga ut metrolinjen.
Sibbo kommun har idag på sin webbplats publicerat ett pressmeddelande samt en detaljerad redogörelse för enkäten.

20:00
Helsingin Sanomat har i sin nätupplaga publicerat en artikel ("Sipoo jakoi rakentajille tontinsaantiuskoa") om mötet med företag i byggnadsbranchen, som hölls i Sibbo idag.
21:30
Även Borgåbladets artikel om dagens möte med byggnadsbolag har publicerats på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar